30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Odkdy je povinnost mít auto pojištěné?  (Přečteno 2950 krát)

gerim0

  • Příspěvků: 46
    • Zobrazit profil
Odkdy je povinnost mít auto pojištěné?
« kdy: 27 Května 2020, 14:16:33 »

Dobrý den,

prosím místní o názor, odkdy má být povinné ručení sjednáno v následujícím případě.

Popis situace:
zakoupil jsem vozidlo od Insolvenčního správce. Bylo to v rámci prodeje mimo dražbu, kdy jsem zaslal 12.5.2020 nabídku a kupní smlouvu z mé strany podepsanou (s datem 12.5.2020). Dne 19.5.2020 byla má nabídka vyhodnocena jako vítězná a já zaslal kupní cenu na účet insolvenčního správce.
Dne 26.5.2020 jsem se dozvěděl, že kupní smlouva byla podepsána insolvenčním správcem s datem 22.5.2020 a že 28.5.2020 dojde k předání vozidla. O předání bude sepsán předávací protokol.
Já si sjednal povinné ručení na vozidlo od 26.5.2020.
Vozidlo nebylo od 19.10.2019 do 26.5.2020 pojištěné (firma v insolvenci).

Otázka:
Předpokládám správně, že mě velice pravděpodobně vyzve ČKP k úhradě poplatku za nepojištěné vozidlo? Pokud budu kontrovat kupní smlouvou a předávacím protokolem, které datum je to správné? Od data podpisu kupní smlouvy protistranou tj. 22.5.2020 nebo od faktického předání vozidla vlastníkovi tj. 28.5.2020?
Je má domněnka správná, že budu platit 4 dny za nepojištěné vozidlo, i když jsem s ním nemohl nijak disponovat a fakticky jsem se datum dozvěděl ex-post?

Děkuji všem za postřehy.
IP zaznamenána

medved

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 924
    • Zobrazit profil
Re:Odkdy je povinnost mít auto pojištěné?
« Odpověď #1 kdy: 27 Května 2020, 15:31:34 »

Muj nazor: CKP se dozvi datum zapsani Vas jako vlastnika do RMV. A to pro ne je rozhodujici. Jinymi slovy: tzv. povinne ruceni musite mit uzavreno ve chvili zapisu Vas jako noveho vlastnika vozu.
IP zaznamenána

Jenyk

  • Příspěvků: 686
    • Zobrazit profil
Re:Odkdy je povinnost mít auto pojištěné?
« Odpověď #2 kdy: 27 Května 2020, 17:50:40 »

Registr vyžaduje zelenou kartu nového vlastníka. Kdy došlo k přepisu na registru?
IP zaznamenána

gerim0

  • Příspěvků: 46
    • Zobrazit profil
Re:Odkdy je povinnost mít auto pojištěné?
« Odpověď #3 kdy: 27 Května 2020, 18:14:24 »

Vozidlo bude předáno až 28.5.2020. Pak pojedu na evidenční kontrolu a na úřad, takže na registru to bude někdy začátkem června.
IP zaznamenána

solaris

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 690
    • Zobrazit profil
Re:Odkdy je povinnost mít auto pojištěné?
« Odpověď #4 kdy: 27 Května 2020, 18:21:19 »

Podle NOZ § 2160 odst. 1 nabývá kupující k věci vlastnické právo převzetím věci. Takže pokud budete mít podepsaný (z obou stran) předávací protokol s datem 28.5.2020, mělo by to být dostatečným argumentem, pokud by snad ČKP začala fabulovat, že jim nestačí pracovat se záznamy s registru a že jste se stal vlastníkem (a tudíž měl povinnost mít zaplaceno povinné ručení) dříve, třeba tím podpisem kupní smlouvy.
IP zaznamenána

gerim0

  • Příspěvků: 46
    • Zobrazit profil
Re:Odkdy je povinnost mít auto pojištěné?
« Odpověď #5 kdy: 27 Května 2020, 18:32:26 »

Podle NOZ § 2160 odst. 1 nabývá kupující k věci vlastnické právo převzetím věci. Takže pokud budete mít podepsaný (z obou stran) předávací protokol s datem 28.5.2020, mělo by to být dostatečným argumentem, pokud by snad ČKP začala fabulovat, že jim nestačí pracovat se záznamy s registru a že jste se stal vlastníkem (a tudíž měl povinnost mít zaplaceno povinné ručení) dříve, třeba tím podpisem kupní smlouvy.
Moc děkuji, do NOZ mě nenapadlo se podívat...
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:Odkdy je povinnost mít auto pojištěné?
« Odpověď #6 kdy: 28 Května 2020, 03:06:02 »

ČKP to bude posuzovat podle registru, to je jejich primární zdroj dat. Tedy problém nenastane.

Kdyby náhodou nastal, tak skutečně, jak napsali předřečníci, povinnost uzavřít POV stíhá vlastníka (tj. toho, komu skutečně náleží vlastnické právo k autu, což nemusí být vždy ten, kdo je jako vlastník evidován - i když je přepis poctivě proveden, až na výjimky skutečný přechod vlastnického práva a přepis v registru neproběhne současně).

Od kdy přesně jste vlastníkem musíte vyčíst především ze smlouvy. Odkazovaný § 2160 OZ se týká prodeje zboží v obchodě, což na rozprodej majetku společnosti v úpadku insolvenčním správcem moc nesedí (nešlo-li shodou okolností o prodejce aut). Patrně tedy platí obecný režim dle § 1099 OZ, tedy že vlastnické právo přejde už účinností smlouvy, pokud, což je klíčové, nebylo ujednáno něco jiného.

Účinnost smlouvy (uzavřené v rámci nějaké formy soutěže o nejvhodnější nabídku) nastane doručením akceptace vybrané nabídky, opět pokud nebylo ujednáno něco jiného. Tedy ve vašem případě už 19. 5. 2020, resp. v okamžiku, kdy jste se o tom dozvěděl. Velmi časté vedlejší ujednání je výhrada vlastnického práva až do uhrazení kupní ceny. Pokud je součástí smlouvy, přešlo by vlastnické právo až zaplacením. Další obvyklé ujednání je právě přechod práva současně s předáním (tedy totéž, co platí o prodeji v obchodě, a co platilo obecně do účinnosti NOZ).

U prodeje auta je asi nejlepším možným řešením, které nijak nezvýhodňuje ani jednu stranu a předchází řadě problémů, ujednání ve smlouvě, podle kterého vlastnické právo přejde zároveň s přepisem v registru vozidel.
« Poslední změna: 28 Května 2020, 03:08:14 od hh »
IP zaznamenána

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 651
    • Zobrazit profil
Re:Odkdy je povinnost mít auto pojištěné?
« Odpověď #7 kdy: 28 Května 2020, 09:08:28 »

Vozidlo nebylo od 19.10.2019 do 26.5.2020 pojištěné (firma v insolvenci).
Mám pochyby o tomhle tvrzení.
Zákon 168/1999 primárně ukládá "mít sjednané pojištění" (nikoliv ho tedy sjednat) v případě 1) zapsání vozidla v registru, 2) reálného provozování na komunikaci. Následně až pak řeší "kdo ho sjedná" - což je neurčitá množina "vlastník - řidič"- kdokoliv s právním zájmem". Přestože ins. správce například majetek úpadce pojišťovat nemusí, protože mu to neukládá žádný zákon, je přesto povinen postupovat s péčí řádného hospodáře  a zvážit rizika, která by mohla ohrozit konkursní podstatu. Sjednání povinného ručení ale zákon ukládá. Insolvence pak na povinnosti mít sjednané povinné ručení nic nemění, nehledě na situaci, že vozidlo společnosti v insolvenci může být reálně provozováno a spáchat škodu (což by podstatu nepochybně zatížilo). Mám za to, že se jedná o povinnost ins. správce, toto pojištění řešit, případně uložit RZ do depozitu. Netuším, co představuje datum 19.10.2019 - zda-li počátek insolvence (který na trvání pojištění nemá žádný vliv), nebo zánik předchozího pojištění pro neplacení, každopádně je to natolik dlouhá doba, že by to CKP již v tuto chvíli řešila.
« Poslední změna: 28 Května 2020, 09:55:58 od gumidos »
IP zaznamenána

Neridic

  • Příspěvků: 232
    • Zobrazit profil
Re:Odkdy je povinnost mít auto pojištěné?
« Odpověď #8 kdy: 28 Května 2020, 09:33:47 »

Jedna neumela (asi) poznamka:

https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1999-168#p4

(1) Vlastník tuzemského vozidla a jeho provozovatel (dále jen „osoba povinná k zaplacení příspěvku“) jsou společně a nerozdílně povinni zaplatit Kanceláři příspěvek za každý den porušení povinnosti podle § 1 odst. 2; to neplatí, bylo-li vozidlo odcizeno.

t.j. se muze stat, ze chudak provozovatel zaplati 50% toho, za co vlastne nema odpovednost? (byt je tu rozdil prispevek x pojisteni)
IP zaznamenána

gerim0

  • Příspěvků: 46
    • Zobrazit profil
Re:Odkdy je povinnost mít auto pojištěné?
« Odpověď #9 kdy: 28 Května 2020, 10:25:29 »

Vozidlo nebylo od 19.10.2019 do 26.5.2020 pojištěné (firma v insolvenci).
Mám pochyby o tomhle tvrzení.
Zákon 168/1999 primárně ukládá "mít sjednané pojištění" (nikoliv ho tedy sjednat) v případě 1) zapsání vozidla v registru, 2) reálného provozování na komunikaci. Následně až pak řeší "kdo ho sjedná" - což je neurčitá množina "vlastník - řidič"- kdokoliv s právním zájmem". Přestože ins. správce například majetek úpadce pojišťovat nemusí, protože mu to neukládá žádný zákon, je přesto povinen postupovat s péčí řádného hospodáře  a zvážit rizika, která by mohla ohrozit konkursní podstatu. Sjednání povinného ručení ale zákon ukládá. Insolvence pak na povinnosti mít sjednané povinné ručení nic nemění, nehledě na situaci, že vozidlo společnosti v insolvenci může být reálně provozováno a spáchat škodu (což by podstatu nepochybně zatížilo). Mám za to, že se jedná o povinnost ins. správce, toto pojištění řešit, případně uložit RZ do depozitu. Netuším, co představuje datum 19.10.2019 - zda-li počátek insolvence (který na trvání pojištění nemá žádný vliv), nebo zánik předchozího pojištění pro neplacení, každopádně je to natolik dlouhá doba, že by to CKP již v tuto chvíli řešila.
Datum 19.10.2020 jsem si zjistil u ČKP přes RZ. Mají tam databázi, která vrátí, zda je vozidlo pojištěné či nikoli. Zároveň byla firma již tou dobou v insolvenci. Dle mého to ins. správce neřešil...
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:Odkdy je povinnost mít auto pojištěné?
« Odpověď #10 kdy: 28 Května 2020, 10:27:12 »

Asi jsme OT, ale co konkrétně vám na výpalném pro ČKP není jasné a jak jste přišel na těch 50 %?
IP zaznamenána

Neridic

  • Příspěvků: 232
    • Zobrazit profil
Re:Odkdy je povinnost mít auto pojištěné?
« Odpověď #11 kdy: 28 Května 2020, 10:36:08 »

Asi ano, ale "...jsou společně a nerozdílně povinni..."
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:Odkdy je povinnost mít auto pojištěné?
« Odpověď #12 kdy: 28 Května 2020, 10:43:02 »

„Společně a nerozdílně“ je obecný právní institut. Neznamená to 50 %, především proto, že dost často jsou provozovatel a vlastník tatáž osoba, pak není co půlit. Ani tam, kde jde o 2 různé osoby, to neznamená 50 %. Znamená to, že věřitel (ČKP) si to může v plné výši zkásnout od kohokoliv ze solidárních dlužníků (samozřejmě od toho druhého vždy jen do výše, kterou nevyrazil z prvního). Jak se pak vypořádají dlužníci mezi sebou už věřitele nezajímá (obecně to pak sice je 50/50, ale zrovna u vztahu vlastník-provozovatel to obvykle bude nějak jinak, podle toho, jaký je vlastně důvod, že někdo jiný vozidlo vlastní a provozuje).
IP zaznamenána