urban.novak
Souhlasím, při kritickém brzdění za dobrých podmínek je 10 m/s^2 reálný, takže na 20m samozřejmě zastavím. Ale snad po nás nemůžou chtít, abychom na žlutou před semaforem brzdili stejně intenzivně, jako když před auto skočí maminka s kočárkem...
Navíc - v autě spící malé děti v autosedačkách a umíte si představit, co asi udělá jejich relativně velká a těžká hlavička při intenzivním brždění. No, my si to asi představit dokážeme, otázka je jestli úředník který chce naše peníze.
Minimální délka žluté je 3sec podle normy ČSN EN ??, takže co je pod je mimo legislativu.
Ty moje 4 sec ze 70km/h vycházejí z předpisu EHK, který stanovuje minimální brzdné dráhy, aby auto mohlo být homologované pro provoz na pozemních komunikacích, takže minimální brzdný účinek. Aby auto mohlo na silnici, tak už víc brzdit nemusí, a proto by semafory měly být nastaveny na nejhorší variantu.
Vztah je následující, a zahrnuje prodlevu brzd a brzdnou dráhu, ne reakční čas řidiče. Rychlost je v km/h:
s = v*K1 + v^2/K2
konstanty:
osobák: K1 = 0.1 K2 = 150
autobus: K1 = 0.15 K2 = 130
náklaďák: K1 = 0.15 K2 = 115
Taky se píše o brzdném zpomalení pro osobák 5.8, autobus 5.0, náklaďák 4.4 m/s^2.
Tohle je podle mě docela zásadní a byl bych rád, kdyby to někdo rozporovat jestli to tak není.
A v podstatě z toho i vyplývá, že náklaďák může mít docela problém zastavit už na semaforu se základními 3 sec při 50km/h, kdy jen projetí brzdné dráhy (+prodleva brzd) může trvat až 2.1sec + reakční čas řidiče, tedy až někam k 3.5sec pro najetí do křižovatky a až k 5sec pro najetí do křižovatky zadní částí.
Když jedu k semaforu jako laik, tak pro žlutou předpokládám nějakou obvyklou dobu, tedy v tomto případě 4 sec (což mám doloženo z jiných křižovatek), a když jedu k semaforu jako odborník (což nejsem) tak vím, že na 70km/h má být 4sec (snad).
Přeci si tam nemůžou nastavit co chtějí, tedy např. 1sec a pak kasírovat každého, kdo byl xx metrů před křižovatkou a nestih zastavit, buď že to už z fyzikálního principu bylo nemožný, nebo že nebrzdil s maximální možnou intenzitou.
K upozornění na tento stav samozřejmě směřuju, jen nevím kdy do udělat z hlediska taktiky, jestli teď nebo až skončí řízení. V podstatě bych to měl udělat hned jak mám podezření, pak se asi i vystavuju nějakému postihu... Je v tom taky 5-10 projetí denně (podle zprávy v nějaké ročence) a spousta peněz, co MU vybírá a podle mě neoprávněně. A právě tohle bych chtěl rozvířit. Ale v případě, že nejsou moje informace správné, tak bych do toho nešel. Proto teď směřuju k tomu vypustit pokusnej balónek v jiném městě, kde to sice není tak křiklavé, ale podle mě tam mají stav který také odporuje legislativě.
Kdyby byl zájem, dám sem všechny informace o žluté na semaforu dohromady. Jednak jde o normy ČSN EN (mám zaplacený přístup do databáze ČNI), o technické podmínky vydané ministerstvem dopravy a odkazy na internetu. Z toho na čem stavím, mám až na předpis EHK vše oficielně. Tam vidím jediné slabé místo, kde brzdné dráhy nemám oficielně podložené.
A ještě jeden odkaz, co se dělo v Itálii:
http://www.osbid.cz/2009/01/italsti-urednici-podvadeli-se-semafory/