Procesní záležitosti > Rozsudky NSS a ÚS

Judikatura relevantní pro přestupkové řízení - citace a stručný výtah judikátů

(1/3) > >>

jkraus222:
http://prestupky.blogspot.cz/2011/08/judikatura-relevantni-pro-prestupkove.html

Právník Jan Potměšil a jeho výtahy z judikatury od roku 2009 do současnosti. Sám k tomu píše:

Pro účely rychlého nalezení příslušné judikatury, která je relevantní pro přestupkové řízení, ať už se jedná o výklad zákona o přestupcích, správního řádu či jiných norem, zde zveřejňuji na jedné stránce citaci a stručný výtah judikátů, které sleduji cca od roku 2009 (relevance uváděných informací odvisí od souvislosti s přestupkovým řízením, nejde o komplexní shrnutí toho kterého rozhodnutí). Uvítám samozřejmě tipy na další judikáty užitečné či jinak zajímavé pro "přestupkáře".

Stránka je aktualizována nepravidelně, pokud možno 4x ročně. Odpovědnost za výběr judikátů zde uvedených i jejich interpretaci nese výhradně autor.

Huntfilihunt:
Zachytil jsem zajímavý článek na webu epravo http://www.epravo.cz/top/clanky/zastini-objektivni-odpovednost-provozovatele-vozidla-bodovy-system-ridicu-89737.html pojednávající na téma objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla. Neb jsem zastáncem názoru, že zákon ukládající objektivně nesplnitelnou povinnost je v podstatě protiústavní, velmi mě zaujal ve jmenovaném článku hlavně bod [7] Falk vs. Netherlands č. 66273/01 ze dne 19.10.2004 odkazující na rozhodnutí ESLP. Pravděpodobně smyslu tohoto rozhodnutí se drželi tvůrci zdejšího zákona... Nejsem právník, byl jsem tedy v článku prakticky 100% odkázán na rozbor (podání) právníkem píšícím článek. Zajímal by mě ale názor právníka, řekněme s názory z druhé strany barikády...

jkraus222:
Těžko posuzovat, nakolik je znění toho nizozemského zákona shodné s českým zněním. Třeba to tam vymysleli a formulovali lépe než Huml  :)

V praxi bych se každopádně zaměřoval především na samotný přestupek, protože stále platí rovnice neexistuje přestupek (formální i materiální aspekt a zavinění, plus okolnosti vylučující odpovědnost, tzn. krajní nouze) = neexistuje správní delikt.

kverulant:

--- Citace: jkraus222  02 Ledna 2014, 15:22:54 ---http://prestupky.blogspot.cz/2011/08/judikatura-relevantni-pro-prestupkove.html

Právník Jan Potměšil a jeho výtahy z judikatury od roku 2009 do současnosti.

Zajímavé. Zvlášť s přihlednutím k tomu, že ten právník je z Odboru bezpečnostní politiky, oddělení bezpečnostně právní MV.
Mgr. Jan Potměšil e-mail: jan.potmesil@mvcr.cz
- See more at: http://www.blisty.cz/art/71600.html#sthash.OlG9umRt.dpuf

Sám sebe označuje za byrokrata působícího ve státní správě :).
--- Konce citace ---

Snowman:
Chtěl bych se s ostatními podělit o právní překlad rozsudku Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku, který ve věci Falk v Nizozemsko za určitých okolností akceptoval objektivní odpovědnost vlastníka vozidla. Uvedená nizozemská úprava měla sloužit jako vzor při přijímání příslušné úpravy v ČR.
Nejsem schopen přeložit příslušná ustanovení nizozemského zákona, na základě kterých byla sankce uložena panu Falkovi, neboť mé znalosti nizozemštiny jsou značně omezené. Přikládám však právní překlad nejdůležitější části rozsudku ve věci pana Falka (z angličtiny), kde se Evropský soud pro lidská práva zabývá právě objektivní odpovědností provozovatele vozidla a překlad příslušných nizozemského zákona z rozsudku z angličtiny:


Soud zdůrazňuje, že i drobné dopravní přestupky představují „trestní obvinění“ ve smyslu článku 6 Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a svobod. ...
Právo každé osoby na presumpci neviny a požadavek na obžalobu, aby nesla důkazní břemeno proti obviněnému, není absolutní, neboť skutkové nebo právní domněnky fungují v každém trestně-právním systému a nejsou v principu zakázány Evropskou úmluvou o ochraně lidkských práv a základních svobod, pokud stát zůstává v rozumných limitech a bere v potaz důležitost toho, co je v sázce a práva obhajoby. Jinými slovy řečeno, příslušná opatření a prostředky musí být rozumně proporcionální a musí sledovat legitimní účel…
Při posuzování toho, zda byl v tomto projednávaném případě princip proporcionality zohledněn, soud chápe, že uložená objektivní odpovědnost byla zavedena, aby byla zajištěna bezpečnost na silnicích a to tak, aby dopravní přestupky, zjištěné technickými nebo jinými prostředky a spáchané řidičem, jehož identita nemohla být zjištěna v reálném čase, nebyly nepotrestány a zároveň aby obžalování a potrestání těchto dopravních přestupků nepředstavovalo neakceptovatelnou zátěž pro domácní soudní instituce. Soud dále podotýká, že osoba, které byla udělena pokuta dle článku 5 příslušného nizozemského zákona, může napadnout udělenou pokutu před příslušným soudem s plnou přezkumnou pravomocí a v jakémkoliv z těchto procesů není příslušná osoba ponechána bez obrany ato tak, že může uvádět argumenty dle článku 8 příslušného nizozemského zákona a/nebo tvrdit, že v příslušné době měla policie reálnou možnost zastavit vozidlo a zjistit identitu řidiče.
Za těchto okolností, shodně jako Nejvyšší soud Nizozemska, tento soud neshledává článek 5 příslušného nizozemského zákona – který ukládá povinnost zapsanému vlastníkovi vozidla, aby převzal odpovědnost za své rozhodnutí dovolit jiné osobě užívat své vozidlo – nekompatibilním s článkem 6 § 2 Úmluvy.

Pro úplnost překlad z angličtiny příslušných článků 5 a 8 nizozemského zákona, na které se odvolává ESLP (a které pravděpodobně sloužily panu Humlovi jako vzor.)

V případech, kdy byl přestupek spáchán registrovaným motorovým vozidlem a identita skutečného řidiče nemohla být zjištěna v reálném čase, uloží se pokuta zapsanému vlastníkovi vozidla (Článek 5), to neplatí, pokud zapsaný vlastník prokáže, že jeho/její vozidlo bylo použito jinou osobou proti jeho/její vůli a že vlastník nebyl schopen zabránit tomuto užití, nebo že vozidlo bylo komerčně pronajato na dobu přesahující tři měsíce nebo že v uvedené době již bylo vozidlo prodáno jiné osobě, která poskytla písemnou záruku proti odpovědnosti (Článek 8.

Takže je vidět, že i v Nizozemsku, na které se pan Huml tak rád odvolával, není ta odpovědnost až tak úplně absolutní.

Navigace

[0] Seznam témat

[#] Další strana

Přejít na plnou verzi