30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: [WIN] Praha 5 - turbo model  (Přečteno 11604 krát)

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 358
    • Zobrazit profil
Re:Praha 5 - turbo model
« Odpověď #15 kdy: 28 Června 2019, 10:37:13 »

Ta konkrétní citovaná výzva je velmi hloupě napsaná. Mj. tam orgán tvrdí, že udá-li provozovatel řidiče, bez dalšího s ním řízení zahájí (ne že teprve bude zkoumat, zda je udaný řidič dostatečně podezřelý, např. opatřením si předběžného přiznání v podobě písemného podání vysvětlení). Nabízí se zkusit s ním tuto hru hrát a odvolat se na legitimní očekávání.

Mohl byste trochu rozvést, jaké legitimní očekávání máte na mysli, prosím?
IP zaznamenána

sennheiser

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 916
    • Zobrazit profil
Re:Praha 5 - turbo model
« Odpověď #16 kdy: 28 Června 2019, 13:25:42 »

možná mne pan hh opraví,ale třeba já jsem to pochopil tak, že sdělením řidiče SO pro mne vše končí - jsem vyviněn veškeré zodpovědnosti - jelikož  zahájí přestupkové řízení s řidičem,který byl sdělen provozovatelem.
Není tím tedy připuštěna varianta, že by udaný řidič např nesouhlasil nebo tvrdil, že neřídil.Tzn. provozovatel legitimně očekával, že už se ho to dále netýká a vešeré povinnosti splnil a už je vše další jen mezi sděleným řidičem a SO.

Jen je tam taková trošku ošemetná větička: "sdělí přesné údaje o totožnosti řidiče motorového vozidla v době spáchání přestupku"
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 310
    • Zobrazit profil
Re:Praha 5 - turbo model
« Odpověď #17 kdy: 28 Června 2019, 13:43:16 »

Úvaha je následující. Celá úprava sprdele je založena na tom, že provozovatel má možnost uplatňovat vliv na řidiče, kterému vozidlo svěřuje (klíčové rozsudky jsou plné mouder o tom, jak mohl/měl provozovatel na řidiče působit). Z ničeho neplyne, že by tato možnost končila spácháním přestupku řidičem, může-li provozovatel zajistit, aby řidič nepáchal přestupky, může nepochybně analogicky zajistit i to, že pokud už k přestupku došlo, aby se k tomu řidič, nějak postavil, např. potvrdil že v řešeném případě byl řidičem.

Nyní jsme v situaci, kdy provozovatel dostal odpustkovou výzvu a tam se píše, že když někoho označí, SO s ním řízení zahájí. To jde nad rámec zákona i nad rámec poučovací povinnosti stanovené § 125h(6) ZPPK. Ze zákona plyne jen toto:

* úřad musí poslat odpustkovou výzvu (při splnění zákonných předpokladů)
* provozovatele musí poučit o možnosti zaplatit, o následcích pozdní úhrady, o možnosti označit řidiče a o postupu úřadu při nezaplacení (pokračování v šetření)
* o tom, zda řízení s označeným řidičem zahájit, bude rozhodovat úřad poté, co učiní nezbytné kroky, a měl by se řídit § 76 PřesZ - ten je sice velmi obecný, ale plyne z něj, že pro zahájení musí mít osobu důvodně podezřelou - co je dostatečným důvodem je na hodnocení SO

Obvyklá praxe (motivovaná pochopitelně optimalizací inkasa) se ustálila na postupu obeslání označeného řidiče a pokud se výzva nedoručí, je ignorována, či z reakce neplyne, že dotyčný řídil, řízení se nezahajuje s tím, že SO nezbytné kroky vyčerpal, ale důvody nezjistil. To ale jistě není jediný možný postup - SO by klidně mohl pátrat intenzivněji, ale stejně tak by mohl vynechat výzvu řidiči. Ostatně ta je dost pochybná, není to nic jiného než opatřování si důkazů proti budoucímu obviněnému před zahájením řízení přímo od něj. Provozovatel samozřejmě činí oznámení s vědomím odpovědnosti za případné křivé obvinění z přestupku, tedy postup, podle kterého proti takto označenému řidiči SO řízení bez dalšího zahájí, nezjistí-li specifické důvody, které by tomu bránily (např. řidič zemřel, nedohledán v evidencích, nemá vůbec ŘP, či podobný důvod zpochybňující tvrzení provozovatele), se jeví být vcelku racionálním.

No a jsme u legitimního očekávání. SO ve výzvě provozovateli sdělil, jak bude postupovat. Toto sdělení není v rozporu se zákonem či stavem věci, nevyvolal jej provozovatel sdělením nepravdivých údajů či jinou lstí, tedy provozovatel se na toto sdělení spoléhá, počítá s tím. Tedy sdělí řidiče a předpokládá, že s ním úřad zahájí řízení. Pokud úřad místo toho pošle klasicky výzvu řidiči, ten ji třeba zaignoruje, a SO pak věc odloží protože nezjistil ... a zahájí sprdel s provozovatelem, bude provozovatel namítat, že kdyby předmětná věta ve výzvě nebyla, mohl působit na řidiče např. aby výzvu neignoroval.

Není to extra silné, ale trochu potrápit ÚMČ by to mohlo.

IP zaznamenána

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 358
    • Zobrazit profil
Re:Praha 5 - turbo model
« Odpověď #18 kdy: 28 Června 2019, 15:53:15 »

Děkuji za podrobné vysvětlení. Prve jsem Vám neporozuměl, protože jsme se v úvahách minuli - my jsme na výzvy ÚMČP5 nikterak nereagovali, stejně jako to děláme u všech pražských výzev. Legitimně jsme totiž očekávali postup shodný s postupem MHMP (nebo i ÚMČP7), čili nikoliv turbo.

Mám tam nicméně několik dalších výzev, takže mohu vyzkoušet udat skutečného řidiče.

Mně v tomto případě ani tak nejde o výhru - spíše o zjištění, jak funguje tahle moštárna. Výzvu mají vyloženě odfláknutou (mj. z ní vyplývá, že řízení s řidičem má zahájit provozovatel), dokumentace údajných přestupků je nedostatečná, přestupky oznamuje harverster, dodatkové tabulky typu “8-20 h” jsou nejednoznačné a navíc odvážně sloučili 7 různých přestupků (6x IP13 + 1x IP12) do jednoho řízení.

A předpokládám, že pro OÚO to bude jedno z prvních řízení v životě. Budu si muset dávat pozor, abych nedopadl jako pan Číkus, který obeslal MHMP tak výživným multipodáním, že OÚO zrušila HPP ve zkušební době, a já tam pak jako jeho zmocněnec bezprisorně hledal po chodbách novou...

Ve středu si s sebou vezmu termosku s kávou, svačinu a hodně vody - hodlám si tam za svých 2.800 Kč nejméně čtyři hodiny posedět a překonat svůj dosavadní rekord v délce ústního jednání.
IP zaznamenána

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 358
    • Zobrazit profil
Re:Praha 5 - turbo model
« Odpověď #19 kdy: 03 Července 2019, 12:20:30 »

Jednání jsme nakonec stihli za 2 hodiny a 37 minut. OÚO byla (až na důraznou výtku, že jsem se nezdvořile usmíval, když mi oznámila, že mne tam čekají další čtyři přestupky, což je vážná věc!) příjemná a inteligentní dáma; zcela výjimečně jsem měl pocit, že nejde o vymožení peněz za každou cenu. Spis se nepodařilo vytisknout, přislíbeno zaslání do DS (zaprotokolováno) a k tomu na místě navržena a schválena lhůta 30 dní na písemné vyjádření k obsahu spisu.

Nejprve nebylo úplně jasné, jak to bude s protokolováním vyjádření obviněné (myslím, že pro OÚO to bylo vůbec první plnotučné správní řízení, neboť její agenda spočívá převážně ve vydávání příkazů na místě), ale nakonec jsme se dohodli a rozepsali na více než pět stran A4. Pro OÚO bylo zjevně překvapivé, že nerozporuji přestupky jako takové, ale napadám pouze procesní vady (subjektivně jsem měl dojem, že procesní/formální stránku řízení považuje za zcela nedůležitou). Napadal jsem u každého ze sedmi přestupků jednotlivě:
1) absenci spisové značky ve výzvě k úhradě určené částky (asi vada šablony),
2) absenci podpisu v úplně všech doručených dokumentech,
3) legitimní očekávání:
  a) obava obviněné z obvinění za křivou výpověď vyplývající z toho, že správní orgán poučoval ve výzvě, že s označeným řidičem rovnou zahájí řízení (pozn.: OÚO sdělila, že předvolání řidiče k podání vysvětlení je zahájením řízení);
  b) turbo model - očekávání provozovatele, že bude vyzván k podání vysvětlení podle SŘ dříve, než proti němu bude zahájeno řízení (jako např. běžně u MHMP);
4) požadované čestné prohlášení (ve výzvě) nemá oporu ve SŘ (ten hovoří o podání vysvětlení, nikoliv o čestném prohlášení) + státní příslušnost není součástí totožnosti řidiče,
5) nepříslušnost MP k oznamování přestupků,
6) nemožnost stíhat provozovatele za jednání řidiče, které nevykazuje znaky přestupku podle ZPPK, ale podle ZPK, příp. nějakého lokálního opatření obecné povahy,
a navíc u jednoho přestupku neexistenci vyhrazeného parkování v "modrých" zónách, v nichž bylo rozprodáno více parkovacích oprávnění, než kolik je v MČ parkovacích míst.

V době, kdy jsem si (venku) četl protokol, stihla OÚO vyřídit dva nezodpovědné spoluobčany, kteří nestihli včas uhradit odpustek. Zajímavé je, že příkazem na místě těmto zlotřilcům (prý) běžně udělují pokutu ve stejné výši, na jakou byla vydána výzva.

Předpokládám, že rozhodnutí bychom mohli mít do konce září, a těším se na první setkání s MHMP v roli SO2.
« Poslední změna: 03 Července 2019, 13:14:23 od kdo »
IP zaznamenána

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 358
    • Zobrazit profil
Re:Praha 5 - turbo model
« Odpověď #20 kdy: 01 Října 2019, 19:56:09 »

Update: ani po třech měsících zatím nedorazila kopie spisu, a tedy nezačala běžet lhůta pro písemné vyjádření k jeho obsahu.
« Poslední změna: 01 Října 2019, 21:09:40 od kdo »
IP zaznamenána

imperator_cz

  • Příspěvků: 80
    • Zobrazit profil
Re:Praha 5 - turbo model
« Odpověď #21 kdy: 05 Srpna 2020, 09:34:17 »

Dobrý den.

Přidávám poznatek jak řeší přestupky MČ Praha 5.

Parkování v modré zóně cca konec srpna 2019
Odpustková výzva o 4 měsíce později - ignorováno
Konec července 2020 - příkaz 1500,-

Jde o širší rodinu, auto je firemní. Informace se ke mě dostala pozdě. Odpor jsme nestihli v zákonné lhůtě podat, takže LOST :-(
IP zaznamenána

kdo

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 2 358
    • Zobrazit profil
Re:Praha 5 - turbo model
« Odpověď #22 kdy: 15 Srpna 2020, 21:02:42 »

Zapomněl jsem updatovat: počátkem roku 2020 dorazila zjevně nekompletní kopie spisového materiálu. Ve lhůtě 30 dnů se provozovatel písemně vyjádřil a požádal (několik dní před prekluzí) o doplnění chybějících částí spisu. Ty byly doručeny několik týdnů po datu zániku odpovědnosti. Provozovatel se (pouze ze slušnosti) ve lhůtě 30 dnů (nějak) vyjádřil k podkladům rozhodnutí.

Odpovědnost za přestupek tak dávno zanikla. Laciný kontumační WIN.
IP zaznamenána