Dobré dopoledne,
zdravím z oboru Li-ion baterií, které má (nejen) Tesla ve svém autě. Jde o baterie grafit-NCA (oxid niklu-kobaltu-hliníku-lithia). Žádné kovové lithium neobsahuje, ale i tak jde opravdu o systém velmi energeticky bohatý a problémem bezpečnosti Li-ion baterií se zabývá celá řada týmů.
- V elektromobilu jsou vysokonapěťové systémy (300V+), z toho měli hasiči obavy, že při stříhání a hašení a přiblížení se k autu dostanou ránu.
- Sama Li-ion baterie v tomto případě opravdu nepotřebuje přísun kyslíku, neboť ho má v sobě (v kladné elektrodě a elektrolytu).
- Hašení vodou je složité: ano, na jednu stranu může reagovat s komponenty a vytvářet hořlavý vodík, ale na druhou stranu je třeba vše maximálně rychle ochladit a tím brzdit další reakce ("přeskakování z cely na celu").
- Čeští hasiči se této problematice také věnují (už asi 10 let).
- U hybridů je hlavní rozdíl ve velikosti. Tesla je BEV s velkou baterií, kdežto PHEV/HEV mají baterii hmotnostně řádově menší. Baterie sama o sobě je stejná.
Celkově vzato: hašení Li-ion baterií není žádná sranda.