Časté téma, většinou málo zkušeností a podvědomí o možnostech, co ideálně udělat a rozhodně nedělat. Ideálně doporučuji šířit dál do povědomí ostatních ..
- Nejlepší varianta při prodeji vozidla je společný přepis na nového vlastníka nebo mít od něj úředně ověřenou plnou moc a převést si to sám a pak teprve předat doklady a vozidlo (pokud v posledním roce nemělo dělanou pravidelnou stk).
- Nikdy spolu s vozidlem nedávat zelenou kartu - pojištění zrušit ideálně den po podpisu kupní smlouvy nebo po vlastním převodu na kupujícího. (případné škody kupujícího než si vozidlo pojistí jdou za původním vlastníkem a jeho POV a bonusy pápá)
- Evidenčka od letošního jara platí rok od poslední stk - tedy o krásných 11 měsíců déle.
- Pokud prodáte vozidlo a dáte úředně ověřenou plnou moc, všechny doklady a i auto a důvěřujete, tak hodně štěstí.. slušných a spolehlivých lidí je jen velice málo.
- Také rozhodně nedoporučuji nechávat si vydávat nový TP a značky a následně odkládat do depozitu. Vydáním nových dokladů a RZ postupujete jako vlastník vozidla a pak je velice malá pravděpodobnost, že uspějete jinak, také z toho plynou další povinnosti na registru vozidel a hrozby z životního prostředí a jejich kontrol vyřazených vozů. Navíc malá pravděpodobnost, že vozidlo MP nebo PČR někde reálně zastaví
- Pokud si vozidlo nepřevede na sebe máte možnost na registru vozidel podat jednostrannou žádost dle § 8a zákona 56/2001 Sb., - POKUD PODÁTE 10. DEN OD PODPISU SMLOUVY O PRODEJI VOZIDLA, tak jste splnili zákonnou povinnost a je to bez sance (později je sankciován jak původní, tak nový vlastník), kde doložíte kupní smlouvy (nebo sdělíte údaje o tom, komu bylo vozidlo prodáno - při ústní dohodě, což SO nemůže rozporovat a musí konat i tak). A tady je důležité vědět co SO všechno může a mnohdy nedělá:
1) SO v registru vozidel nastaví indikaci § 8a což znamená, že pokud jsou s vozidlem v době správního řízení páchány přestupky, tak je nemůže vymáhat, protože indikace (trvá jen po dobu řízení, ale je možné ji opakovat dokola a dokola než se ten bídák na druhé straně umoudří a vozidlo si dohlásí - ač je toto web jak se pokutám vyhnout, tak v tomto případě je to jedna z mála motivačních možností s každým ukončeným řízením je nový postih, který úměrně stoupá 500 - 50.000Kč).
2) máte možnost nahlížet do spisu a vědět vše co ví SO - např. jména a adresy z údajů z čkp, atd. ...
3) poctivý/nadšený SO provede komplet průzkum vozidla - kdy byla poslední STK, náhled do ČKP (kde je možné vidět i kdo si vozidlo naposledy pojistil, v jakém časovém úseku, atd.), jestli nebylo ekologicky zlikvidováno a jen neodhlášeno z registru vozidel) a následně podle toho jedná.
A tady vám vzniká prostor pro případný další krok, protože pokud SO nového vlastníka "nedožene", tak řízení ukončí (minimálně po 30ti dnech od zahájení), ale vy máte možnost - po neúspěsném doručení výzvy o zahájení (doručení fikcí) - je třeba se doptat.. SO sám od sebe nesděluje víc než musí (pokud to bere jen jako práci, což většinou bere a dost často ještě velmi nelibě) podat žalobu o určení vlastníka na soud - správnímu orgánu se doloží podací lístek na soud a kopie žaloby a SO musí řízení "přerušit" po dobu než soud rozhodne. => žádné další přestupky a opakování jednostranného podání § 8a. Po učení vlastníka soudem SO provede změnu vlastníka bez správního poplatku, bez zelené karty i bez evidenčky - pouze na rozsudek.
SO má možnost dle zákona pokud je platná evidenčka a zelená karta vozidlo opravdu převést na nového vlastníka i jen na základě kupní smlouvy, ale žádny SO do toho nepůjde. Jediná možnost, kdy by do toho šel je obrácená situace, kdy nekomunikuje a nespolupracuje původní vlastník a § 8a podá nový vlastník, to je pak možné úspěsně dokončit a vozidlo převést.
Dále pokud nepodáte žalobu a správní řízení se zastaví (nebo i když ji podáte a řízení je jen přerušené), tak má SO možnost (ale málo který úřad to dělá) vyřadit vozidlo z moci úřední - pokud není platné POV (ideální tedy ukončit hned po prodeji vozidla - pro ČKP stačí doložit pouze kupní smlouva), je to následující krok, kterým je možné pokračovat proti nespolupracujícímu novému vlastníku vozidla.
Za podání jednostranné žádosti o změnu vlastníka se nevybírá žádný poplatek. Ideálně stihnout do konce 10ti denní lhůty, ale když nestihnete, stále lepší než nedělat nic. Možnost nahlížet do spisu a kontrolovat postup SO (např. jestli v registru vozidel opravdu nastavil indikaci jak měl). Většina SO to nikam moc nedotáhne a nehledá možnosti, tak ať víte co po nich chtít