30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Zastavěná oblast a rychlost v ní povolená  (Přečteno 684 krát)

bruno

  • Příspěvků: 37
    • Zobrazit profil
Zastavěná oblast a rychlost v ní povolená
« kdy: 03 Srpna 2022, 00:05:25 »

Dobrý den, dovoluju si obrátit  se na Vás ješte s pár otázkama k  situaci  "zastavěné území" Jak poznat "zastavěné území"  a jakou rychlostí po něm jet ? 
Je "zastavěným územím"  už i jeden rodinný dům ? ......dva, tři, 10 ?
Když pojedu autem "zastavěným územím"  tak jakou rychlostí  ? - 50, 60 nebo 70 - co jsou rychlosti běžné i pro některé  "zastavěné oblasti" ?
Kde jsou hranice  "zastavěného  území" a když překročím rychlost překročím ji o 10,20 nebo víc km v hodině ?
Z judikátů jsem našel jenom tohle, ale to úplně neodpovídá na položené otázky : "„Přijede-li řidič po pozemní komunikaci do zastavěného území, měl by s ohledem na bezpečnost ostatních účastníků provozu, potenciálních chodců, zvířat nebo ochranu majetku svoji rychlost přizpůsobit jízdě v zastavěném území, bez ohledu na skutečnost, zda projel kolem značky vymezující začátek obce či nikoliv,“ řekla k případu soudkyně NSS Marie Žišková."  / https://www.brachlegal.cz/cz/6-povinnost-ridice-jet-povolenou-rychlosti-v-zastavene-oblasti-bez-oznaceni-dopravni-znackou-obec /

Tyto otázky  vyvolal dnešní přejezd hraničním přechodem Folmava z německé strany, co  je to hlavní mezinárodní tah. Není to obec ve smyslu vyhlášky, je tam z jedné strany  snížena rychlost na 50, z druhé strany na 70 a následně 50 - z obou stran tesně před kruháčem. Kdy zodpovědně zhodnotím, že už v obci nejsem, abych zase nepadnul do opačného extrému, kterým může být bezdůvodně pomalá jízda ?

Přikládám link který vás uvede na cestu samotnou, bude li lepší video, klidně ho zítra nahraju.  Uvedený
link je cesta Folmava : https://www.google.com/maps/@49.3466788,12.8522328,3a,75y,88.22t/data=!3m6!1e1!3m4!1sA8lA5D3sxm3Ky-USHXOl7w!2e0!7i13312!8i6656 je přesně ten, který mně zajímá a ke srovnání přikládam další, kterým jsem dnes jel cez obec Janovice nad úhlavou - https://www.google.com/maps/@49.3445593,13.2216851,3a,75y,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOEx6K4embHcIgME6D6z5sQ!2e0!7i16384!8i8192. Za značkou jet kolik ? Na dohled jsou obytné domy, je tam křižovatka....
Děkuji za odpovědi, obratem zodpovím jakékoliv doplňující otázky k tématu.


Děkuji
« Poslední změna: 03 Srpna 2022, 01:06:53 od bruno »
IP zaznamenána

sennheiser

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 572
    • Zobrazit profil
Re:Zastavěná oblast a rychlost v ní povolená
« Odpověď #1 kdy: 03 Srpna 2022, 14:55:31 »

Selským rozumem z toho vychází, že se myslí vjezd do obce po komunikaci, která není označená značkou IZ4a.
Tzn. třeba příjezd polní nebo boční cestou okolo potoka..
Komunikace I, II a III třídy jsou zcela standardně označeny značkou IZ4a.
Určitě tedy nehrozí postih za  jízdu 90km/h po silnici I třídy okolo budov, kde není zančka IZ4a
Když jsou na cestě mimo obec budovy , tvořící zastavěné území, tak uvedená cesta nespadá "pod obec" a je tam 90km/h.

Obecně, ale pokud vidím budovy a chodce okolo, tak přibrzdím a neřeším jestli je tam povolená 90 nebo ne.

ALe bohužel pro některé skutečné pyráty nestačí ani značka obce, budovy, křižovatka, autobusová zastávka..

U tchánů v obci je rovná úzká  silnice v zástavbě , s autobusovou zastávkou bez ostrůvku, křižovatka , chybějící chodníky
a místní tam jezdí až 150km/h.. 80-100km/h je běžná rychlost.. Radnice tam dělala celodenní měření a pak si PČR šla vychytat sama tyhle pyráty... Touhle rychlostí jezdí 1m od lidí na zastávce.

Takže vše je o ohleduplnosti---  Jezdit v obci 50 na konci v polích je opruz a nemá to smysl.. ( např. Kuřim)
ale v zástavbě a u zastávek s dětmi a bez chodníků jet přes 100km/h už je čistá prasárna.


 
« Poslední změna: 03 Srpna 2022, 16:25:26 od sennheiser »
IP zaznamenána

bruno

  • Příspěvků: 37
    • Zobrazit profil
Re:Zastavěná oblast a rychlost v ní povolená
« Odpověď #2 kdy: 03 Srpna 2022, 15:28:01 »

otevřel jste si přiložené linky a projel ty trasy ?
IP zaznamenána

sennheiser

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 572
    • Zobrazit profil
Re:Zastavěná oblast a rychlost v ní povolená
« Odpověď #3 kdy: 03 Srpna 2022, 16:12:12 »

ano .. a vidím silnici I třídy , kde je před kruháčem směrem k hustější zástavbě  70 a 50 a za kruháčem je 50..
A pak za další křižovatko, kde není jiná značka je už logicky 90.
A opačným směrem je před kruháčem 50 a za kruháčem už nic, takže 90 protože je to směr kde už je jen benzinka a nějaká fabrika kus od silnice nalevo..

nevidím zde nějak problém
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 074
    • Zobrazit profil
Re:Zastavěná oblast a rychlost v ní povolená
« Odpověď #4 kdy: 03 Srpna 2022, 16:16:14 »

Nemám judikaturu k cedulím a (ne)zastavěnému území nějak detailně načtenou, ale předpokládám, že půjde o nějaký apel na zdravý rozum. Jiné rychlostní limity a sankce v obci a mimo obec plynou přímo ze zákona. Není to tedy např. porušení značky, IZ 4x značka jen označuje začátek/konec zastavěného území, ale není přímo nositelem souvisejících povinností. V definici obce v § 2(cc) ZPPK je to napsané takto: obec je zastavěné území, jehož začátek a konec je na pozemní komunikaci označen příslušnými dopravními značkami; na účelových komunikacích se značky neosazují. Tj. primárně platí obec := zastavěné území, přímo definice připouští, že u účelových komunikacích (a logicky, pokud přijedu jinak než po PK) si to zkrátka řidič musí určit materiálně. U normálních silnic, kde by IZ cedule měly být, to čistě textualisticky lze vykládat oběma způsoby, jak tak, že ty cedule mají konstitutivní povahu, tj. obec := (zastavěné území) AND (mezi cedulemi), i tak, že to je jen označení, aby nevznikaly pochybnosti, ale pokud by někde cedule chyběla (nebo naopak byla uprostřed pustiny), pořád platí materiální definice. Odhaduji, že všechny ty rozsudky jsou právě o tom, že ve sporných případech je třeba se přiklonit k tomu materiálnímu pojetí.
IP zaznamenána

bruno

  • Příspěvků: 37
    • Zobrazit profil
Re:Zastavěná oblast a rychlost v ní povolená
« Odpověď #5 kdy: 03 Srpna 2022, 17:00:18 »


ano .. a vidím silnici I třídy , kde je před kruháčem směrem k hustější zástavbě  70 a 50 a za kruháčem je 50..
A pak za další křižovatko, kde není jiná značka je už logicky 90.
A opačným směrem je před kruháčem 50 a za kruháčem už nic, takže 90 protože je to směr kde už je jen benzinka a nějaká fabrika kus od silnice nalevo..

nevidím zde nějak problém.
Ano - takto si to vysvětluju i já. Bohužel mnoho řidičů ne a vznikají zbytečné kolizní situace.
IP zaznamenána

IZS

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 445
    • Zobrazit profil
Re:Zastavěná oblast a rychlost v ní povolená
« Odpověď #6 kdy: 03 Srpna 2022, 17:26:46 »

Ta judikatura se dost znepřehlednila a mj. kvůli jednomu recentnímu přetahování v Židlích vznikly i takové rozsudky, které je možné vykládat všelijak - viz. NSS sp. zn. 5 As 183/2018 ze dne 12. dubna 2021 - bod [32]:
Citace
Rozhodné je, že se tento úsek nachází v obci. Skutečnost, že některé části obce jsou nezastavěny, totiž nemění nic na tom, že obec Židlochovice je ve smyslu zákona o silničním provozu jako celek zastavěným územím vymezeným dopravními značkami a je tedy nutno na (celém) jejím území dodržovat § 18 odst. 4 zákona o silničním provozu stanovenou nejvyšší dovolenou rychlost .
Při hodně velké kreativitě by to šlo vyložit tak, že 50 platí a priori na celém území obce - což je samozřejmě nesmysl, protože pokud se zrovna nenacházíme ve vojenském újezdu, tak se vždy nacházíme na území nějaké obce.

Praktičtější je nicméně historická judikatura:
Rozsudek NSS 1 As 183/2012 ze dne 20. března 2013
Citace
[34] Z fotodokumentace mapující trasu stěžovatele napříč bytovými domy a jinou zástavbou města Děčína podle Nejvyššího správního soudu jasně vyplývá, že stěžovatel měl a mohl vědět, že projíždí obcí, čemuž měl přizpůsobit svoji rychlost. Neobstojí v tomto případě argument stěžovatele, že obcí projížděl v nočních hodinách za zhoršené viditelnosti. Trasa stěžovatele při průjezdu Děčínem je lemována pouličním osvětlením, proto je zřejmé, že i při průjezdu touto cestou v nočních hodinách stěžovatel musel rozeznat, že se nachází v zastavěném území. Při projížděním hustou zástavbou s četnými restauracemi, obchody, křižovatkami, kruhovým objezdem, továrnou či benzinovou pumpou se stěžovatel nemohl domnívat, že se nachází mimo obec, ani pokud by pouliční osvětlení nefungovalo.

Z nějaké judikatury, kterou se mi nicméně takhle namátkou nepodařilo dohledat, si vybavuji, že když došlo na rozlišování detailů, tak se řešilo množství obytných staveb, jejich hustota, zda je mezi silnicí a zástavbou a jak velký travnatý pás apod. - u toho přechodu hranic s DE bych klidně řekl, že to obec není. Inspiruje mě k tomu např. rozsudek NSS 6 As 297/2017 ze dne 20. prosince 2017:
Citace
[18] Nejvyšší správní soud v citovaném rozhodnutí ovšem zdůraznil, že je vždy nutno zohlednit konkrétní skutkové okolnosti každého případu. V nyní projednávané věci sice měření rychlosti probíhalo na silně frekventované pozemní komunikaci v blízkosti průmyslové zóny, avšak správní orgány se hustotou zástavby v daném úseku nijak podrobně nezabývaly. Krajský soud přitom okolí měřeného úseku zhodnotil jako zastavěné území pouze na základě existence minimálně jednoho rodinného domu . To sice Nejvyšší správní soud nepovažuje za dostatečné, tato námitka nicméně není ani tak důvodná. Krajský soud totiž správně zdůraznil, že stěžovatel prokazatelně minul v protisměru umístěnou dopravní značku Konec obce , v jejíž blízkosti pravidelně bývá umístěna též-opačně orientovaná-značka Obec .
IP zaznamenána

Hugo

  • Příspěvků: 300
    • Zobrazit profil
Re:Zastavěná oblast a rychlost v ní povolená
« Odpověď #7 kdy: 03 Srpna 2022, 17:44:58 »

Co si pomoct stavebním zákonem a vycházet z toho, že zastavěné území = intravilán.
IP zaznamenána

IZS

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 445
    • Zobrazit profil
Re:Zastavěná oblast a rychlost v ní povolená
« Odpověď #8 kdy: 03 Srpna 2022, 20:38:29 »

To právě zkoušeli v tom řízení viz. rozsudek z loňska - NSS se tím odmítl zabývat, protože
a) je to dle nich nutné posuzovat individuálně a tahle paušalizace se jim nelíbí, a/nebo
b) se v tom rádi rýpou a líbí se jim, jakou "autonomní" definici si vyrobili.
IP zaznamenána

Hugo

  • Příspěvků: 300
    • Zobrazit profil
Re:Zastavěná oblast a rychlost v ní povolená
« Odpověď #9 kdy: 03 Srpna 2022, 22:21:13 »

Uvádíte Židlo a četl jsem v té 183/2018 Vlčkovice v KHK. Celkově jsem se v tom ztratil.
Teď jsem se trochu zapomněl v Lípě (Týniště) kde je pro mě nový úsekáč. Tak budu hledat maximum možností pro zábavu.

https://www.kostelecno.cz/vice-informaci-o-mereni-usekove-rychlosti-v-obci-lipa-nad-orlici/ds-1373
IP zaznamenána

IZS

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 1 445
    • Zobrazit profil
Re:Zastavěná oblast a rychlost v ní povolená
« Odpověď #10 kdy: 04 Srpna 2022, 00:08:47 »

Nojo - moje chyba, NSS to zprasil a pouze citoval jiný rozsudek, ovšem jaksi tu svoji citaci zapomněli dát do uvozovek. Četl jsem jen tu klíčovou pasáž, kde byly rozebrané Židlochovice a nějak mě nenapadlo ověřovat, že by se přestupek mohl stát někde úplně jinde.

Originál Židlochovice jsou toto: NSS sp. zn. 5 As 177/2017 ze dne 16. května 2018.
IP zaznamenána

bruno

  • Příspěvků: 37
    • Zobrazit profil
Re:Zastavěná oblast a rychlost v ní povolená
« Odpověď #11 kdy: 04 Srpna 2022, 19:33:20 »

tohle příště použiju :
-  účelové a parazitující .................na osobách páchajících dopravní přestupky
a
- účelový hyenismus - jelikož radary obvykle bývají imístěny v tom nejméně nebezpečném bodě, na tom nejrovnějším a nejpřehlednějším úseku.

   Kdyby skutečně nešlo o parazitování na přestupcích,  obce by zcela určitě v zájmu ochrany před nebezpečnou rychlou jízdou našly jiná řešení - retardéry, semafory a podobně, a nenechali by stovky a tisíce řidičů ročně páchat přestupky jenm pro to aby vybírali pokuty za rychlost a ohrožení, u kterého se vlastně následně nic jiného nestalo.
Za pozornost by taky stála statistika kolik mrtvých bylo tesně před smrtí pachatelem takto banálních dopravních přestupků a jestli je skutečně účelem úřadů ochrana řidičů a vlastních obyvatel, když stres z následného stíhání už možná způsobil víc úmrtí než rychlost samotná v daných úsecích.
« Poslední změna: 04 Srpna 2022, 19:41:38 od bruno »
IP zaznamenána

mhepp

  • Příspěvků: 198
    • Zobrazit profil
IP zaznamenána