30kmhcz

Prosíme přihlašte se nebo zaregistrujte.

Přihlašte se svým uživatelským jménem a heslem.
Pokročilé vyhledávání  

Novinky:

>>DŮLEŽITÉ UPOZORNĚNÍ: ČTOU TO TADY JAK ÚŘEDNÍCI, TAK POLICIE. Neuvádějte nic, podle čeho by protistrana mohla dovodit, o jaký případ se jedná. Jak na to? Pojďte >>sem<<.

Zobrazit příspěvky

Tato sekce Vám umožňuje zobrazit všechny příspěvky tohoto uživatele. Prosím uvědomte si, že můžete vidět příspěvky pouze z oblastí Vám přístupných.

Příspěvky - pasky

Stran: [1]
1
Potřebuji poradit - technický stav vozidla / Re:jízda bez RZ (SPZ)
« kdy: 16 Března 2016, 11:59:07 »
Už mi jednou ukradli zahraniční SPZ a jel jsem kvůli tomu vlakem do Gmündu, proto jsem se nad tím pod vlivem včerejšího článku na iDnes trochu zamyslel a došel jsem k tomu, že podle zákona vážně nemusí být žádný problém v dobře udělané replice, imho i jen fixkou na bílý karton.  Snad jen chcete-li být extra safe, není-li reflexní, jezděte jen přes den.  Jen když ji nemáte, udělejte alespoň tu repliku než vůbec nic a musíte snad mít (i vzhledem k judikátu výše) při dalším popotahování dobrou pozici.

Všechny povinnosti nejspíš vycházejí z § 38 zákona 56/2001 Sb. a z § 29 vyhlášky 343/2014 Sb.  Pročetl jsem to, ale pokud by se to aplikovalo přímočaře a extenzivně, nesměla by jezdit ani vozidla se starou tabulkou (bez pruhu či se značkou ABC1234) - nenašel jsem žádné přechodné ustanovení. Proto si myslím, že ta ustanovení specifikují povinnost nikoliv moji, ale jen úřadu při vydání tabulky (rozlišujme RZ a tabulku). Nakonec je totiž důležité, jakým jednáním teprve zákon poruším:

§ 38 zákona říká "Provozovatel silničního vozidla nesmí provozovat na pozemních komunikacích vozidlo, na němž není umístěna tabulka s registrační značkou, přidělenou k tomuto vozidlu obecním úřadem obce s rozšířenou působností nebo příslušným orgánem jiného státu, způsobem umožňujícím identifikaci vozidla," Gramatika je důležitá - "přidělenou", ne "přidělená", důležité pro dodržení zákona tedy je, aby byla přidělená registrační značka, nikoliv tabulka.

Obdobný přestupek v 361/2001 Sb. (to je ten, za který se bere řidičák) říká "na němž v rozporu s jiným právním předpisem není umístěna tabulka státní poznávací značky nebo je umístěna tabulka registrační značky, která nebyla vozidlu přidělena" a není poznat, k čemu se vztahuje "která", ale podle analogického ustanovení 56/2001 Sb. bych dovozoval, že spíše ke značce než k tabulce (a v případě nejasností je třeba použít příznivější výklad).

(Dodám, že mi nejde o to, zákon za každou cenu prokličkovat, ale nalézt vysvětlení, které dává logiku. Z materiálního hlediska jde přece o to, aby RZ byla správná a moje vozidlo bylo označeno tak, aby šlo jeho RZ poznat všemi běžnými způsoby (tzn. lidmi i kamerami). Nevidím důvod, proč bych měl při ztrátě tabulky vozidlo odstavit, dokud budu obíhat úřady a platit za novou značku i tabulku, pokud mám způsob, jak zachovat tu povinnost označení vozidla - možnost použít provizorní vlastní, ale stejně jako originál čitelné a stejně viditelně umístěné tabulky, mi prostě příjde spravedlivá a jsem rád, že to zákon zdá se nezapovídá.)

2
Zajímavé články z internetu / Re:Self-driving car
« kdy: 06 Prosince 2015, 16:00:26 »
O té odpovědnosti se hodně mluví, ale nejsem si jistý, proč by to mělo být tak neřešitelné. Majetková odpovědnost přece může jít z povinného ručení. A pokud auto udělá chybu, musí opravdu být někdo trestně odpovědný? Pokud auta budou dělat chyby často, finančně se to zreguluje pojišťovnami, protože pro ten model bude mnohem dražší pojištění (i tak by povinné ručení z těchto aut mělo vyjít výrazně nižší). Případně se můžou dělat přibližné statistiky (ideálně nehody na počet ujetých km, v praxi nehody na počet zaregistrovaných aut) a zákonem stanovit horní mez.

Jinak je u samořídících aut ďábel v detailu, nebo spíš v obrovském množství detailů. Auta, která dokáží sama uhánět po dálnici za letního slunečného poledne, umíme už docela dobře a vlastně to není (se současnou výpočetní silou a algoritmy pro strojové vidění) tak těžké. Odsud k univerzálním autům, která Vás odvezou i po neprotažené silnici za mlhy k vaší horské samotě, je ale krok stále řádový - zhruba jako od pokročilé kalkulačky ke kompletnímu účetnímu programu.

Velkými problémy jsou právě třeba mlha (pro laserové senzory atd. dost průšvih), i drobná vrstva sněhu (jakmile začne mizet vodorovné značení), méně frekventované komunikace (auta od google umějí stále mimo velmi přehledná místa jako třeba dálnice jezdit jen tam, kde to nejdřív jiná auta důkladně zmapovala a vyrobila patřičný model!), záludné překážky jako kanál s chybějícím víkem...

S některými takovými problémy - třeba lidmi řízený provoz skrz stavbu (pravda, obvyklé spíše v civilizovaném světě než u nás) - se dokáže počítač vypořádat, ale jen za cenu extrémně snížené rychlosti, třeba 15km/h, což není ok pro ostré nasazení.

Dá se to dotáhnout (zvláště když omezíme úlohu, třeba jen na (už zcela autonomní) dálniční přesuny nebo taxi v rámci "povolených" oblastí), ale jen na legislativě to stále rozhodně nestojí.

Stran: [1]