30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Trestný čin ano/ne  (Přečteno 3286 krát)

sennheiser

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 922
    • Zobrazit profil
Trestný čin ano/ne
« kdy: 13 Ledna 2022, 13:52:37 »

Může být trestným činem dle §273 trestního zákoníku ( ohrožení z nedbalosti) to, že správní orgán ( potažmo Policie ČR)
opakovaně zamítá zbudování přechodu pro chodce na frekventované silnici pro bezpečnost chodců, kde neexistuje jiná možnost bezpečného přejití (žádný nadchod, podchod, jiný přechod v dosahu také není). Pokud dojde ke kolizi, může na to být uplatněn  §273 a formulace " kdo z nedbalosti takové obecné nebezpečí zvýší nebo ztíží jeho odvrácení nebo zmírnění"  ?

slovním rozborem paragrafu mne přijde, že se jedná spíše o žhářství, výbuchy, plyn, elektrika, povodeň nebo jiného PODOBNĚ nebezpečného jednání... 

Kdo z nedbalosti způsobí obecné nebezpečí tím, že vydá lidi v nebezpečí smrti nebo těžké újmy na zdraví nebo cizí majetek v nebezpečí škody velkého rozsahu tím, že zapříčiní požár nebo povodeň nebo škodlivý účinek výbušnin, plynu, elektřiny nebo jiných podobně nebezpečných látek nebo sil nebo se dopustí jiného podobného nebezpečného jednání, nebo
IP zaznamenána

lerion

  • Příspěvků: 848
    • Zobrazit profil
Re:Trestný čin ano/ne
« Odpověď #1 kdy: 13 Ledna 2022, 14:16:00 »

Muj laicky nazor je, ze nikdo chodce nenuti v danem miste silnici prechazet. A pokud se na to neciti bezpecne, ma si to zaridit jinak.
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:Trestný čin ano/ne
« Odpověď #2 kdy: 13 Ledna 2022, 15:06:31 »

Ta konstrukce je ptákovina. Nikdo chodce nenutí přecházet na nebezpečném místě, a navíc i chodci mají podle ZPPK nějaké povinnosti, konkrétně u přecházení mimo přechod zejména v § 54(2) ZPPK (a k tomu obecné dle § 4). Množství nehod s chodci, kde nebude dáno ve smyslu ZPPK ničí zavinění (chodce, řidiče, osoby, co má na děti a jinak samostatně neodpovědné osoby dohlížet), tedy kde šlo čistě o nešťastnou náhodu, bude minimum - a moje fantazie ani nestačí na to dohlédnout, jak by takovým nehodám mohla předcházet existence přechodu.

Nicméně i kdybychom čistě ve prospěch diskuse připustili, že by odpovědnost za daný TČ teoreticky mohla být dána, jak chcete určit hranici? Existence jakékoliv dopravy generuje vždy nějaké nebezpečí, a dokud nebude zakázána uplně, vždy lze říct, že úředník, který připustil aby kdokoliv vůbec mohl vyjet, ztížil odvrácení resp. zmírnění daného rizika. Pokud se přidržíme textu dané skutkové podstaty, je tam velmi konkrétní výčet (požár, povodeň, výbuch) a pak zbytková obecná kategorie - tu je v souladu s výkladovým principem eiusdem generis třeba chápat tak, že musí jít o srovnatelná nebezpečí. A ohrožení při přecházení silnice (byť frekventované a na nějakém blbém místě) statisticky ani jinak souměřitelné s riziky typu požár či výbuch rozhodně není.

Hádám, že cílem není někoho reálně odstíhat (to je často sci-fi i v mnoha situacích, kde na rozdíl od té uvažované je alespoň formální stránka naplněna), ale vytvořit něco jako nátlak. Chcete-li za tímto účelem za každou cenu lovit v TZ, tak bych spíš kouknul do kapitoly přímo zaměřené na úředníky, např. na § 330.
« Poslední změna: 13 Ledna 2022, 15:08:22 od hh »
IP zaznamenána

sennheiser

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 922
    • Zobrazit profil
Re:Trestný čin ano/ne
« Odpověď #3 kdy: 13 Ledna 2022, 15:34:00 »

to hh:

díky za vysvětlení ... je to jedno malé město, kde mají autobusovou zastávku v trávě, na kterou nenavazuje žádná komunikace pro pěší. Známá se tam snaží kvůli dětem burcovat obec,aby u zastávky udělalo město přechod. ( na druhé straně chodník je)
a přesně jak píšete - mělo jít jen o formu nátlaku.. aby město něco dělalo...  Jinde se hájí bezpečností při měření na naprosto
bezpečných místech a tady pro skutečnou bezpečnost nechtějí hnout ani prstem .

Mě právě v tom znění překvapilo, že to "obecné" ohrožení zas tak obecné není a je celekem taxativně vyjádřeno.

edit:  a hypoteticky - nastražení třeba pytlu z pískem nebo železné traverzy do silnice asi také není úplně přesné naplnění tohoto § TČ.
« Poslední změna: 13 Ledna 2022, 15:38:19 od sennheiser »
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:Trestný čin ano/ne
« Odpověď #4 kdy: 13 Ledna 2022, 15:43:53 »

Nedisponuji žádnými praktickými zkušenostmi v lobování u veřejné správy, ale odhadoval bych, že na věc typu zřízení přechodu u zastávky autobusu využívané dětmi lépe než vyhrožování tím, že někoho necháte zavřít, zafunguje spíš ryze politický tlak (petice, vystoupení na zastupitelstvu, nebo třeba jako Andy Dufresne psát pár let kamsi dva dopisy týdně).
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:Trestný čin ano/ne
« Odpověď #5 kdy: 13 Ledna 2022, 15:56:36 »

edit:  a hypoteticky - nastražení třeba pytlu z pískem nebo železné traverzy do silnice asi také není úplně přesné naplnění tohoto § TČ.
To by záleželo na konkrétní situaci. Soudy vygenerovaly princip, že aby bylo ohrožení dostatečně obecné, musí se týkat alespoň 7 lidí - což samozřejmě v tom neporuchovém (tedy jen hypoteticky ohrožujícím režimu) je kategorie dosti gumová, nicméně krajní případy jsou jasné. Např. pokud blbě zabezpečím náklad a vysypu železnou traverzu na dálnici, tak tím obvykle těch 7 lidí na životě či zdraví ohrozím, na rozdíl od okresky, kde projede 5 aut za hodinu a nula autobusů. Dalším dost podstatným momentem té hypotetické situace bude to "nastražení" - tedy zda šlo o úmysl. Ale pokud nad tím přemýšlíte čistě z hlediska toho demonstrativního výčtu, tak nepředvídatelná a blbě viditelná nebezpečná překážka na silnici má k tomu požáru rozhodně blíž, než sama existence silnice, resp. neexistence přechodu.
IP zaznamenána

Fogyn

  • Příspěvků: 868
    • Zobrazit profil
Re:Trestný čin ano/ne
« Odpověď #6 kdy: 13 Ledna 2022, 16:55:15 »

Pokud můžu tak mě by docela zajímal ten myšlenkový pochod, který tvrdí, že "zbudování přechodu = vyšší bezpečnost"....? Co je to za podivný konstrukt?
IP zaznamenána

alo.is

  • Příspěvků: 795
    • Zobrazit profil
Re:Trestný čin ano/ne
« Odpověď #7 kdy: 13 Ledna 2022, 17:21:39 »

Spíš se paní s dětmi nechce při přecházení silnice čekat, až přejedou auta, chce mít přednost na přechodu, jenže asi neví, že ani na přechodu chodci přednost nemají.
IP zaznamenána

sennheiser

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 922
    • Zobrazit profil
Re:Trestný čin ano/ne
« Odpověď #8 kdy: 13 Ledna 2022, 19:04:25 »

Ten myšlenkový pochod vesměs chápu ... Má děti, co samy jezdí ze školy a asi by byla klidnější, když by tam byl přechod.
Ono asi nejde o tu přednost, ale o jednoznačně dané místo na přecházení.
To by pak podle názoru, že zbudování přechodu nezvyšuje bezpečnost  nemusely být přechody nikde..
Já sám -odpůrce represí a buzerací a zbytečných komplikací - bych určitě uvítal z pohledu řidiče přechod v místě, kde by se
snažilo přecházet víc lidí, místo toho, abych musel být neustále ve střehu, kdy mi tam kdo kde skočí.
Ale na druhou stranu musím uznat, že v rámci zpráv subjektivně určitě slyším hodně takových, že na přechodu srazil řidič...
A je míň takových, že " při přecházení na neoznačeném místě" srazil řidič..
Otázka je.. o kolik víc by pak bylo takových nehod, kdyby přechody nebyly vůbec...
už se dostáváme mimo téma... já se snažil jen pochopit to Obecné ohrožení v rámci TČ.
IP zaznamenána

Hugo

  • Příspěvků: 918
    • Zobrazit profil
Re:Trestný čin ano/ne
« Odpověď #9 kdy: 13 Ledna 2022, 20:50:24 »

správní orgán ( potažmo Policie ČR) opakovaně zamítá zbudování přechodu pro chodce na frekventované silnici

Můžete přiložit oficiální odůvodnění? Pokud nic takového není, pak burcovat obec za mě nemá moc smysl. Když vynecháme podchod/nadchod, tak na odbor dopravy obce s rozšířenou působností zaslat žádost o zřízení dopravní značky V7a + IP6 spolu s nákresem a popište důvody pro které chcete zmíněné značky umístit (lze vymyslet i jiné možnosti DZ, dle situace). Až k tomu vymyslí ofiko canc, můžete hledat další možnosti.

IP zaznamenána

pk202

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 4 890
    • Zobrazit profil
Re:Trestný čin ano/ne
« Odpověď #10 kdy: 14 Ledna 2022, 01:43:17 »

Třeba pro to zamítnutí je nějaký dobrý důvod, ale paní ho jaksi nepřijala.
IP zaznamenána

sennheiser

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 922
    • Zobrazit profil
Re:Trestný čin ano/ne
« Odpověď #11 kdy: 14 Ledna 2022, 08:52:33 »

Bylo jí prý sděleno něco ve smyslu, že přechod musí být odněkud někam a že nelze "namalovat" přechod jen do zastávky v trávě.
Navíc, že tam musí být osazena značka a osvětlení a chtěli po ní návrh financování ..Prý existuje nařízení, že navrhovatel místní úpravy
zajistí i financování..


IP zaznamenána

pk202

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 4 890
    • Zobrazit profil
Re:Trestný čin ano/ne
« Odpověď #12 kdy: 14 Ledna 2022, 09:05:01 »

Tak nezbyde nic jiného, než naučit děti přecházet silnici bezpečně. Také jsem to své děti učil a nikdy jsem jim nedovoli spoléhat se na nějakou přednost na přechodu.
IP zaznamenána

cocomoon

  • Příspěvků: 1 002
    • Zobrazit profil
Re:Trestný čin ano/ne
« Odpověď #13 kdy: 14 Ledna 2022, 09:44:18 »

A co tak požádat alespoň o označení místa na přecházení?
IP zaznamenána

mexiko30

  • Příspěvků: 71
    • Zobrazit profil
Re:Trestný čin ano/ne
« Odpověď #14 kdy: 16 Ledna 2022, 22:21:03 »

U nás ve městě je spousta ulic, kde místní by si přáli přechod, jelikož si myslí, že je to pro bezpečnost a pohodlí nejlepší, ale je to blbost a ta frekvence budování nových přechodů je spíš jen na straně zvyšování bezpečnosti těch stávajících, ať už instalací ostrůvků, osvětlení, nebo semaforů. Já mám rozhodně pocit, že přechod na blbém místě je ultimátní zabiják chodců.
Před rokem jsem se zhrozil, že na velmi frekventovaném místě vznikne přechod se světelnou signalicí, mezi dvěmi vytíženými křižovatkami a oni jej nastavili tak, že je zelená jen když tím místem projíždí vedlejší provoz a hlavní tah má vždy zelenou. Teď tam dlouhé minuty čeká klidně 20 lidí :-) a průjezd je teď daleko plynulejší.
Co třeba ale nechápu je budování přechodů na křižovatkách s nájezdy, kdy každý pruh má svůj přechod a přejít takovou křižovatku křížem znamená přejít přes 4 ostrůvky a 5 přechodů. Přičemž minimálně ty krajní odbočovací pruhy jsou takřka bez provozu a dřív tam bylo jen výstražné oranžové světlo pro upozornění řidičů. Dnes všechny směry řízené.
IP zaznamenána