30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.

Příspěvky - hh

Stran: [1] 2 3 ... 381
1
Je na to ustálená judikatura, kterou určitě hravě najdete sám.

IIRC, jádrem argumentace je víceméně textualistický výklad § 37 a § 40 správního řádu. Podání se činí u správního orgánu, který je věcně a místně příslušný. Podání je učiněno dnem, kdy tomuto orgánu došlo. Pokud je provedení určitého úkonu v řízení vázáno na lhůtu [...], je lhůta zachována, je-li posledního dne lhůty učiněno podání u věcně a místně příslušného správního orgánu anebo je-li v tento den podána poštovní zásilka adresovaná tomuto správnímu orgánu, která obsahuje podání, držiteli poštovní licence nebo zvláštní poštovní licence anebo osobě, která má obdobné postavení v jiném státě [...]

Takže podání je učiněno až když věcně a místně příslušnému orgánu dojde (a věcně příslušným pro podání odvolání je SO1, i když to následně většinou bude vyřizovat SO2). Nepíše se tam nic o tom, kdo to orgánu poslal (či přeposlal) a co se dělo dřív, než to příslušnému orgánu došlo. V § 40 je pak zopakováno, že při vázání úkonu na lhůtu je rozhodující učinění podání (tedy opět kdy to cílovému SO došlo), ale dále je tam fikce, že lhůta se zachovává ve vazbě na odeslání klasickou šnečí poštou. Tedy formálně, když podání odešlu D1 poštou a orgánu dojde D2, stále je učiněno až D2 (a od tohoto data se budou odvozovat různé lhůty třeba na vydání rozhodnutí atp.), ale pouze ve vztahu k právnímu posouzení otázky, zda je či není konkrétní úkon učiněný ve lhůtě, se finguje, jako by podání dorazilo už D1. Výjimka se týká pouze klasické pošty, takže třeba pro podání skrz DS nebo nějakou jinou zkratku neplatí (ale to v praxi až na okrajové případy nemá větší dopad, protože u elektronických systémů obvykle bude platit D1 == D2). Ve formulaci té poštovní fikce taky není ani slovo o tom, kdo to podal, takže to soudy vztáhly i na nepříslušný SO, který podání přeposílá příslušnému ...

2
V aktuálním https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-348 to písmeno zní "e) rozhlasové nebo televizní přijímače, které jsou neoddělitelnou součástí koncových mobilních telekomunikačních zařízení.".
No nevím. Problematice se nevěnuji tak netuším, kde je "ďábel skrytý v detailu", ale když to vezmu povrchně, tak schválená verze se neliší od toho, co bylo v původním vládním návrhu, tj. v § 2 odst. 1 a 2 vypustit konkrétní přenosové systémy (aby do toho nově spadnul právě internet a případně budoucí technologie) a v odst. 4 vyhodit písm. d) (což právě explicitně vyjímalo přenos přes internet) a místo toho výjimku zúžit jen na obrazovky připojené k průmyslovým strojům a písm. e), které dále vyjímalo mobily se zabudovaným tunerem.

Takže bych byl v tom hodnocení opatrnější a neodvolával se na budoucí výklad a judikaturu. Takto od boku mi to přijde dost jednoznačné.

Důvodová zpráva k tomu uvádí:
K bodu 1
Platné znění zákona vymezuje rozhlasový a televizní přijímač jako zařízení, které je technicky
způsobilé k reprodukci rozhlasového nebo televizního vysílání, avšak pouze v případě, že je
takové vysílání šířeno prostřednictvím vysílačů, tj. zemsky, nebo prostřednictvím družic nebo
kabelových systémů. Podle platného znění tedy rozhlasovým nebo televizním přijímačem není
takové zařízení, které přijímá a reprodukuje vysílání šířené prostřednictvím internetu. Platné
znění zákona je tedy při vymezení přijímače zastaralé, neboť nebere v úvahu současnou realitu
šíření a příjmu rozhlasového a televizního vysílání. Je proto nezbytné vymezení obou druhů
přijímačů aktualizovat tak, aby zahrnovalo v současné době jeden z nejrozšířenějších typů
šíření a příjmu vysílání. Navrhuje se proto definovat rozhlasový a televizní přijímač jako
jakékoli zařízení, které je technicky způsobilé k reprodukci rozhlasového nebo televizního
vysílání, a to bez ohledu na způsob příjmu takového vysílání. Zůstává zachována zásada,
že takové zařízení se považuje za přijímač i v případě, že je upraveno k jiným účelům, tedy
že takové zařízení ve skutečnosti neslouží k příjmu rozhlasového nebo televizního vysílání.
K bodům 2 a 3
Současné znění zákona v návaznosti na to, jak definuje rozhlasový a televizní přijímač vyjímá
z povinnosti platit rozhlasový a televizní poplatek v § 2 odst. 4 písm. d) zařízení technicky
způsobilá k reprodukci rozhlasového nebo televizního vysílání v případě, kdy je takové vysílání
zařízením přijímáno prostřednictvím přenosového systému uvedeného v § 12 odst. 3 písm. c)
zákona o provozování vysílání. Uvedeným přenosovým systémem je internet. Podle tohoto
ustanovení jsou tedy z působnosti zákona vyjmuty zejména osobní počítače, které vysílání
přijímají prostřednictvím internetového připojení.
Druhým typem zařízení, které zákon v platném znění vyjímá z povinnosti platit rozhlasový
nebo televizní poplatek jsou podle § 2 odst. 4 písm. e) rozhlasové a televizní přijímače, které
jsou neoddělitelnou součástí koncových mobilních telekomunikačních zařízení, tj. například
mobilní telefony nebo tablety a další zařízení, která splňují uvedené vymezení.
V souvislosti s navrhovanou změnou definice rozhlasového a televizního přijímače je nezbytné
zrušit tyto dvě výjimky, a zákon nadále vztahovat i na tyto druhy zařízení, tj. i na osobní
počítače a všechny druhy mobilních telekomunikačních zařízení.
Do zákona se naopak v souvislosti s technologickým pokrokem v průmyslu zavádí nová
výjimka, a to pro televizní přijímače, které jsou užívány výlučně ve výrobních procesech a
výhradně pro účely zobrazování informací související s těmito procesy. Uvedená úprava je
nezbytná z důvodu zásadních změn v průmyslu, který prochází změnami vzhledem
k intenzivnímu využívání pokročilé automatizace a zavádění informačních technologií
založených na efektivním využívání kyberneticko-fyzických systémů a systémů umělé
inteligence. Takové zásadní změny probíhají i v oblasti výroby. Nové technologie a výrobní
postupy pracující s velkým množstvím dat, virtuálním modelováním i využitím různých forem
vzdálené komunikace, což přináší zvýšené nároky na jejich vizualizaci. Pro tento účel jsou
proto ve firemních provozech často využívána zařízení, jejichž základem jsou obrazovky.
Zákon v platném znění stanoví – a tato zásada se navrhuje ponechat – že zařízení schopné
příjmu a reprodukce vysílání se považuje za přijímač i v případě, že je upraveno k jiným
účelům. Firmy v souvislosti s přechodem na Průmysl 4.0 osazují každou výrobní linku nebo
samostatný stroj obrazovkou, která ale nesouží k příjmu a reprodukci vysílání,
ale k zobrazování výsledků výkonnosti, ke kontrole kvality výrobků nebo k řízení celých
výrobních linek. Tyto obrazovky slouží pouze k těmto účelům a nikoli k reprodukci vysílání,
avšak podle zákona o poplatcích za ně musí firmy platit rozhlasové a televizní poplatky. Taková
povinnost české společnosti neúměrně zatěžuje a vzhledem k rozvoji českého průmyslu je třeba
uvedené obrazovky z povinnosti platit rozhlasový a televizní poplatek vyjmout. Jedná se
výlučně o zařízení, která slouží pouze k průmyslovým účelům a na kterých je trvale jakožto
jediný vstupní signál připojen pouze výstup z technologického zařízení. Vyjmutí těchto zařízení
bude znamenat nejen snížení nákladů a administrativní zátěže pro firmy, ale i podporu digitální
transformace českého průmyslu. Z tohoto důvodu byl závazek vyjmout uvedená zařízení
z povinnosti platit rozhlasový a televizní poplatek zahrnutý i do Antibyrokratického balíčku II.
Vláda k němu přijala usnesení č. 140 ze dne 14. června 2023, kterým mj. ukládá ministru
kultury realizovat opatření uvedená v příloze tohoto usnesení, a to do 31. října 2023. Ministru
kultury je touto přílohou uloženo zrušit povinnost platit rozhlasové a televizní poplatky
za televizní obrazovky, které firmám slouží výhradně k průmyslovým účelům a nepřijímají
signál vysílání.

3
Ano, to je cesta. Je tam jemná nuance - SO2 by vždy měl odvolání přezkoumat v plném rozsahu z hlediska zákonnosti. Z hlediska správnosti (tj. včetně přezkumu správních uvážení) jen v rozsahu odvolacích námitek, tedy toho, co bylo uvedeno v původním podání, případně v doplněno v rámci procedury odstranění vad (tj. ještě v interakci se SO1).

Pokud něco doplním až následně poté, co se řízení přenese k SO2, půjde formálně jen o vyjádření účastníka, nikoliv o součást odvolacích námitek. Nicméně zrovna v přestupkovém řízení by to nemělo vadit, protože tam není žádná koncentrace a SO2 nemůže žádný relevantní vstup ignorovat (i když ve struktuře svého odůvodnění to asi může vypořádat na trochu jiném místě). Každopádně pozor, není to přenositelné na obecné správní řízení - tam je ale třeba dávat pozor především na koncentraci už v rozhodnutí SO1 (tj. nenechávat si nic až do odvolání).

Na druhou stranu, obecně mi snaha obejít SO1 přijde zbytečná. Pokud by se v řízení stalo něco hodně divného a z hlediska taktiky bylo důležité, aby se to SO1 nedozvěděl, nebo se zpožděním, stejně se na to nelze spolehnout, k přenosu informace by nejspíš došlo mezi úřady neformálně. Co smysl má (a je v tom občas i nějaký fun-factor) je vyžádat si zaslání stanoviska SO1, které posílá na SO2 spolu s odvoláním - a pak na něj případně poslat repliku (už jen jako vyjádření k SO2).

4
Můžu poslat odvolání přímo na krajský úřad, místo nejdříve na úřád, kde bylo rozhodnutí vydáno? Nechci aby si parazit četl, co jsem na něj vytáhnul a divil se až pak :-) Nejdříve ještě blanket, ten asi bych poslal klidně jemu přímo.
To nezafunguje a navíc riskujete prošvihnutí lhůty. Na KÚ to postoupí zpět na SO1 (a vůbec se tím nebudou zabývat, pro ně je to relevantní až když jim to přijde i se spisem a všemi předchozími úkony od SO1) a navíc, za okamžik podání se bude považovat až den, kdy to KÚ odešle zpět na SO1. Takže pokud byste to podával poslední den lhůty, skončí to odvolání jako opožděné, pokud včas a s dostatečnou rezervou, vydáváte se libovůli KÚ, nakolik bude respektovat příkaz učinit postoupení bezodkladně (srov. § 12 resp. § 40(1)(d) správního řádu) - osobně bych si na to tedy nevsadil, u KÚ mívá sice rutinní administrativa o něco lepší standard než u obecních úřadů, ale i tak.

Mimochodem, v rozhodnutí není vůbec uvedeno, kam odvolání podávat.
To by bylo něco jiného, v takovém případě máte luxusní 90denní odvolací lhůtu, srov. § 83(2) správního řádu. Ale je krajně nepravěpodobné, že by se něco takového stalo v dopravně-přestupkové věci, byť na prdelním úřadu. Tyhle pasáže nejsou volná tvorba úředníka, ale dosazování z šablon, bude tam něco jako "... můžete podat odvolání ke Krajskému úřadu XXX kraje prostřednictvím zdejšího správního orgánu". To "prostřednictvím" je ta informace, kam podat. Kdyžtak to poučení pošlete celé a bez úprav, pokud stále máte pocit, že tam něco chybí.

5
Nedopravní tématika / Re:darovaný a neplacený byt
« kdy: 25 Dubna 2025, 08:41:05 »
S rodinnými vztahy nepomůžu.

Co přesně myslíte "úředně pečující osoba"? Otec je kromě toho zdravotního postižení nějak omezen ve svéprávnosti? Jestli "paní" zjevně hraje levou, tak pokud se nepodaří vysvětlit si to s otcem napřímo, jediná reálná možnost je skutečně zahájit právní kroky vůči "paní" stran neplnění povinností či zneužití jejího postavení - ale na to je třeba detailně znát, jak to mezi sebou mají (a co je jejich soukromá dohoda a co oficiální věc podléhající nějaké regulativě).

Protože jinak zbývá žalovat otce o zaplacení služeb souvisejících s užíváním bytu, a na to musí mít člověk žaludek. YMMV, ale mně kdyby táta daroval byt, asi bych za něj klidně platil i služby - a byl bych rád, že té čarodějnici podlehl v době, kdy už nemohl byt napsat na ní ...

6
Jenyk +1

Když se škrtne hledání senzace, vypadá to jako tuctový případ, nic co by bylo vyhrazené pro "VIP". Podmíněné zastavení trestního stíhání, resp. podmíněné odložení návrhu na potrestání (což je totéž v procesní variantě, kde probíhalo zkrácené přípravené řízení) znamená při dodržení podmínky "čistý TR" (ve smyslu výpisu, co si může každý o sobě vyžádat) a především, že člověk není za nic soudem shledán vinným  (to je podstata všech tzv. odklonů). Ale jinak se ta informace do rejstříku posílá a eviduje se tam, primárně pro kontrolu dodržení podmínky, orgány oprávněné pořizovat opis to v něm uvidí už napořád. Body za to taky jsou - viz § 123b ZPPK, stejně tak se aktivuje pozbytí ŘO podle § 94a a tedy nutnost jej po uplynutí doby závazku zdržení se řízení získat zpět (včetně opičáren kolem doktorů, psychošarlatánů), při porušení hrozí mařena (za úmyslné vykonávání činnosti, ke které dotyčný pozbyl oprávnění) ...

Tj. ve výsledku se to moc neliší od plnotučného stíhání, akorát se peníze pošlou do jiné černé díry a neříká se tomu "pokuta" ani "trest", řídit se nesmí (neříká se tomu "zákaz", ale ve výsledku je to zákaz, se všemi atributy), jsou za to body, propíše se to do karty řidiče, a zároveň je člověk v podmínce (jen to opět není chápáno jako "trest" a hrozba přeměny na odnětí svobody, ale hrozba toho, že se to do plnotučného řízení překlopí  a bude za totéž člověk potrestaný znovu, možná přísněji). Jediným podstatným rozdílem je absence cejchu "odsouzeného" a různých "benefitů" s tím spojených (např. odběr otisků, DNA atp.).

7
[...]Vzhledem k tomu, že v českém právním řádu nikde takovou právní normu nenajdete, činím závěr, že tato čistě teoretická diskuse je o právním stavu, který nemůže nikdy nastat.

Nic takového jsem ovšem nikdy a nikde netvrdil, takže Vaše kritika se vůbec netýká obsahu mého textu.

Běžte se léčit! K další debatě mě nevyprovokujete. Smyslem mého moderátorského vstupu bylo, abyste se konečně chytil za nos a začal se chovat slušně. Pokud jste to nepochopil, nevadí, budeme to tu po vás čistit. Trolte si někde jinde, kde vám to žerou. Howgh.

8
Narazil jste - a nepochopil, jako ostatně všichni další diskutující v tomto vlákně.
Všem vám ušlo, že podle § 79 odst. 1 platí, že celý § 79 zákona je lex specialis. Vztahuje se pouze na ty přestupky, o nichž "tak stanoví jiný zákon".

Tímto "jiným zákonem" je nejspíše zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích. Chcete-li tedy rozvíjet teorii o užití § 79 na přestupky podle zákona o provozu na pozemních komunikacích, museli byste, sokolíci, nalézt v zákoně výslovné ustanovení, které by jednoznačně určovalo, že na přestupky podle zákona č. 361/2000 Sb. dopadá § 79 zákona č. 250/2016 Sb.
Vzhledem k tomu, že v českém právním řádu nikde takovou právní normu nenajdete, činím závěr, že tato čistě teoretická diskuse je o právním stavu, který nemůže nikdy nastat.
Milý sokolíku, máte pravdu, že institut souhlasu přímo poškozené osoby s řízením o přestupku se (dle aktuálně platné úpravy) na nic v zákoně 361/2000 Sb. nevztahuje. Jinak ale v terminologii, kterou se tu ostatní snažíte mistrovat, plavete jako cihla v bazénu. Vztah mezi § 79 ZOP a ustanovením zvláštního zákona, které o konkrétním přestupku stanoví, že jej lze projednat jen se souhlasem poškozeného, rozhodně není vztah speciality. Také není pravda, že by "nikde v českém právním řádu" taková "norma" nebyla (srov. např. § 7 odst. 7 zák. č. 251/2016 Sb. a BTW, i to slovo "norma" máte špatně). A konečně, pokud se napříč právním řádem mezi zákony odkazuje na nějaké ustanovení, jen velmi zřídka se to dělá odkazem na konkrétní paragraf, obvyklé řešení a "best practice" (viz např. LPV) je pojmenování daného institutu - už proto, že je to čitelnější, a taky se to nerozbije a není třeba odkaz upravovat pokaždé, když se v odkazovaném předpisu něco přečísluje nebo celý předpis rekodifikuje. Odkaz na § může být v poznámce pod čarou, ale ty v tuzemském právním řádu nemají normativní povahu.

Pokud nezměníte svůj arogantní styl a nezačnete se zde chovat s elementárním respektem k ostatním diskutujícím, začnou vaše příspěvky, jejichž smyslem není diskutovat k věci, ale jen ponižovat ostatní a demonstrovat vaši domnělou intelektuální převahu, bez dalšího varování mizet.

9
Odborná literatura / Re:Novela zákona o ochraně ovzduší
« kdy: 11 Března 2025, 14:41:11 »
Tohle tam je od nepaměti. Svého času na tom "udělali" pana exprezidenta (resp. hasiče, co mu pomáhali) za bizarní akci s pálením trenek.

Pokud chcete na jaře pálit bordel na zahradě, nic se nemění, kromě toho hradního happeningu pochybuju, že by to někdo někdy řešil (on by to z hlediska úřadu asi nebyl moc efektivní zdroj, zejména pokud by se s kontrolou nikdo nebavil a nechal je v důkazní nouzi stran toho, co se pálilo a kdo to pálil ...).

10
Jiné / Re:GIVEN UP Doničený byt (hodně) po nájemníkovi
« kdy: 05 Března 2025, 01:13:59 »
Zhruba to asi sedí. Znalecký posudek na snížení ceny bytu by možná šel i levněji, výsledek sice vypadá jako velká věda, ale ve finále je to o dosazovaní bulharských konstant do připravené šablony. Podle oficiálních tabulek mají znalci mizernou hodinovku, a kdyby měli účtovat reálně strávený čas, dostali by almužnu, tak je tam nějaký prostor k jednání. I tak je asi jistější domluvit se na ceně a mít posudek k dispozici předem, než si nechat ustanovit znalce a vyžádat posudek soudem (bude trvat dlouho, netušíte, co v něm bude, ve finále možná ani nebude levnější, podle toho, jak moc znalec "nabrousí" tužku při tvorbě výkazu). Kdyby se znalecky zkoumalo i něco dalšího (s cílem objasnit, co se vlastně v bytě dělo), tak tam absolutně netuším - i když to by pravděpodobně nevyžadovalo formu znaleckého posudku, stačilo by odborné vyjádření nebo přizvat ty odborníky jako svědky.

U advokáta je to čistě na dohodě, základní modely jsou paušál, podle úkonů (buď dle advokátního tarifu, nebo vlastního sazebníku), v hodinovce dle skutečnosti, teoreticky lze i s podílem na výsledku (to by u kauzy tohoto typu pro klienta "z ulice" bylo velmi neobvyklé). 30k by to mohlo být za předpokladu, že vše půjde "hladce", např. podle AT by z hodnoty sporu 200k byla tarifní odměna za 1 úkon cca 11k s DPH, takže těch 30k by odpovídalo převzetí věci, sepsání žaloby a účasti na jednom jednání, kde se vše rozhodne. Problém podobných sporů je, že pokud se bude žalovaný bránit či dokonce aktivně obstruovat, může se taková věc vléct roky a počet stání u soudu a jednotlivých a dalších úkonů už ani nedovedete spočítat. Když vyhrajete, tak sice žalovanému bude uložena povinnost náklady nahradit (a při velkém počtu úkonů to může být pálka, klidně i převyšující jistinu sporu), ale pokud to z něj nepůjde vydolovat, tak stejně černého Petra držíte vy. Najít advokáta, který by vám slíbil zastoupení v takové věci za 30k bez ohledu na to, jak dlouho se věc povleče, nebude snadné.

Na poškození cizí věci bych moc nesázel, tam by bylo nutné jednoznačně prokázat úmysl. Ať už se tam dělo cokoliv, devastovat byt nejspíš nebylo primárním cílem, takže by připadal v úvahu pouze úmysl nepřímý, a přesně jak předvídáte, pokud se nájemník nebude s fízly bavit nebo začne vykládat pohádky (např. to házet na další osoby, co se tam vyskytovaly), patrně to nikam nepovede. I kdyby se to nějak chytlo, tedy že by ho fakt odstíhali, že tam prováděl cosi nezákonného a musel si být vědom, že byt ničí, pořád by to nejspíš skončilo odkazem na civilní řízení vzhledem ke komplikovanému vyčíslení škody. Takže byste si v podstatě nijak nepomohl.

11
Jiné / Re:GIVEN UP Doničený byt (hodně) po nájemníkovi
« kdy: 04 Března 2025, 16:48:01 »
No, to vám nezávidím. Že byl stav na začátku prakticky nový (a zřejmě to bude nebude problém prokázat, resp. protistrana ani rozporovat) je určitě výhoda, bude jednodušší prokázat, že ten finální stav rozhodně neodpovídá 2.5 rokům běžného uživání.

Každopádně i tak to nebude jednoduché. Viz výše, začal bych konzultací u advokáta, kde v prvním kole by se posoudila nějaká základní strategie a jestli do toho vůbec jít (to slušná kancelář udělá za symbolickou odměnu, můžete jich obejít víc). Jestli je byt takhle celkově zdevastovaný nějakou chemií, bude to asi mířit na náhradu škody, která spočívá v poškození bytu z titulu porušení povinnosti plynoucí z nájemní smlouvy (užívat byt řádně). Výše škody se stanoví znalecky (snížení ceny věci), přičemž konkrétní metodu zvolí znalec - je to trochu šarlatánství (jestli na začátku bylo vše nové, umím si představit i jít skrz cenu zničených věcí a náklady na uvedení do původního stavu, korigováno nějakými bulharskými koeficienty, ale určitě to není jediná možnost). Máte-li podezření na varnu, tak bych zkusil (třeba i neoficiálně, např. přes kontakty zvoleného advokáta) konzultovat to s nějakým kriminalistou nebo kriminalistickým technikem, může to pomoci.

Připravte se ale, že to i tak bude na dlouho, s nejistým výsledkem, vyžádá si to nějaké náklady (z nichž ne všechny musí pokrýt rozsudek, i kdybyste byl úspěšný a podařilo se to z žalovaného vydolovat). Je to dost o prioritách (jestli jde o to aspoň něco z exnájemníka vyrazit, či spíš o morální satisfakci, jakou roli hraje čas a energie, kterou tomu budete muset věnovat ...). Je dobré mít v tom jasno od začátku (a řešit to už v úvodní konzultaci).

12
Jiné / Re:GIVEN UP Doničený byt (hodně) po nájemníkovi
« kdy: 04 Března 2025, 11:22:49 »
[...] Problém je stav bytu, který je řekl bych až katastrofální. Je to 1kk, koupelna víceméně přežila, ale obytná místnost je na výměnu celá, jmenovitě: vestavná skříň, kuchyňská linka (vč. trouby, indukční dvouploténky a digestoře, možná i myčka). Podlaha taky KO, dveře tam dal jiné, ale místo dřevostřísky papírové a navíc jiný odstín. V bytě se kouřilo a zacházelo s agresivní chemií, takže zdi jsou minimálně na výmalbu, ne-li okopání omítky. Škoda řádově třeba 200 tisíc.
Těžko soudit takto od boku, ale kamenem úrazu bude prokázání a vyčíslení škody. Stav bytu řeší § 2293 o.z. - nepřihlíží se k běžnému opotřebení a k vadám, které by jinak v průběhu nájmu byl povinen řešit pronajímatel.
  • "podlaha KO" - jde o to, jak moc je poškozená, a jak je patrný původní stav z fotek, co je/není běžné opotřebení může být věc názoru
  • spotřebiče v kuchyni - obvykle nevyžadují žádnou běžnou údržbu (kterou by byl povinen provádět nájemce), takže pokud se při běžném užívání rozbijou, jde to za pronajímatelem - musel byste prokázat, že to zdemolovali úmyslně nebo nesprávným užíváním
  • vestavná skříň - opět tenká hranice mezi tím, co je opotřebení, co je povinností pronajímatele udržovat předmět nájmu, a zda lze prokázat nějaký exces ze strany nájemce
  • jiné dveře - řeší § 2293 - můžete žádat navrácení v původní stav, tj. aby si nové dveře vzal a vrátil tam původní, pokud původní už nejde vrátit, protože jsou zničené, neznámo kde atp., tak náhradu škody (ve výši obvyklé hodnoty těch dveří), nebo alternativně náhradu ve výši snížení hodnoty bytu provedením nepovolené úpravy (což asi nebude výhodné, protože ostín dveří ani detaily konstrukce těžko cenu ovlivní, pokud ty původní nebyly něco fakt extra)
  • kouření a "agresivní chemie" - kouření nemůžete nájemci zakázat a že to tam smrdí je běžné opotřebení - mohli jste si ve smlouvě dohodnout, že po sobě vymaluje, jinak smůla, že tam byla nějaká varna či jiný provoz mimo rámec běžného užívání bytu musíte být schopen prokázat, jinak nemá smysl se tím trápit.

K oslovení znalce - může to pomoci k prokázání některých nároků, ale otázka je, na co přesně a z jakého oboru. Znalec v oboru ekonomika vám vyčíslí cenu zničených věcí, případně celkové snížení hodnoty bytu, ale ne to, jestli se indukční deska rozbila "sama" nebo při vaření perníku. Budete tak jako tak potřebovat právníka, už kvůli naformulování petitu (správně zachytit konkurující si nároky navrácení v původní stav resp. vydání věci a náhrady škody) a vytvoření nějaké obhajitelné konstrukce výše škody. Pokud odhadujete, že komplet rekonstrukce vyjde na 200, reálná škoda bude jen zlomek (i kdyby se povedlo vše prokázat) - ty věci nebyly původně nové, opotřebení jde za pronajímatelem. Takže se dostávate do pásma, kde se soudní spor nevyplatí (snad kdyby to bylo ložené a proti solventnímu žalovanému, což zde nejspíš ani jedno neplatí).

Můžu pak škodu rovnou vymáhat, tedy neopravovat byt do původního stavu? Do nájemního bytu po této zkušenosti rozhodně třeba nedám prémiové spotřebiče (o tom že tam budou jsem ještě nerozhodoval já).

Pak s výší škody asi předžalobní výzva. Lze tohle pak řešit zrychleně přes elektronický platební rozkaz? Můžu společně v jednom řízení řešit dlužné nájemné i škodu na bytě?
No měl byste to nejdřív konzultovat s advokátem, minimálně aby bylo jasno ohledně těch konkurujících si nároků - nemůžete po nájemci chtít uvedení v původní stav, když si to zároveň mezitím opravíte sám. Pokud budete požadovat náhradu škody, tak to nevylučuje, že si to mezitím opravíte, nebo klidně i neopravíte, prodáte, uvedete do jiného než původního stavu. Jen pozor, že výše žalovatelné škody je něco úplně jiného, než cena oprav/rekonstrukce (viz výše).

Předžalobní výzva ano, žalovat zároveň dluh na nájemném a náhradu škody lze (obecně můžete takto spojit libovolné nároky, pokud jsou oba splatné, proti stejné osobě a je příslušný to řešit stejný soud), zahájit řízení návrhem na vydání EPR lze (a je to i rozumné - už kvůli poplatku a vždy je šance, že to protistrana proignoruje a získáte pravomocný titul bez práce).

13
Nedopravní tématika / Re:Právní opotřebovávací válka.
« kdy: 09 Prosince 2024, 17:28:30 »
Ale moje otázka je, jaké všechny nástroje obstrukce má žalovaný k dispozici, aby žalobce potýral? Zatím mě napadá změna místní příslušnosti nebo námitka podjatosti vůči soudci. Co dál? Chci to natáhnout na co nejdelší čas a opravdu je utahat. A samozřejmě side-channel attack v podobě bonzu na finančáku a stavebním úřadu je taky ve hře.
Jak už padlo výše, v prvním kole je potřeba to nepohnojit hned na začátku a pokud vám byl rozkaz materiálně doručen, podat včas odpor. A pozor, rozkaz velmi pravděpodobně bude klasické combo s § 114b, takže kromě samotného odporu je potřeba reagovat i na tuto výzvu, jinak riskujete vydání rozsudku pro uznání.

Tvrdíte, že máte, pokud jde o hmotněprávní podstatu sporu, i možnost klíčové skutečnosti prokázat, dobře nabito, ale přesto z nějakých důvodů toužíte spor zkomplikovat obstrukcemi či jinými procesními tahanicemi ... Na to bych se vykašlal, ta věc, jak ji popisujete, už tak jako tak patří do škatulky komplikovaných věcí - nejde vyřídit bez jednání, nejspíš nepůjde rozhodnout bez rozsáhlého zkoumání skutkového stavu, za účasti znalců, svědků. To se s nemalou mírou pravděpodobnosti zadrhne i bez aktivní snahy jedné ze stran - často i z důvodů na straně soudu.

Na přímočaré taktice, že vyskládáte "jako postupku" vše relevantní hned, klidně už jako reakci na § 114b, není nic špatného. Tak jako tak přiberte advokáta, hned od začátku sporu, ať protistrana vidí, že tam nebude žádná asymetrie (pokud je objektivně pozice žalobce slabá, nejspíš to ví i on, resp. jejich zástupce, a fakt, že v případě prohry budou platit i náklady protistrany, zahrnou do svého rozhodování). Jestli přesto toužíte řízení protahovat a komplikovat, a rochnit se v podjatosti, omluvenkách, dávkování tvrzení a důkazních návrhů ... tak se o tom stejně poraďte s advokátem, ideálně nějakým, který zná konkrétního soudce. Např. nemusí být úplně snadné odhadnout, jak zareagovat na § 114b tak, aby se věc nikam neposunula, ale zároveň to soud neposoudil jako splnění podmínek pro kontumaci ...

14
Nedopravní tématika / Re:Exekuční příkaz KHS
« kdy: 01 Září 2024, 00:35:57 »
[...] Ten na poště ještě leží (odesláno 22.08.), aniž by byla ve schránce nějaká výzva. Opět v režimu - po ukončení úložní lhůty vrátit odesilateli. Před tím posílali jen Vyrozumění o nedoplatku, které je podle paní na úřadě nepovinné, proto je posílají jen z dobré vůle obyčejným dopisem. Taktéž nebylo nic doručeno. Příští týden jdu na poštu řešit doručování. Třeba z nich vyrazím nějaké potvrzení, že nedoručovali řádně.

Tedy shrnuto, aby se člověk dostal do exekuce, stačí aby úředník poslal jeden dopis s příkazem, který pošta zabordelí.
Zní to dost podezřele.

Nechme teď stranou vyloučení vhození do schránky po marném uplynutí lhůty k vyzvednutí. Pokud to úřad aplikuje plošně a excesivně, bez objektivního důvodu (typu že přístup ke schránce má i osoba s protichůdnými zájmy než adresát, že tam jsou nějaké extra citlivé údaje atp.), a vstupy ke správnímu uvážení o tom vyloučení ani nejsou patrné ze spisu, pak by se s tím možná dalo pracovat, ale bez dalšího to asi nelze brát za důvod, pro který by vůbec nedošlo k fikci doručení.

Zajímavé je to, jak vaší známé už 3 zásilky, resp. výzvy k jejich vyzvednutí, končí v černé díře. To je moc i na poměry Kocourkova a jeho státní pošty. Pokud by takhle pošta fungovala systematicky, tak v kombinaci s plošným vyloučením vhození do schránky by to znamenalo, že ten úřad v daném místě materiálně nedoručí vůbec nikomu nic (leda Hujerovi, který se půjde každý týden aktivně na poštu ptát, jestli jim tam něco neleží), a to by už i tomu úřadu mělo být divné, že ho adresáti ignorujou mnohem častěji, než je obvyklé. A hlavně by to s trochou snahy a 106kových dotazů šlo i prověřit.

Mnohem pravděpodobnější je nějaká velmi konkrétní a velmi lokální příčina (schránku vybírá víc lidí a nejsou úplně synchronizovaní stran toho, co tam našli a co s tím provedli, někam to zapadne, někdo to bere, schránka je blbě označená, nebo je tam další se zaměnitelným jménem, pošťačka to dělá schválně ...). Chtělo by to tu příčinu najít a odstranit, nebo alespoň obejít (zřízením DS, nastavením jiné adresy pro doručování). Jinak je to časovaná bomba a může přijít horší problém, než zapomenutá pokuta z časů Covid Games ...

15
Potřebuji poradit - přestupek mimo ČR / Re:Vatikán
« kdy: 20 Června 2024, 17:02:43 »
Jojoba: ne že by na tom záleželo, ale italská S.p.A. odpovídá tuzemské a.s. (ekvivalentem s.r.o. je S.r.l.). V tom dopisu zmiňují i nějakou španělskou pobočku, a to je dle očekávání tamní ekvivalent s.r.o. (Sociedad Limitada).

Stran: [1] 2 3 ... 381