30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Reklamace  (Přečteno 11221 krát)

Martin623

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 476
    • Zobrazit profil
Re:Reklamace
« Odpověď #30 kdy: 07 Března 2019, 15:58:36 »

Na autobaterky bylo myslím vždy dva roky, byly tam ovšem vyjímky ( prokázané přebíjení, přemrznutí, delší hluboké vybití, cizí látka v elektrolytu, viditelné mechanické poškození).

Já před x lety reklamoval bezúržbovou Vartu v asia provedení stáří 18 měsíců. Studený start úplně naprd, v zimě sotva točila, teplý start v pohodě, dvě hodiny rozsvícená světla úplně na pohodu, žádné známky poklesu kapacity, překontrolován startér a kabely- vše ok, baterka bez viditelného poškození, žádný úbytek vody. Reklamace zamítnuta baterie- baterie je v pohodě, má kapacitu. Zakoupena nová YUASA na klidných 10let. Varta ze zvědavosti nahoře otevřena a objevena trhlinka na mezičlánkovém spoji. Kámoš provedl testy klešťákem a při proudovém nárazu nad 100 A probíhalo v té trhlince nepatrné jiskření ( to by mohlo jednoho dne zajímavě dopadnout).
 Odvezena do prodejny, demonstrováná závada- reklamace přijata a uznána i přes odkrytování vrchu baterie.
IP zaznamenána

El_Mundial

  • Příspěvků: 143
    • Zobrazit profil
Re:Reklamace
« Odpověď #31 kdy: 07 Března 2019, 22:03:19 »

No to by celkem odpovídalo tomu, co to dělá mě.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 315
    • Zobrazit profil
Re:Reklamace
« Odpověď #32 kdy: 08 Března 2019, 12:50:55 »

Harmonogram: [...] Jak říkám. Za mě jasné nedodržení 30-ti denní lhůty, neboť reklamace je řádně vyřízena v den, kdy si můžu zboží vyzvednout. Je mi prd platné mít vyřízenou reklamaci, když zboží nemůžu užívat. On sice v dopise tvrdí, že tam byla, ale v telefonu mi tvrdil, že ne viz důvody výše. A totéž mi pak i potvrdil při návštěvě, což mám nahrané a o čemž on netuší. Taky tam píše, že jsem si baterii do tohoto data nepřebral. Opět lež - baterii jsem si vyzvedl hned 21.1. a tedy mám ji doma.
Souhlasím, že vyrozumění o vyřízení reklamace (ať už jakémkoliv, včetně zamítnutí) není řádným vyřízením, dokud není reklamovaná věc připravena k vyzvednutí (tam, kde byla předána prodejci, nedohodl-li se s kupujícím jinak). Problematické je uplatnění reklamace těsně před koncem dvouleté lhůty a právní posouzení opakované reklamace, to se těžko provede bez znalosti toho, co přesně bylo s prodejcem ujednáno, a současně se to bude velmi velmi obtížně prokazovat.

Posouzeno mechanicky podle zákona, pokud první reklamace byla oprávněně zamítnuta, nedošlo ke stavení reklamační lhůty (§ 1922(2) OZ a contrario) a opětovná reklamace, pokud bychom ji posoudili jako nové uplatnění práva z vadného plnění či záruku za jakost, přišla už po lhůtě. Pokud ji prodávající přijal, mohlo to být v rámci kulance, ale nelze se pak točit na povinnostech podle ZOS, protože ty už se v takovém režimu na provádajícího nevztahovaly. Jiný náhled než kulance, ale s identickým závěrem, může být, že šlo o jakousi formu pokusu o smírné vyřešení sporu - technicky proti zamítnutí reklamace není formální opravný prostředek, kupující se s tím buď smíří, nebo může jít k soudu (s případnou již probíranou předehrou v podobě ADR), nebo se samozřejmě může s prodávajícím dohodnout jakkoliv jinak - což v daném případě mohlo znamenat, že prodávající věc znovu posoudí (resp. nechá posoudit) a pokud přehodnotí původní závěr, splní co je požadováno dobrovolně. Ale lze to nahlížet i jinak, např. že se poté, co prodávající reklamaci nejprve zamítnul, s kupujícím na základě jeho námitek dohodl na opětovném (a třeba i detailnějším/cílenějším přezkoumání) v rámci téže reklamace a kupující přitom souhlasil s prodloužením lhůty (na 30 dní od dané dohody) - pak by její nedodržení podstatným porušením smlouvy bylo.

Tedy umíte-li prokázat, že baterka opravdu měla v době prvního uplatnění vadu (nezpůsobenou nesprávným užíváním), resp. neměla odpovídající jakost, není co řešit. Pokud to prokázat neumíte a chcete se točit jen na lhůtě, musel byste předložit a doložit průběh událostí ze dne 18.12. svědčící o dohodě na novém posouzení a prodloužení lhůty v rámci jedné reklamace. Lze předpokládat, že protistrana, není-li úplně nezkušená (o čemž přiložený dopis rozhodně nevypovídá), se bude bránit tvrzením, že reklamaci oprávněně zamítla a cokoliv dělala po 18.12. už byla jen dobrá vůle.

Vrátím-li se k (ne)dodržení lhůty, tak prokazování nemožnosti si zboží vyzvednout do 30 dní od uplatnění opakované reklamace budete mít taky pekelně těžké - pokud to tedy v tom nahraném rozhovoru z 21.1. nepřiznává zcela explicitně. Mnohem lepší taktika by bylo přijít na ten krám bez ohlášení 17. nebo 18. a pokud by tam zboží nebylo, dožadovat se písemného potvrzení podle § 19 ZOS.

Když to celé shrnu, případ má tolik problematických míst, že pragmaticky nedává smysl se soudit jen pro tvrzené nedodržení lhůty na vyřízení reklamace.
« Poslední změna: 08 Března 2019, 13:01:41 od hh »
IP zaznamenána

El_Mundial

  • Příspěvků: 143
    • Zobrazit profil
Re:Reklamace
« Odpověď #33 kdy: 08 Března 2019, 22:21:04 »

No události z 18.12. by teoreticky doložit šly. Dle výpisu z telefonu mi volal a následně poslal sms s vyřízením reklamace, dále v záručním listu mi potvrdil zamítnutí reklamace (bohužel bez bližšího určení času - což samozřejmě není standardní, pokud to vypisuje ručně) a následně 2 na sobě nezávislé protokoly o měření alternátoru, o kterém prodávající tvrdil, že je vadný. Toto je asi vše, co bych mohl doložit z tohoto data. Jinak v rozhovoru z 21.1. jsem mu zopakoval to, co mi řekl do telefonu 3.1., tedy že baterii tam fyzicky neměl a že ji tam bude mít až některý pátek se zbožím, což mi explicitně potvrdil. Na můj další bod, kdy mu říkám, že mi teprve dnes (21.1.) volal, že je to kompletní, mi opět odpovídá ano. Na další bod, kdy se ho ptám, jestli kdybych přišel již toho 3.1., jestli by mi ji (ne)dal, odpovídá, že pokud bych přišel, tak ne.
Takže tak.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 315
    • Zobrazit profil
Re:Reklamace
« Odpověď #34 kdy: 09 Března 2019, 01:57:36 »

K 18.12. - prodejce to zatím v předložené korespondenci považuje za novou reklamaci. Což vám úplně nevyhovuje, jestli opravdu dojde na soud, nejspíš si uvědomí, že za předpokladu oprávěně zamítnuté první reklamace už bylo po lhůtě a na svoji obranu to použije.

Ani s tou nedodrženou 30denní lhůtou to není nijak slavné. Když pominu, že dokazovat tajně pořízenou nahrávkou v soukromoprávním styku, je poněkud vyhrocené (a mohou být i různé názory na přípustnost takového důkazu, i když při vhodně zvolené taktice by to asi prošlo), tak podle vašeho popisu nahrávky stejně to podstatné neprokazuje. Je nesporné, že 3.1. vám volal o zamítnutí reklamace s tím, že zboží k vyzvednutí bude „v průběhu následujících dnů“ (verze dopis), resp. „některý pátek“ (verze nahrávka). Dále je nesporné, že 21.1. vám znovu volal a to už tam baterka byla, z ničeho ale neplyne, že by tam byla až toho 21.1. Zřejmě tedy neumíte prokázat, že tam zboží nejpozději 17.1. nebylo. A obávám se, že postup prodávajícího, který vám 3.1. zavolá výsledek reklamace a že si máte zboží vyzvednout příští pátek, není v rozporu s § 19 ZOS.
IP zaznamenána

El_Mundial

  • Příspěvků: 143
    • Zobrazit profil
Re:Reklamace
« Odpověď #35 kdy: 09 Března 2019, 11:20:21 »

No a pokud by tam byla 17.1., tak proč mě o tom nespravil? Nedošlo k pochybení z jeho strany? Byť mi volal 3.1., tak já nemůžu přece každý den tam jezdit a doptávat se, jestli už tam baterie je. To mi nakonec i sám potvrdil (jak jsem psal výše, viz rozhovor), že kdybych tam toho 3.1. přišel, tak by mi ji nedal, protože tam prostě nebyla. A podle mě, jsem měl být vyrozuměn, jakmile tam baterie byla. To, že reklamace dopadla nějak je fajn, ale já jsem to zboží nemohl užívat, když jsem ho neměl. Jinak byl tam se mnou kolega (na nahrávce taktéž promlouvá - dělal vedoucího prodejny a reklamace řešil dennodenně), pokud by to něčemu mělo pomoct.

Takže Vy radíte co? Vykašlat se na to?
IP zaznamenána

Jenyk

  • Příspěvků: 688
    • Zobrazit profil
Re:Reklamace
« Odpověď #36 kdy: 09 Března 2019, 11:39:22 »

Mne by tento "pripad baterie" nestal ani za cas, ktery jste tady nad timto tematem stravil. Nota bene pokud od zacatku tahate za kratsi konec provazu.
« Poslední změna: 09 Března 2019, 11:43:34 od Jenyk »
IP zaznamenána

El_Mundial

  • Příspěvků: 143
    • Zobrazit profil
Re:Reklamace
« Odpověď #37 kdy: 09 Března 2019, 12:58:44 »

Mě vadí už jenom z principu, že se se mnou někdo snaží vyj..
IP zaznamenána

fu

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 3 204
  • Lidem bez naděje se lépe vládne.
    • Zobrazit profil
Re:Reklamace
« Odpověď #38 kdy: 09 Března 2019, 18:34:41 »

Tak tohle neni urednik, proste mu napisete recenzi na web(heureka) a akumulator u nej uz nikdy nekoupite - to mu zpusobi vice skody.

Nevim kolik vas stal  1-2K?
IP zaznamenána
„Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ – Benjamin Franklin

El_Mundial

  • Příspěvků: 143
    • Zobrazit profil
Re:Reklamace
« Odpověď #39 kdy: 09 Března 2019, 18:51:38 »

2,6.. Ale to, že mu způsobím škodu, mi peníze nevrátí.
IP zaznamenána

fu

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 3 204
  • Lidem bez naděje se lépe vládne.
    • Zobrazit profil
Re:Reklamace
« Odpověď #40 kdy: 09 Března 2019, 19:10:56 »

Cas vam nekdo vrati?
IP zaznamenána
„Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ – Benjamin Franklin

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 315
    • Zobrazit profil
Re:Reklamace
« Odpověď #41 kdy: 10 Března 2019, 00:42:26 »

Mě vadí už jenom z principu, že se se mnou někdo snaží vyj..
Neřekl bych, že je s vámi vyj*ávno. Relevantní je jistě spor o to, zda baterie byla vadná, resp. neměla odpovídající jakost. Vy jste na základě nějakých informací přesvědčený, že ano, prodejce na základě jiných podkladů (vlastních i od toho místa, kam to napodruhé poslal) zřejmě věří své verzi. Což nevylučuje, že prodejce je šmejd, jen v tomto případě na to dostupná fakta zatím nijak neukazují. Bez toho, že necháte baterii nezávisle detailně přezkoumat, to nerozseknete.

No a pokud by tam byla 17.1., tak proč mě o tom nespravil? Nedošlo k pochybení z jeho strany? Byť mi volal 3.1., tak já nemůžu přece každý den tam jezdit a doptávat se, jestli už tam baterie je.
K pochybení nedošlo. Poměr založený uzavřením kupní smlouvy je i přes zběsilou snahu uregulovat pod různými záminkami (ochrana spotřebitele, jednotného trhu atd.) kdejaký detail pořád ještě převážně ovládán principy soukromého práva. ZOS sice zavádí pravidlo, že nevyřízení reklamace ve 30denní lhůtě je podstatným porušením smlouvy, ale neříká, jak přesně musí být zákazník informován (ostatně kdyby na tom záleželo, tak v Kocourkově by prodejcům nezbylo než vše posílat doporučenými dopisy, jinak by riskovali, že si je na nemožnosti informování prokázat kdejaký vykuk podá). Telefonát, že reklamace zamítnuta a zboží lze vyzvednout „v pátek“, mi přijde vcelku OK. Nikdo vás přece nenutil tam každý den jezdit, mohl jste zavolat, pokud termín nebyl určen jednoznačně, mohl jste se doptat, nebo prostě přijet toho 17.1., pak by bylo jasno.

Zkrátka chcete-li se točit jen na 30denní lhůtě, budete to mít zatraceně složité vzhledem k té dvoufázové reklamaci (což není vůbec jasné, jak uchopit) i k tomu, že nevyřízení do 17.1. prokázat vlastně neumíte. Kdybyste uměl prokázat, že baterie je opravdu vadná, bylo by to samozřejmě o něčem jiném.

Že ryze z hlediska ekonomie je soudní spor o 2 roky starou baterii s kupní cenou 2,6 kilokorun, navíc s nic moc vyhlídkami na úspěch, zcela nesmyslný, snad není třeba zdůrazňovat. Ale máte-li jiné než racionální motivy, nemá moc smysl se ptát na doporučení.
« Poslední změna: 10 Března 2019, 00:44:47 od hh »
IP zaznamenána

El_Mundial

  • Příspěvků: 143
    • Zobrazit profil
Re:Reklamace
« Odpověď #42 kdy: 10 Března 2019, 00:59:43 »

Děkuji za vyčerpávající odpověď. Ještě bych měl tedy jeden dotaz. Pokud teď pošlu baterku na rozbor, nebude problém s tím, že se to nestihlo v záruce? Resp. jak mám prokázat, že jsem baterii nějak nepoškodil po záruce?
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 315
    • Zobrazit profil
Re:Reklamace
« Odpověď #43 kdy: 10 Března 2019, 03:32:50 »

S rizikem, že něco takového bude protistrana tvrdit, samozřejmě musíte počítat. Nemusel by to ale být až takový problém, protože i podle přiloženého vyjádření prodejce nesporuje, že jemu 7.12. předaná baterie nebyla v pořádku (uvádí úbytek elektrolytu, dokonce výslovně zmiňuje „zničenou“ baterii). Sporné je, jak k tomu došlo, pokud při posouzení bude nalezena nějaká závada, která to vysvětlí a kterou nemohlo způsobit přebíjení (resp. obecně nesprávné použití), nebo alespoň popsán nějaký jiný pravděpodobný způsob vzniku dané vady (za který by prodejce odpovídal), nebude asi obrana spočívající v tvrzení, že jste baterii sabotoval dodatečně, příliš efektivní, navíc by něco takového nestačilo tvrdit, musel by to i prokázat (břemeno defaultně nese ten, kdo přichází s pozitivním tvrzením, vy těžko budete prokazovat, že jste baterii nepoškodil).

Tím bych s dovolením téma velké bateriové kauzy uzavřel.
IP zaznamenána

El_Mundial

  • Příspěvků: 143
    • Zobrazit profil
Re:Reklamace
« Odpověď #44 kdy: 10 Března 2019, 07:22:09 »

Děkuji mnohokrát!
IP zaznamenána