30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Autor Téma: Nehoda při zipování  (Přečteno 4708 krát)

lora

  • Příspěvků: 238
    • Zobrazit profil
Nehoda při zipování
« kdy: 14 Května 2021, 14:18:15 »

Narazil jsem na tento starý článek: https://www.zelenavlna.cz/kdo-je-vinikem-nehody-v-miste-kde-se-auta-stridave-radi-do-jednoho-pruhu-7914696 a zaujalo mě toto:

"Zároveň zákon říká, že při souběžné jízdě, kdy jeden pruh končí, má řidič v pokračujícím pruhu umožnit řidičům z končícího pruhu střídavé řazení. Pravidlo zipu je tedy podle instruktora autoškoly Jiřího Dovrtěla pouze možností a nikoli povinností, kterou si můžeme vynutit. „Ten najíždějící řidič má povinnost zodpovědnosti, takže nevynucovat si najíždění, necpat se mezi ostatní řidiče."

Jaký na to máte náhor? Pokud tam vjedu, když bude na mě řada a nějaká lopata to do mě nabourá, kdo je viník? Popřípadě, pokud budu v právu tam vjet a vynutím si ho a dojde k nehodě, jak se to rozhoduje?
IP zaznamenána

Jenyk

  • Příspěvků: 686
    • Zobrazit profil
Re:Nehoda při zipování
« Odpověď #1 kdy: 14 Května 2021, 17:08:23 »

Nemáte právo si přednost na zipu vynucovat. Nepusti-li Vás a buch, vinen jste Vy (zjednodušují, samozřejmě to může být složitější; nezabránění nehodě atd.)
IP zaznamenána

Behemot

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 652
    • Zobrazit profil
    • HW World
Re:Nehoda při zipování
« Odpověď #2 kdy: 14 Května 2021, 20:01:13 »

Citace
Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu.

Není tam žádný může umožnit, nemusí umožnit, umožní podle toho jakou má náladu nebo jak svítí slunko. Je tam umožní, takže to musí dělat. Pokud to neudělají, není do poslední chvíle zjevný, že místo uzavřou a řidič vozidla připojujícího se z končícího pruhu do nich drcne, nehodu zavinil ten, co neumožnil. Je na čase to taky začít vymáhat, dyž už to tam je, vobčas těch kriplů taky mám plný zuby.
IP zaznamenána
STICKERS-CZ - nekonformní samolepky a placky

Jenyk

  • Příspěvků: 686
    • Zobrazit profil
Re:Nehoda při zipování
« Odpověď #3 kdy: 14 Května 2021, 20:32:12 »

Celé je to takto (Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb.,§ 12 Jízda v jízdních pruzích):

(5) Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.

Rozumím tomu tak, že pokud mi vjetí hejhula neumožní, nezískávám žádné právo porušit "neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí". A mimochodem, už se mi dlouho nestalo, že mne nepustil další v řadě. Prodělal jsem...tři vteřiny?
IP zaznamenána

hh

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 6 311
    • Zobrazit profil
Re:Nehoda při zipování
« Odpověď #4 kdy: 15 Května 2021, 02:15:11 »

Jaký na to máte náhor? Pokud tam vjedu, když bude na mě řada a nějaká lopata to do mě nabourá, kdo je viník? Popřípadě, pokud budu v právu tam vjet a vynutím si ho a dojde k nehodě, jak se to rozhoduje?
To je jednoduché, teoreticky za takovou nehodu nejčastěji budou moct oba dva - protože kdyby alespoň jeden řidič dodržel vše, co je v ZPPK (nejen v § 12, ale i obecné povinnosti v § 4 a 5), k nehodě by nedošlo. Prakticky bude záležet, jak si hodí vyšetřující fízl korunou, při absenci znaleckého zkoumání (které se kvůli ťukanci obvykle dělat nebude) si obhájí libovolný závěr.
IP zaznamenána

Viktor Š.

  • Příspěvků: 91
    • Zobrazit profil
Re:Nehoda při zipování
« Odpověď #5 kdy: 15 Května 2021, 13:49:32 »

Prodělal jsem...tři vteřiny?

Bohužel pokud jste náhodou ještě jel, musel jste nejspíš zastavit nebo takřka zastavit, takže poslední pozůstatek plynulosti šel do pihele.
IP zaznamenána

lerion

  • Příspěvků: 848
    • Zobrazit profil
Re:Nehoda při zipování
« Odpověď #6 kdy: 17 Května 2021, 10:22:36 »

Prodělal jsem...tři vteřiny?

Nejde o ty tri vteriny, ale o to, ze pokud musite zastavit, zastavuji i ti za vami. A siri se to jako razova vlna a co je u vas tri vteriny, je o 500 m dal na zacatku kolony stani minutu. Smysl zipu je prave v tom, ze vsichni pomalu jedou, v zuzeni jen zpomali a udelaji si rozestupy na auta. Kdyz to funguje, je to velice efektivni. Kdyz se tam sjedou dementi, ucpe se to.
IP zaznamenána

Behemot

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 652
    • Zobrazit profil
    • HW World
Re:Nehoda při zipování
« Odpověď #7 kdy: 17 Května 2021, 10:36:27 »

To těmdle mislytelům nevysvětlíte, proto to bude vypadat, jak to bude vypadá, asi nafurt.
IP zaznamenána
STICKERS-CZ - nekonformní samolepky a placky

Jenyk

  • Příspěvků: 686
    • Zobrazit profil
Re:Nehoda při zipování
« Odpověď #8 kdy: 17 Května 2021, 17:33:20 »

Kdyz se tam sjedou dementi, ucpe se to.
Já nepouštěče nezipovače nikterak neobhajuji. Jen se snažím možná neobratně vyjádřit názor, že pokud mne někdo na zipu nepustí, nezískávám právo mu to tam narvat natvrdo. Mimochodem, případná nehoda by pravděpodobně znamenala ještě větší zdržení, než když se do zipu nenarvu. Moudřejší ustoupí.
IP zaznamenána

ViktorN

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 142
    • Zobrazit profil
Re:Nehoda při zipování
« Odpověď #9 kdy: 17 Května 2021, 18:22:47 »

Všimnul jsem si, že někdy ti „nepouštěči“ nevznikají jen tak. Viděl jsem to mnohokrát třeba v Polsku. Například před zúžením do jednoho pruhu se to začne tak kilometr až dva před koncem dvojproudovky zpomalovat. A co udělají někteří frajeři? Okamžitě toho využijí a začnou předjíždět celé to zpomalení s tím, že na konci podle pravidla zipu si vynucují vřazení. No a samozřejmě ti, kteří si tu frontu poctivě odstáli a pak vidí ve zpětném zrcátku, díky komu ta fronta takhle narůstá, tak se jim nedivím, že prostě někdy nepustí a nebo že nějaký náklaďák vjede do levého pruhu a tyhle předjížděče prostě nepustí. Chápu to…
IP zaznamenána

medved

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 924
    • Zobrazit profil
Re:Nehoda při zipování
« Odpověď #10 kdy: 17 Května 2021, 18:37:09 »

ViktorN> Jako ze opravdu? Ti, kteri se "zipuji" dva svetelne roky pred zuzenim jsou ti spravni? Ja se tedy naopak domnivam, ze princip zipu je v tom, jet co mozna nejdele v obou pruzich, pri tom tvorit potrebne rozestupy a teprve na konci se plynule stridave zaradit do pruhu jednoho. Ale treba se pletu.

Ale mate pravdu - to s tim nakladakem, ktery se rozhodne blokovat oba pruhy, delaji skutecna jenom polsti kamionaci, alespon nikoho jineho jsem to delat nevidel.
IP zaznamenána

Behemot

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 652
    • Zobrazit profil
    • HW World
Re:Nehoda při zipování
« Odpověď #11 kdy: 17 Května 2021, 18:38:45 »

Počkej, takže to, že někdo je kretén a stojí zbytečně ve frontě jako znamená, že vostatní musí být taky kreténi? Chápeš, od čeho tam jsou ty dva pruhy? Zase další mislytel, že? Tydle hňupy potkávám pravidelně na křižovatce u Vypichu při vodbočení vod motola doprava na Bělohorskou. Místo aby vodbočovali do vobou pruhů, tak ucpou pravej a zůstanou stát v křižovatce, sice zelená, ale nikdo další se tam nedostane. Inteligence měňavky.

Samozřejmě ta idiocie u zastávek tam nemá co dělat, místa na úpravu vozovky pro vytvoření dvou pruhů je tam habaděj, ale co chtít po dešních plánovačích. Ti radši zruší pruh i na druhé straně žejo, jak nedávno.
IP zaznamenána
STICKERS-CZ - nekonformní samolepky a placky

ViktorN

  • stálý člen 30kmh.cz
  • *
  • Příspěvků: 2 142
    • Zobrazit profil
Re:Nehoda při zipování
« Odpověď #12 kdy: 17 Května 2021, 20:04:12 »

medved: problém je právě v těch, kteří tu plynulost (a výhodu zip systému) kazí tím že když vidí, že se to zpomaluje před zúžením, tak začnou rychle předjíždět, aby se pak štosovali na úkor ostatních. Elegance zipu je v tom, že ten kdo jede v tom druhém pruhu, se pak zvolna zařadí. Výhodou je, pokud skutečně jedou všichni tak nějak souběžně a rovnoměrně v obou pruzích a ke konci se začnou zipovat. To ale funguje jen do okamžiku, kdy toho začnou někteří zneužívat a tím tento systém zpomalí a nebo i zablokují (zbytečně způsobenou nehodou). Já to nedělám a v klidu jedu v stále v tom pruhu co před tím a začít „myškovat“ abych ušetřil pár minut mi připadá docela stupidní a „vychcané“. Je to částečně obdoba toho, když třeba na ucpané dálnici si někteří vytvoří (aniž by byl blízko sjezd) další jízdní pruh z odstavného pruhu a předjíždí ostatní, aby se pak na konci vnořovali zpět či zneužívají projíždějící sanitky a jedou za ní v těsném závěsu. A nebo ještě jiný případ, který také není klasickým zipem, nicméně je tomu podobný. Jedná se o případ odbočovacího pruhu, přičemž se vytvoří kolona u pruhu co pokračuje rovně. Pak někteří lumeni předjedou kolonu a na poslední chvíli si to rozmyslí a „zjistí, že vlastně musí jet rovně“ a snaží se vecpat zpět…
Ale tohle je čistě můj názor, já se jen snažím být víc ohleduplný a neomezovat ostatní…

Behemot: často tahle fronta zbytečně vzniká právě výhradně jen díky těmto předjížděčům. Oni si prostě vezmou čas těch druhých. To je to stejné jako když někdo předbíhá v obyčejné frontě. Buď se normálně lidi zařadí a postupují systémem FIFO, a nebo začnou někteří předbíhat a pak ti slušní na to doplatí, protože musí pak stát o to dýl. Ale někomu třeba tohle imponuje. Mně ne. Omlouvám se…
IP zaznamenána

lora

  • Příspěvků: 238
    • Zobrazit profil
Re:Nehoda při zipování
« Odpověď #13 kdy: 17 Května 2021, 20:49:21 »

ViktorN: A co mají teda dělat ti řidiči v pruhu ve kterém není fronta? Mají jet dál (budou předbíhači) nebo se mají zařadit do fronty (budou kokoti)? Pokud řidičům ve frontě vadí, že stojí, proč se nepřesunou do rychlejšího pruhu?

Jinak smyslem zipu a řazení se u konce překážky je zmenšení kolony na polovinu, díky tomu zácpa nezasahuje do dalších křižovatek, kde se pak začnou kaskádově tvořit další zácpy. Tohle není akademický povídání, ale celkem reálná věc v Pražském provozu, pokud nevěříte, tak jak psal výše pan Behemot, běžte se podívat na Vypich a nebo kousek dál na Patočkovu, tam je krásně vidět, že neschopnost zipu způsobuje zbytečně další ucpané křižovatky (plus v tom hraje neschopnost pochopit, že do křižovatky se vjíždí jenom pokud ji můžu opustit)

medved:
Citace
Ale mate pravdu - to s tim nakladakem, ktery se rozhodne blokovat oba pruhy, delaji skutecna jenom polsti kamionaci, alespon nikoho jineho jsem to delat nevidel.
Nesouhlasím, kdysi jsem viděl video jedné lopaty s tatrou, jak dělá přesně toto, plus navíc začala ječet a řvát :)

IP zaznamenána

fu

  • hard core 30kmh.cz
  • ****
  • Příspěvků: 3 198
  • Lidem bez naděje se lépe vládne.
    • Zobrazit profil
Re:Nehoda při zipování
« Odpověď #14 kdy: 17 Května 2021, 20:52:28 »

Neni to tak trivialni, jak to podavate, tak sice zni oficialni propaganda, ale realita je ponekud jinde.

1. vozidla v obou pruzich bezne maji jinou cestovni rychlost, tedy musi srovna cestovni rychlost
2. po srovnani rychlosti musi udrzet bezpecny rozestup -> rychlost klesa k ~0.5 puvodni rychlosti(130-60/90-45)
3. vozidla maji rozdilnou delku (kamion ~20m a osobak ~5m) , obdobne rozestup vozidel je jiny (TIR-TIR, OV-OV), tedy ruzne brzdeni
4. kazdy ridic reaguje jinak(jiny styl jizdy brzda-ply vs plynule), jiny rozestup etc., sem tam nejaka nahodila panika
5. kdyz dochazi k zipu a houstne provoz nastupuje pravidlo "ulicky"
6. ridic obvykle nevi, kdy zip presna nastava - nevidi pres kamion, dodavku apod.
7. ...

Na simulatoru to pro politiky vypada takto https://www.youtube.com/watch?v=LsSwISwgNI0 realitu vidite na dalnici, nejak to funguje, ale ne moc - pravidelne na dalnici kolem Brna totalni zacpa.

Obecna pravidla plati kooperace(teorie her), zip 50:50 az na konci, ale realne nemaji tyto pravidla takovy dopad, jak je tvrzeno - zkuste si to odsimulovat s beznymi nahodnostmi co jsem uvedl.

Jako proc vsichni uvazuji o zipu,  jako o nastroji bezne v dennim provozu. Je to nastroj typu svycarsky nuz, ktery mate v kapse a pouzijete ho 2x za rok.
Zvykli jsem si platit za predrazene precpane  dalnice na kterych je provoz pomalejsi nez na okresce a jeste si mlaskame, jak je to dobry...

V RA jsem nevidel zip ze dvou pruhu na jeden ani nepamatuji, temer vzdy jsou tam pruhy 2.
bezny provoz v CR -> OV-VYS (2) + KROM. -VYS(2) =  VY-HOLUBICE(2)+UH(1) + mestky provoz  X*Y =  BRNO (2!)    jak to asi muze fungovat a to je stav znamy 10 let.





IP zaznamenána
„Ten, kdo se ve jménu bezpečnosti vzdává svobody, nezaslouží si ani svobodu ani bezpečnost.“ – Benjamin Franklin