30kmhcz

Social networking => Nedopravní tématika => Téma založeno: Číkus 16 Června 2020, 20:29:06

Název: Úvaha: § 14(2) PozKom
Přispěvatel: Číkus 16 Června 2020, 20:29:06
Zákon o pozemních komunikacích jsem doposud více-méně ignoroval, ale příspěvek kolegy hh (https://www.30kmh.cz/index.php?topic=9655.msg104713#msg104713) mne popostrčil na něj alespoň kliknout.

Odkazovaný § 14(2) PozKom (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1997-13#p14-2) mne zaujal.

Jelikož zejména úrovňové přejezdy drah nejsou součástí ani příslušenstvím pozemní komunikace, lze se vůbec dopustit přestupku dle ZPPK (který platí jen na pozemních komunikacích) vjetím na přejezd, ať už bliká co bliká, nebo třeba předjížděním přes přejezd?

Platí vůbec ZPPK pro řidiče jedoucího po tramvajovém pásu (do vzdálenosti 0.5 m od vnější kolejnice)?

Mohu se dopustit dopravního přestupku na autobusovém nádraží?
Název: Re:Úvaha: § 14(2) PozKom
Přispěvatel: Šmarjá Josef 16 Června 2020, 21:55:38
Myslím, že přejezd je drážní těleso. Zkoušel jsem něco najít v drážních předpisech, ale neumím hledat. Dost dobrá je tahle bakalářka: https://dk.upce.cz/bitstream/handle/10195/71190/PorwiszV_BezpecnostPrejezdu_JM_2018.pdf?sequence=1 (https://dk.upce.cz/bitstream/handle/10195/71190/PorwiszV_BezpecnostPrejezdu_JM_2018.pdf?sequence=1)
Název: Re:Úvaha: § 14(2) PozKom
Přispěvatel: hh 16 Června 2020, 22:01:25
Zajímavé. S přejezdem se obávám, že argument tím, že prostor mezi závorami není PK, jako obrana proti porušení pravidel PPK neobstojí. Jednak kdyby se to rozpitvalo, asi se vždy nějaká část zakázaného jednání bude odehrávat mimo přejezd, ale ono to asi ani nebude potřeba. Tím, že ZPPK upravuje velmi konkrétně chování na přejezdu, je třeba to chápat jako speciální ustanovení proti § 1 - tedy že vlastně se ZPPK kromě PK vztahuje výjimečně i na nějaká další místa, o kterých je to explicitně uvedeno.

Ale třeba speeding motorkou na tramvajovém pásu (bezpečně v koridoru 0,5 m od kolejí) by byl zajímavější případ. Jednak se ty předpisy trochu sporují (podle PozKom to není PK, ale v § 2 ZPPK je cosi o tramvajovém pásu jako součásti PK, což vypadá jako prázdná množina). Ale když to vezmu analogicky jako s přejezdem, tak ať už tramvajový pás je či není součástí PK, ZPPK upravuje kdy a jak se smí na pás vjíždět, ale o tom jak rychle se tam jezdí neříká nic ... no a když to není součást PK, § 18 ani dopravní značky by tam neměly platit.
Název: Re:Úvaha: § 14(2) PozKom
Přispěvatel: asmodeus 16 Června 2020, 22:14:28
§ 13 c) veřejné osvětlení, světelná signalizační zařízení sloužící k řízení provozu
Že by se mohlo zkusit znejistět některý úřad na přejezdu bez světelné signalizace?

Tuším, že aktivní pčr změřili tramvaji dolů od Vypichu něco přes 60km/h a řidič se bránil tím, že podléhá drážnímu zákonu a ne zákonu poz kom, ale už nemám tušení, jak to dopadlo.
Název: Re:Úvaha: § 14(2) PozKom
Přispěvatel: IZS 17 Června 2020, 08:24:19
Problém zákona o pozemních komunikacích bude jeho účel a obecnost. Z úvodních ustanovení vyplývá, že jeho účelem je rozlišení pozemních komunikací od dalších "věcí" především z důvodu srozumitelného rozdělení správy majetku, nicméně je pravda, že definice v něm obsažené jsou obecné. V tomto duchu se následně nese i komentářová literatura.

Naproti tomu ZPPK se zabývá přímo pravidly na PK a ZPPK si sám pro sebe definuje tramvajový pás jako součást pozemní komunikace. Je to definice čistě pro ZPPK (§ 2: "Pro účely tohoto zákona"), takže to je pozemní komunikace pouze pokud nastane situace, na kterou se ZPPK vztahuje a samozřejmě pouze v rovině, kterou ZPPK upravuje.
Dodržovat pravidla tam musíte, do oddělení tramvajového pásu od PK mimo režim ZPPK to nezasáhne.