Začátečník neudělá chybu (není-li to bagatelní věc) když si nechá okopírovat ze spisu všechno relevantní (bývá to tak 10 stránek typicky).
Jen bych dodal, že nejen pro začátečníka někdy nemusí být jednoduché na místě vyhodnotit, co je a co není relevantní, může něco přehlédnout apod. Ideální je mít vždy komplet kopii spisu. Párkrát se mi třeba stalo, že jsem si nějaký list nenechal okopírovat a až doma jsem zjistil, že potřebuji informaci, která byla právě v něm apod.
Jinak jsem už u správního orgánu osobně nebyl několik let a svým způsobem se bavím tím, když se mě tam marně snaží dostat. Takže jak dostat kopii spisu bez osobní návštěvy? Posílám jim žádost podle zákona č. 106/1999, o svobodném přístupu k informacím, protože se ouřadové kolikrát stavějí na zadní, že posílat nic nebudou, jelikož jim to správní řád jako povinnost neukládá, ale hlavně podle 106/1999 na to mají lhůtu 15 dní. No a u žádosti podle 106 zase kolikrát držkují, že se na to tento zákon nevztahuje, protože jde o nahlížení do spisu, které upravuje správní řád. Velké hovno. Proto jim do té žádosti vždy rovnou píšu:
Podle ust. § 2 odst. 3 InfZ se zákon nevztahuje na poskytování informací, „pokud zvláštní zákon upravuje jejich poskytování, zejména vyřízení žádosti včetně náležitostí a způsobu podání žádosti, lhůt, opravných prostředků a způsobu poskytnutí informací“. Je tedy zřejmé, že InfZ není aplikovatelný pouze v případě, že zvláštní právní předpis stanoví jinou komplexní úpravu podmínek a provedení práva na informace (viz např. rozsudek Krajského soudu v Plzni ze dne 30. března 2007, č.j. 57 Ca 87/2005-41).
Ustanovení správního řádu o nahlížení do spisu potřebný komplexní charakter nevykazují; oba instituty navíc mají odlišnou právní povahu. Zatímco postup žadatele o informace v režimu InfZ je realizací hmotného práva, garantovaného předpisy ústavního pořádku (čl. 17 Listiny), úprava správního řádu, jakožto procesního předpisu, stanoví postup uplatnění procesního práva účastníků řízení (a za stanovených podmínek jiných osob) seznámit se s obsahem spisu formou (fyzického) nahlédnutí. Taková procesní úprava proto nijak nevylučuje možnost uplatnění hmotného práva na informace cestou podání žádosti dle InfZ, jejímž předmětem je obdržení požadovaných informací jinou formou než fyzickým nahlédnutím u správního orgánu. Správní řád je proto ve vztahu k InfZ zvláštní úpravou pouze ve vztahu k nahlížení do spisu a uplatní se proto jen v případě žádosti, které jsou svým obsahem žádostmi o nahlédnutí do spisu (rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 27. ledna 2004, č.j. 5A 158/2001-100).
Požaduje-li naproti tomu žadatel s odkazem na InfZ poskytnutí informací ze správního spisu jinou formou (zasláním kopií listin či sdělením konkrétních údajů), uplatní se plně režim vyřízení žádosti stanovený InfZ (rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ze dne 13. prosince 2006 č.j. 5 As 3/2006-70).