Q: Přesto, nebáli jste se nějakého incidentu v zemi, která nemá takovou cyklistickou kulturu jako Itálie nebo Španělsko?
A: Lidi nás trochu varovali, že místní řidiči nejsou tak zvyklí na cyklisty. Ale s autem v zádech jsme se cítili bezpečně. 99 % času za nám jel náš trenér.
Auto v zádech je bezpečné ( což mi připomnělo legendární
Volvo strike ), ale náklaďák už je problém.

Tedy, už nezdržujeme jen na kolech, máme spřátelenýho cyklozmrda v autě, který brzdí provoz stejně jako my tak, že ho musí předjíždět náklaďák.
Q: Jezdíte na kole jako profesionál, trénoval jste a závodil na všech kontinentech světa. Můžete tedy hodnotit, jak se situace na silnicích v poslední době mění. Opravdu nehod s auty přibývá, nebo se s vyšší informovaností v médiích a na sociálních sítích o takových incidentech více dozvídáme?
A: Těžko říct. Incidentů ale rozhodně neubývá. Bohužel chybí větší obezřetnost a respekt vůči cyklistům. Velkým problémem je nepozornost řidičů, nepočítám alkohol. Klasicky si čtou esemesku a cyklistu přehlédnou. Z toho mám i největší strach. Telefony se používají pořád víc a pak stačí opravdu malinko a dojde k vážné nehodě. Cyklista může udělat vše správně, jet u kraje atd., a stejně nic nezmůže.
Jo, když předjíždím auto který "kryje cyklisty", samozřejmě si u toho čtu alespoň smsku, nějak mi to dodá odhad pro manévrování.
Q: Jak se jako cyklista maximálně chránit na silnici? Co byste poradil začínajícím silničářům, dětem nebo juniorům? Jak se chovat v provozu?
A: Být vidět. Používat barevné a reflexní oblečení. V horším světle být pak osvětlen. Vybírat si silnice s menším provozem, pokud možno s širokou krajnicí. Lepší je i jezdit ve skupině, aby vás řidič viděl. Na druhou stranu my jsme ve skupině jeli, v dobrém světle a stejně se ta nehoda stala. Někdy se prostě nedá dělat nic. Pro začátek se však určitě necpat do velkého provozu. Nejlepší by bylo dostat co nejvíc řidičů na kolo, aby získali tu zkušenost. Pak by třeba sdílení komunikací probíhalo s větší ohleduplností. Další věc, která třeba v USA už platí, je pravidlo o 1,5 metru odstupu auta od cyklisty při předjíždění. Když si vzpomenu kolikrát jsem takhle musel uskočit ze silnice nebo jsem měl opravdu namále… Jedna věc je naučit cyklisty základním pravidlům jízdy v provozu, ale řidiči aut prostě musí mít k nám respekt. Jsme také účastníky provozu.
Až na tu skupinovou jízdu ... se dá soulasit, být vidět ... svítit ... vybírat komunikace se širokou krajnicí ... a ideálně s malým provozem ... kdyby tohle všechno začali dělat tak mi přestanou vadit.