Poslal jsem několik dotazů na magistrát a dopravní inspektorát ohledně radarů v našem městě. Každoročně PČR schválí umístění radarů (viz příloha) s tímto odůvodněním:
Určená místa k měření rychlosti vozidel se nachází na místech, kde je kontrola dodržování nejvyšší dovolené rychlosti důvodná. Jedná se místa, kde ve spojitosti s překračováním nejvyšší dovolené rychlosti opakovaně dochází k dopravním nehodám, případně kolizním situacím a kontrolou dodržování stanovené rychlosti dojde k naplnění zájmu zajištění bezpečnosti a plynulosti provozu na pozemních komunikacích.
Zeptal jsem se tedy na magistrátu na nehodovost v měřeném úseku a odpověď byla
Povinný subjekt nedisponuje statistikou nehodovosti v dané úseku před a po instalaci radaru, když takovou statistiku nevede a nemá povinnost vést. Zde by Vám možná byla schopna informaci poskytnout Policie ČR.
Nelenil jsem a poslal dotaz na příslušný dopravní inspektorát. K mému překvapení, ale ani oni nemají žádnou statistiku.
Statistiku nehodovosti přímo v měřených místech Krajské ředitelství policie Ústeckého kraje neeviduje, není tedy možné konkretizovat počet dopravních nehod před zavedením měření (v letech 2016 – 2018) a po zavedení měření (2019 – 2021), stejně jako další požadované údaje (celková způsobená škoda v daném úseku a zvlášť počet nehod a škoda způsobená překročením povolené rychlosti). Policie disponuje pouze statistikou nehodovosti v celých konkrétních ulicích, kde byla určena místa k měření rychlosti. Počty policií evidovaných nehod za jednotlivé roky:
ul. Blatenská - 2016 (21x); 2017 (14x); 2018 (22x); 2019 (8x); 2020 (11x); 2021 (15x),
ul. Písečná - 2016 (17x); 2017 (10x); 2018 (15x); 2019 (9x); 2020 (13x); 2021 (16x),
ul. Palackého - 2016 (15x); 2017 (15x); 2018 (14x); 2019 (14x); 2020 (8x); 2021 (13x).
Jen pro upřesnění dané ulice jsou poměrně dlouhé (Palackého asi 700m, Písečná 1,6 km a Blatenská 2,4 km) se spoustou křižovatek. Měření samozřejmě probíhá hned zkraje ulice, protože Blatenská i Písečná vedou ven z města a měří se samozřejmě kousek za cedulí. Takže předpokládám, že většina nehod se nikdy nestala v měřeném úseku a vůbec bych se nedivil, kdyby ani jedna nebyla způsobena překročením rychlosti.
Součástí dokumentu pro schválení stanoviště je i tato podmínka:
Z hlediska zajištění důvodnosti měření rychlosti na určených místech, požadujeme průběžné vyhodnocování kontrol dodržování stanovené rychlosti automatizovaným technickým prostředkem bez obsluhy. Vyhodnocení minimálně v půlročních intervalech, zasílejte na DI Chomutov ke shora uvedenému čj.
Vyžádal jsem si tedy na magistrátu, ať mi pošlou dokumenty, které posílají na DI. Jestli větu chápu správně, tak mají co půl roku dokazovat důvod k měření, ale MP jen jednou za rok pošle žádost (viz příloha) o znovu prodloužení určených míst. V žádosti jen uvedou počty změřených vozidel a ještě se nestydí požádat o povolení na libovolně dlouhou dobu. Zatím jim to opicajt povolil vždy na rok. V žádosti je vidět, že mají jen 2 radary pro 4 stanoviště, samozřejmě jsou pak radary 10 měsíců jen na těch stanovištích kde se vybírá nejvíce.
Z mého pohledu nikdo (DI, MP ani magistrát) neplní co má. DI schvaluje umístění radarů bezdůvodně a MP ani magistrát nevyhodnocují činnost radarů, tak jak jim nařizuje DI.
Dalo by se tohle napadnout? U koho si stěžovat?