Ono by to technicky šlo - stejně jako jde z celkového času určit průměrná rychlost, což je jediná rychlost, o které lze s jistotou říct (jen z celkového času), že byla někde v průběhu úseku dosažena, tak u úseku s různou povolenou rychlostí lze určit, o kolik km/h musela být někde rychlost překročena.
Příklad - 2 km úsek v obci, na prvním km omezení 40 km/h, na zbytku 50 km/h. Průjezd předpisovou rychlostí za (1/40 + 1/50) * 3600 s = 162 s. Pokud na celém úseku pojedu o v rychleji, než je povoleno, tak je výsledný čas analogicky 1/(40+v) + 1/(50+v), což je funkce zjevně ryze monotónní (klesající) a tedy i invertovatelná, není problém dopočítat v z libovolného změřeného času, takže např. pokud to někdo dal za 106 s, lze mu prokázat, že někde musel překročit rychlost alespoň o 23 km/h, což i s uvážením tolerance hodí střední překročení. Pokud by se totéž vyhodnotilo jen podle celkové průměrné rychlosti, tak ta by vyšla na 67,9 km/h a protože víme jen to, že někde byla dosažena, muselo by se to ve prospěch řidiče vztáhnout k části s povolenou padesátkou a stíhat jen základní překročení do 20 km/h.
Reálně se to neděje. Metrologická byrokracie kolem těch úsekáčů je už tak složitá a komplikovat si to zavedením netriviálního výpočtu, nutností ověřit nejen celkovou délku úseku (při uvážení různé trajektorie, přecijen silnice nemá šířku 0), ale navíc i vzdálenost k DZ, kde se mění povolená rychlost, do toho nikdo dobrovolně nepůjde. Je to jen odhad, ale řekl bych, že pokud někde v existujícím úsekáči je na části dočasně snížená rychlost, tak se to neřeší (úsekáč pořád měří a inkasuje dle původního nastavení) a pokud by se někde výjimečně zvýšila, tak ho vypnou.