1
Přišla mi "výzva" - co mám dělat? / Výzva provozovateli; odepření nahlédnutí do spisu
« kdy: 14 Ledna 2024, 17:34:18 »
Provozovateli vozidla přišla výzva k uhrazení určené částky, protože jeho vozidlo bylo prý zaparkováno na Vyhrazeném parkovišti označeném značkou IP12 (modrá zóna), aniž by za něj byl zaplacen parkovací poplatek. Ve čtvrtek v cca 9:30 proto navštívil SO a žádal nahlédnutí do spisu (bez předchozí domluvy). Provozovatel vozidla byl zastaven na vrátnici, protože úřední hodiny jsou prý jen v pondělí a ve středu. Nicméně provozovatel trval na svém a tak paní vrátná zavolala na příslušný odbor dopravních přestupků a úředník sešel za provozovatelem dolů na vrátnici. Zeptal se provozovatele, copak si přeje a po žádosti o spis mu úředník nevyhověl s odkazem na to, že
Na základě záznamu přikládám doslovnou interakci s úředníkem:
Měl bych rovnou několik dotazů:
Jaká strategie bude mít největší šanci na úspěch? Nejde mi o zaplacení určené částky, spíše o to, zkusit si boj se státnimi parazity. Jen návšteva úřadu a následné sepisování mě na čase stála násobně víc. A to jsem v případě boje pouze na začátku.
Prosím zdejší znalé členy o přesunutí do živé sekce, pokud tak uznají za vhodné.
- Nejsou úřední hodiny.
- Provozovatel nepožádal o spis předem a nedohodnul si termín.
- Spis není vyhotoven.
Na základě záznamu přikládám doslovnou interakci s úředníkem:
Citace
Úředník: Dobrý den, přejete si?
Provozovatel: Dobrý den, <jméno provozovatele>, já bych chtěl nahlédenout do spisu ohledně přestupku.
Úředník: A vy jste byl nějak vyrozuměn, že můžete nahlédnout do spisu?
Provozovatel: Ano, přišla mi výzva.
Úředník: K úhradě určené částky?
Provozovatel: Ano.
Úředník: To není jakoby nahlédnutí do spisu. Zaprvé, toto se řeší v úřední den, nemůžete přijít jen tak mimo úřední den,
a zadruhý o nahlédnutí do spisu se musí požádat, to se musí stanovat termín, spis není vyhotovený, takže to se musí
požádat a spis vyhotovit a za třetí, pokud není zahájeno správní řízení, tak do spisu se nenahlíží.
Provozovatel: na provozovatele to bylo očividně moc informací naráz, koktal, zkoušel odporovat, ale moc toho z něj nevylezlo,
zkoušel upozorňovat na to, že nahlížení do spisu není podle správního řádu navázáno na úřední hodiny
Úředník: Pokud chcete využít právo nahlížení do spisu, tak o to požádejte.
Provozovatel: Žádám o to teď a tady, vy nejste nad zákonem, § 1 a §4 SŘ říkají, že mi máte vyjít co nejvíc vstříc, pokud můžete.
Úředník: Jasně, vyjít vstříc, to ale neznamená, že vy teď půjdete nahoru a budete čekat několik hodin, až budeme dělat spis.
My ten spis za několik hodin vyhotovíme a pak vám ho dáme. To chvíli trvá, nevím, jaké tam jsou všechny okolnosti,
třeba spis je velký.
Provozovatel: Ve chvíli, kdy mi posíláte výzvu, tak spis musí být hotový, já tam mám spisovou značku, kterou vám teď řeknu.
Úředník: Jak jsem řekl, není úřední den, takže to s váma nemůžu projednat, nemůžu to s váma sepsat. Můžete učinit podání,
jestli chcete nahlédnout do spisu, můžete o to požádat samozřejmě i ústně do protokolu, ale to musíte v úřední den.
Provozovatel: Dobře, tak já od vás chci, abyste mi to napsal.
Úředník: Ne, nic takového vám nenapíšu, není úřední den. Nejste účastník řízení, nic. Já vám nic nenapíšu.
Provozovatel: Já jsem účastník řízení, když jste mi poslali výzvu. Tady máte spisovou značku, ten spis musí v tuto chvíli existovat.
Pokud teď mi říkáte, že neexistuje, tak je řízení zatíženo vadou.
Úředník: Do teď nebylo zahájeno žádné řízení, teď je to v předprocesní fázi a tam jsou trochu jiný prává a povinnosti účastníků.
Provozovatel: To není možný.
Úředník: Je to, jak to říkám. Jestli se vám to nelíbí, tak si stěžujte.
Provozovatel: To budu, ale chci od vás teď, abyste mi to napsal.
Úředník: Já vám nic nenapíšu, je to jak to říkám. Nashledanou. V tuto chvíli se úředník otočil a odkráčel zpátky nahoru do kanceláře.
Měl bych rovnou několik dotazů:
- Našel jsem tady na fóru několik příspěvků ohledně odmítnutí nahlédnutí do spisu z důvodu dostavení se mimo úřadní hodiny, např toto. Zároveň jsem na internetu našel několik názorů (od právnických kanceláří), že SO by měl umožnit nahlédnutí do spisu v pracovní době. Pomohlo už někomu např v odvolání nebo stížnosti, pokud to SO odmítl? Neexistuje nějaká směrnice od ministerstva nebo judikát, který by upřesňoval, na jaké úkony se úřední hodiny vztahují (uřední, návstěvní) a na jaké ne (uplatňování práv podle zákona), aby se na nej mohl provozovatel odkázat ve stížnosti/odvolání?
- Může SO odmítnout vydat usnesení/úřední záznam o odmítnutí nahlížení do spisu na základě toho, že nejsou úřední hodiny?
- Může SO odmítnout nahlížení do spisu na základě toho, že "Spis není vyhotoven a musí se připravit"? Není tohle jasná vada vedení řízení? Spis přece musí existovat, když se na něj SO odvolává ve Výzvě, kterou provozovateli posílá.
- Má opravdu provozovatel před tím, než správní řízení začne - tedy v předprocesní fázi- jiná prává?
- Na co vše, co jsem zapomněl, případně ještě poukázat ve stížnosti/odvolání? Myslím, že stěžejní bude tato věta úředníka: "...nemůžete přijít jen tak mimo úřední den,
a zadruhý o nahlédnutí do spisu se musí požádat, to se musí stanovat termín, spis není vyhotovený..."
Jaká strategie bude mít největší šanci na úspěch? Nejde mi o zaplacení určené částky, spíše o to, zkusit si boj se státnimi parazity. Jen návšteva úřadu a následné sepisování mě na čase stála násobně víc. A to jsem v případě boje pouze na začátku.
Prosím zdejší znalé členy o přesunutí do živé sekce, pokud tak uznají za vhodné.