Vážení přátelé, kamarádi
co říkáte na novelu zákona 56/2001, který nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2015?
Tato novela přinese řadu změn při registracích vozidel a zejména řadu nových přestupků, které potěší každého uniformovaného člena sboru, který nám bude rád pomáhat a chránit nás, potažmo potěší zkušené úředníky územních samosprávných celků, kteří se budou snažit naplnit obecní kasičky.
Přestupky podle § 83
(1) Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že
a)
provozuje na pozemních komunikacích silniční vozidlo, které v rozporu s § 6 odst. 1 není zapsáno v registru silničních vozidel,
b)
nepožádá v rozporu s § 8 odst. 2 o zápis změny vlastníka silničního vozidla,
c)
nepožádá v rozporu s § 11 odst. 1 o zápis změny jiného údaje v registru silničních vozidel,
d)
jako vlastník silničního vozidla v rozporu s § 12 odst. 3 nezabezpečí vyřazené silniční vozidlo takovým způsobem, aby neohrožovalo nebo nepoškozovalo životní prostředí, nebo odstraní některou z jeho podstatných částí,
e)
jako vlastník silničního vozidla v rozporu s § 12 odst. 4 neoznámí adresu místa, kde je vyřazené silniční vozidlo umístěno a účel jeho využití,
f)
jako vlastník silničního vozidla v rozporu s § 12 odst. 6 neodevzdá osvědčení o registraci silničního vozidla a všechny vydané tabulky s přidělenou registrační značkou, nepředloží technický průkaz nebo neoznámí adresu místa, kde je vyřazené silniční vozidlo umístěno a účel jeho využití,
g)
jako vlastník silničního vozidla nepožádá v rozporu s § 13 odst. 3 o zápis zániku silničního vozidla,
h)
jako zaměstnanec technické zkušebny v rozporu s § 27 odst. 3 nezachová mlčenlivost,
i)
jako provozovatel silničního vozidla v rozporu s § 38 odst. 1 písm. a) provozuje na pozemních komunikacích vozidlo, které je technicky nezpůsobilé k provozu,
j)
jako provozovatel silničního vozidla v rozporu s § 38 odst. 1 písm. b) provozuje na pozemních komunikacích silniční vozidlo, které není zapsáno v registru silničních vozidel nebo v registru silničních vozidel jiného státu,
k)
jako provozovatel silničního vozidla v rozporu s § 38 odst. 1 písm. c) provozuje na pozemních komunikacích silniční vozidlo, na němž není způsobem umožňujícím identifikaci vozidla umístěna tabulka s registrační značkou, přidělenou k tomuto vozidlu obecním úřadem obce s rozšířenou působností nebo příslušným orgánem jiného státu,
l)
jako provozovatel silničního vozidla v rozporu s § 38 odst. 1 písm. f) provozuje na pozemních komunikacích vozidlo, které nemá identifikační údaje v souladu s údaji uvedenými v registru silničních vozidel, nebo v osvědčení o registraci silničního vozidla nebo technickém průkazu zvláštního vozidla,
m)
v rozporu s § 60 odst. 1 provádí technické prohlídky silničních vozidel bez profesního osvědčení kontrolního technika,
n)
jako kontrolní technik v rozporu s § 61a odst. 1 písm. a) neprovede technickou prohlídku ve stanoveném rozsahu, způsobem a v souladu s technickými podmínkami pro hodnocení výsledku technických prohlídek,
o)
jako kontrolní technik v rozporu s § 61a odst. 1 písm. b) nevyznačí zjištěné závady a jejich hodnocení stupněm závad do záznamníku závad,
p)
jako kontrolní technik v rozporu § 61a odst. 1 písm. b) nevloží údaje o výsledku technické prohlídky do informačního systému stanic technické kontroly nebo nepředá dokumentaci osobě určené provozovatelem stanice technické kontroly,
q)
jako kontrolní technik v rozporu s § 61a odst. 2 neoznámí skutečnosti týkající se výkonu funkce kontrolního technika,
r)
jako mechanik v rozporu s § 67a písm. a) nepostupuje stanoveným způsobem nebo ve stanoveném rozsahu při měření emisí nebo při vyznačování měření emisí,
s)
jako mechanik v rozporu s § 67a písm. b) neoznámí skutečnosti týkající se výkonu funkce mechanika nebo jejich změny, nebo
t)
v rozporu s § 69 odst. 1 provádí měření emisí silničních vozidel bez profesního osvědčení mechanika.
(2) Za přestupek podle odstavce 1 písm. l) lze uložit pokutu do 5 000 000 Kč a za přestupek podle odstavce 1 písm. a) až k) a m) až t) lze uložit pokutu do 50 000 Kč. V blokovém řízení lze za přestupky podle odstavce 1 písm. b) a i) uložit pokutu do 5 000 Kč. Ostatní přestupky nelze projednat v blokovém řízení.
Právnické a podnikající fyzické osoby to mají obdobné.
Odpovědnost za správní delikt zaniká, jestliže o něm příslušný orgán nezahájil řízení do 2 let ode dne, kdy se o něm dověděl, nejpozději však do 4 let ode dne, kdy byl spáchán.
Stručně k zajímavým změnám.
Už nebudou polopřevody, odhlášení a přihlášení vozidla budou muset prodávající a kupující udělat spolu, jako tomu bylo za totáče, nebo s plnou mocí, ale tato bude muset mít ověřené podpisy.
Odhlašovat a přihlašovat se bude v místě, kde je vozidlo registrované, což znamená, že pražák si bude chtít koupit auto v Ostravě, tak bude muset do Ostravy na registr vozidel nebo přes plnou moc s ověřeným podpisem. Současně se již nebudou dávat nové RZ, kdy ten pražák bude jezdit s ostravskou RZ. Pokud RZ nezničí, pak dostane novou, ovšem za 450,- Kč.
Všichni co jezdí s auty v převodu mají 6 měsíců čas na jeho přihlášení, pokud nebude vozidlo přihlášeno bude z registru vyřazeno, čímž dojde k jeho zániku.
Pokud někomu zanikne pojištění odpvědnosti a do 14 dnů vozidlo nepojistí, měl by úřad vozidlo dočasně vyřadit.
Dovozy v rámci EU už nebudou dovozy, ale přeregistrace, podle toho jaké údaje budou v cizím technickém průkazu, tak už by se nemusela dělat dovozová STK, což je zrovna výhoda, protože správní poplatek bude 800,- oproti původnímu 1500,- a dovozová STK stojí cca 2000,-.
Zdá se, že brzo bude všude možně odloženo plno autovraků, ke kterým se nebude nikdo hlásit
Současně se připravuje i další z mnoha změn zákona 361, kde by měla být obnovena možnost odebrat osvědčení o registraci vozidla a jeho vrácení po absolvování STK, která prokáže, že je vozidlo způsobilé k provozu na pozemních komunikacích.
Bude to zajímavé, uvidíme, jak to dopadne v praxi