30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Nefunkční bezpečnostní pás  (Přečteno 12435 krát)

Eric

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 1 041
    • Zobrazit profil
Re:Nefunkční bezpečnostní pás
« Odpověď #15 kdy: 25 Února 2025, 18:34:19 »

Tohle je přiznání.
IP zaznamenána

Eda1

  • Příspěvků: 12
    • Zobrazit profil
Re:Nefunkční bezpečnostní pás
« Odpověď #16 kdy: 25 Února 2025, 18:52:34 »

A jó vlastně, už si vzpomínám. Řidič ve stresu, a proč to fízl neuměl zapnout si nedokážeme vysvětlit. Opětovnou STK auto prošlo naprosto bez závad.
IP zaznamenána

Hugo

  • Příspěvků: 1 146
    • Zobrazit profil
Re:Nefunkční bezpečnostní pás
« Odpověď #17 kdy: 25 Února 2025, 18:56:57 »

S čím se SO ozval? Že chcete odpovídat?
IP zaznamenána

Eda1

  • Příspěvků: 12
    • Zobrazit profil
Re:Nefunkční bezpečnostní pás
« Odpověď #18 kdy: 25 Února 2025, 19:15:53 »

SO poslal - Oznámení o pokračování v přestupkovém řízení.
Vložím to sem jak se dostanu k PC.
IP zaznamenána

Eda1

  • Příspěvků: 12
    • Zobrazit profil
Re:Nefunkční bezpečnostní pás
« Odpověď #19 kdy: 25 Února 2025, 19:37:57 »

Oznámení o pokračování v přestupkovém řízení
IP zaznamenána

Urban.

  • Příspěvků: 464
  • s
    • Zobrazit profil
Re:Nefunkční bezpečnostní pás
« Odpověď #20 kdy: 25 Února 2025, 19:41:22 »

V příkaze mně zarazila pasáž ohledně zavinění, strana 3 poslední odstavec.

 > K odpovědnosti za tento přestupek se nevyžaduje žádná forma zavinění, jelikož se jedná o tzv. objektivní zodpovědnost ...

To jako vážně? Měl jsem dosud za to, že objektivní odpovědnost se týká pouze překročení max. rychlosti nebo parkování.
IP zaznamenána

Ropák

  • Příspěvků: 102
    • Zobrazit profil
Re:Nefunkční bezpečnostní pás
« Odpověď #21 kdy: 25 Února 2025, 20:48:33 »

To mě zaujalo hned na začátku, podle mne je to nesmysl.


Tohle je přiznání.
Myslíte tím nechat tohle až do odvolání ...
(?)
IP zaznamenána

Eda1

  • Příspěvků: 12
    • Zobrazit profil
Re:Nefunkční bezpečnostní pás
« Odpověď #22 kdy: 25 Února 2025, 20:57:56 »

Tak co dál? Termín 10 dnů končí 27.
IP zaznamenána

Ladislav Laker

  • -exot-
  • *****
  • Příspěvků: 279
    • Zobrazit profil
Re:Nefunkční bezpečnostní pás
« Odpověď #23 kdy: 25 Února 2025, 22:54:36 »

Podle § 37 odst. 1 zákona č. 56/2001 Sb.,, platí, že silniční vozidlo je technicky nezpůsobilé k provozu na pozemních komunikacích, pokud
a) pro závady v technickém stavu bezprostředně ohrožuje bezpečnost provozu na pozemních komunikacích,
b) poškozuje životní prostředí nad míru stanovenou prováděcím právním předpisem,
c) jeho technická způsobilost nebyla schválena, jde-li o vozidlo, jehož technická způsobilost podléhá schválení, nebo nesplňuje technické požadavky na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích, jde-li o vozidlo, jehož technická způsobilost nepodléhá schválení, nebo
d) byly na vozidle provedeny neschválené změny anebo zásahy do identifikátorů vozidla, například VIN.

Z uvedeného plyne, že vozidlo nebylo technicky nezpůsobilé k provozu. Pouhá závada na bezpečnostním pásu neobsazeného sedadla nebyla závadou "bezprostředně ohrožující bezpečnost provozu na pozemních komunikacích". Ostatně chyběl zde i materiální znak přestupku: Na středním sedadle nikdo neseděl, ani se řidič nechystal vézt v kabině další osobu, která by se měla připoutat středním bezpečnostním pásem.

Řidič mohl s vozidlem jet dále a nespáchal takovou jízdou žádný přestupek. Zcela zbytečně se nechal napálit a souhlasil s blokovou pokutou. Jednoznačně to uvádí § 5 zákona č. 361/2000 Sb.:

Citace
§ 5 Povinnosti řidiče
(1) Řidič je kromě povinností uvedených v § 4 dále povinen
a) užít vozidlo, které splňuje technické podmínky stanovené zvláštním právním předpisem [pozn. L.L.: kterým je právě výše zmíněný zákon č. 56/2001 Sb.] (...).

Výjimkou z tohoto pravidla je situace, kdy se (v průběhu jízdy) objeví na vozidle závada. To může být prasklá žárovka, nebo zaseklý zámek bezpečnostního pásu. V tom případě zákon stanoví řidiči tento postup:

Citace
§ 5 Povinnosti řidiče
(1) Řidič je kromě povinností uvedených v § 4 dále povinen (...)
e) odstranit na místě závadu, zjistí-li během jízdy, že vozidlo nebo náklad nesplňuje stanovené podmínky uvedené v § 52; nemůže-li tak učinit, smí v jízdě pokračovat přiměřenou rychlostí jen do nejbližšího místa, kde lze závadu odstranit; přitom musí učinit takové opatření, aby během jízdy nebyla ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích a nedošlo k poškození pozemní komunikace ani životního prostředí (...).

Z uvedeného plyne, že povinnosti vyjmenované v § 5/1/e má řidič pouze v případě, kdy zjistil během jízdy závadu. Jestliže však závadu nezjistil (nemohl ji zjistit), pak mu nelze přičítat k tíži, že za jízdy nekontroloval střední bezpečnostní pás. Prvořadou povinností řidiče totiž bylo věnovat se řízení vozidla.

Naprostou šaškárnou je tvrzení správního orgánu, že provozovatel přikázal nebo dovolil, aby bylo v provozu na pozemních komunikacích užito vozidlo, které nesplňuje podmínky stanovené zvláštním právním předpisem. K takovému tvrzení neuvedl správní orgán ani jediný důkaz. Je to ovšem pouze správní orgán, kdo je povinen tvrdit a prokazovat, že závada se na vozidle projevovala již v okamžiku přikázání či svěření vozidla řidiči. Pokud totiž závada vznikla teprve během jízdy (což nelze vyloučit), a nebylo možné ji zjistit při vynaložení běžné pozornosti, pak se uplatní § 5/1/e. Z toho důvodu platí, že odpovědnost řidiče ani provozovatele není dána. Opak by musel správní orgán napřed prokázat.

IP zaznamenána

Eric

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 1 041
    • Zobrazit profil
Re:Nefunkční bezpečnostní pás
« Odpověď #24 kdy: 26 Února 2025, 00:11:53 »

Ad Ropák - ne, myslím tím, že takovým textem se provozovatel přiznává.

Jinak co teď - pokud tedy nechceme jít do Kuchyně - prostudovat spis a písemně orgánu sdělit, že žádná závada nebyla zjištěna ani v době svěření vozidla, ani po ukončení tohoto svěření, a tudíž nemohlo k tvrzenému přestupku provozovatele dojít.
Připojil bych - pokud to někomu nepřijde z nějakého důvodu jako chybný postup - čestné prohlášení jednoho či více svědků, ze kterého bude vyplývat, že pás normálně fungoval, jeden si může vzpomenout, že ho krátce před svěřením kontroloval.

Jinak par. 125d skutečně není sprdel, jmenuje se to Přestupky právnických a podnikajících fyzických osob. Pokud na to úřad půjde postupem pro sprdel, nechal bych si to do odvolání, které by se mělo vyhrát.


A ještě je otázka, zda nepodat podnět k přezkumu té uložené pokuty.
IP zaznamenána

Ropák

  • Příspěvků: 102
    • Zobrazit profil
Re:Nefunkční bezpečnostní pás
« Odpověď #25 kdy: 26 Února 2025, 01:16:52 »

Nepřu se s Vámi. Napsal bych to jinak, ale i tak nechápu, z čeho by mohl SO konstruovat zavinění. Sponka tam přece zapadla mezi odjezdem z firmy a opicejní kontrolou. Jediné, co (ale vážně velice malinko) ukazuje tím směrem, je řidičem zaplacená pokuta. Ale všichni víme, jak to při těchhle hurá akcích chodí a dovedu si představit, že do toho řidiče ti odborníci na buzerování pod tlakem vmanévrovali.

Nebo jste to myslel tak, že řidič odjel po kontrole s tím nefunkčním pásem a tak už o tom firma věděla?
IP zaznamenána

Urban.

  • Příspěvků: 464
  • s
    • Zobrazit profil
Re:Nefunkční bezpečnostní pás
« Odpověď #26 kdy: 26 Února 2025, 08:49:33 »

Problém výše přiloženého vyjádření spočívá v tom, že je zcela irelevantní z hlediska skutkové podstaty přestupku, tedy toho jestli provozovatel dovolil nebo příkázal použití technicky nezpůsobilého vozidla. To ve vozidle je zakázána přeprava dalších osob je sice pěkný, ale nic to nemění na tom, že vozidlo z nefunkčním pásem spolujezdce je technicky nezpůsobilé.
IP zaznamenána

Ropák

  • Příspěvků: 102
    • Zobrazit profil
Re:Nefunkční bezpečnostní pás
« Odpověď #27 kdy: 26 Února 2025, 10:21:41 »

Jasný, však jsem psal, že bych to pojal jinak (víc minimalisticky). Já se nedokážu vžít do uvažování zbytečných parazitů, ale i tak tam nevidím nic, z čeho by mohl SO dovodit, že - "provozovatel přikázal/dovolil". Závada přece nastala během jízdy.
IP zaznamenána

Urban.

  • Příspěvků: 464
  • s
    • Zobrazit profil
Re:Nefunkční bezpečnostní pás
« Odpověď #28 kdy: 26 Února 2025, 21:51:48 »

Ve vyjádření pro úřad by měly být probrány všechny nesmysly uvedené v příkazu.


Správní úřad je na omylu, pokud ze závady zjištěné během kontrolní kontroly vyvozuje, že tato závada byla na vozidle přítomna i při přikázání nebo dovolení užití vozidla. Pro prokázání této skutečnosti navrhuje provozovatel provést výslech svědka(řidiče?), který potvrdí, že při při dovolení/přikázání užití vozidla funkčnost pásů kontroloval a žádnou závadu nezjistil.

Pokud bylo vozidlo řidiči svěřeno před 4.12.2023, tedy před poslední technickou prohlídkou, máte další důkaz o tom, že vozidlo bylo při předání řidiči v pořádku - protokol z technické prohlídky. Navrhněte výslech svědka řidiče, který potvrdí, že mu vozidlo bylo svěřeno před 4.12.2023. Dále přineste úředníkovi kopii protokol z technické prohlídky, ať si jí založí do spisu.

Správní úřad se taktéž plete, pokud tvrdí, že k odpovědnosti za tento přestupek se nevyžaduje žádná forma zavinění, jelikož se jedná o tzv. objektivní odpovědnost. Správní úřad nechť si laskavě nastuduje § 125f (2) a) Zákona o provozu na pozemních komunikacích, podle kterého je možné aplikovat tzv. objektivní odpovědnost pouze v případě, pokud porušení pravidel bylo zjištěno prostřednictvím automatizovaného technického prostředku používaného bez obsluhy při dohledu na bezpečnost provozu na pozemních komunikacích nebo se jedná o neoprávněné zastavení nebo stání.
IP zaznamenána

Eda1

  • Příspěvků: 12
    • Zobrazit profil
Re:Nefunkční bezpečnostní pás
« Odpověď #29 kdy: 26 Února 2025, 22:14:01 »

Odepsáno SO zhruba toto:

Vozidlo prošlo řádnou STK 4.12. 2024 bez závad.

Před jízdou bylo vozidlo řádně zkontrolováno a předáno řidiči bez závad.

Při dopravní kontrole byla zjištěna údajná závada pouze na přezce bezpečnostního pásu středové sedačky a to, že šla stěží zapnout. Policista stál přitom na schůdkách do kabiny z pravé strany vozidla a pokoušel se pás zapnout přes sedačku spolujezdce.

Při následné kontrole v našem servisu, za přítomnosti dalších dvou osob, bylo zjištěno, že pokud se na středové sedačce sedí a pás se zapíná standardním způsobem, lze jej bez problémů zapnout, což se potvrdilo i při následné kontrole na STK.

Nesouhlasíme s vyměřenou pokutou naší firmě a řidiči, protože pokud by byl pás zapínán správným způsobem, tzn. v sedě na dané sedačce, nemohlo by k této situaci vůbec dojít.
IP zaznamenána