Jak ale řeším v jednom ze svých dotazů - když auto prodám a kupující mi ho do několik dní vrátí - jsem v čase, k d y b y l o n m a j i t e l e l e m, z obliga. I když páchal přestupky. [...] To mám potvrzeno z ministerstva dopravy. Jediné, co mi nedokázali zodpovědet je to, jak dlouho a jestli vůbec jsem povinný uchovávat kupně prodejní smlouvu. [...]
Obávám se, že tu informaci z MD dezinterpretujete. Odpovídám zde, protože zkoušet na Bulhary (či kdekoliv jinde v cizině), že auto je prodané, ale nepřepsané, a že CZ ministerstvo vám cosi potvrdilo, valný smysl nemá.
Pokud jde o CZ právní řád, auto má nějaký vztah (ze kterého následně plynou různá práva a povinnosti) k až 3 různým osobám či skupinám osob.
1) vlastník
2) provozovatel ve smyslu veřejnoprávních předpisů (ZPPK, ZPPPK)
3) provozovatel v soukromoprávním smyslu (zejména ve vztahu k odpovědnosti za škodu způsobenou provozem)
Vlastnictví by mělo být evidováno v registru, ale z mnoha důvodů nemusí odpovídat skutečnosti. Např. krátkodobě, pokud ještě neuplynula lhůta k provedení přepisu. Nebo pokud se na to zkrátka obě strany vybodly. Nebo by to třeba i chtěly přepsat, ale poslal je do háje úřad (např. protože nedodaly něco, co je podmínkou přepisu, nebo v horším případě to ani dodat nejde - například protokol z EK, není-li auto dostupné, nebo s ním je něco, co průchodu EK brání). Ale mohou být i exotičtější důvody nesouladu mezi registrem a realitou, např. AFAIK nejde zapsat žádná forma spoluvlastnictví (včetně SJM), u auta ve svěřenském fondu by se asi zapsal jen správce (a netuším, zda i s poznámkou o této roli). A samozřejmě může jít i o omyl či dokonce záměrné chybné údaje - protože v současném pojetí registru záleží to, kdo v něm bude zapsaný, v podstatě jen na vůli těch, kdo podávají žádost, není tam absolutně žádný crosscheck proti realitě (registr nepřezkoumává nabývací tituly, ani není zákonem okamžik převodu vázán na zápis, jako je tomu u veřejných seznamů).
Nicméně přímo z vlastnictví plyne jen minimum povinností (bylo by to relevantní v podstatě jen soukromoprávně, např. pokud by někdo prodal auto, které mu nepatřilo). "Pokuty" a jiné veřejnoprávní povinnosti, včetně odpovědností za sprdel či za přestupky provozovatele podle ZPPPK, jsou vázány na registrového provozovatele, a tam má zápis v registru v podstatě konstitutivní povahu. V závislosti na faktech konkrétního případu by mohla připadat v úvahu liberace (ať už z obecného důvodu, nebo nějakého speciálního, jako např. krádež vozidla ve vztahu ke sprdeli), ale jen prokázání převodu vlastnictví ještě před deliktem by bez dalšího nestačilo.
U objektivní odpovědnosti za škodu (tj. problematiku § 2927 OZ a všeho kolem POV) je zase relevantní skutečný provozovatel, což nemusí být vlastník, ale třeba někdo, kdo má auto leasované či dlouhodobě pronajaté. Obvykle není důvod to detailně zkoumat, protože místo provozovatele (ať už je to kdokoliv) škody platí pojišťovna, a pojistník ve smlouvě o POV se také nutně se skutečným provozovatelem krýt nemusí. Nicméně v těch případech, kdy by na tom záleželo, zavádí zákon o POV vyvratitelnou doměnku (tj. že provozovatelem je registrový provozovatel, resp. registrový vlastník, pokud ovšem někdo neprokáže, že je tomu jinak).
V tom dopisu od ministerstva si příliš široce vykládáte to "v případě jakýchkoliv pohledávek vzniklých v průběhu 9 dní". Týkalo by se to pouze pohledávek, pro jejichž vznik by bylo relevantní skutečné vlastnictví vozu, případě osoba provozovatele (v soukromoprávním smyslu). V řízení, ve kterém by se to řešilo (vzhledem k soukromoprávní povaze typicky ve finále u civilního soudu) by pak byla možnost proti obsahu registru postavit nějaký lepší důkaz o vztahu k vozu (např. kupní či jiné smlouvy).
Pokud se spokojíte s mojí odpovědí místo ministerské, tak vám klidně i řeknu, jak je to s povinností archivovat kupní smlouvu. Žádná taková povinnost neexistuje, ostatně pro prodej auta (jakožto tuctové movité věci nezapsané ve veřejném seznamu a nepodléhající žádnému zvláštnímu režimu) není ani povinná písemná forma smlouvy, klidně stačí ústní, nebo i konkludentní (např. před odchodem do kláštera obřadně předám klíčky od svého RR komorníkovi). Pozor, to, že povinnost mít a archivovat písemnou smlouvu neplyne přímo z prodeje/koupě vozu neznamená, že v konkrétních případech taková povinnost nemůže mít nějaký jiný pramen (např. pokud jde o osobu povinně vedoucí účetnictví, nějak o tom autě účtovat musí, dtto pokud na jeho koupi byla třeba čerpána nějaká dotace ...).
Jinak ale je jen na vás, zda si pořídíte písemnou smlouvu a jak dlouho si ji schováte. Pokud ji mít nebudete v okamžiku, kdy budete potřebovat koupi/prodej prokázat, není problém v tom, že by vám někdo umyl hlavu za to, že jste něco porušil, ale že se vám to bude prokazovat složitěji či v horším případě to procesní břemeno tzv. neunesete. Doporučit lze mít kupní smlouvu celou dobu, kdy je auto vaše, a následně aspoň 3 roky po prodeji (což je obecná promlčecí doba a zároveň doba, kdy by vlastnictví i v případě nějakých formálních nesrovnalostí vzniklo aktuálnímu držiteli z důvodu vydržení).