30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.

Témata - kdo

Stran: [1] 2 3 ... 6
1
Objevil jsem ve výpisu využívání údajů z registru obyvatel (jako v podstatě každoročně) skutečně podivné položky:
A7284 - Bankovnictví - přístupy do základních registrů - Banka A - Běžná činnost bank
A7284 - Bankovnictví - přístupy do základních registrů - Banka B - Aktualizace průkazů totožnosti klienta

Ani s jednou z obou bank nemám aktuálně vůbec nic společného. U banky A měla kdysi dávno (cca do r. 2010) účet firma, kde jsem statutárním orgánem. U banky B jsem měl do r. 2012 svůj osobní účet. Zajímavé je rovněž to, že žádný z finančních ústavů, jichž jsem klientem, si údaje z ROB nevyžádal.

Zběžně jsem prošel aktuální verzi zákona o základních registrech a připadá mi, že k takovémuto šmírování mé maličkosti jaksi nemají soukromoprávní subjekty oprávnění. Předpokládám správně, že obě banky jsou - stejně jako by byl veřejnoprávní subjekt - povinny mi na žádost poskytnout zdůvodnění, proč si o mně informace z ROB vyžádaly?

2
Dnes jsem byl nucen po velmi dlouhé době navštívit pobočku České pošty za účelem odeslání doporučeného dopisu. Jsem ze staré školy, takže jsem do levého dolního rohu napsal adresu adresáta a do pravého horního rohu adresu odesílatele, již jsem úhledně přeškrtnul. Poštovní úřednice mne jemně vyplísnila, neboť "ta adresa odesílatele už se dávno neškrtá".

To znamená, že na obálce mají být uvedeny dvě nepřeškrtnuté adresy, z čehož v kontextu skutečnosti, že pošťačka vůbec nekontrolovala údaje na podacím lístku, vyplývá, že pokud bych správně vypsal podací lístek, ale adresy na obálce "omylem" prohodil, přišel by dopis mně, a nikoliv zamýšlenému adresátovi. Já bych ale přesto disponoval podacím lístkem prokazujícím, že k odeslání dopisu došlo.

Co by pošta s takovým doporučeným dopisem dělala dál, pokud bych si pro něj nepřišel?




3
V jedné kauze nabralo kočkování se správním orgánem zajímavý směr: po sérii různých námitek, stížností atp. jsme se ocitli cca měsíc před prekluzí, když SO1 - aniž by byla pravomocně vyřízena celkem solidně podložená námitka podjatosti OÚO - vydal prostřednictvím této OÚO rozhodnutí o vině. Nadto tak učinil v době, kdy nebyla žádným způsobem vyřízena ani žádost obviněného o nařízení konání ústního jednání, a tedy po mém soudu jednal SO1 zjevně nezákonně a pouze za účelem "restartu" lhůty pro zánik odpovědnosti za přestupek. Takové jednání je sice na hraně TČ zneužití pravomoci úřední osoby (obviněného na daném SO opravdu nemají rádi), ale podávat TO nejspíš nemá smysl, jistě by bylo odloženo.

Má smysl v dané situaci argumentovat tím, že z nálezu ÚS Pl. ÚS 15/19 zřetelně vyplývá, že ÚS považuje prekluzivní lhůtu za součást práva materiálního, nikoli procesního, a tedy účelovým vydáním rozhodnutí, jehož jediným smyslem bylo předejít uplynutí lhůty pro zánik odpovědnosti za přestupek (neboť OÚO si mohla a měla být vědoma, že napadené rozhodnutí je přinejmenším ze shora popsaných důvodů nezákonné, ergo bylo jeho vydání pouhým naschválem z její strany), bylo zásadním způsobem omezeno materiální právo odvolatele na obhajobu?

Nebo lze nějakým způsobem přimět SO2, aby uznal nicotnost takového zjevně nezákonného rozhodnutí? Případně jiné nápady?

4
Dostal jsem otázku, na kterou neznám jednoznačnou odpověď:
Obviněný se dostavil k ústnímu jednání společně se zmocněncem. Oba dva mají DS jako FO. Zmocněnec byl zmocněn do protokolu, jako adresu pro doručování uvedl konkrétní adresu DS zmocnitele (je v protokolu zapsána). Záměr byl jednoduchý: aby obviněný neztratil kontrolu nad řízením, mělo být zmocněnci doručováno do DS obviněného a ponecháno na rozhodnutí zmocnitele, zda bude či nebude se zmocněncem něco konzultovat. SO1 nyní nicméně doručuje do DS zmocněnce. Mám za to, že pokud uvedl zmocněnec jakýkoli relevantní kontakt, na který si přeje doručování realizovat, musí to SO1 respektovat, pokud se nejedná o zjevnou obstrukci typu mailová adresa s diakritikou. Lze doručování do DS zmocněnce, ač požádal o doručování do DS zmocnitele, považovat za správné, nebo by se na tom dalo případně i vyhrát (tzn. nechat případ vyhnít do prekluze a pak podat žádost o uplatnění opatření proti nečinnosti)?

5
Podle § 4(3) SprŘ správní orgán "s dostatečným předstihem uvědomí dotčené osoby o úkonu, který učiní, je-li to potřebné k hájení jejich práv a neohrozí-li to účel úkonu."

Případ č. 1: Obviněný se dostavil řádně a včas k nařízenému ÚJ. Po ověření totožnosti a zaprotokolování vyjádření k přestupku bylo obviněnému sděleno, že jsou předvoláni svědci (policisté) a že má právo zúčastnit se jejich výslechu. Obviněný odmítl, odmítnutí nechal zaprotokolovat a odešel.

Případ č. 2: Obviněný se dostavil řádně a včas k nařízenému ÚJ. Po ověření totožnosti a zaprotokolování vyjádření k přestupku bylo obviněnému sděleno, že jsou předvoláni svědci (policisté) a že má právo zúčastnit se jejich výslechu. Obviněný oznámil správnímu orgánu, že o této skutečnosti nebyl předem zpraven v souladu s § 4(3) a požádal o stanovení nového termínu svědeckých výpovědí s tím, že v rámci již probíhajícího ÚJ se výslechů účastnit odmítá.

V obou případech nyní v řízení obvinění argumentují omezením práva na obhajobu zaručeného čl. 40 LZPS s tím, že pokud by o výslechu svědků byli zpraveni s dostatečným předstihem, mohli by si připravit otázky, případně přizvat advokáta. Bude tato argumentace stačit k prohlášení nezákonnosti řízení?

6
Jiné / [WIN] Kuriózní nehoda
« kdy: 04 Června 2021, 12:04:50 »
Řidič A najel se svým vozidlem z vedlejší komunikace, kde byla značka P4 (Dej přednost v jízdě) na hlavní komunikaci (okreska, podle obecné úpravy max. dovolená rychlost 90 km/hod.), po níž jelo vozidlo řidiče B. 11,8 metru od hrany křižovatky (podle plastů na vozovce) ve směru jízdy (nyní už obou) vozidel došlo k nehodě - řidič B vrazil zezadu do vozidla řidiče A.

Oba řidiči tvrdí, že nehodu zavinil ten druhý. Ani přivolaná PČR se nemohla rozhodnout, kdo je viník. Prvně byli spíše pro A, ale když neobjevili žádnou brzdnou stopu vozidla řidiče B, změnili názor na "co neubrzdíš, to neukecáš".

Kdo je viník?

8
Nepodnikající FO obdržela rozhodnutí do DS v neděli (den 1). Domnívala se, že účinnost doručení nastane až následující pracovní den (den 2). Spočítala si lhůtu pro podání odvolání a vyšel jí jako poslední den lhůty den 17. V tento den podala blanketní odvolání. SO1 odvolání označil za opožděné. Do prekluze chybí pár týdnů.

Vím, že se tu o tom před několika lety vedla diskuse, z níž mi vyplynulo, že takovéto případy jsou "hratelné". Existují nějaké aktuální zkušenosti, jak si se shora popsanou situací poradit, nebo prostě bylo podle ElZak doručeno v neděli a basta?

9
Nedopravní tématika / Tohle si zaslouží podpořit
« kdy: 08 Prosince 2020, 12:26:49 »
Rebelie proti nařízení. Pivovar ve 20 hodin nezavře a vyvěsí vlajku

Sice pivo a pivovary nevyhledávám, ale asi jsem našel ideální místo pro neformální sraz 30kmh.cz. Budu tam v pátek cca od 18:30 do zavíračky. Pokud by se chtěl někdo přidat, ozvěte se, pokusím se zajistit rezervaci.

10
Rozsudky NSS a ÚS / Omezení práva podávat kasační stížnosti
« kdy: 08 Prosince 2020, 08:53:16 »
Jak už někde psal pan uziv, sněmovnou prošel návrh novely SŘS (důvodová zpráva zde), který významně omezuje možnost podávání kasačních stížností.

Jsem přesvědčen, že pokud tato změna projde, můžeme počítat s dalším významným skokovým zhoršením právního prostředí v oblasti přestupků, protože po schválení novely už budou správní orgány úplně utržené ze řetězu. Ač nemám příliš pozitivní vztah k aktivismu, z nedostatku jiných nápadů si dovoluji nabídnout uživatelům fóra text, který by mohli zaslat s jistými modifikacemi svým senátorům, a pokusit se tak vývoj ještě zvrátit. Je to sice boj s větrnými mlýny, ale náklady jsou minimální, tak proč se o to alespoň nepokusit...

Citace
Vážený pane senátore,

obracím se na Vás ve věci novely zák. č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, která byla 2. 12. 2020 schválena PS PČR a odeslána do Senátu ČR. Zdánlivě jednoduchá změna ustanovení § 104a tohoto zákona bude mít podle mého názoru naprosto zásadní dopady v oblasti práva občanů na spravedlivý proces.
 
Jsem zcela přesvědčen, že implementací této novely do našeho právního řádu nebude dosaženo zlepšení právního prostředí v České republice (a důvodně lze očekávat naopak jeho zhoršení), ale pouze zjednodušení práce Nejvyššího správního soudu (dále jen „NSS“) tím, že v některých sporech nebude do budoucna možno dosáhnout přezkumu rozhodnutí krajských soudů v případech rozhodovaných samosoudci. Věřím, že předkladatelé novely jistě mířili za správným cílem, podařilo se jim nicméně zcela naplnit smysl rčení o cestě do pekla, jež je dlážděna dobrými úmysly.

Česká republika se bohužel ocitla v situaci, v níž jsou různé delikty vysloveně vyráběny státní správou – ať už jde o neblaze proslulé zajišťovací (lidově „zaklekávací“) příkazy finanční správy nebo o přestupky v dopravě, z nichž bezostyšně tyjí některé municipality, které neváhají při výběru pokut zajít daleko za hranici zákona. Možná znáte poměrně nedávný a hojně medializovaný případ starosty města Varnsdorf, pana Horáčka (ANO), obviněného v kauze pronájmu radarů. Jde ale i o desítky dalších měst – prokazatelně se porušování zákona v souvislosti s výběrem pokut v minulosti dopouštěla mj. města Blovice, Brno, Hronov, Chotěboř, Jihlava, Kyjov, Lysá nad Labem, Mělník, Moravské Budějovice, Náchod, Nový Bydžov, Olomouc, Praha, Prostějov, Sokolov, Šternberk, Trhové Sviny či Turnov.

Obecní policie v mnoha městech již dávno přestaly plnit svoji původní roli a začaly plnit obecní pokladny, hrajíce si na sekundární policie dopravní. Při jejich činnosti dochází zcela běžně k přehmatům, porušování zákona a neoprávněným výběrům pokut. Kriminalita u obecních policií dosáhla té úrovně, že desítky strážníků (včetně ředitelů dvou největších organizací tohoto typu - MP Praha a MP Brno) již byly pravomocně odsouzeny za různé trestné činy. Obecní policie na hraně zákona provozují různá měření rychlosti a zásobují správní orgány dostatečným přísunem „přestupků“, které zpravidla nejsou způsobilé jakkoli ohrozit bezpečnost, především však nejsou dle mých zkušeností ve více než 80% většině dostatečně prokázány. Úroveň správních úředníků zabývajících se řešením přestupků setrvale klesá, úměrně růstu jejich počtu, Ministerstvo vnitra zjevně selhává při jejich přezkušování. Noví úředníci v současné době zpravidla nedisponují ani naprosto elementárními znalostmi gramatiky, o základech dopravního a správního práva nemluvě, jejich rozhodnutí jsou opět v cca 80% většině nekvalitní a nezákonná.

Nad prvostupňovými (nalézacími) správními orgány mají bdít odvolací správní orgány, které však až na čestné výjimky svoji roli naprosto neplní. Konkrétně v našem jihomoravském regionu, kde je z celé ČR statisticky nejsilnější tendence správních orgánů vydělávat peníze na uměle vyrobených přestupcích (mám na mysli konkrétně obce, jako jsou např. Židlochovice, Šlapanice, Hustopeče, Rosice, Pohořelice, Mikulov či nově i Znojmo) proslul krajský úřad naprostou indolencí a neschopností. O mnoho lepší situace nepanuje ani v sousedních krajích, zejména na Vysočině.

Za této situace je samozřejmě logické, že občan má právo na soudní ochranu před protiprávním udělením pokuty ve správním řízení. Problémem našeho regionu je ovšem Krajský soud v Brně, u nějž – pokud je mi známo – je vůbec nejvyšší výskyt úspěšných kasačních stížností proti jeho rozsudkům, z nichž mnohé si dovoluji označit za objektivně vysloveně odfláknuté. Jediným orgánem, u něhož se tak může občan v našem regionu dovolat spravedlnosti a účinné soudní ochrany, je NSS.

Důvodová zpráva, o niž se návrh novely opírá, ovšem bohužel obsahuje shrnutí toliko počtu případů, které se k NSS každoročně dostanou. Zcela však absentuje jakákoli analýza úspěšnosti stěžovatelů či kvality práce krajských úřadů, nalézacích správních orgánů a především prvostupňových soudů, která jediná by byla způsobilá odůvodnit daný návrh. Např. v případech zajišťovacích příkazů to byl ve většině případů až NSS, který dokázal nezákonné jednání státní správy zvrátit, a nejinak je tomu i v případě mnoha přestupků.

Vážený pane senátore, jako občan Vašeho volebního okrsku si dovoluji na Vás apelovat, abyste proti návrhu zákona vystoupil a zasadil se o jeho odmítnutí, neboť tento návrh je způsobilý zásadním způsobem zhoršit kvalitu právního prostředí v naší zemi a jeho jediným zásadním důsledkem bude již zcela naprostá libovůle správních orgánů v průběhu správních řízení.

11
Dostal se ke mně případ, v rámci nějž SO1 na konci ÚJ odmítl žádost o stanovení lhůty pro zaslání písemného vyjádření s odůvodněním, že předvolání k ÚJ, v němž upozorňoval na ukončení dokazování v rámci ÚJ (kde proběhl i výslech svědků), bylo odesláno s dostatečným předstihem.

Doposud jsem se domníval, že podle § 36(3) SprŘ má účastník právo seznámit se s podklady rozhodnutí a vyjádřit se k nim a že - zejména v situaci, kdy se podklady rozhodnutí v rámci ÚJ ještě doplňují (v daném případě konkrétně o svědecké výpovědi v rámci ÚJ) - je pro takový úkon SO1 povinen podle § 39(1) SprŘ lhůtu poskytnout.

Lze odmítnutí žádosti o určení lhůty považovat za skutečně závažný zásah do práva na obhajobu?

12
Odborná literatura / Aktuální seznam měřících míst v Praze
« kdy: 25 Září 2020, 13:31:18 »
Přikládám aktuální seznam míst, kde má MP Praha povoleno měřit rychlost. Budu se snažit seznam aktualizovat - pokud by měl někdo novější verzi, neváhejte ji vložit, prosím.

13
Vzory podání / ÚMČ Praha - smíšené zóny
« kdy: 16 Září 2020, 09:03:12 »
Nezákonný postup správního orgánu
Nejvyšší správní soud ve své judikatuře (viz např. rozsudek č. j. 8 As 156/2016 ze dne 28. 11. 2016 anebo rozsudek č. j. 3 As 114/2016 ze dne 24. 05. 2017) zcela jasně stvrdil, že formulace „jednání mající znaky přestupku" se vztahuje výlučně na znaky definované v zák. č. 361/2000 Sb., zákon o provozu na pozemních komunikacích (dále též jen „ZPPK“).

V souladu s výše uvedeným výkladem NSS nemohlo nezaplacení poplatku za parkování (pokud k němu vůbec došlo) vést k naplnění znaků přestupku podle ZPPK, a tedy není splněna podmínka dle ust. § 125f odst. 2 písm. b) téhož zákona. Protože v daném případě jde o údajné porušení ust. § 4 ZPPK („Při účasti na provozu na pozemních komunikacích je každý povinen řídit se světelnými, případně i doprovodnými akustickými signály, dopravními značkami, dopravními zařízeními a zařízeními pro provozní informace.“) a podle ust. § 63 odst. 1 písm. e) ZPPK platí, že „[ s ]vislé dopravní značky jsou informativní značky, které poskytují účastníku provozu na pozemních komunikacích nutné informace, slouží k jeho orientaci nebo mu ukládají povinnosti stanovené tímto zákonem nebo zvláštním právním předpisem“, nemohl se provozovatel vozidla dopustit přestupku provozovatele vozidla z důvodu nezaplacení nebo neprokázání zaplacení parkovného, neboť problematika placeného parkování je upravena ust. § 23 zák. č. 13/1997 Sb., zákon o pozemních komunikacích, nikoliv v ZPPK, a způsob a prokázání zaplacení stanovuje obecní vyhláška, příp. opatření obecné povahy, nikoliv ZPPK. Tento zákon č. 13/1997 Sb. a vyhláška, příp. opatření obecné povahy, se ale podle shora citovaného výkladu NSS neuplatní. Zákon č. 13/1997 Sb., vyhláška či opatření obecné povahy sice mohou být (a bezesporu jsou) závazná pro řidiče a bezesporu je obec oprávněna po řidičích parkovací poplatky vymáhat, neuhrazení parkovacího poplatku ale nemůže vykazovat znaky přestupku podle ZPPK, ergo za takové jednání není možno jakkoli postihovat provozovatele vozidla.

O neoprávněném zastavení a stání neexistují žádné právně relevantní důkazy, jednání řidiče nevykazuje znaky přestupku definované v § 27 ZPPK. Správní orgán tak vůbec nebyl oprávněn vypravit výzvu k úhradě určené částky, natož zahájit řízení proti provozovateli, a celou dobu tak jedná mimo svoji pravomoc.



Ve spisu je zpravidla jedna fotografie s konkrétním časem, případně dvě fotografie pořízené v rozmezí cca jedné sekundy - aktuální standard pro smíšené zóny. V takovém případě používám tento text:
Absence formálního znaku přestupku
Fotodokumentace, která je součástí spisového materiálu, naprosto neprokazuje, že by došlo k jakémukoli protiprávnímu jednání. Vyplývá z ní pouze skutečnost, že vozidlo provozovatele se dne DD.MM.RRRR v HH:MM nacházelo v ulici XXXXXX. Z fotografie nelze určit, zda se ve vozidle nacházejí nějaké osoby, příp. zda se v něm nachází řidič. A zcela jistě nelze z obsahu spisového materiálu určit, po jak dlouho dobu se na daném místě vozidlo nacházelo, čili zda se vůbec jednalo o stání či alespoň zastavení. Správní orgán nemůže na základě takto zcela nedostatečného důkazu rozhodnout o tom, že byl spáchán nějaký přestupek.

Pokud by se mělo jednat o přestupek proti ZPPK, musel by řidič vozidla porušit ustanovení § 27 tohoto zákona. V příkazu ale správní orgán zmiňuje, že došlo k porušení povinnosti dle ust. § 4, písm. c) ZPPK. Naprosto si nelze představit, jak a z jakého ustanovení zákona by bylo možno dovodit, že kdokoliv najede (i bez úmyslu zastavit) na parkovací místo v tzv. smíšené zóně a nezaplatí parkovací poplatek, dopustí se porušení povinností daných dopravní značkou IP13c. Formálně tato značka stanoví povinnost řídit se údaji na parkovacím automatu, přičemž je zcela logické, že na placeném parkovišti je nutno nejprve zastavit a pak teprve si jít přečíst instrukce uvedené na parkovacím automatu. Prodleva mezi zastavením a zaplacením je tak zcela běžná; naopak je v běžném provozu téměř vyloučeno, aby vozidlo na placené parkoviště najíždělo až po uhrazení parkovacího poplatku u parkovacího automatu. Pak ovšem i řidič, který následně zaplatí, nutně musí zaparkovat vozidlo několik minut před uhrazením parkovného – a po celou dobu mezi zastavením a zaplacením by se dopouštěl přestupku.
 
Je zcela absurdní představa, že by bylo možno v souladu se ZPKK pokutovat např. řidiče, který bezprostředně poté, co zjistí, že zaplatit parkovné nechce či nemůže, opustí parkoviště, na němž stál bez placení úplně stejně dlouho jako ten, kdo platbu provedl. Nehledě na to, že i placené parkoviště je nutno považovat za vyhrazené ve smyslu § 27 ZPPK, ale především podle argumentu a maiori ad minus se musí pravidlo o možnosti zastavit na tři minuty na vyhrazeném parkovišti (srov. § 27 odst. 1 písm. o) ZPPK: „Řidič nesmí zastavit a stát na vyhrazeném parkovišti, nejde-li o vozidlo, pro které je parkoviště vyhrazeno; to neplatí, jde-li o zastavení a stání, které nepřekročí dobu tří minut a které neohrozí ani neomezí ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích, popřípadě neomezí řidiče vozidel, pro něž je parkoviště vyhrazeno.“) aplikovat i na zastavení v tzv. smíšené zóně.

Pokud řidič na daném místě zastavil, odebral se k parkovacímu automatu a zjistil, že podmínky parkování jsou pro něj nepřijatelné, nemůže to být vykládáno jako zaviněné porušení daného dopravního značení. Jelikož ze správního spisu nikterak nevyplývá, že by vozidlo provozovatele na místě zastavilo či dokonce stálo (a případně ani jak dlouho), nelze než konstatovat, že správním orgánem tvrzené deliktní jednání vůbec nenaplňuje znaky přestupku a že tvrzení o spáchání přestupku nemá oporu ve spisovém materiálu.



Pokud ÚMČ aplikuje turbomodel:
Porušení právních principů
Po vypravení výzvy k úhradě určené částky nepodnikl správní orgán žádné kroky nezbytné ke zjištění totožnosti řidiče. Je přitom všeobecně známo, že Magistrát hl. m. Prahy (tzn. odvolací správní orgán v dané věci) v případech, kdy vystupuje jako správní orgán prvního stupně a kdy provozovatel na výzvu k úhradě určené částky nereaguje, nezahajuje řízení proti provozovateli, ale nejprve jej ještě v rámci kroků nezbytných ke zjištění osoby přestupce vyzve k podání vysvětlení. Stejným způsobem postupuje např. i Úřad městské části Praha 7. V souladu s principem předvídatelnosti práva tak provozovatel oprávněně očekával, že shodný postup aplikuje i správní orgán dle ust. § 8 odst. 1 zák. č. 500/2004 Sb., správní řád (dále též jen „SprŘ): „Správní orgány dbají vzájemného souladu všech postupů, které probíhají současně a souvisejí s týmiž právy nebo povinnostmi dotčené osoby. Na to, že současně probíhá více takových postupů u různých správních orgánů nebo u jiných orgánů veřejné moci, je dotčená osoba povinna správní orgány bezodkladně upozornit.“ Tímto provozovatel zároveň dle shora odkazovaného ust. § 8 SprŘ na tento nesoulad ve správní praxi správní orgán upozorňuje. Pro ilustraci provozovatel přikládá výzvu k úhradě určené částky č. j. XXXX, kterou Magistrát hl. m. Prahy po doručení výzvy k úhradě určené částky vyzývá (jiného) provozovatele k podání vysvětlení. Tato výzva se týká údajného přestupku spáchaného cca měsíc před údajným spácháním přestupku v projednávané věci.

Je zcela zjevné, že nesoulad v postupech magistrátu (coby prvostupňového správního orgánu) a jednotlivých městských částí (i vzájemně) je porušením principu předvídatelnosti práva a že byl správní orgán před zahájením řízení o přestupku provozovatele povinen provozovateli zaslat výzvu k podání vysvětlení, a umožnit mu tak označit řidiče, který se údajného deliktního jednání dopustil. Provozovatel má za to, že vedle principu předvídatelnosti práva a principu souladu správních postupů se správní orgán dopustil i popření principu subsidiarity přestupku provozovatele tak, jak jej opakovaně judikuje Nejvyšší správní soud, a to tím, že zanedbal povinnost, kterou mu ukládá ZPPK v ust. § 125f odst. 5, tedy vykonat kroky nezbytné ke zjištění totožnosti přestupce.



Bonusový odstavec pro ÚMČ P5, model výzvy 2020:
Neúčinnost imperfektní výzvy k úhradě určené částky
Správní orgán vypravil výzvu k úhradě určené částky, která nesplňovala požadavky stanovené v ustanovení § 125h odst. 5 ZPPK. Toto ustanovení zákona zní: „Je-li určená částka uhrazena nejpozději v den splatnosti, obecní úřad obce s rozšířenou působností věc odloží. V opačném případě obecní úřad s rozšířenou působností pokračuje v šetření přestupku. O tomto postupu poučí obecní úřad obce s rozšířenou působností provozovatele vozidla ve výzvě podle odstavce 1.“, přičemž je z něj zcela jasně dovoditelná povinnost správního orgánu poučit provozovatele o tom, že neuhradí-li včas tzv. určenou částku, bude správní orgán pokračovat v šetření. Toto poučení však ve výzvě k úhradě určené částky č. j. XXXXXX zcela absentuje, navíc v přímém rozporu se zákonem byl provozovatel poučen, že neuhradí-li určenou částku, příp. nesdělí totožnost řidiče, bude správní orgán „pokračovat v řízení o přestupku“ (viz str. 2 výzvy, druhý odstavec, první věta).

Tato část textu nejenže nevyhovuje jasnému zadání zákonodárce stran poučení dle shora citovaného ustanovení ZPPK, ale navíc uvádí provozovatele v omyl, že nějaké řízení je již v dané věci vedeno, což (jak zjistil zmocněnec ze správního spisu) nebyla pravda.

Skutečnost, že výzva k úhradě určené částky neobsahovala povinné poučení, činí tuto výzvu imperfektní a vůči provozovateli neúčinnou. Česká justice si v poslední době velice oblíbila zásadu vigilantibus iura scripta sunt; právě podle této zásady provozovatel vozidla postupoval – zjistiv, že je výzva nezákonná, prostě ji ignoroval. Nelze spravedlivě požadovat po provozovateli, aby nezákonnost výzvy u správního orgánu reklamoval či jej vyzýval k doplnění absentujícího poučení. Správnost vypravených dokumentů je výlučně zodpovědností správního orgánu, jenž v tomto ohledu zjevně selhal, a imperfektní výzva je tak vůči provozovateli neúčinná.

Neboť doposud nebyla provozovateli doručena výzva k úhradě určené částky, která by odpovídala požadavkům zákona, nesplnil správní orgán předpoklady pro zahájení správního řízení o přestupku provozovatele obsažené v ust. § 125f odst. 5 ZPPK, podle nějž může přestupek provozovatele projednat pouze, „pokud učinil nezbytné kroky ke zjištění pachatele přestupku“. Zaslání výzvy k úhradě určené částky v naprostém souladu se zákonem je zcela nesporně krokem nezbytným ke zjištění pachatele přestupku. Jelikož k tomuto kroku ze strany správního orgánu nedošlo, bylo usnesení o odložení věci předčasné, a v důsledku toho zahájení řízení vůči provozovateli nezákonné. Proto je nesporně povinností správního orgánu toto správní řízení neprodleně zastavit.

14
Na ÚJ se dostavil obviněný se zmocněncem, kterého zmocnil do protokolu. SO zapsal zmocněnce (aniž by byl uveden rozsah zmocnění - pro ÚJ/pro celé řízení/pro nahlédnutí do spisu/...). Následně jednala SO výhradně se zmocněncem, který je rovněž jediným, kdo podepsal protokol - po zmocniteli (obviněném) to SO nechtěl.

Přemýšlím, zda a v jakém rozsahu je teď zmocněnec vlastně zmocněncem. Jelikož pod jeho zmocněním na protokolu není podepsán zmocnitel, zmocnění nejspíše nikdy nevzniklo. Kdesi jsem ale (cca před dvěma lety) zachytil rozsudek, který jsem si bohužel neuložil a nemohu jej najít, v němž NSS podobnou situaci vyhodnotil tak, že ke zmocnění došlo. V jakém rozsahu by ale takové (ne)zmocnění platilo, když ani rozsah zmocnění není v protokolu uveden?

15
Vzkazy uživatelů administrátorům / Upgrade SMF
« kdy: 23 Června 2020, 13:19:40 »
24.6.2020 bude zahájen upgrade na novou verzi fóra. S upgradem bude spojen výpadek v trvání cca 30 minut, a to mezi 17:00-18:00.

Narazíte-li následně na jakékoli problémy s fórem, informujte v tomto vlákně, prosím.

Stran: [1] 2 3 ... 6