https://denikn.cz/1238502/praha-chce-vyresit-parkovaci-divoky-zapad-zdrazi-odtahy-straznici-navrhuji-progresivni-trestyZ článku vyjímám:
"Jako první nutnou změnu v té souvislosti zmiňuje institut objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla. Ten umožňuje vyřídit přestupky, včetně špatného parkování, aniž by se zjišťovala totožnost řidiče a rozhodovalo se o jeho vině a trestu. Je to také systém, na kterém je založeno pokutování špatného parkování.
„Stát jednoznačně upřednostnil výběr finančních prostředků před efektivním postihem pachatele protiprávního jednání. Úhradou výzvy k zaplacení určené částky provozovatelem vozidla je přestupek vyřízen a skutečný pachatel protiprávního jednání není nijak potrestán,“ píše se v materiálu.
Strážníci by proto chtěli, aby se objektivní odpovědnost provozovatele zrušila. Podle jejich názorů má za vozidlo odpovědnost majitel a ten má ze zákona prověřit, kdo a jakým způsobem vozidlo používá. Ten by tak musel doložit, kdo je za daný přestupek odpovědný."
"Cílem by podle strážníků mělo být, aby se mohlo zavést progresivní trestání."
"„Systém by u prvního přestupku počítal vždy s řešením formou domluvy. U druhého přestupku stejného druhu by již následoval správní trest například ve výši 500 Kč, třetí přestupek stejné kategorie by již byl za 1000 Kč, čtvrtý za 2000 Kč, pátý za 4000 Kč. Šestý přestupek stejného druhu v jednom kalendářním roce by již projednat na místě nešlo,“ stojí dále v návrhu s tím, že by podle počtu spáchaných přestupků mohlo dojít až k zákazu řízení."
"strážníci navrhují, aby byl zrušen souhlas pachatele s klasifikací protiprávního jednání, případně souhlas s uložením sankce jako podmínka pro vyřízení přestupku na místě. V praxi by to znamenalo, že pokud by na místě byl pachatel potrestán pokutou a nesouhlasil s ní, musel by sám iniciovat odvolání k úřadu."
"„Je nezbytné zrušit tzv. slučování přestupků do jednoho, a to v rámci tzv. společného řízení,“ stojí dále v jejich návrhu. Například v Praze 1 obdrželo necelých 7,5 tisíc „přestupců“ pouze jednu pokutu. Zbylých čtyři a půl tisíce je odpovědných za zhruba 35 tisíc přestupků."
"Praha by chtěla také řešit ekonomickou stránku věci. Odtahy i rozdávání botiček jsou pro město nevýdělečné; na každé odtažené auto či rozdanou botičku samo doplácí. Vedle legislativních omezení proto řeší také finanční udržitelnost. Za odtah vozidla si město účtuje 1900 korun, náklady na provedení jsou přitom vyšší. Stejně tak nemá žádný zisk z manipulačních poplatků za botičky. Představitelé města opakovaně zdůraznili, že jejich cílem je právě navýšení těchto represivních prostředků."
Přejme sboru ozbrojených šimpanzů hodně zákonodárných úspěchů.