30kmhcz

Poradna => Potřebuji poradit - ostatní => Téma založeno: František Dobrota 30 Června 2020, 18:01:33

Název: vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: František Dobrota 30 Června 2020, 18:01:33
Rozmohl se u nas takovy nesvar, autobus hodi blinkr a za sekundu dve, tri vyjizdi do vozovky, pricemz mu je uplne jedno jestli za nim nekdo jede, nebo ne. Velmi by mne zajimalo kdo je vinen, jelikoz ja jsem povinen umoznit autobusu vyjeti, ovsem autobusak mne nesmi omezit ani ohrozit, a to pokud blika jen tri sekundy a vyjede mne prijde jako silne nedostatecne, protoze sekunda reakcni cas a mam dve sekundy abych zastavil, pricemze pokud jedu 50km/h za ty dve sekundy urazim cca 30m. Muzete mne to prosim osvetlit jestli pokud by mne tuto svinarnu provedl zdali se mam obavat v pripade stretu o papiry a trast se strachy pred obecnym ohrozenim?

Dekuji Vam za Vase nazory.
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: hh 30 Června 2020, 18:18:08
Dojde-li k nehodě, tipnul bych, že PČR vyšetřování uzavře podle osvědčené zásady „Tuez-les tous, Dieu reconnaîtra les siens.“ Tedy porušení nějaké povinnosti bude shledáno na obou stranách.

Věcně - když vidím autobus blikat, tak stejně jako oranžová na semaforu to zkrátka není pokyn pro šlápnutí na plyn. 3 s jsou na reakci při jízdě rychlostí 50 km/h zcela luxusní (a i při trochu rychlejší jízdě pořád dostatečné ze předpokladu zkušeného řidiče, který sleduje provoz před sebou).
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: Jenyk 30 Června 2020, 20:38:17
Věcně - vidím-li autobus v zastávce, to, že začne blikat a šoupne mi to tam, vždy čekám.
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: František Dobrota 30 Června 2020, 20:43:48
Nejspis jsem to formuloval spatne, uvazoval jsem tak, ze po dvou, trech sekundach od blinkru nasleduje crash, ne ze tri sekundy blika nez vyjede. Mel jsem na mysli takovou tu prasarnicku jako ze blinkr a v pristi sekunde uz se cpe do pruhu hlava nehlava. Nejspis to bude zalezet i na tom co kdo dokaze prokazet, protoze bez kamery je mne jasne ze vypovi ze blikal dlouho pred tim nez tam vjel. Ovsem porad mne tam zavani to ''nesmi ohrozit'', protoze dojde li ke srazce tak asi ohrozil zcela jiste. Omezit muze, coz se bezne deje a nemam s tim zadny problem.

Jeste by mne velmi zajimalo co by nasledovalo na kruhovem objezdu kdy jedu vesele po tom objezdu a typicky kamion, autobus mne na ten kruhovy objezd vjede ale tim jak je dlouhy tak musim intenzivne brzdit abych predesel srazce protoze mne zkrizi cestu. Az to jednou neubrzdim nebo budu mit ve vnitrnim objezdu auto a trefim se do toho co mne nedal prednost, budu mit na tom nejakou spoluvinu?

Domnivam se ze pokud trisknu do toho co mne nedal prednost tak ne, ale pokud v pudu sebezachovy vybocim nahle z vnejsiho kruhoveho objezdu do vnitrniho kde pojede nejake auto a to skrabnu, tak tam to asi pujde cele za mnou pokud ten co mne nedal prednost vesele bude pokracovat v jizde, coz asi bude pokud jej teda netrefim taky... Zatim jsem mel vzdycky stesti a bud jsem to ubrzdil nebo ve vnejsim nic nejelo. Ale parkrat uz jsem videl v duchu jak se borti plechy, protoze to tam nejaky kreten nebo baba posle...
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: solaris 30 Června 2020, 21:36:10
Nejsou obě ty situace, co popisujete, klasické příklady toho, že je jedno, co říkají pravidla, ale že je vhodné sledovat provoz kolem sebe a snažit se, abychom se na ty silnice všichni nějak bez úhony vešli?
Tedy pokud je autobus v zastávce a má otevřené dveře a lidi ještě nastupují a vystupují, asi se hned tak nerozjede ... ale pokud už dveře zavírá, tak se dá očekávat, že bude chtít jet. A i když se blížím ke křižovatce po hlavní (nebo jedu po kruháči, kde mám přednost), tak sleduji, jestli se náhodou z vedlejší neblíží někdo příliš nadšeně, a pokud nevypadá, že o mně ví, tak brzdím, protože i když to nakonec formálně bude jeho vina, tak tu opravu v servisu a naražené kosti budu muset řešit já?
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: hh 30 Června 2020, 22:39:06
František Dobrota: Pokud autobus v dostatečném předstihu bliká, ale pak to tam pošle bez ohledu na to, že jiný blbec ignoruje blikající autobus, tak skutečně porušili pravidla oba (jeden neumožnil vyjetí autobusu a druhý ohrozil jedoucí vozidlo). Pokud při tom dojde ke zranění, budou oba řidiči hrát o zákaz řízení. Čí vina je větší není podstatné (tím se budou trápit jen pojišťovny, ale nepůjde-li o miliony, nejspíš se velmi rychle dohodnou, nejčastěji na plichtě 50:50).
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: 2M 30 Června 2020, 23:14:49
pokud blika jen tri sekundy a vyjede mne prijde jako silne nedostatecne, protoze sekunda reakcni cas a mam dve sekundy abych zastavil, pricemze pokud jedu 50km/h za ty dve sekundy urazim cca 30m.

Protiargument asi bude že když vidíte autobus v zastávce tak nemůžete jet stejně jako když by tam nebyl.
Navíc při rychlosti 50 od začátku brzdění do zastavení určitě ujedete daleko méně než 30 metrů.. když to nebude na náledí.

Jeste by mne velmi zajimalo co by nasledovalo na kruhovem objezdu kdy jedu vesele po tom objezdu a typicky kamion, autobus mne na ten kruhovy objezd vjede

To bude asi podobné jako když vjede do křižovatky z vedlejší..
když má značku že má dát přednost tak asi bude tahat za kratší konec.
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: Mike 30 Června 2020, 23:38:13
u toho autobusu si dávám 2x pozor, ne proto, že to tam pošle, ale že před ním někdo vběhne do vozovky
srazili mi takhle v 6. třídě spolužačku, kdo za co mohl je asi dnes jedno, faktem je, že s námi ročník nedokončila a opakovala, stále o berlích
takže na autobus v zastávce dávám bacha, ať bliká, kam bliká....

king of the road je jasný, pakliže vyjíždí stejným výjezdem jako já, proběhne několik testů jeho automatické převodovky  8)
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: jafo 30 Června 2020, 23:40:47
Nás před dvaceti lety učili v autoškole, že je to hrozně snadné. Stačí se podívat na způsob promáčknutí plechů:

Pokud bude náraz autobusu do boku Vašeho vozidla, tak je to vina řidiče autobusu

A pokud bude náraz Vašeho auta do strany autobusu, tak je to vaše vina.
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: hh 30 Června 2020, 23:58:37
V situaci, kdy jedno auto má druhému dávat přednost, pravidlo, že viníkem je ten, kdo nabourá čumákem, tak úplně neplatí :)

U kruhového objezdu (P4+C1) vcelku není co řešit. Pokud autobus vjížděl na kruháč, bude to jeho chyba, lhostejno zda taranuje auto jedoucí na kruháči z boku, nebo mu nastaví vlastní bok. Aby to byla vina řidiče jedoucího po objezdu, musel by autobus trefit zezadu nebo jet velmi rychle (tak, aby v okamžiku, kdy autobus vjíždí na kruháč, na něm druhý řidič ještě nebyl).
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: Číkus 01 Července 2020, 00:03:16
hh> Přednost zprava na kruháči již neplatí, nebo automaticky počítáte s přítomností značky "hlavní silnice"?
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: hh 01 Července 2020, 00:30:20
Jak píšu, uvažuju kruháč s předností (značka P4, pod ní C1). V takovém případě přímo z definice značky C1 plyne přednost vozidla, co jede po objezdu (tedy stačí osadit vjezdy, není nutné dávat značku hlavní i pro vozidla na objezdu před každým vjezdem).

BTW vy víte o nějakém kruháči v ČR, kde by ještě platila přednost zprava, tedy byla použita jen značka C1 bez P4 či P6?
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: Číkus 01 Července 2020, 00:39:01
O nestandardně osazeném kruháči nevím, ale domnívám se, že pouze z toho, že na "mém" vjezdu byla kombinace P4/P6+C1 nelze vyvozovat, že tato kombinace je i na všech ostatních (navíc značka nebo kombinace značek na dalších vjezdech platí pro vozidla vjíždějící na kruháč, ale nikoli pro mě). Dokud tam (jako řidič jedoucí po kruháčí) nemám P2 nebo P1, pak bych asi měl dávat přesnost zprava.

Pozn.1: Že vidím rub trojúhelníku ještě nic neznamená, může to být povislá výstražná značka, nebo dokonce povislá P1. Navíc jak již zmíněno, značka pro mě stejně neplatí.

Pozn.2: V reálu samozřejmě jezdím kruháče "jako běloch", ale tady se bavíme o teoretické vině při teoretické nehodě.

Pozn.3: Ohledně značky P6 zde již byly nejasnosti, zda určuje, která silnice je vedlejší a která hlavní. Mám za to, že to ještě nebylo zcela rozlousknuto.
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: hh 01 Července 2020, 01:01:37
Kdyby byla kruhová křižovatka realizovaná tak, že by na vjezdech byly jen značky P4, tak máte pravdu. Pak by se technicky jednalo o soustavu křižovatek a auto jedoucí po kruháči by před každým vjezdem (který by byl považován za samostatnou křižovatku) muselo dávat přednost zprava. A to skutečně bez ohledu na to, že vidí rub trojúhelníku.

Ale právě kvůli tomu existuje značka C1. Je to přímo v její definici a redundantně dokonce i v zákoně - § 22(4) ZPPK. Je to, jak je v kraji zvykem, formulováno polodebilně - technicky je uložena povinnost řidiči vjíždějícímu na objezd dát přednost těm, kteří po něm jedou (tedy totéž, co už tak jako tak plyne ze značky P4 resp. P6), ale už není explicitně stanoveno, že řidič, který kolem takové značky na objezd vjede, má pak na celém objezdu přednost. Předpokládám, že na toto narážíte. Nicméně z kontextu celé úpravy to plyne vcelku jasně.

BTW jak byste to v hypotetickém sporu chtěl aplikovat? Auto A vjíždějící na kruháč, kde má P4, nabere auto B jedoucí po kruháči. A řidič A v postavení obviněného z nějakého přestupku pak jako bude argumentovat, že mu řidič B měl dát přednost zprava? I když sám řidič A tam měl P4? To asi nebude fungovat ...

Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: SlušnýŘidič 01 Července 2020, 08:46:10
Takový nestandardní "kruháč (https://www.google.com/maps/@50.472049,13.4130187,3a,90y,135.64h,72.82t/data=!3m6!1e1!3m4!1sDcJ-pMZEbjdvxU2lp6dc3w!2e0!7i16384!8i8192?hl=cs)" máme v Chomutově. Na první pohled se to jako kruháč tváří, ale značku C1 tady nenajdete.
Někoho možná napadne, že se to dá zablokovat, protože vjíždějící auta mají přednost a má pravdu. Už jsem to i zažil stačili 2 trolejbusy, kamion a dopravní špička ;)

Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: mrfelix 01 Července 2020, 08:47:24
§ 22(4) ZPPK hovoří zcela jasně o povinnostech toho, kdo na vjezdu sestavu značek C1 a P4 má.
Ale právě proto, že řidič jedoucí po kruháči nikdy nemůže mít 100% jistotu, že na všech jeho ramenech C1 a P4 jsou (a že tam budou i při fotodokumentaci případné nehody), tak je jízdou po kruháči vždy zaděláno na právní nejistotu.

Číkus: Vidíte, doteď jsem si myslel, že P6 bez dodatkové tabulky E2b znamená, že hlavní silnice je vždy zprava doleva (a obráceně). Pokud i v tomto jsou pochybnosti, ty krásooo... Možné to je.
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: hh 01 Července 2020, 09:09:53
Ad § 22(4) ZPPK. Ano, zákon je legislativně-technicky napsaný debilně, to je ostatně v zemi bohužel standardem. Ale i tak je skutečný obsah dané platné normy jasný - vjíždím-li na kruháč přes C1+P4, mám na něm přednost.

Nevěřím v existenci kruháčů bez přednosti, a ani nevěřím tomu, že by to někdo vědomě rozlišoval. Už to takto funguje dlouho, každý řidič má zažité, že na kruháči je přednost. Až někde upadne ten trojúhelník, tak se možná řidič, který na kruháč vjížděl a bude se hájit tím, že si myslel, že má přednost zprava, obhájí, bude-li mít štěstí, ale určitě to nepovede k tomu, že za viníka bude označen ten, kdo po kruháči jel z důvodu, že by mu opravdu měl dát přednost.
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: František Dobrota 01 Července 2020, 09:35:00
Dekuji Vam vsem za osvetleni situace. Snazim se jezdit jako beloch i kdyz obcas trochu rychleji. Mam maximalni bonusy od pojistovny a dost s nema pocitam, mam vicero aut a malus by mne docela bolel. A ve chvili kdy by doslo k pruseru je moje snaha si bonusy udrzet. Jeste k tomu autobusu, mel jsem na mysli situaci podobnou teto fotografii, autobus trefeny na predni cast. Verim ze to ridic osobaku ovlivnit moc nemohl a uprimne receno, nehodlam zastavovat pred kazdym autobusem v zastavce. A asi bych se resenim 50:50 citil poskozeny.
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: asmodeus 02 Července 2020, 13:27:20
cituji "3 s jsou na reakci při jízdě rychlostí 50 km/h zcela luxusní"

Bohužel ne vždy to takhle platí. Na příbramské dálnici se vyrojily 3xx autobusy, kde dá řidič blinkr a jede, a nezájem (zastávka Jíloviště, Trnová). Při pohodové 120 v pravém pruhu a plném levém trochu prekérní situace.
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: hh 02 Července 2020, 14:37:23
Bohužel ne vždy to takhle platí.
Hmm, tak už zbývá jen vysvětlit, jak prekérní situace při pohodové 120 vyvrací platnost tvrzení, že při 50 jsou 3 s dostatečné.

Jiná věc je, nakolik dobrý nápad je dát zastávku autobusu na dálnici (bez jakýchkoliv souvisejících dopravních opatření). Když už se stalo, zkušený řidič rovnou pojede levým, vidí-li BUS v zastávce ...
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: 2M 02 Července 2020, 21:23:42
hh> Přednost zprava na kruháči již neplatí, nebo automaticky počítáte s přítomností značky "hlavní silnice"?

V případě nehody se nebude řešit jak řidič na KO věděl že má přednost..
když na vjezdu značka upravující přednost je.. a je asi všude.. tak to je vina toho kdo tam vjel.

Když najdete KO bez značek upravujících přednost tak máte pravdu, ale ještě jsem ho neviděl.
Název: Re:vyjizdeni autobusu ze zastavky
Přispěvatel: asmodeus 14 Července 2020, 16:01:18
hh - jsem se nevyjádřil přesně - pokud to "přede mne pošle" řidič autobusu ve městě, tři vteřiny při 50km/h, jde o necelých 45 metrů a to je naprosto v pořádku. Nijak to nerozporuji.

Druhá věc je situace o které píšu - levý rychlý pruh dálnice je obsazen vozidly, jedu 120 km/h v pravém a 50-70 metrů přede mnou vyjede autobus ze zastávky. Uhnout není kam a brzdím i očima.
Sice to bude jeho chyba, to mi ale nemusí být nic platné.
Beran zde, přiznám se, že mi uniklo, že mimo obec bus přednost nemá https://www.autoweb.cz/beran-vyjizdeni-autobusu-ze-zastavek-a-pravidla-prednosti/ (https://www.autoweb.cz/beran-vyjizdeni-autobusu-ze-zastavek-a-pravidla-prednosti/)