V zásadě ano. U vrácení auta je taky podstatné, zda vůbec změnilo vlastníka. Obvykle se sice vlastnictví k movité věci nabývá už účinností smlouvy, ale jsou možná různá odchylná ujednání. Z těch obvyklých např. výhrada vlastnického práva, tedy při placení ve splátkách to, že původní vlastník zůstává vlastníkem až do úplného zaplacení kupní ceny. Další obvyklé ujednání je vázat přechod vlastnického práva na předání věci. To dává smysl, pokud se smlouva uzavírá v předstihu před předáním či dokonce bez toho, aby kupující to auto viděl - brání to komplikovaným sporům, pokud by se s tím autem něco stalo v době, kdy už bylo koupené, ale ještě ne předané, kdy měl prodávající povinnosti schovatele, a taky to posiluje možnosti kupujícího, protože nebude-li při předání něco odpovídat smlouvě, prostě auto nepřebere, a nemusí hned řešit odstoupení, nedostane se do prodlení s placením, nemusí se trápit přepisem v registru ... No a u převodu auta je klidně možné do smlouvy napsat, že vlastnictví přejde na kupujícího až úspěšným přepisem v registru vozidel. Tohle všem doporučuju, nemají-li nějaký dobrý důvod to udělat jinak. Je to zcela neutrální, obvykle to nedělá při vyjednávání žádné potíže, pokud s tím libovolná strana obchodu přijde. Není to univerzální lék na potíže s (ne)součinností při přepisu, pořád platí, že by ho měl obstarat buď prodávající na základě plné moci, nebo spojit předání auta a dokladů s přepisem - a teprve ve chvíli, kdy bába za okénkem vrátí velký TP s provedeným předpisem, jej ceremoniálně předat i s klíčky novému vlastníkovi. Ale když nic jiného, řeší to aspoň problém s rozporem mezi registrem a realitou a pokutou za neprovedený přepis, protože tento nezákonný stav pak v principu nemůže nastat.
Pokud ale vlastnické právo přejde a zase se vrátí zpět (např. v případě platného odstoupení od smouvy, koupě na zkoušku, výhrady zpětné koupě/prodeje, nebo se tak zkrátka strany dohodnou a i bez toho, aby to v původní smlouvě bylo nějak ošetřeno, si původní vlastník to auto prostě zpět koupí), tak IMHO trvá-li to déle než 10 pracovních dní, povinnost přepsat to i v registru (tam, a následně zase zpět) vznikla, ale pokud ani jeden z účastníků transakce nebude těmi smlouvami jako ve vašem případě mávat policii či jiným úřadům před nosem, platí, že kde není žalobce, není soudce. Pokud to bylo méně než 10 dní, je to obdobné jako řešený případ, IMHO ta povinnost sama zanikla.
Znovu ale upozorňuji, že jde o můj vlastní výklad, sice provedený dle všech relevantních zásad, jako bych poskytoval placenou právní službu, ale při absenci (resp. nedohledání) jakékoliv judikatury či podobných pramenů je to při stabilitě a předvídatelnosti rozhodování v tuzemsku spíš jen informovaný odhad než spolehlivá predikce. Vycházím z toho, že registr vozidel dle aktuální právní úpravy ohledně vlastnictví auta stojí na tzv. evidenčním principu. Tedy pouze se eviduje, kdo je vlastníkem, ale samotný (a třeba i chybný) zápis nemá na skutečné vlastnictví naprosto žádný vliv, nejde o tzv. veřejný seznam. Tohle bylo opakovaně a konstantně judikováno (NS, NSS i ÚS). Přepis je ponechán zcela v dispozici vlastníků, a až na okrajové případy registr ani okolnosti převodu nepřezkoumává, dokonce se ani nedokládá kupní smlouva či jiný nabývací titul, místo toho je to právě zařízeno tak, že podává společnou žádost ten, kdo je v registru jako vlastník zapsaný, a spolu s ním ten, kdo tvrdí, že je vlastník aktuální. Do registru se to zapíše na základě té žádosti, ke dni jejího podání - není možné ten zápis provést zpětně k datu skutečného převodu. Nastal-li protiprávní stav, že auto má třeba několik let neaktualizovaného vlastníka v registru, a mezitím těch skutečných vystřídalo celou řadu, také se to napraví pouze tím, že se to nějakou žádostí uvede do souladu, ke dni, kdy ta žádost bude podána, a historii už nikdo přepisovat nebude (i kdyby k tomu byly podklady a součinnost všech zúčastněných).
Tohle všechno mě vede k tomu, že povinnost přijít na registr a říct, že podávám žádost o to, aby byl do registru zapsán jako vlastník ten, kdo už tam zapsán je, a ještě předtím abych tam byl zapsán já, i když momentálně vlastníkem nejsem, zkrátka nedává smysl. Schválně bych se podíval do těch standardizovanných formulářů, prostřednictvím kterých se tyto žádosti podávají, co přesně tam jednotliví žadatelé tvrdí a podepisují.