Jsme trochu OT, nicméně
.. prece nebudeme mit ojetinu za 50, kdyz se muzeme zadluzit na 0.5M...
Zkoušel někdo vyčíslit provozní náklady nového a ojetého vozu stejného typu? Mně to vychází víceméně na totéž, u ojetiny je minimální položka amortizace a nulová havarijní pojištění, u nového je zase nulová položka za opravy/nutné výměny dílů s životností mezi 100 a 200 tis km. Běžná údržba a spotřeba PHM vyjde v podstatě nastejno. Výhodu u ojetiny má ten, kdo si dokáže opravy/výměny udělat svépomocí, ale tato možnost se zvyšující se závislostí funkčnosti vozu na elektronice postupně mizí.
Jinak ještě k tématu - havarijní pojištění na konstantní částku po dobu splácení je zlodějna non plus ultra. I když budete mít pojistku na totálku v ceně nového vozu, tak pojišťovna vyplatí částku, odpovídající maximálně časové hodnotě - leda že by v pojistné smlouvě bylo uvedeno jinak. U nás každý rok měníme havarijní pojistky podle časové hodnoty vozu, kupujeme zásadně za svoje.
Téma jsem přesunul tam, kam podle mého názoru patří. Rozhodně nejde o ukončený případEDIT:
Enzym: porovnat stejne auto je asi nesplnitelna podminka, pripadne nastinte metodiku...
Jsou to dlouholeté zkušenosti z několika relativně mírných ojetin OA (vyšší) střední třídy - Passaty, Mondea, P 405/406 - něco mezi 12 až 16 kusy, už si přesně nepamatuji. K tomu šly s překryvem nové vozy přibližně stejné kategorie (Passaty, C5, Mondea) takže samozřejmě nešlo o zcela stejné vozy, ale obdobné modely s posunem 3 až 4 roky. Posledních asi 12 let pořizujeme pouze nové vozy, trochu lepší (Passaty vyšší motorizace, C5, A6, Mazda 6). Provozní náklady vycházejí pořád víceméně nastejno (nikoli v absolutní výši, ale s ohledem na inflaci přibližně jo) a to v současné době okolo 8 až 10 Kč/km, s tím, že všechno se dělá v autorizovaných servisech, prostě auto je výrobní prostředek. Jakmile se začne kazit nebo má přes 8 let stáří, auto letí pryč a kupuje se nové, takže některá vydržela 180 tkm, jiná 300 tkm. Kupodivu nejlépe vychází Mazda 6. Dodávky jsou jiná kategorie.
EDIT editu: ano, nájezd je směrodatný. Vůbec mě nenapadlo, že by si někdo pořizoval nový vůz za 0,5 M při nájezdu do 15 tkm/rok, to by byly pouze vyhozené peníze. i tech 15 tkm je na pováženou, spíše 20 tkm/rok.