30kmhcz

Poradna => Potřebuji poradit - doručování => Téma založeno: Číkus 31 Března 2019, 23:00:46

Název: Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: Číkus 31 Března 2019, 23:00:46
Hned při prvním pokusu o doručení papírového dopisu doručovatel vhodil výzvu (uloženo do "za 10 dní", pozn.2 - vhodit), poučení (splňuje zákonné náležitosti), ale i dopis.

Je možné nějak efektivně rozbít fikci doručení? Např. se ve lhůtě dostavit na poštu s výzvou a důrazně se dožadovat dopisu? Nějak mi v plánu ale chybí to, jak prokázat, že se dopis ztratil (doručení do schránky při prvním pokusu o doručení je třeba samozřejmě zapřít).

Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: opas 31 Března 2019, 23:02:04
Já bych zašel vyzvednout. Tím se nic neriskuje a než se to vyřeší tak pár týdnů uplyne.
Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: Caroprd111 31 Března 2019, 23:03:56
Asi už vás pošťačka zná a chtěla si rovnou ušetřit práci. Ke konci lhůty pro vhození bych zašel na poštu a trval na vyzvednutí, do schránky dopis vhozen nebyl.
Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: Číkus 31 Března 2019, 23:06:38
No jo ale co dál? Pošta dopis (pochopitelně) nevydá, odmítne vydat potvrzení že dopis nemá, bude argumentovat, že reklamovat zásilku může pouze odesílatel...
Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: opas 31 Března 2019, 23:11:37
Já bych nahrával. A došel bych před zavířačkou, kdy to budou muset rozstřelit, nebo zavolat policii, která nevydání zadokumentuje  :D
Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: Číkus 31 Března 2019, 23:18:31
Možná ještě zkusím online objednat službu "Doručit kurýrní pochůzkou".
Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: gumidos 01 Dubna 2019, 09:52:24
Podle obchodních podmínek musí podnik (Česká pošta) vhodit oznámení o uložené zásilce, příslušný dokument poučení o právních důsledcích a zásilku uloží. Měl byste tedy v průběhu úložní doby navštívit poštu, předložit  - nejlépe pouze k nahlédnutí či kopii, oznámení o uložení zásilky a požádat o vyzvednutí zásilky. Pokud nevydají, pak sepsat stížnost, reklamaci (asi je fuk, jak se to bude jmenovat) s tím, že zásilka nebyla v uložní době vydána. Dle již vloženého doporučení nahrávat. Pokud vám zásilku nevydají - pak nemůže být snad doručeno vůbec, nejen fikcí.
Mimochodem - na zásilce má být uvedeno doručovatelem, kdy ke vhození došlo - máte tem něco?
Možná by šel připojit fun-factor - spřátelená osoba by špinavou a pomačkanou, neotevřenou zásilku za 14 dnů náhodou objevila na louce  při venčení psa a zavolala orgány....
Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: fu 01 Dubna 2019, 10:01:36
Je z vlastni ze v minulosti jsem byl odmitnut pri spatnem dorucovani CP s tim, ze reklamovat muze pouze odesilatel.

Nicmene nyni jsem nalezl jiny vyklad - necekejtem, ze link na webu statu bude fungovat.
https://www.vasestiznosti.cz/stiznost/20926/nedoruceni-zasliky?orderBy=4

Dle instrukcí zveřejněných na portálu veřejné správy mohou být poštovní služby reklamovány nejen odesílatelem, nýbrž i adresátem poštovní zásilky. Konkrétní postup, který vytvořili přímo pracovníci České pošty, je dostupný zde https://portal.gov.cz/portal/obcan/situace/101/105/3881.html#obsah, přičemž za jeho správnost ručí Odbor komunikace generálního ředitelství České pošty, s.p.

Umožnění reklamace adresátovi zásilky zakotvuje také zákon č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve svém ustanovení § 2561, kde je výslovně stanoveno, že pokud požádá příjemce zásilky o její vydání poté, co přijde do místa určení, případně poté, kdy měla do místa určení dojít, přechází na příjemce veškerá práva ze smlouvy, tedy i práva z vadného plnění.

Je ovšem nutno doložit, že jste skutečně oprávněn k reklamaci, a to předložením potřebných dokladů. Tím je v tomto případě podací lístek, který obdržel odesílatel, když zásilku podával. Požádejte tedy odesílatele, aby Vám podací lístek zaslal. Poté, co jej obdržíte, musí Česká pošta Vaši reklamaci přijmout a do 30 dnů ji vyřídit. Alternativně se také můžete dohodnout s odesílatelem, aby reklamaci podal a následně Vám v reklamačním procesu navrácenou část poštovného zaslal na Váš účet.


PS:Puvodni clanek je patrne na adrese https://portal.gov.cz/obcan/zivotni-situace/bydleni/postovni-sluzby/reklamace-nesplneni-postovni-smlouvy.html
Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: opas 01 Dubna 2019, 10:10:35
otázka je, co a kdy se vrátí SO1. Pošta nejspíš pošle zpátky doručenku.

Pokud ale adresát z pošty vydupe potvrzení že zásilka jaksi není, tak určitě může mít legitimní očekávání že pošta ztrátu zásilky oznámí i odesilateli a tedy nemusí nijak reagovat.
Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: Číkus 01 Dubna 2019, 18:00:39
Pokud to chápu správně, tak aby mohl reklamovat adresát, musí mít podací lístek (originál, opis nebo druhopis). Ten ale získá leda tak nahlížením do spisu, čímž mu bude zároveň doručen onen ztracený dopis - to moc fungovat nebude.

Podle sledování se onen dopis pokoušeli doručit i dnes (šikovní kluci):
Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: opas 01 Dubna 2019, 18:19:43
Ano, ale tady nejde o reklamaci, nýbrž o doklad, že jste se snažil zásilku vyzvednout, nicméně vám to nebylo umožněno.
Potvrzení potřebujete, protože to není soukromá zásilka, ale úřední psaní, na základě jehož doručení nebo nedoručení vznikají nebo nevznikají povinnosti. Pokud pošta povinnost nesplní, nemůže být de iure doručeno ani fikcí a to potřebujete případně prokázat. Pokud s tím mají problém, nechť se klidně zamyslí nebo někam zavolají. Mají na to tu čtvrt hodinku do zavíračky. Pak ale budou muset zavolat policii protože vy nikam neodejdete, dokud to nebude zaprotokolováno a to klidně i přivolanou policejní hlídkou, která zadokumentuje že jste se snažil zásilku vyzvednout, ale nebylo vám to umožněno a nechtěli o tom dokonce ani vydat potvrzení :-D
Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: Číkus 01 Dubna 2019, 19:01:56
Tušíte někdo, jak moc velký průšvih by z toho mohl být pro doručovatele? Až pět let za mřížemi, pokuta anebo zákaz činnosti (https://www.idnes.cz/olomouc/zpravy/zasilky-dorucovatelka-policie-kontejner-vyhodila-dopisy-poukazy.A190131_085925_olomouc-zpravy_mip) snad ne...

Nerad bych mu neadekvátně zavařil.
Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: opas 01 Dubna 2019, 19:06:32
On to vůbec nemusí být průšvih doručovatele, pokud doteď nezjistili že dopis nemají a připravují ho k doručení :-D
Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: Číkus 03 Dubna 2019, 20:27:44
Dočasně přesouvám do jiné sekce.

Zásilka údajně dnes vhozena do schránky. Vím že vhození nebo nevhození do schránky nemá vliv na fikci doručení.

Ale co když zásilka nikdy nebyla uložena na poště k vyzvednutí? To už by mohlo být natolik zásadní porušení § 23 SprŘ (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-500#p23), že by to stačilo k znemožnění fikce, ne?

Např. § 24 odst. 2 SprŘ (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-500#p24-2): "z jiného vážného důvodu nemohl bez svého zavinění uloženou písemnost ve stanovené lhůtě vyzvednout"
Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: Číkus 04 Dubna 2019, 20:45:38
Zásilka měla být dle výzvy uložena do 8.4.2019.

Váhám, zda se na poště s výzvou zastavit a požadovat vydání zásilky.

PRO: Můžu zkusit vylákat nějaké potvrzení, že jsem se dostavil a zásilku nemají. Také bych samozřejmě pořídil audio nahrávku.

PROTI: Pošta by mohla proti všem očekáváním něco dělat, třeba sdělit odesílateli, že se něco nepovedlo. Navíc mohu pouze tvrdit, že jsem na poště pro zásilku byl a nebyla mi vydána - konec konců pošta přeci stejně bez podacího lístku reklamaci nepřijme.
Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: opas 04 Dubna 2019, 20:48:21
No tak o tom furt nemel a udělej to, ne?
Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: gumidos 05 Dubna 2019, 09:23:43
To je ale krutopřísně aktivní pošta - snaží se doručit každý den.  V našem luhu a háji pošta po prvním nedoručení uveden cosi jako "adresát nezastižen - zásilka uložena". Po  5 dnech zkusí znovu, dodá druhopis (oranžový) toho jejich interního oznámení do schránky a tím to pro ní končí.
V každém případě ale máte doloženo, že zásilka nebyla uložena a požadovaných 10 dnů připravena k vyzvednutí - § 23, odst. 4 SŘ. Ale měl byste to dle mého názoru potvrdit pokusem o vyzvednutí ve lhůtě 10 dnů - pak rozbijete fikci doručení. Jinak bude pošta tvrdit, že je to pouze překlep a ve skutečnosti postupovala správně.
Název: Re:Dopis pošťák rovnou vhodil
Přispěvatel: Číkus 08 Dubna 2019, 22:02:25
V pátek 5.4.2019 jsem byl na poště vyzvednout dopis, ale neměli jej tam. Bylo mi řečeno, že byl vhozen a ať se ještě podívám do schránky.

V pondělí 8.4.2019 (tj. poslední den úložní lhůty dle výzvy) jsem volal na poštu, zda dopis přeci jen nenašli. Bylo mi sděleno, že nikoli.

Vše samozřejmě nahráno.

Předpokládám, že tohle by mělo stačit pro zrušení fikce doručení.