Zdravím, mám dotaz z důvodu nejednoznačných informací které se pro daný případ online vyskytují, situace je následující:
- zaměstnanec dostane od zaměstnavatele "služební" vozidlo, nevím, zda záleží jestli je i pro soukromé nebo čistě pracovní potřeby
- zaměstnanec si zřídí pojistku odpovědnosti z výkonu zaměstnání již obsahující, nebo s připojištěním používání vozidla (tzv. manažerská pojistka, nebo pojistka na blbost)
A teď dva případy:
1. dejme tomu po obvyklých 3 letech při ukončení leasingu a vracení vozidla leasingovka vygeneruje vůči firmě fakturu s doplatkem na způsobené škody na vozidle (různá poškrábání apod.), resp. jejich odstranění v servisu
2. během používání přijdou požadavky na proplacení pokut (rychlost apod.), a to ve formě "přefakturování" od leasingovky (tedy ne přeposlání pokuty/udání do správního řízení)
Oba druhy případů zaměstnavatel na základě faktur proplatí a buď ihned, nebo sumárně za ta tři léta ve formě pokuty zaměstnanci bude "vymáhat" po zaměstnanci. Tedy z hlediska v úvodu zmíněného pojištění de facto nastane pojistná událost, vlastně podobná jako kdyby zaměstnanec nalil kafe do notebooku, kterou zaměstnanec přepošle k proplacení do pojišťovny.
Je reálné že se buď za ty škody na vozidle, jednotlivé/sumární pokuty dočká plnění, nebo se na tyto protizákonné (ale vlastně jde o nedbalostní činy podobně jako kafe v notebooku) skutky vztahuje nějaká výjimka a plnění se nedočká? Reálně se vlastně v těch 4 krocích (policie-leasingovka-zaměstnavatel-zaměstnanec-pojišťovna) např. pokuta za rychlost "ztratí", resp. zkonvertuje přes přefakturaci až do standardní pokuty zaměstnavatel -> zaměstnanec, takže by to mělo být ok. Ale na druhou stranu by to byl skvělý workaround pro firemní "pyráty", kteří by se domluvili se zaměstnavatelem aby jim nakupil všechny pokuty za nějaké období (nebo to nejde a musí být každá pokuta vymáhána po zaměstnanci zvlášť) a celý obolus by pak zatáhla s jednorázovou (např. 1000 CZK) spoluúčastí pojišťovna
