30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.

Příspěvky - gauner

Stran: [1] 2
1
Nedopravní tématika / Re:lidé jedoucí pomalu a plní vzteku
« kdy: 31 Října 2023, 18:15:41 »
Souhlasím s panem Fogynem, že je to formálně zprasek, ale z hlediska dopravy jde o nejmenší zlo; hraje se na slušnost a ohleduplnost mezi řidiči navzájem, protože lokalitou projíždí minimum neznalých.
Samozřejmě existuje čisté a podle pana Fogyna "spravedlivé" řešení, kde nebude nejmenší pochybnosti o tom, jak se má kdo řadit. Výsledkem by byla ve špičce cca 20 minutová kolona před první křižovatkou zprava (Komenského - Sokolovská). Byl by pak pán, prahnoucí po spravedlnosti, spokojenější?

OT: Občané ztěžovatelé podobného ražení občas dotáhnou svoje námitky proti ne zcela čistým, ale provozně docela fungujícím řešením až na úřady, které podlehnou jejich argumentaci, protože z hlediska "spravedlnosti" - tj. z formalistického aplikování příslušných předpisů (tedy nejen zákonů, ale i norem a technických podmínek) mají pravdu. Rázem se relativně fungující řešení změní ve formálně čisté, ale naprosto nefugující.

2
Nedopravní tématika / Re:lidé jedoucí pomalu a plní vzteku
« kdy: 07 Října 2023, 04:39:33 »
K frustraci z dopravního značení bych s dovolením připojil to, co nám tu NOVĚ stvořili v Olomouci. Povšimněte si prosím vpravo cedule rozdělení jízdních pruhů a "v dálce" (cca 50 metrů) semaforu. Na tom semaforu je tento pruh odbočovací vlevo. Jedno z nejzasekanějších míst v Olomouci a takto prasácké značení...

Není tak úplně pravda. Jsou to dvě křižovatky na zhlavích mostu přes Moravu. Nově je to, že na bližší křižovatce je ulice Kpt. Nálepky* jednosměrná směrem do křižovatky => odstranila se "pouze" možnost odbočit vlevo, dříve bylo značení v levém pruhu přímo + vlevo. Pokud by se značil levý pruh vlevo již na bližší křižovatce (Komenského - Sokolovská, též u Gorazda), znamenalo by to, že se může odbočit vlevo do Kpt. Nálepky, což jaxi nejde. Na křižovatce za mostem (Komenského - Husova, též u Bristolu) se levý průběžný pruh z předchozí křižovatky mění na pruh pro odbočení vlevo.

Pravdou je, že mezi křižovatkami vznikají občas chaosy, způsobené neznalci či místními vychcánky, kteří se z levého pruhu tlačí vpravo. Jak to udělat méně blbě nikdo nevymyslel. Stejný provozní stav (= chaos na mostě) však byl i v době, kdy byla Kpt. Nálepky obousměrná a levý pruh u Gorazda byl přímo+vlevo, takže žádná velká novinka.

*vedlejší, z pohledu snímku pana Fogyna vlevo; na nákrese níže jde o křižovatku vpravo a ulici dolů


3
K ČSN 736380 - ani normy nemají (až na řídké výjimky, viz např. výtahy) retroaktivní účinky a ty komunikace tam byly patrně dávno před platností nějaké předchůdkyně této ČSN. Toto je ještě docela snesitelné, ve Zlíně jsou lahůdky řízené spřaženým SSZ s PZS.
https://mapy.cz/zakladni?x=17.6413236&y=49.2199391&z=20&base=ophoto
https://mapy.cz/zakladni?x=17.6148998&y=49.2126262&z=20&base=ophoto
https://mapy.cz/zakladni?x=17.7147691&y=49.2207441&z=20&base=ophoto
V Otrokovicích totéž v bledě modrém
https://mapy.cz/zakladni?x=17.5367630&y=49.1989740&z=19&base=ophoto

4
Zajímavé články z internetu / Re:Červená není zeď
« kdy: 18 Září 2019, 20:07:24 »
Z pozice čekajícího řidiče se to jeví úplně jinak, než z pozice zoufalce, který musí trojcestné kyvadlo naprogramovat, pokud možno za dobré slovo a bez průzkumu intenzit provozu. Dvojcestné kyvadlo je relativně jednoduché (nikoli pro stavbaře, který to dokáže dokonale zmrvit), trojcestné – nejlépe s nějakými vjezdy po trase - je vyšší dívčí. Co jsem naposled dělal bylo trojcestné kdesi na Zlínsku (celková délka uzávěry 800 m), střídal jsem 5 programů během dne, ale stejně si řidiči užili kolon.
Na standardním semaforu je k dispozici hromada detekčních míst, záleží na dopravním inženýrovi a programátorovi, jak je umí využít (a zda to vůbec provoz „dovolí“). Na dočasném kyvadle detekce veškerá žádná, všechno je statistika a pravděpodobnost, takže z principu je výsledek více či úplně špatně, nikdy dobře….

5
Ovanet nějakou dobu schraňuje záznamy z kamer a není vyloučené, že není smazán. Dostat se k nim třetí osoba (tj. mimo OČTŘ a sankční správní orgán) v podstatě nemůže, mají dost restriktivně nastavené podmínky přístupu, ať žije GPDR. Možná byste z nich mohl vyrazit alespoň informaci, zda z daného dne ještě záznamy z té křižovatky mají.

6
Jiné / Re:Správní řízení kvůli nevyužití "cyklostezky"
« kdy: 21 Února 2019, 16:49:15 »
chápu, snad jen to občasné zbytečně nepěkné titulování příslušníků by se asi nemuselo hrotit
Fórum 30kmh jsem objevil dost dávno (snad někdy v roce 2015) a pouze jsem jej četl pro poučení a pobavení. Nakonec se ukázalo, že moje znalosti se zde mohou hodit, tak jsem se registroval a občas něco prohodím. Zkušenosti s PČR (dopravní inženýři na DI) a odbory dopravy (neplést s odbory, které řeší přestupky) mám osobně spíše pozitivní, protože se s nimi služebně stýkám a většinou jsou to inteligentní lidé s příslušným civilním vzděláním - samozřejmě jako všude jsou výjimky.
Co však dokáží řadoví policisté včetně těch dopravních a potažmo zaměstnanci dopravně správních odborů na úřadech vymyslet, selhat a překroutit je běžnému smrtelníkovi nepochopitelné. Případů je i zde popsáno mnoho, některé prošly i medializací. Vůbec se nedivím, že na fóru, kde se řeší "přestupky", které se vůbec nestaly či jsou pouze formální za účelem inkasa rychlostní daně z provozu vozidel na pozemních komunikacích, jsou tito příslušníci rodu homo sapines nazývání přiléhavými synonymy z říše zvířat či chovanců psychiatrických LDN. Souhlasím však s Vámi ve věci naprosto nevhodného použití ctěné profese zedník jako synonyma pro příslušníky městapa, je to nepodložená a neoprávněná dehonestace řemeslníků, ovládajících tuto v současné době značné znalosti vyžadující profesi.

7
Jiné / Re:Správní řízení kvůli nevyužití "cyklostezky"
« kdy: 20 Února 2019, 10:30:22 »
Názor dopravního inženýra DI PČR z nejmenovaného bývalého hlavního města Slezska je, že pokud řidič kola ctí povinnost podle § 5 odst. 1 písm. b) o žádné cykostezce resp. DZ C8 a, pokud je vzdálena více, než 2 m od okaraje jízdního pásu, ve kterém se pohybuje, nemůže a ani nemá vědět.
Řidič je ... dále povinen ... věnovat se plně řízení vozidla nebo jízdě na zvířeti a sledovat situaci v provozu na pozemních komunikacích

8
Jízda na červenou, pásy, světla / Re:Projetí na Červenou...Brno
« kdy: 13 Prosince 2018, 12:15:04 »
Záměry autora dopravního řešení jsou celkem zřejmé (v pořadí důležitosti)
- odbavit tramvaje (mohou jít 2x za cyklus, 1x jdou i bez preferenčního nároku radiem vždy),
- vyhnat auta ven z města,
- pokud možno uspokojit vedlejší směr (Jihlavská),
- no a zbytek ať si poradí jak umí, když už si tak blbě najeli.
Kdo přijede z venku od Modřic a hodlá jet směrem krematorium (= Jihlavská směr Bohunice) a někdy jel po Heršpické, tak nepojede po Vídeňské Vámi kritizovaným pohybem vlevo, ale objede v pohodě triangl s P+R parkovištěm levým odbočením Heršpická - Jihlavská.

K tématu vlákna - dáma však odbočovala vpravo od města, takže můj příspěvek je v kontextu vlákna OT.

9
Přístup:
Policajti přístup do skříně řadiče nemají, respektive nemají mít od ní klíče. K jejich aktivitám je určena speciální skříňka ručního ovládání. Samozřejmě není vyloučeno, že někdo klíč má, ale standardní policajt by nejspíše po pokusu o první akci odešel přinejlepším s pořádným 230 V kopancem. Fáze číhá nekrytá na deskách a konektorech 5 cm daleko od dveří řadiče. Bývalý servisák, nyní ve službách policie by toho dokázal zařídit více, ale bez vypnutí celého řadiče (viz předchozí příspěvek) nic nebezpečného.

Servisní režim.
Nelze vyvolat z řadiče samotného žádným způsobem. Jsou to speciální proprietární SW výrobců řadičů, řadič se musí propojit s widláckým i386 strojem s tímto SW; někteří dodávají svoje jednoúčelová počítadla. SW se nepovalují na uloz.to a jsou vždy nějakým způsobem zabezpečeny od výrobce (dongl, jméno/heslo spárované s určitou oprávněnou osobou ...), většina řadičů do svých provozních deníků tyto přístupy archivuje včetně čísla donglu/ oprávněné osoby). Samozřejmě žádné zabezpečení není neprolomitelné, ale samotný i prolomený SW je k ničemu, pokud není k dispozici současně schéma zapojení toho konkrétního řadiče a přiřazení svorek k návěstidlům venku.

Sabotáž - elektrikářský šroubovák, izolované kleště, izolovaný drát, trocha šikovnosti. Zdroj ani není nutný.
Ano, velmi jednoduché. Stačí zajít k libovolnému stožáru světelné signalizace, otevřít dvířka klasickým čtverhranem, v noci v době kmitavé žluté prohodit/propojit/rozpojit ty správné svorky tak, aby řadič nic nepoznal a po startu se mohou dít věci. Bez podrobné dokumentace zapojení venkovní výstroje prakticky nemožné.

10
Radar pouze měří a nemá kontrolu, navíc může zjištěná hodnota zatížena systematickou chybou měření. Zařízení jiného určení, nemá smysl porovnávat.

PZS je jiná kategorie a teoreticky je bezpečnější, než signály na SSZ. Vámi uvedená situace je patrně v šotoušských sférách populární chyba hradlaře. Přejezd nebyl v automatickém režimu, ale v servisním, něco se na něm dělalo. Tedy nebyl v poruše, protože při poruše by nastoupila standardní byrokracie (příkaz k opatrné jízdě, 250 m houkat a 60 m před přejezdem rychlost 10 km/h). Výstrahu na přejezdu měl spouštět hradlař, ale ten z nějakého důvodu spustil výstrahu, až byl vlak na přejezdu. Případ řešila policie, výsledek neznám.

Na SSZ lze také vyvolat libovolný stav, ale musí se přepnout na místě do speciálního režimu. Přístup k servisním a oživovacím režimům nemají ani policajti, pouze proškolení servisní pracovníci.

EDIT: Vyvolat stav, který není v souladu s uvedenými normami, není vůbec jednoduché. Jediná cesta je v obejití celého řetězce (řadič úplně vypnout), napětí je pouze v servisní zásuvce a z té pak tahat drátem na výstupní svorky řadiče do obvodů návěstidel napětí (pro žárovkové systémy a LED 230 V systémy). LED 42 V systémy už nelze obejít ani takto. Lze ještě v jednom ze servisních režimů pouštět napětí do jednotlivých okruhů, ale pouze po jednom.

11
Zda to bude úředník vědět, netuším.
Prokázat, že to tak skutečně bylo, lze sporem. Pokud by to bylo jinak (po kmitavé žluté by nenastal přechod do žluté, ale do červené), tak semafor musí přejít do poruchového stavu během 800 ms svitu červené. To musí je zaručeno zkouškou typu podle (ČSN) EN 12675 a (ČSN) EN 50556 a prohlášením shody. Stavy signalizace jsou hlídány dvěma nezávislými systémy (třída bezpečnosti SIL 3), navíc řídící jádro takový povel pro silovou část řadiče ani nesmí vydat; pro případ, že by se jádro zbláznilo, jsou jeho povely dohlédány zvlášť. Prakticky je tedy reakční doba na poruchu okamžitá, 800 ms by se uplatnilo, pokud by se
- zbláznilo jádro,
- selhala nezávislá kontrola povelů a chybný povel došel až do silové části.

12
Velmi chabé.
- provozní stavy na semaforech jsou na centrále archivovány několik let,
- při startu po kmitavé žluté následuje nikoli červená ale 3s žlutá, teprve poté červená.

13
Buzerační semafor nebude zase taková darda, jako standardní světelná signalizace. Jeden stožár s výložníkem, dvě návěstidla, radar a jednoduchý přepínač světel, který ubastlí každý elektrikář. Pouhý odhad, takový typ semaforů je mimo moji působnost. Dost velkou roli může hrát vzdálenost a poloha napájecího bodu.

14
K diskuzi o výkladu zákona 361/2000 si netroufám přispět, ale technicky je veřejně k dispozici seznam schválených výrobků na webu http://www.pjpk.cz/dopravni-znacky-svetelne-a-akusticke-signaly-do/. Nic, co by vypadalo jako zařízení pro ovládání návěstidel na základě rychlosti přijíždějícího vozidla tam nenacházím, zato řadičů/rozváděčů pro světelnou signalizaci je tam několik.
K technickým normám 12675 a 50556, které nejsou bezplatně přístupné. Ve své podstatě řeší, jak moc musí být světelná signalizace bezpečná, především ve smyslu kolizních dopravních pohybů. 12675 to řeší po stránce "co účastník provozu může, musí a co nemůže a nesmí vidět"; 50556 je spíše elektrikářská, tedy definuje elektrické parametry toho, co je nutné/zakázané ve 12675.
Například podle 12675 (zprostředkovaně přes 12368, která se zabývá návěstidly) musí mít červená světelný tok na návěstidle nejméně X cd (pokud má svítit) a zelená nesmí mít světelný tok nad Y cd (pokud nemá svítit). V 50556 jsou tomu přiřazeny podle druhu světelného zdroje nějaké proudy a napětí či jinak definované parametry.
Buzersemafor žádné kolizní dopravní proudy neřeší, takže řádnou certifikaci podle těchto norem mít ani nemůže. Jaký z toho učinit závěr v kontextu vlákna? Já nevím.

15
Pokud vím, tak průjezd na signál Stůj buzersemaforu nebyl dosud soudně posuzován.

Na samotný buzersemafor lze nahlížet dvěma zcela rozdílnými způsoby. Nejedná se o světelné signalizační zařízení ve smyslu § 70 odst. 1 či § 70 odst. 3. Nicméně sděluje účastníkům provozu na PK signály v souladu s Vyhl. 294/2015 Sb. - světelné signály. Případná obrana by musela být hodně hloubková, táhnoucí se až k certifikacím zařízení, zabudovaných do stavby a požehnáním garančního ministerstva (zde MD) k použití na PK. Žádné zařízení, které ovládá návěstidla buzersemaforů certifikaci podle ČSN EN 12675 a ČSN EN 50556 nemá a papíry od MD také ne. Návěstidla ovšem certifikaci podle ČSN EN 12368 mají.
A teď babo raď.

Stran: [1] 2