30kmhcz
Poradna => Potřebuji poradit - ostatní => Téma založeno: SimSon 16 Června 2020, 21:14:22
-
Tak sem pred chvili malem sejmul cyklistu a nejsem si tou situaci jistej, jestli sem udelal pitomost ja, nebo cyklista. Situace byla asi takova: klasicka krizkovatka tvaru + se semafory, prijizdim pomalu z jednoho smeru a odbocuju doprava. Davam smerove svetlo a registruju za mnou cyklistu. Poucen pripady kdy mne jednou nakej cyklo-moula skousel jeste predjet pravou stranou a malem se prevalil pres kapotu, radim se co nejvic k pravemu okraji, aby tam pro cyklistu nebylo misto.
Mam zelenou, odbocuji doprava. Je tam prechod kde chodci maji zelenou, kontroluju situaci a vidim z dalky ze zadnej chodec tam neni. Jenze ten cyklista co jel za mnou, kdyz videl ze vedle meho auta pro nej neni misto, vyjel na paralelni chodnik, a bez zavahani to smyknul pres prechod pro chodce. Malem sem ho sundal! Cyklista zastal, rval na mne, fotil si me auto ze to posle policajtum. Ja se mu omlouval, i kdyz ted si nejsem jistej jestli sem udelal chybu ja nebo on.
Jak je to v teto situaci? Ma cyklista prednost? Podotykam, byl to prechod jenom pro chodce. Nebyl takovej ten "sdruzenej" nebo jak se to rika (pro chodce i cyklisty). Nebyla tam vpravo ani cyklostezka, jenom chodnik. Ja mel za to, ze na takovem prechodu musi cyklista sesednout, a kdyz to neudela, je to "ridic" (i kdyz nemotoroveho vozidla) a na prechodu pro chodce mu nemusim davat prednost. Nebo se mylim?
-
Jen ať to předá fízlům, bude legrace :-)
Na přechodu samozřejmě dáváte přednost pouze chodcům, cyklistům ne.
-
Podle mého jste se zachoval správně a predvídavě. Víc jste udělat nemohl, chyba byla na straně cyklisty. Nemám nic proti tomu, když cyklista projede přechod na kole. Nesmí u toho však omezit další nebo si vynucovat přednost.
-
Nemám nic proti tomu, když cyklista projede přechod na kole. Nesmí u toho však omezit další nebo si vynucovat přednost.
Diky za rozumny nazor bez apriori nenavisti vuci cyklistum. Nicmene toto byl nerozumny blbec.
-
Ani kdyby tam byl přejezd pro cyklisty, tak na něm nemá cyklista přednost.
-
Ja sem se opravdu lekl, protoze uz sem ho videl pod koly. Kdyby rekl ze chce odskodne, ja bych mu bez odporu dal i klice od auta! Nechapal sem kde se tam vzal, protoze se vzdycky rozhlizim. Jenze jak sem jiz mirne tocil doprava, ve spetnem zrcatku uz nebyl, a vpravo sem jej nevidel (tak daleko dozadu hlavu neotocim, a stejne byl za druhym/tretim sloupkem). Pak jen smouha pred autem, nake buchnuti nebo co, snad do meho auta i kopnul. Fujtajbl, se klepu jeste ted...
-
Ani kdyby tam byl přejezd pro cyklisty, tak na něm nemá cyklista přednost.
Bohužel má.
-
Ani kdyby tam byl přejezd pro cyklisty, tak na něm nemá cyklista přednost.
Bullshit.
-
Ja sem se opravdu lekl, protoze uz sem ho videl pod koly. Kdyby rekl ze chce odskodne, ja bych mu bez odporu dal i klice od auta! Nechapal sem kde se tam vzal, protoze se vzdycky rozhlizim. Jenze jak sem jiz mirne tocil doprava, ve spetnem zrcatku uz nebyl, a vpravo sem jej nevidel (tak daleko dozadu hlavu neotocim, a stejne byl za druhym/tretim sloupkem). Pak jen smouha pred autem, nake buchnuti nebo co, snad do meho auta i kopnul. Fujtajbl, se klepu jeste ted...
Je to klasicka situace, cyklista v zaplave endorfinu nespocita 4+6, natoz aby predvidal nebo nejak rozumne (bez agrese) reagoval.
-
Bohužel má.
Tady píší, že nemá.
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/autoskola-pro-cyklisty-vite-kdy-mate-na-kole-prednost-a-kdy/r~bf2d8ca0512c11e9b5e8ac1f6b220ee8/v~sl:c07defbda167cda1ff453f5f0c5445e7/ (https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/autoskola-pro-cyklisty-vite-kdy-mate-na-kole-prednost-a-kdy/r~bf2d8ca0512c11e9b5e8ac1f6b220ee8/v~sl:c07defbda167cda1ff453f5f0c5445e7/)
Kde naopak cyklista přednost nemá, je na přejezdu pro cyklisty. V tomto případě se jedná o místa, kde stezka pro cyklisty nebo pro chodce a cyklisty (stavebně oddělená od vlastní vozovky) křižuje silnici. Na rozdíl od chodce, jehož auta pustit musí, cyklista musí před přejezdem zastavit a dát autu přednost.
-
Záleží na na sklíčku semaforu.
-
Přednost určitě nemá, ale pokud srazíte cyklistu a zjistí se, že jste měl například sjeté gumy, tak si myslím, že platit budete vy jemu :)
-
lora> ...a tím se právě toto fórum liší od diskuze např. na novinkách. Zde je zvykem své názory něčím podložit a ideálně neplácat nesmysly ;)
-
Včera jsem po delší době vyrazil do Prahy a zjistil, že zde popisované cyklochování (silnice, chodník, přechod všechno jedno, pěšáku uhni, jedu!) se stalo masově rozšířenou normou. Řidič a chodec by měli být neustále mimořádně ve střehu a karambolům se stejně nejde vyhnout.
-
lora> ...a tím se právě toto fórum liší od diskuze např. na novinkách. Zde je zvykem své názory něčím podložit a ideálně neplácat nesmysly ;)
Stačí tahle: https://www.mesec.cz/clanky/meli-jste-pri-autohavarii-sjete-gumy/ ?
-
lora> ...a tím se právě toto fórum liší od diskuze např. na novinkách. Zde je zvykem své názory něčím podložit a ideálně neplácat nesmysly ;)
Stačí tahle: ... ?
...
fragment #f5701666 vyhlášky č. 294/2015 Sb. vyhláška, kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2015-294#f5701666)
"S 1c - Signál se zeleným světlem „Volno“
Signál znamená pro řidiče možnost pokračovat v jízdě, a dodrží-li ustanovení o odbočování, může odbočit vpravo nebo vlevo, přičemž musí dát přednost chodcům přecházejícím ve volném směru po přechodu pro chodce a cyklistům přejíždějícím ve volném směru po přejezdu pro cyklisty."
-
Včera jsem po delší době vyrazil do Prahy a zjistil, že zde popisované cyklochování (silnice, chodník, přechod všechno jedno, pěšáku uhni, jedu!) se stalo masově rozšířenou normou. Řidič a chodec by měli být neustále mimořádně ve střehu a karambolům se stejně nejde vyhnout.
Zrovna jsem zazil situaci, kdy sel parek duchodcu po pasu oznacenych jen kolem, a vedle tak 4m siroky chodnik.
Jinak asi bych pochavalil Prahu 4, alespon kde jezdim, pred kazdym prejezdem extra "konec cyklostezky" a na zemi jeste "dej prednost vjizdne".
Fakt je, ze spousta ridicu cyklistu pusti. Tezko rict jestli nevedi ze nemusi, proste chteji nebo nechteji riskovat konflikt.
-
Děkuji .goyi.
A chápu správně, že ve "volném směru" znamená osazení přejezdu SSZ signálem pro cyklisty, popř. sdruženým signálem chodec/cyklista?
-
To asi ne, řidič auta jaksi nemůže vidět, co tam vidí cyklista a chodec. Volný směr se vztahuje jen k řidiči auta.
-
Pokud použiji analogii se signálem "doplňková zelená šipka"se signálem stůj, nebo pozor, tak dávám přednost všem ve volném směru a taky nevím co tam kdo má. U toho přejezdu/přechodu semafor vidím.
Edit: z různých pasáží zákona vyplývá, že ve volném směru = mám plnou zelenou.
-
Tak co já vím, pokud je něco takového
https://www.ibesip.cz/Besip/media/Besip/data/web/soubory/cyklista/integrovana/fotogalerie-infrastruktura-prvky-infrastruktury-13.jpg
Tak se skutečně musí dávat přednost cyklistům pokud pokračují rovně a já odbočuju vpravo. U nás sem to nikde naživo nepotkal, ale třeba berlín je tím prošpikovanej a člověk si tam fakt musí dávat majzla.
Nicméně tento případ je ukázka klasického cyklozmrda a důvod proč je nikdo nemá rád. Cyklisty na přechodu zásadně nepouštím a naopak ještě troubím, aby jim bylo jasné, že na ne seru a zastavovat nebudu (samozřejmě si počínám tak, že kdyby tam vjel, tak stihnu zastavit. Za ty oplétacky by to nestálo).
Pokud cyklista čeká vedle kola na přechodu, tak ochotně zastavuji a pouštím.
-
cyklista vedouci kolo (vedle kola) na prechodu pro chodce ci chodniku uz neni cyklista, ale je chodec ne?
-
FOMP - ano.
-
Tak co já vím, pokud je něco takového
https://www.ibesip.cz/Besip/media/Besip/data/web/soubory/cyklista/integrovana/fotogalerie-infrastruktura-prvky-infrastruktury-13.jpg
Tak se skutečně musí dávat přednost cyklistům pokud pokračují rovně a já odbočuju vpravo. U nás sem to nikde naživo nepotkal, ale třeba berlín je tím prošpikovanej a člověk si tam fakt musí dávat majzla.
To je predsa samostatný pruh idúci rovno, tak tam je to úplne rovnaké, ako keby to bol pruh pre autá. A IMHO sa to nijako nelíši od prípadu, keď cyklista ide po krajnici alebo pravom okraji vozovky.
-
... A IMHO sa to nijako nelíši od prípadu, keď cyklista ide po krajnici alebo pravom okraji vozovky.
No to se tedy liší zcela zásadně. V případě pruhu musím dát cyklistovi přednost a má právo mne "podjet" ale pokud pruh není , já dám včas blinkr vpravo tak mne "podjet" nesmí.
-
... A IMHO sa to nijako nelíši od prípadu, keď cyklista ide po krajnici alebo pravom okraji vozovky.
No to se tedy liší zcela zásadně. V případě pruhu musím dát cyklistovi přednost a má právo mne "podjet" ale pokud pruh není , já dám včas blinkr vpravo tak mne "podjet" nesmí.
Toto áno (a pravdu povediac som na to pozabudol, už som na bicykli dávno nešiel), ale predrečník hovoril o dávaní prednosti (teda neviem ako je to formulované v ČR ale u nás "Vodič odbočujúci vpravo je povinný dať prednosť v jazde cyklistovi idúcemu rovno; to neplatí pre vodiča električky. ").
-
Pokud na kole jede, je účastník silničního provozu, pokud kolo vede, je brán jako chodec. Za mě rozhodně nemá co jedoucí cyklobuzna na přechodu co dělat. Nicméně, běžně potkávám tyhle hovada v jednosměrkách, na chodnících, přechodech.
-
Shrnutí a upřesnění.
Jízda vozidla na semaforu vpravo nebo i vlevo (plný signál S 1c)
A. cyklista jede v jízdním pruhu pro cyklisty (V14) vpravo vedle jízdního pruhu pro auta: vpravo odbočující vozidlo dává přednost cyklistovi
B. cyklista v místě kde je přechod pro chodce
- značení pouze V 7a: cyklista tam nemá co dělat, je to přechod pro chodce, správně má vést kolo a býti chodcem, cyklista přednost nemá, chodec má
- značení V 8a: vozidlo dává přednost cyklistovi, chodec tam nemá co dělat (ani tam nemá semafor), v praxi jsem zatím nic takového nepotkal
- značení V 8b/V 8c: vozidlo dává přednost chodcům i cyklistovi (je tam semafor pro chodce i cyklisty, tj. S9 + S10, nebo S11)