30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Náhrada nákladů  (Přečteno 5780 krát)

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 358
    • Zobrazit profil
Náhrada nákladů
« kdy: 26 Října 2019, 21:33:59 »

Společnost s ručením omezeným (dále jen “SRO”) nemá žádného zaměstnance. Vlastní několik desítek vozidel, která dlouhodobě pronajímá (spojeným osobám), žádnou jinou aktivitu nevyvíjí, má dva jednatele, oba s oprávněním zastupovat SRO ve všech věcech samostatně. Sídlo SRO i místo trvalého bydliště obou jednatelů (ve všech třech případech je to táž obec) je vzdáleno několik set kilometrů od místa X.

SRO byla předvolána k podání vysvětlení do místa X ve věci přestupku, jehož projednání jaksi brání skutečnost, že odpovědnost za přestupek již zanikla. Jeden z jednatelů (pan J) se dostaví - musí, neboť v opačném případě by vystavil SRO riziku pořádkové pokuty. Pan J pojede do místa X a zpět služebním vozidlem, jehož vlastníkem a provozovatelem je SRO. V rámci podání vysvětlení pravdivě odpoví na veškeré otázky SO.

Pan J nepobírá od SRO žádnou mzdu. Částka základu daně dle jeho poslední známé daňové povinnosti převyšuje částku maximálního základu 486 tis. Kč, stanovenou v § 1(2) vyhl. č. 520/2005 Sb.; nad touto částkou se pohybuje i SRO.

Vznikne někomu (SRO nebo panu J) nárok na náhradu nákladů podle vyhl. č. 520/2005 Sb.?

Pokud vznikne nárok na náhradu cestovních nákladů, bude to nárok SRO, jehož výše bude vypočtena podle zák. 119/1992 Sb.?

Pokud vznikne nárok na náhradu ušlého výdělku, komu, v jaké výši a podle čeho bude stanovena tato náhrada?
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 310
    • Zobrazit profil
Re:Náhrada nákladů
« Odpověď #1 kdy: 29 Října 2019, 09:55:07 »

V první řadě by to chtělo udělat analýzu, zda vůbec lze žádat podání vysvětlení ve smyslu § 137 SprŘ od právnické osoby. Komentáře mlčí, jak ve vztahu k § 55, tak § 137. Ohledně svědka, který je někam předvolán a má tam fyzicky vypovídat, je asi jasné, že musí jít o FO. Je hafo judikatury k tomu, že probíhá-li výslech statutárů PO, která je účastníkem řízení, mají práva jako účastníci (zejm. k zákazu sebeobviňování a poskytování důkazů proti sobě v širším smysl) - viz např. NSS 1 Afs 58/2009. Je-li třeba to takto dovozovat, je zjevné, že je to chápáno jako výslech jiných osob, ne samotné PO.

Ohledně vysvětlení zná SprŘ jediný způsob - předvolání nějaké osoby a sepis úředního záznamu. Možnost podat vysvětlení písemně obecně není upravena, jak se s tím vyrovnává praxe nevím (asi se nad tím moc neteoretizuje - když místo toho, aby se předvolaný dostavil, pošle nějaké lejstro a to zhruba odpovídá tomu, co chtěl SO vědět, SO se s tím spokojí - ostatně jde jen o předběžné informace). Výjimkou je odpustek, kde je explicitně upraveno, že práskat lze i písemně a považuje se to za podání vysvětlení (ovšem týká se to práva provozovatele místo placení odpustku někoho napráskat, není jasné, zda k tomu lze i někoho vyzvat).

Další dílčí otázka je, zda náhrada jiným osobám dle § 79 SprŘ a prováděcí vyhlášky svědčí i osobám předvolaným podle § 137 SprŘ. Toto je vyřešeno - svědčí. Jsou pro to 2 základní argumenty: 1) textualistický - dokud není zahájeno řízení, nejsou tu účastníci, tedy předvolaný k podání vysvětlení je jinou osobou, které v souvislosti s řízením vznikly náklady, 2) teleologický a systematický - má-li osoba předvolaná k podání vysvětlení v zásadě stejné povinnosti jako svědek (mj. ji lze nutit i předvedením, pokutami), je logické, že stejně jí budou hrazeny i vzniklé náklady. Detaily viz závěr č. 34 ze zasedání poradního sboru ministra vnitra ke správnímu řádu ze dne 9. 5. 2006.

Aplikováno na položený dotaz. V první řadě bych se detailně podíval na výzvu (předvolání) k podání vysvětlení. Komu je adresovaná a co přesně má vykonat? Opravdu se někam má v určeném čase dostavit PO?

Pokud se jednatel dostaví v souladu s výzvou, nároky dle § 79 a vyhlášky mu vzniknou. Konkrétně náhrada za cestu autem (výpočet jako u služebních cest dle ZP, odkaz v poznámce pod čarou na 119/1992 Sb. je obsolentní) a náhrada za ušlý výdělek dle DAP se zastropováním (tj. předloží poslední přiznání a pokud je základ víc než 486 kCZK, použije se tato částka). Nárok IMHO vznikne FO, ale požádá-li z procesní opatrnosti o totéž zároveň jednatel jako FO i za PO, nic se tím nezkazí.
« Poslední změna: 29 Října 2019, 09:56:38 od hh »
IP zaznamenána

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 358
    • Zobrazit profil
Re:Náhrada nákladů
« Odpověď #2 kdy: 29 Října 2019, 11:05:19 »

Velice děkuji za detailní rozbor. Výzva, jež byla doručena do DS SRO a je výslovně adresována SRO i v záhlaví, zněla takto:

Citace
Předvolání k podání vysvětlení

SO příslušný k projednávání přestupků podle ust. § 124 odst. 5 písm. j) zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o silničním provozu“), podle ust. § 60 a § 62 zákona č. 250/2016 Sb., o odpovědnosti za přestupky a řízení o nich, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „přestupkový zákon“) Vás na základě ust. § 137 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“),

předvolává

k podání vysvětlení ve věci podezření ze spáchání níže uvedeného přestupku, které se bude konat [DATUM, ČAS, MÍSTO]. Dne [DATUM, ČAS, MÍSTO]  bylo zadokumentováno neoprávněné stání motorového vozidla RZ XXXXXX, jehož nezjištěný řidič porušil ust. § 4 písm. c) zákona o silničním provozu, a dopustil se tak přestupku dle ust. § 125c odst. 1 písm. k) zákona o silničním provozu. Přestupek je řádně zdokumentován s kompletní sadou fotodokumentace zachycující lokalitu, kde byl přestupek spáchán, dopravní značení v lokalitě a vozidlo shora uvedené registrační značky.

S sebou přineste Váš občanský průkaz či jiný platný průkaz totožnosti, jímž se rozumí doklad, který je veřejnou listinou, v němž je uvedeno jméno a příjmení, datum narození a místo trvalého pobytu, popřípadě bydliště mimo území České republiky, a z něhož je patrná podoba, popřípadě jiný údaj umožňující správnímu orgánu identifikovat osobu, která doklad předkládá, jako jeho oprávněného držitele.

K podání vysvětlení si s sebou vezměte toto předvolání a občanský průkaz (nebo jiný, jej nahrazující, doklad totožnosti).


Poučení

Podle ust. § 59 správního řádu je předvolaný povinen dostavit se včas na určené místo. Nemůže-li tak ze závažných důvodů učinit, je povinen bezodkladně se s uvedením důvodů správnímu orgánu omluvit.

Podání vysvětlení můžete odepřít, pokud byste jím způsobil sobě nebo osobě blízké (§ 22 zák. č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů) nebezpečí stíhání pro trestný čin nebo správní delikt. V případě, že podání vysvětlení odepřete, bude věc dále řešena jako přestupek s provozovatelem vozidla. Podle § 137 odst. 2 správního řádu je každý povinen podat správnímu orgánu nezbytné vysvětlení k prověření došlého oznámení o přestupku. Dle ust. § 137 odst. 2 správního řádu může správní orgán tomu, kdo bezdůvodně podání vysvětlení odmítá, uložit pořádkovou pokutu až do výše 5 000 Kč, případně může správní orgán podle ust. § 60 správního řádu vydat usnesení, na jehož základě bude předvolaný předveden. Předvedení na požádání správního orgánu zajišťuje Policie České republiky nebo jiný ozbrojený sbor, o němž to stanoví zvláštní zákon. V řízení před orgány obcí zajišťuje předvedení též obecní policie.

Přestupku proti pořádku ve státní správě vyskytující se na více úsecích státní správy se dopustí fyzická osoba dle ust. § 2 odst. 2 písm. f) zák. č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích a právnická či podnikající fyzická osoba dle ust. § 2 odst. 3 písm. f) zák. č. 251/2016 Sb., o některých přestupcích, tím, že jako osoba podávající před správním orgánem vysvětlení o přestupku spáchaném jiným úmyslně uvede nepravdu o okolnosti, která má podstatný význam pro rozhodnutí, nebo takovou okolnost zamlčí. Za spáchání tohoto přestupku lze dle ust. § 2 odst. 4 písm. b) zák. o některých přestupcích uložit pokutu do 20 000 Kč.
Vysvětlení musíte odmítnout, pokud by se vysvětlení týkalo utajovaných informací chráněných zvláštním zákonem, které jste povinen uchovávat v tajnosti a dále pokud byste podáním vysvětlení porušil státem uloženou nebo uznanou povinnost mlčenlivosti, pokud nejste těchto mlčenlivostí příslušným orgánem nebo tím, v jehož prospěch tuto mlčenlivost máte, zproštěn.

Jestliže Vám jsou známy skutečnosti, pro které byste odepřel podání vysvětlení, popř. byl povinen podání vysvětlení odmítnout, sdělte tyto skutečnosti správnímu úřadu písemně před podáním vysvětlení. V tomto případě nejste povinen podávat vysvětlení.

V případě, že se ze závažných důvodů nemůžete dostavit na jednání a můžete-li správnímu orgánu sdělit podstatné a pravdivé skutečnosti týkající se shora uvedeného přestupku, můžete tak učinit písemnou formou podání vysvětlení současně se splněním povinnosti omluvy z nařízeného jednání vyplývající z § 59 správního řádu.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 310
    • Zobrazit profil
Re:Náhrada nákladů
« Odpověď #3 kdy: 29 Října 2019, 12:35:54 »

Hmm, zajímavé, v závěru poučení mají i variantu písemného vysvětlení, ale ta je podmíněna kumulativně tím, že a) se předvolaný ze závažných důvodů nemůže dostavit a b) je schopen podstatné skutečnosti sdělit písemně. Tedy nesvědčí-li předvolanému žádný z důvodů, pro který by se ve smyslu § 59 SprŘ mohl omluvit, nemůže dle SO místo podání vysvětlení osobně poslat dopis jen z důvodu, že by to pro něj bylo pohodlnější. Část b), pokud by se rozpitvala, je taky zajímavá, např. by mě dost zajímalo, na co cílí podmínka můžete-li, zda obecně na to, že někdo v předvolané s.r.o. umí psát, nebo je to vztaženo k předmětu, zejména k jeho atributům podstatné a pravdivé (což by mě zase zajímalo, jak má předvolaný poznat, zda jeho sdělení jsou pro SO podstatná ...). Ale to je fuk, protože vzhledem k relaci a) AND b) nemá při nesplnění a) smysl naplnění b) zkoumat.

Obvyklou reakcí by samozřejmě bylo odepření nebo žádost o upřesnění, jak je to s dostavením se právnické osoby myšleno, ale v daném případě by to zbytečně dalo SO možnost věc přehodnotit (třeba by zjistil, že vlastně vysvětlení nepotřebuje, nebo že mu stačí písemné bez ohledu na to, zda se někdo ze statutárů může dostavit). Pro otestování funkčnosti tohoto zpětného finančního kanálu ve směru SO -> sprostý podezřelý je ideální, aby se jednatel bez dalšího na výzvu dostavil, pokud mu to tedy stojí za standardní jízdné a hodinovku odpovídající lepší brigádě.

Uplatnit ve smyslu § 79(4) by to určitě měl jak jednatel, tak PO. Klidně jedním podáním, jde o to vyloučit, aby v případě, že by požádala jen FO resp. PO, SO účelově prohlásil, že nárok by případně měla ta druhá osoba, ale vzhledem k uplynutí lhůty prekludoval. Osobně si myslím, že nárok vzniká FO, což plyne ze selského rozumu i z toho, jak je formulovaná prováděcí vyhláška (PO nemá nic jako výdělek, nejezdí autem ani MHD ...). Jediné, co by svědčilo pro PO, je fakt, že právě této osobě byla předvoláním uložena procesní povinnost - jenže právě toto má SO IMHO blbě, měl si předvolat konkrétní fyzické osoby. Každopádně než tuto intelektuálně jistě zajímavou otázku řešit a pak se o tomto řešení s orgány dohadovat, je mnohem jednodušší dvojitou žádostí tento míček přehodit na SO.
« Poslední změna: 29 Října 2019, 12:39:27 od hh »
IP zaznamenána

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 358
    • Zobrazit profil
Re:Náhrada nákladů
« Odpověď #4 kdy: 29 Října 2019, 15:31:25 »

Pro otestování funkčnosti tohoto zpětného finančního kanálu ve směru SO -> sprostý podezřelý je ideální, aby se jednatel bez dalšího na výzvu dostavil, pokud mu to tedy stojí za standardní jízdné a hodinovku odpovídající lepší brigádě.

I kdyby za to byla pětikoruna, tak si to rád zajdu otestovat, abych se následně mohl dotazovat, který zaměstnanec SO a jak byl za vynaložení té pětikoruny postižen. Ještě zvažuji poslat tam advokáta...

Každopádně než tuto intelektuálně jistě zajímavou otázku řešit a pak se o tomto řešení s orgány dohadovat, je mnohem jednodušší dvojitou žádostí tento míček přehodit na SO.

Asi mi nic jiného nezbude. Náklady na dopravu (PHM+amortizace vozu) ponese PO, čas na cestě a na jednání přitom ztratí FO. Pouze pokud bude vyslán advokát, jdou všechny náklady za jednou osobou (tou právnickou).
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 310
    • Zobrazit profil
Re:Náhrada nákladů
« Odpověď #5 kdy: 29 Října 2019, 17:09:41 »

Advokáta bych do toho netahal, tím by se jen rozpatlával problém, který IMHO orgán vytvořil tím, že si předvolává PO. Pokud by SO uložil PO sdělit nějaké informace, pak je jedno, kdo by za ni jednal, zda např. statutár, zaměstnanec či kdokoliv jiný na základě PM. Jenže SO si někoho předvolává, s využitím institutu obdobného podání svědecké výpovědi - tu nejde podat v zastoupení. Je tu sice drobný detail, že PO sama podávat vysvětlení taktéž nemůže, ale když už je takové předvolání na světě, bude nejjistější jej chápat tak, že předvolanou PO má reprezentovat ten, kdo by ji procesně zastupoval podle § 30 SprŘ (který odkazuje na § 21 OSŘ).

Že SO musí někoho předvolávat a nemůže si jednoduše cokoliv ho zajímá vyžádat napřímo od PO, je důsledkem toho, že ve SprŘ nic jako obecná povinnost součinnosti třetích osob není (srov. s § 8 TŘ) - to mnoho úředníků vidí jako mezeru a ti chytřejší to zkoušejí různě obcházet (např. přes § 53 SprŘ). Já jsem přesvědčen, že to je tak schválně a z hlubokého důvodu, že zkrátka má být propast mezi procesními možnostmi a prostředky OČTŘ v trestním řízení a možnostmi tuctového správního orgánu v tuctovém správním řízení (a jestli je objektivně potřeba výjimka v nějakém konkrétním typu řízení, ať se to stanoví zvláštní úpravou).

Týká-li se to vás osobně, tak bych cestu absolvoval osobně už proto, abych viděl, jak se bude po podaném vysvětlení úředník na žádost o náklady tvářit. Problém, zda náklady náleží PO či FO, bych opravdu pustil z hlavy, jestli orgán přizná cestovné PO a ztrátu výdělku FO, tak ať. Osobně soudím, že je-li (resp. měla-li být) předvolána FO, náleží náhrada jí. I pokud se jednatel dostaví ke SO sice jako FO, ale jelikož to dělá v zájmu PO, jíž je jednatelem, vezme si na to služební auto a fakticky tak nese náklad PO, stejně jsem přesvědčen, že podle SprŘ má dostat cestovné on jako FO. § 2(3) vyhlášky jasně říká, že náhradu dle ZP dostane ten, kdo autem přijel (nikoliv ten, kdo auto vlastní, provozuje, či kdo do něj koupil benzín). Pokud by se tím jednatel na úkor PO obohatil, nechť si to s PO vypořádá už bez přítomnosti orgána (je to analogické k tomu, pokud bych vás tam třeba odvezl já svým autem a nic za to nechtěl - taky dostanete náhradu vy a co s ní uděláte už orgán nezajímá, jiná řešení by byla absurdní - např. že mám o náhradu žádat já, či že vám jako předvolanému nenáleží, protože jste jel zadarmo).
« Poslední změna: 29 Října 2019, 17:12:35 od hh »
IP zaznamenána

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 358
    • Zobrazit profil
Re:Náhrada nákladů
« Odpověď #6 kdy: 29 Října 2019, 18:19:57 »

Týká-li se to vás osobně, tak bych cestu absolvoval osobně už proto, abych viděl, jak se bude po podaném vysvětlení úředník na žádost o náklady tvářit.

Máte pravdu, to si skutečně nenechám ujít - ač již teď tuším, jaký typ výrazu mohu očekávat.

Jen pro jistotu: předpokládám správně, že výpočet denního vyměřovacího základu se řídí podle zákona o SocPoj (č. 589/1992 Sb), tedy jej určím pro roční příjem převyšující 486.000 Kč jako podíl 486.000/365 zaokrouhlený na dvě platné číslice (výsledek: 1.331,51 Kč), a následně dělením osmi a vynásobením počtu hodin (na cestě + na jednání) dostanu výši náhrady ušlého výdělku?
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 310
    • Zobrazit profil
Re:Náhrada nákladů
« Odpověď #7 kdy: 30 Října 2019, 00:35:50 »

Jak přepočítat roční příjem na hodinovou sazbu nevím, spíš bych se zeptal nějakých účetních. Předesílám, že předpisu 520/2005 Sb. vůbec nerozumím, navíc vzhledem k datu vydání jsou všechny odkazy pod čarou obsolentní. Následují spíše dojmy než názor. Se SocPoj je tam AFAIK jen volná souvislost - bulharská konstanta 486k odpovídala nějakému stropu, snad tehdy platné částce maximálního vyměřovacího základu, ze kterého se ještě počítalo nějaké státní (pseudo)pojištění. Určitě tam ale není řečeno, že by se to i podle toho předpisu mělo počítat.

Odkaz 2 směřoval na starý ZP, aktuálně na § 79 platného ZP který stanoví to, že pracovní týden má 40 hodin. Problém je, že podle vyhlášky si z tohoto čísla (počet pracovních hodin za týden) má adresát nějak odvodit počet pracovních hodin připadajících na kalendářní rok. To jde minimálně dvěma způsoby - buď trojčlenkou 40 * 365 / 7 = 2086 (resp. přesněji co plánovací kalendář pro konkrétní rok uvádí jako pracovní hodiny včetně placených svátků, pro 2019 je to 2088), nebo vzít v úvahu i ty svátky, což pro rok 2019 dělá 2008 pracovních hodin.

V uplatnění nároku o tom opět nemá smysl teoretizovat. Odkázal bych na § 2(1) vyhlášky, přiložil relevantní část DAP, plánovací kalendář 2019 a výpočet 486000/2008 = 242 CZK/h. Jestli to orgán přepočítá s jmenovatelem 2088, taky dobrý, nechcete je přeci úplně zruinovat. Ovšem 2920 pracovních hodin, jak by naznačoval váš výpočet, rok zcela jistě nemá.

Odkaz 3 míří na již neexistující SpDP, ale samotný text je jednoznačný, vychází se z daňového základu z přiznání k dani z příjmu FO (bez dalších úprav či přepočtů na jiné vyměřovací základy). Zajímavé je, že vyhláška evidentně nezohledňuje samotnou daň, náhrada se tedy počítá vlastně „z hrubého“. Možná by se měla následně danit, což je ovšem informace svojí důležitostí někde na úrovni toho, co šlo do infosféry jako úplně poslední.


IP zaznamenána

opas

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 3 316
  • Carpe diem quam minimum credula postero.
    • Zobrazit profil
Re:Náhrada nákladů
« Odpověď #8 kdy: 30 Října 2019, 11:30:51 »

hh:
Máte nějakou představu, jak je to s vyplácením náhrad, pokud si vezmu dovolenou, tedy mi zaměstnavatel nic nestrhne a přesto chci proplatit svůj čas? IMO by to mělo jít, protože podnikatel to jak si udělal volno prokazovat nemusí.
Na druhou stranu ve formulářích mají kolonky typu "zaměstnavatel potvrdí, kolik zaměstnanec nedostane zaplaceno následkem volna za účelem předvolání"
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 310
    • Zobrazit profil
Re:Náhrada nákladů
« Odpověď #9 kdy: 30 Října 2019, 13:22:44 »

Přímou zkušenost nemám, ale ten předpis je tak napsaný, že když se úřední úkon trefí mimo naplánovanou pracovní dobu zaměstnance, náhrada výdělku mu nenáleží. Jsou tam obecně 2 problémy. Jeden je, že stát, který ty náklady jiným osobám generuje, si zároveň určuje, zda a kolik jim nahradí (a to tak, aby to měl levné a dobře se mu to administrovalo - BTW třeba zaměstnavatel za to, že musí vyrábět jakási potvrzení, taky nic nedostane). Tohle se na první pohled může jevit nespravedlivé, ale je to nevyhnutelný výsledek aktuálního mocensko-organizačního uspořádání, neexistuje žádný obecný platný princip, podle kterého by jednotlivec musel z každé nedobrovolné interakce se státem vyjít majetkově neutrálně. Např. rodný list či občanku musí každý mít a podstupovat kvůli tomu různé procedury (zhusta výhradně osobně a prezenčně) a nikdo mu to nenahradí (stává se naopak, že i povinnost, které se nelze vyhnout, je nějak skrytě zpoplatněna). Obecnou odpovědnost za škodu dle NOZ a zvláštní verzi platnou pro stát dle OdpŠk nelze snad ani srovnávat.

Tento problém nemá jednoduché řešení. Stát takové situace, kdy lidem generuje náklady, vytvářet může, a nemusí jít jen o daně. Chce-li si říkat demokratický právní, mělo by to mít nějaké meze, ale ta hranice není úplně ostrá. Dle mého soukromého názoru např. obsah i aplikační praxe OdpŠk je už daleko za touto hranou, stejně jako almužna kolem 200/hodinu za ponižování od úředníka, nicméně ÚS tento náhled zatím nesdílí.

Druhá věc, která možná řešení má, je konkrétně v případě vyhlášky 520/2005 Sb. zcela neopodstatněný různý režim podle § 1(1) a § 1(2), nevidím jediný důvod, proč by se to i zaměstnanci nemohlo počítat podle odst. 2 (navíc je tam mezera či minimálně interpretační komplikace, má-li někdo příjmy jak ze zaměstnání, tak z jiných zdrojů). Řekl bych, že to je v jasném rozporu minimálně s § 7 SprŘ a možná i s obecnější antidiskriminační legislativou. Mohl by to korigovat jak sám úřad (vyhláškou je sice vázán, ale kdyby byla vůle, nějak by se to do textu vešlo), ale především soud (libovolný, ne až Ústavní), který vyhlášku odporující zákonu klidně může ignorovat. Pokud ovšem nepasete ministra vnitra jakožto tvůrce dané normy ani nikoho z navrhovatelů podle § 64(2) ZÚS, nemáte jinou možnost, než soulad vyhlášky se silnějšími normami otestovat incidenčně, tedy najít nějakého zaměstnance předvolaného v době volna či dovolené a dotáhnout to tam, kam bude potřeba.
« Poslední změna: 30 Října 2019, 13:25:52 od hh »
IP zaznamenána

Nikdo Nikdovič

  • Příspěvků: 327
    • Zobrazit profil
Re:Náhrada nákladů
« Odpověď #10 kdy: 30 Října 2019, 14:03:36 »

Jako nejlepší řešení se v tomto případě jeví požádat zaměstnavatele o srážku ze mzdy, i kdyby se nakonec bojem dosáhlo vyplacení náhrady, z Vaši dovolené si potom státní moloch samozřejmě schramstne náležité daně (příjem, soc., zdrav. a to i ze strany zaměstnavatele). I když nejde o žádnou horentní sumu, považuji za zvrácené dostat náhradu, ale i tak skoro celou sumu náhrady ještě zaplatit zpět na daních :/
IP zaznamenána

opas

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 3 316
  • Carpe diem quam minimum credula postero.
    • Zobrazit profil
Re:Náhrada nákladů
« Odpověď #11 kdy: 30 Října 2019, 14:58:56 »

Srážku nechci. Já nemám problém vzít si volno podle potřeby. Ale líbilo by se mi podojit úřad o dalších pár stovek na hodinu, když už prudí. Příklad:

Orgán napíše provozovateli, ať udá řidiče. Orgán řidiče předvolá, ten se dostaví, odmítne potvrdit že řídil a nechá si vyplatit třeba dvojku za 4 hodiny času (cesta+čekání+vysvětlování) a náhradu cesty autem. Pak provozovatel zaplatí 1500 za příkaz a vyřízeno.
Výsledek bude pro všechny plichta a lze to opakovat libovolně dlouho.

Problém je právě v diskriminaci zaměstnanců proti podnikatelům.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 310
    • Zobrazit profil
Re:Náhrada nákladů
« Odpověď #12 kdy: 30 Října 2019, 18:25:14 »

Nedoporučuji multitasking.
if ( objective == neutralizovat_pokutu ) { udat podnikatele organizaci pracovni doby neresit }
if ( objective == rozbit_520_2005 ) { udat zamestnance ktery ma furt dovolenou }
IP zaznamenána

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 358
    • Zobrazit profil
Re:Náhrada nákladů
« Odpověď #13 kdy: 16 Prosince 2019, 19:08:32 »

Týká-li se to vás osobně, tak bych cestu absolvoval osobně už proto, abych viděl, jak se bude po podaném vysvětlení úředník na žádost o náklady tvářit.

Máte pravdu, to si skutečně nenechám ujít - ač již teď tuším, jaký typ výrazu mohu očekávat.

Mýlil jsem se. Výraz dalece předčil má očekávání. A ještě do sepisování žádosti cosi poštěkávala kolegyně úředníka, jejíž výraz byl poté, co jsem ji “vypnul” položením zdvořilého dotazu, zda se v mé věci považuje za oprávněnou úřední osobu, naprosto k nezaplacení.

Samotným průběhem jednání se mi dostalo kompensace nákladů v míře více než dostatečné. Budu nicméně důsledný, a tak si značím, že cca za měsíc mám poslat na finanční oddělení dotyčného úřadu zdvořilý dotaz, kdy mohu platbu očekávat.
IP zaznamenána

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 358
    • Zobrazit profil
Re:Náhrada nákladů
« Odpověď #14 kdy: 07 Února 2020, 15:45:20 »

Cca po měsíci jsem poslal úřadu výzvu k uhrazení mnou určené (vypočtené) částky, a to do 10 dnů. Předpokládám správně, že po marném uplynutí lhůty (úřad nezaplatil ani neodepsal) přišel čas odeslat prostřednictvím advokáta předžalobní upomínku a následně podat žalobu?
IP zaznamenána