30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: ČKP výzva  (Přečteno 2171 krát)

chrochta

  • Příspěvků: 7
    • Zobrazit profil
ČKP výzva
« kdy: 01 Července 2019, 13:53:43 »

Dobrý den,
přišla mi výzva od ČKP k úhradě za nepojištěné auto.
Auto v daném období stálo na soukromém pozemku a kvůli vážné závadě na motoru se nemohlo pohybovat vlastní silou. Značky nejsou v depozitu. Auto je psané na původního majitele, přepis se neřešil záměrně, protože byl nějaký problém s vratkou DPH. Původní majitel jim dal kopii kupní smlouvy, kde jsem uveden jako kupující.
Otázka je, jestli se to dá postavit na nepojízdnosti a soukromém pozemku, anebo bude lepší, když bude auto prodáno dál a  já budu mít kupní smlouvu, kde jsem uveden jako prodávající. Předpokládám, že kvůli GDPR nemohu předat na ČKP data o nové kupující straně.
Neznám důsledky, jestli to nebudou chtít vymáhat po původním majiteli, tedy tom, který je vlastníkem podle registru.

dík za rady
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:ČKP výzva
« Odpověď #1 kdy: 01 Července 2019, 14:56:01 »

S neprovedeným přepisem je to zřejmě tak, že pro účely výpalného ČKP (a obecně zákona 168/1999 Sb.) je podstatný skutečný vlastník/provozovatel, nikoliv ten evidovaný v registru vozidel. Nicméně zákon zavádí v § 4 odst. 2 vyvratitelnou domněnku, že vlastníkem/provozovatelem je ten, kdo je v registru zapsaný. ČKP tedy může udeřit na evidovaného vlastníka/provozovatele a je na něm, aby případně prokázal, že navzdory zápisu v RV vlastníkem resp. provozovatelem není.

Pokud se podle postupu ČPK tohoto povedlo bývalému provozovateli dosáhnout předložením kupní smlouvy, skutečně může zafungovat tuto taktiku řetězit (nebo zkrátka nějak jinak prokázat, že vlastníkem nejste). Ale pozor, možná jen ČKP zkouší, zda někdo nezaplatí dobrovolně, což nevylučuje, že následně udeří na toho, u koho ucítí nejlepší šance na pohodlné inkaso (což obecně je primárně původní provozovatel).

Netřeba připomínat, že kdykoliv operujete neprovedeným přepisem, je tu riziko sankce za přestupek podle § 83 resp. § 83a zákona 56/2001 Sb. To sice nehrozí přímo od ČKP, ale čím víc se to bude rozmazávat a čím více nedohledatelných vlastníků vozidlo bude mít, tím víc poroste šance, že to někoho napadne.

EDIT: Pokud jde o GDPR, tak předložení kupní smlouvy z důvodu prokázání, že nejste vlastníkem vozidla, je nepochybně v souladu s čl. 6 odst. 1 písm. f) GDPR (oprávněné zájmy správce) - nehledě na to, že informace o vlastnictví vozidla je podle zákona evidovaná v RV a poskytnutí této informace orgánu, který registr vede, případně osobě, která do něj má přístup (což je i ČKP) nijak nedopadá do práva subjektu údajů.
« Poslední změna: 02 Července 2019, 10:00:35 od hh »
IP zaznamenána

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 651
    • Zobrazit profil
Re:ČKP výzva
« Odpověď #2 kdy: 02 Července 2019, 09:33:22 »

Pokud dojde k "aktivaci" postupu dle § 83 a 83a, pak úřad s velkou pravděpodobností uplatní i § 12 1b) a vyřadí vozidlo z provozu - s další povinností pro vlastníka dle §12 odst. 4) a 6).
Takže bych se určitě tomuto stavu snažil vyhnout. Nejsem si tedy jistý, jestli to řetězení smluv něčemu pomůže, protože se dříve nebo později někdo dostaví k ukončení vyřazení vozidla z provozu, doloží pojistku a svůj právní vztah k vozidlu - a nejspíše bude úřadem neprodleně vykostěn.

Doufám, že jsem pochopil blbě úvahu chrochty, že sdělí ČKP informaci, že již není majitelem vozidla, a zároveň s ohledem na GDPR nesdělí nového vlastníka a tím bude věc vyřešena.
« Poslední změna: 02 Července 2019, 14:04:54 od gumidos »
IP zaznamenána

chrochta

  • Příspěvků: 7
    • Zobrazit profil
Re:ČKP výzva
« Odpověď #3 kdy: 02 Července 2019, 17:30:20 »

A co tohle:
https://www.usoud.cz/aktualne/ustavni-soud-sjednotil-judikaturu-obecnych-soudu-v-oblasti-sporu-o-povinnosti-vlastnika-vozidl/
Zejména tato pasáž:
Stěžovatel nárok ČKP neuznal a tvrdil, že vozidlo v rozhodném období neprovozoval a ani provozovat nemohl, neboť vozidlo bylo po havárii zcela nepojízdné. Obvodní soud však vzal za prokázané, že vozidlo bylo provozováno, neboť bylo v rozhodném období vedeno v registru (registr přitom údaj o tom, zda je vozidlo provozováno, neobsahuje).

Lze použít analogii, neboť auto je opravdu nepojízdné?


IP zaznamenána

gumidos

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 651
    • Zobrazit profil
Re:ČKP výzva
« Odpověď #4 kdy: 02 Července 2019, 22:54:12 »

"tohle" je na nic. Našel jste nález ÚS z doby, kdy zákon 168/99 stanovoval povinnost mít sjednané POV při "provozování", zatímco aktuální znění obsahuje povinnost mít sjednané pojištění i po celou dobu, kdy je vozidlo registrováno (vyjma doby vyřazení, odcizení  a vývozu). Najděte si to.
Oprávnění CKP vyměřit výpalné zpochybníte těžko, možná zkomplikujete dohledání příslušného vlastníka s riziky, která již byla popsána.
IP zaznamenána