NSS většinou argumentuje asi tak, jako v 8 As 110/2015 - 46:
Cílem zavedení úpravy správního deliktu provozovatele vozidla bylo, aby zmíněná deliktní jednání
nezůstala nepotrestána a aby za ně v případě nezjištění totožnosti pachatele odpovídal provozovatel
vozidla, kterému byla § 10 odst. 3 zákona o silničním provozu stanovena povinnost zajistit, aby při
užití vozidla byly dodržovány povinnosti řidiče a pravidla provozu na pozemních komunikacích
(viz zápis z hlasování v Poslanecké sněmovně o návrhu novely zákona o silničním provozu vráceném
Senátem ze dne 6. 9. 2011, dostupný na http://www.psp.cz/eknih/2010ps/stenprot/021schuz/s021045.htm).
Kasační soud se vyjádřil k účelu úpravy, jež byla do zákona o silničním provozu vložena novelou provedenou
zákonem č. 297/2011 Sb., v rozsudku ze dne 11. 12. 2014, čj. 3 As 7/2014 – 21: „Evidentním primárním
úmyslem zákonodárce v právní úpravě správního deliktu dle ustanovení § 125f zákona o provozu na pozemních
komunikacích je postihnout existující a jednoznačně zjištěný protiprávní stav, který byl způsoben provozem
resp. užíváním vozidla při provozu na pozemních komunikacích. Podle názoru Nejvyššího správního soudu
je zcela přiléhavé, pokud zákonodárce zvolil objektivní formu odpovědnosti samotného provozovatele vozidla,
jenž je jako vlastník věci - nástroje spáchání protiprávnosti - z hlediska veřejného práva primární identifikovatelnou
a konkrétní osobou.“
Snaží se tedy akcentovat bláboly, kterými poslanci odůvodnili inkriminovaný zákon, jako je např.:
Účelem změny zákona o silničním provozu pozměňujícím zákonem č. 297/2011 Sb. na úseku
projednávání přestupků bylo zjednodušení a zrychlení správního řízení, a proto byl zaveden institut
objektivní odpovědnosti provozovatele vozidla. Součástí této nové právní úpravy je i nová procesní
úprava, aby vlastní aplikace uvedené změny byla pokud možno co nejméně procesně a administrativně
náročná. Zákonodárce přijatou novelou zákona o silničním provozu sledoval mimo jiné usnadnění
sankčního řízení v případě méně závažných přestupků proti bezpečnosti a plynulosti provozu na
pozemních komunikacích. V případě, že provozovatel např. sdělí správnímu orgánu neúplné údaje
k určení totožnosti řidiče, jinak neúplné podání či uvede adresu pobytu řidiče tak, že nebude možné
očekávat, že řízení o přestupku s určitou osobou bude v brzké době zahájeno (doručovací adresa do
zahraničí), upřednostní správní orgány řízení ve věci správního deliktu provozovatele vozidla před
řízením o přestupku řidiče.Smyslem je zájem společnosti na tom, aby přestupky zjištěné technickými nebo jinými prostředky,
kterých se dopustili nezjištění řidiči, nezůstaly neprojednány a nepotrestány. Přitom takové projednání
(úřední posouzení) nemá vytvářet nepřijatelnou zátěž příslušných obecních úřadů obcí s rozšířenou
působností. Provozovatel vozidla je předmětnou změnou zákona postaven do role spoluodpovědného za
ukázněné chování řidiče, kterému svěřil řízení jím provozovaného vozidla. K odpovědnosti za předmětný
správní delikt není zákonem vyžadováno zavinění, a tudíž se jedná o odpovědnost objektivní.Je ale pravda, že příslušné odůvodnění bylo použito vždy v případech, kdy provozovatel udal nějakého Helmuta,
pak dělal obstrukce, měnil výpovědi a to všechno dost nedůvěryhodně.
V případě čistého turbomodelu, tj bez následné výzvy provozovateli k podání vysvětlení podle SprŘ proti tomu já stavím rozhodnutí Nejvyššího soudu, 26 Cdo 2654/2010:
Právní teorie i soudní praxe jsou totiž zajedno v názoru, že výklad práva je objektivní interpretací v tom
smyslu, že rozhodující je to, co je skutečně vyjádřeno v právních textech, nikoli v subjektivní představě jejich autorů (srov.
Weinberger, O. Norma a instituce /Úvod do teorie práva/. Přeložil Pavel Hungr. Brno: Masarykova univerzita, 1995. s.
163, a rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 23. února 2011, sp. zn. 1 Afs 91/2010, uveřejněný pod č. 2292 ve
svazku č. 6 z roku 2011 Sbírky rozhodnutí Nejvyššího správního soudu). Není tedy rozhodné, co zákonodárce chtěl
vyjádřit, ale to, co vyjádřil, tj. to, co lze ze slov zákona vyčíst (srov. Knapp, V. Teorie práva. Praha: C. H. Beck, 1995. s.
171, a dále např. odůvodnění rozsudku Nejvyššího soudu ze dne 30. prosince 1999, sp. zn. 2 Cdon 1911/97). Z tohoto
pohledu je tedy rozhodující to, co zákonodárce ve skutečnosti vyjádřil v textu ustanovení .... Je tedy jasné, že za urychlení a zjednodušení předpokládané a dokumentované zákonem, je možné považovat pouze
zaslání výzvy provozovateli. Občan, vyděšený tím, že si na něho vrchnost vzpoměla, si může svůj nervový šok rychle
vyléčit tím, že zaplatí nebo někoho práskne a tím celou akci urychlí. Nicméně, pokud to neudělá, pak v zakoně není
žádná úleva pro správní orgán, že může flákat vedení správního spisu, dělat úplné hovno a pak to odložit a překlopit na SPRDEL.
EDIT: V mé judikotéce jsem ale žádný přímý rozsudek nenašel