ale pokud se mu třeba děcka utrhla a vběhla na přechod ještě na červenou nebo něco, tak to je rozhodně jejich problém.
To u žádného soudu neprojde, dokonce ani kdyby tam nebyl přechod. Jedině snad, kdyby neočekávaně vyběhly z křoví.
Pro přehlednost přikládám svou tabulku "Neohrozit + zvýšená opatrnost". V těchto případech při nehodě soud vždy činí zodpovědného i řidiče, pokud se neprokáže např. sebevražebný skok. Patří tam i populární odbočování, kdy do vás někdo zezadu napálí, a odbočování vlevo, kdy sejmete (sejme vás) předjíždějící motorkář. Vždy jste spoluodpovědný, pokud neprokážete, že i při zvýšené opatrnosti nešlo nehodě zabránit. Co je to zvýšená opatrnost určuje soud.
Řidič nesmí ohrozit ani omezit:
- chodce, který přechází pozemní komunikaci po přechodu pro chodce nebo který zjevně hodlá přecházet pozemní komunikaci po přechodu pro chodce,
- protijedoucí řidiče při objíždění vozidla nebo překážky provozu anebo chodce,
- řidiče vozidla, které předjel, při zařazování po předjetí před předjížděné vozidlo,
- protijedoucí řidiče při předjíždění,
- přecházející chodce při odbočování vpravo na signál „Doplňková zelená šipka“,
- tramvaj při vjíždění na tramvajový pás.
Řidič je povinen dbát zvýšené opatrnosti:
- zejména vůči dětem, osobám s omezenou schopností pohybu a orientace, osobám těžce zdravotně postiženým a zvířatům, brát ohled na vozidlo přepravující děti, řidiče začátečníka nebo osobu těžce zdravotně postiženou označené podle prováděcího právního předpisu a na výcvikové vozidlo označené podle zvláštního právního předpisu,- při vjetí na krajnici při objíždění, vyhýbání, odbočování nebo otáčení,
- při jízdě podél nástupního nebo ochranného ostrůvku,
- při odbočování na křižovatce nebo na místo ležící mimo pozemní komunikaci,
- pokud je upozorněn samostatně užitým signálem „Přerušované žluté světlo“.
Cyklista povinen dbát zvýšené opatrnosti:
- při předjíždění nebo objíždění vozidel z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici.
I když to není v zákoně přímo uvedeno, soudy požadavek „dbát zvýšené opatrnosti“ uplatňují na řidiče vozidla i vůči chodcům na přechodech (viz dále), při objíždění vozidel hromadné dopravy na vyznačených zastávkách (přetavená povinnost „nesmí ohrozit ani omezit“), při jízdě automobilu v obytné a pěší zóně (v zákoně jako tzv. „zvýšená ohleduplnost“ k chodcům), při jízdě vozidel s právem přednosti v jízdě s výstražným zařízením v provozu (v zákoně jako tzv. „potřebná opatrnost“ řidiče VIP vozidla), a za situace, kdy se opět objeví opravená závada (to nevím proč).
U přechodu pro chodce jdou soudy při výkladu ještě dál a povinnost „nesmí ohrozit ani omezit“, přetavenou na „dbát zvýšené opatrnosti“ doplňují ještě o § 5 odst. 1 písm. h) zákona: „Řidič je povinen snížit rychlost jízdy nebo zastavit vozidlo před přechodem pro chodce, sníží-li rychlost jízdy nebo zastaví-li vozidlo před přechodem pro chodce i řidiči ostatních vozidel jedoucích stejným směrem“, přičemž zapomenou na druhou část věty a tvrdí, že před přechodem je řidič povinen snížit rychlost, ať už jsou tam chodci, nebo ne, o jiných zastavujících vozidlech ani nemluvě.