Mhepp a Hugo
Jde o rozdílnost pohledů + výkladu + způsobu chápání, ale rozhodně nic ve zlém.
veterán je starší věc či entita, která stále slouží svému účelu. Je to věc v ojedinělém stavu. Veterán může být i voják, nebo třeba i účastník historických bitev.
To, že zákon umožní veteránskou atestaci za přesně daných specifikací a za jeho podmínek se přece nevylučuje. Pro mě to je veterán. Auto, které vzbuzuje zdvižené obočí, úsměv a údiv, že ještě něco takového vůbec jezdí. Má to výjimečný stav, je to originál Laurin & Klement, nekuřák, nebouráno, ježděno na dlouhých cestách, najeto přiměřeně.
Pokud autu po přejetí hranic s SK či AT přestane fungovat integrovaná navigace, tak co to jiného je? Než Veterán.
Já bych i prodal, ale nikdo nic nechce a prodat za 20.000 ... to dál budu jezdit na výlety.
W123 jsem měl před 20 lety a dodnes lituji, že jsem ho prodal za tehdy úplně směšnou cenu. 300 D z 1977 či 1979 v neshnilém stavu + šíbr.
:-)
Hezký den.
MatesBrno, já Váš pohled nijak nerozporuji, je mi v podstatě ukradený. Jen jsem si potřeboval vymezit pojmy a průjmy, aby bylo jasno o čem se bavíme. Třeba už jen proto, že
společenský standard je u auta takový, že musí být
opravdu staré, aby se mohlo považovat za veterána. O čem nyní diskutujeme je,
jak moc staré je
opravdu staré.
Většinová veřejnost u nás považuje za veterány auta vyrobená/vyráběná cca před rokem 1989, stát to upřesňuje na auta starší třiceti let. To mohou být například i první Felicie, jakkoliv je to pro většinu lidí jen starý střep (ale takový předfaceliftový pickup v dobrém stavu... pro mne radost pohledět).
Mezi lidmi, kteří mají něco společného s veterány je situace podstatně komplikovanější dle míry ortodoxnosti, ale to jsem už psal. Každopádně, zkuste zajet se svým autem na sraz veteránů a prezentujte jej jako veterána, protože mu už nefunguje vestavěná navigace na Slovensku... Pokud se Vám jen vysmějou, budete na tom
dobře. Tím ale nerozporuji, že to auto jednou
může být ceněný veterán kvůli raritní výbavě, ale zatím není. Stejně tak i ti veteránisti mohou ocenit zachovalé auto v raritní výbavě: „Máš pěkné auto,
jednou z něj bude ceněný veterán.“
Mimochodem, jedna z vlastností veteránů je, že ceny neklesají a spíš rostou v čase. Takže pokud to auto nemůžete prodat za víc než cenu střepu, tak to prostě
zatím není veterán (v očích společnosti). Já jsem takhle koupil první auto - byl to starý střep.
Dnes má desetinásobnou hodnotu.