30kmhcz

Tisk, média, internet => Zajímavé články z internetu => Téma založeno: Moto007 20 Září 2017, 19:41:31

Název: Znečištování
Přispěvatel: Moto007 20 Září 2017, 19:41:31
http://autoroad.cz/eko/88574-kdo-znecistuje-ovzdusi-realna-mereni-ukazala-ze-emise-aut-nejsou-hlavnim-vinikem

Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: ryuu 21 Září 2017, 00:41:45
Citace
... připadá na automobily... Jejich podíl se tedy dá odhadnout na méně než 20 % znečištění ovzduší.
Citace
Naopak za emisí asi 84 % je třeba vidět kromě jiného pouliční prach, který vozidla rozvíří, tak nanočástice z pneumatik, brzdových kotoučů a dalších částí automobilů, ...

Nejak asi uplne nechapu, jak muzou mit automobily na svedomi mene nez 20 % a zaroven se podilet na zbyvajicich 84 % :)
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: swenak 21 Září 2017, 01:34:41
Myšleno tak, že auto znečisťuje na "2x", tedy z plynů (to, co se běžně řeší) a pak vše ostatní s provozem auta spojené (pneu, destičky, ....). Už jsem něco podobné četl v minulosti, tehdy šlo o to prokázat, že elektro auta nejsou zase tak čistá, jak se tvrdí.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: gumidos 21 Září 2017, 09:31:54
Pneumatiky se sjíždějí, brzdové destičky se opotřebovávají - to je tedy "novinka". Prostě bylo politicky rozhodnuto, že tato informace není podstatná....

Je to podobné jako:
https://ekonomika.idnes.cz/norsko-rozhovor-buova-elektromobily-dwx-/eko-doprava.aspx?c=A170211_110545_eko-doprava_bur
Shrnuto:
- elektromobily jsou dobré protože proto
- elektromobily jsou úspěšné, protože zákazník nemusí platit DPH a vozidla mají nižší ostatní daně
- Norsko má téměř 100% elektřiny z vody

A následovalo prozření:
https://www.autoforum.cz/zajimavosti/norska-elektricka-pohadka-nabira-horke-konce-takhle-to-opravdu-nepujde/
Shrnuto:
- Norové kupují auta protože jsou levnější
- auta jsou levnější o DPH, o daň při registraci, o mýtné, o parkovací poplatky, dokonce veřejné nabíječky jsou zdarma!!!
- elektromobily není čím nabíjet - není dost elektřiny
- 60% Norů bydlí v bytech bez garáží a musí nabíjet pouze ve veřejných nabíječkách, není dost nabíječek
- s ohledem na dobu nabíjení a počet veřejných nabíječek již nyní je velký problém nabíjení vozidel

Do "čistoty" elektrovozidel pochopitelně není nijak promítnuto, že výroba elektřiny přináší taktéž určité emise, ztráty při přenosu, emise či odpady související s výrobou a likvidací baterií atd.

Celé je to jeden velký švindl.   

edit: bylo by zajímavé zjištění, jakých reálných dojezdů a jízdního komfortu elektromobilů je dosahováno někde od úrovně Lofot výše, kde slovo zima dostává trochu jiný význam.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 21 Září 2017, 10:14:02
Do "čistoty" elektrovozidel pochopitelně není nijak promítnuto, že výroba elektřiny přináší taktéž určité emise, ztráty při přenosu, emise či odpady související s výrobou a likvidací baterií atd.

Celé je to jeden velký švindl.   
edit: bylo by zajímavé zjištění, jakých reálných dojezdů a jízdního komfortu elektromobilů je dosahováno někde od úrovně Lofot výše, kde slovo zima dostává trochu jiný význam.
Z hlediska čistoty ovzduší a hluku u silnic je asi rozumnější, když mají ta auta jeden velký odsířený komín v Prunéřově nebo jedou z jádra a sem tam vyklopí na STK baterku a ta se někde zrecykluje. Akorát byli zelený magoři nedočkavý a chtěj to hned a masově, dřív než se to vyplatí a  prosadí samo.
Solární panely byly taky kdysi jen na družicích, pak na odlehlých samotách a nakonec celkem dostupná věc. Takže věřím, že nesrovnatelně jednodužší a tím spolehlivější elektroauto by časem vyhrálo. Místo autonomního řízení a podobných cypovin by možná stačilo vyměnit motory a přidat baterky a mohlo by to stát i míň.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: gumidos 21 Září 2017, 12:22:42
Z hlediska čistoty ovzduší a hluku u silnic je asi rozumnější, když mají ta auta jeden velký odsířený komín v Prunéřově nebo jedou z jádra a sem tam vyklopí na STK baterku a ta se někde zrecykluje. Akorát byli zelený magoři nedočkavý a chtěj to hned a masově, dřív než se to vyplatí a  prosadí samo.
Solární panely byly taky kdysi jen na družicích, pak na odlehlých samotách a nakonec celkem dostupná věc. Takže věřím, že nesrovnatelně jednodužší a tím spolehlivější elektroauto by časem vyhrálo. Místo autonomního řízení a podobných cypovin by možná stačilo vyměnit motory a přidat baterky a mohlo by to stát i míň.
Problém je, že "pouze věříte" - objektivní a smysluplné posouzení v záplavě demagogie, že elektřina je ekologická protože proto, jaksi chybí.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 21 Září 2017, 13:23:08
Z hlediska čistoty ovzduší a hluku u silnic je asi rozumnější, když mají ta auta jeden velký odsířený komín v Prunéřově nebo jedou z jádra a sem tam vyklopí na STK baterku a ta se někde zrecykluje. Akorát byli zelený magoři nedočkavý a chtěj to hned a masově, dřív než se to vyplatí a  prosadí samo.
Solární panely byly taky kdysi jen na družicích, pak na odlehlých samotách a nakonec celkem dostupná věc. Takže věřím, že nesrovnatelně jednodužší a tím spolehlivější elektroauto by časem vyhrálo. Místo autonomního řízení a podobných cypovin by možná stačilo vyměnit motory a přidat baterky a mohlo by to stát i míň.
Problém je, že "pouze věříte" - objektivní a smysluplné posouzení v záplavě demagogie, že elektřina je ekologická protože proto, jaksi chybí.
Nutno asi dodat jak která. Elektřina z černobylu byla z hlediska celkových dopadů poměrně neekologicka, norské hydroelektrárny budou asi lepší než stará avie. Ale bez ohledu na ekologičnost provozu, já bych elektroauto do měst bral všema deseti. Vzít smarta, narvat podlahu baterkama a ten motůrek ze sekačky na trávu nahradit motůrkem z čerpadla na vodu. Elektromotor je řádově primitivnější a robustnější technologie než spalovací motor, takže bezůdržbovost a ekonomika provozu výměnou za to, že to nedojede na jeden zátah do Brna a že i u magistrály by mohla mít hospoda předzahrádku :-)
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: fu 21 Září 2017, 13:24:49
Nalezt objektivni metodu, ktera to vyhodnoti je z oblasti sci-fi... opravdu to neni jednoduche.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Natean 21 Září 2017, 13:29:42
Elektroauto čeká na nějaké rozumné řešení ukládání energie. Nebo miniaturní atomový reaktor, takové auto s dojezdem "20let" na jednu náplň, to bylo zajimavé.

Ale když baterky zatím stojí jako cca ještě jedno auto a používá se v nich poměrně nedostatkové lithium, to ještě není stav, kdy by se to prosadilo samo.

A zkuste si schválně někdo spočítat, jaký příkon by asi tak potřebovala "benzínka", která by ty elekromobily byla schopná odbavovat podobně, jako to dělá normální benzínka s auty se spalovacími motory. To je ještě další limit. I kdybychom měli ty ideální akumulátory/superkapacitory/co já vím, tak pořád se k tomu ta energie někde musí vyrobit a do těch aut dopravit.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 21 Září 2017, 14:31:09
A zkuste si schválně někdo spočítat, jaký příkon by asi tak potřebovala "benzínka", která by ty elekromobily byla schopná odbavovat podobně, jako to dělá normální benzínka s auty se spalovacími motory. To je ještě další limit. I kdybychom měli ty ideální akumulátory/superkapacitory/co já vím, tak pořád se k tomu ta energie někde musí vyrobit a do těch aut dopravit.

V době Henryho Forda se taky benzín prodával v drogerii a o benzínku člověk nezavadil a elektřinu doma mělo horních deset tisíc. Kdyby se do toho nesrali ekopošuci, tak by to třeba přirozeně nějak rostlo (a nebo taky ne), posilovaly by se postupně dráty, nově postavené domy by měly v garážích nabíječky.. prostě normální vývoj na trhu.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: gumidos 21 Září 2017, 14:45:52
Nutno asi dodat jak která. Elektřina z černobylu byla z hlediska celkových dopadů poměrně neekologicka, norské hydroelektrárny budou asi lepší než stará avie. Ale bez ohledu na ekologičnost provozu, já bych elektroauto do měst bral všema deseti. Vzít smarta, narvat podlahu baterkama a ten motůrek ze sekačky na trávu nahradit motůrkem z čerpadla na vodu. Elektromotor je řádově primitivnější a robustnější technologie než spalovací motor, takže bezůdržbovost a ekonomika provozu výměnou za to, že to nedojede na jeden zátah do Brna a že i u magistrály by mohla mít hospoda předzahrádku :-)
Přijde mi, že pořád na to nahlížíte stylem - "mám elektrárnu"  a nyní řeším elektromobil. Myslím ale, že výstavba elektrárny jednak něco stojí a jednak působí také nějaké emise a ty neberete v potaz. Stavba hydroelektrárny - pokud to představuje stavbu hráze, pak asi je poměrně brutálně neekologická ve vztahu např. k větrným elektrárnám. Netuším, kolik nových elektráren se bude muset postavit, aby to stačilo. Za předpokladu, že večer dojedete do svojí garáže a připojíte se na svojí zásuvku, ze které za svoje peníze dobijete svoje auto, mi to připadá v pořádku a proveditelně. Pokud ale, podobně jako asi 90% obyvatel města přijedete ke svému domu, chvíli hledáte místo k zaparkování - reálně to provedete jak? Bude u každého parkovacího místa dobíječka? Prostě plné město dobíječek? Nebo třeba 3 až 5 krát za večer vyběhnete z bytu a budete hledat volnou nabíječku, protože budou prostě všechny obsazené? U každé bude mincovník, nebo nějaký karetní terminál? Nebo bude nějaký socík - elektřina grátis? Pokud nestihnete dobít - budete prostě v prdeli?
Jak to pořešíte?
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 21 Září 2017, 14:57:21
Přijde mi, že pořád na to nahlížíte stylem - "mám elektrárnu"  a nyní řeším elektromobil. Myslím ale, že výstavba elektrárny jednak něco stojí a jednak působí také nějaké emise a ty neberete v potaz. Stavba hydroelektrárny - pokud to představuje stavbu hráze, pak asi je poměrně brutálně neekologická ve vztahu např. k větrným elektrárnám. Netuším, kolik nových elektráren se bude muset postavit, aby to stačilo. Za předpokladu, že večer dojedete do svojí garáže a připojíte se na svojí zásuvku, ze které za svoje peníze dobijete svoje auto, mi to připadá v pořádku a proveditelně. Pokud ale, podobně jako asi 90% obyvatel města přijedete ke svému domu, chvíli hledáte místo k zaparkování - reálně to provedete jak? Bude u každého parkovacího místa dobíječka? Prostě plné město dobíječek? Nebo třeba 3 až 5 krát za večer vyběhnete z bytu a budete hledat volnou nabíječku, protože budou prostě všechny obsazené? U každé bude mincovník, nebo nějaký karetní terminál? Nebo bude nějaký socík - elektřina grátis? Pokud nestihnete dobít - budete prostě v prdeli?
Jak to pořešíte?
Elektrárna a dráty něco stojí, rafinerie, tanker a kamion také. Co se týká dobíjení, tak je to stejné jako se vším ostatním. Mám kde parkovat a dobíjet, tedy si to můžu pořídit. nemám tuto možnost, pořídím benzín nebo jezdím mastnou tyčí. Nové bytové domy a obchodní centra pro své zákazníky pořizují podzemní garáže, tak by při nárustu elektromobilů natahaly i dráty, aby k nim jezdili zákazníci nebo si tam lidé koupili byt. A dobíjení ze stojanu a platbu kartou nebo mobilem snad nemusíme vymýšlet, to už leta funguje - v británii se podobně platí za plyn v nájemním bytě, v marínách a kempech to funguje taky.
A pokud nestihnu dobít, tak budu v prdeli stejně jako když dostatečně nedotankuju a benzínka má zavřeno nebo je daleko. A budu na to myslet příště.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Natean 21 Září 2017, 14:57:42
Ono elektromobily existovaly už v době páně Forda, dokonce už několik desítek let. Ale řešení v podobě automobilu se spalovacím motorem a sítě čerpacích stanic se prostě ukázalo jako lépe fungující, jinak by si lidé kupovali právě ty elektromobily. Podle mne, jak jsem už psal, je hlavní brzdou prostě to rozumné ukládání (elektrické) energie. Postavit elektrárny a natahat od nich dráty k nabíjecím stanicím umíme. Jenom to bude drazší než aktuálně používané řešení (protože jinak by se to samo od sebe už používalo dávno) a tedy i méně efektivní. Ale ty "levné superakumulátory", ať už by to mělo být cokoliv, zatím prostě neumíme, a to asi ani teoreticky.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: gumidos 21 Září 2017, 15:06:43
A pokud nestihnu dobít, tak budu v prdeli stejně jako když dostatečně nedotankuju a benzínka má zavřeno nebo je daleko. A budu na to myslet příště.
No právě že ne - kamarád Pepa mi přiveze kanystřík  s benzínem, doleju a jedu. Pořád mluvíme o městě - takže benzínka není daleko ani nemá zavřeno.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 21 Září 2017, 15:36:32
No právě že ne - kamarád Pepa mi přiveze kanystřík  s benzínem, doleju a jedu. Pořád mluvíme o městě - takže benzínka není daleko ani nemá zavřeno.
To ale porovnáváme existující a 100 let rozvíjenou infrastrukturu pro cca 6 milionu strojů v republice s několika desítkami až stovkami kusů hraček pro milionáře bez vhodné infrastruktury. Trochu si zavěšťím o výměnné baterce (ne celá, ale 5kg na pár km ke stojanu) na nouzové dojetí nebo o nabíjecím voze od pojišťovny.
Vždycky asi bude pohotovější a mobilnější přepravovat palivo než energii, ale on už by si trh nějak poradil.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Šmarjá Josef 21 Září 2017, 20:01:52
Nejsem úplně smířený s předností chodců. Než se dostanu z našeho prdelákova tak na 700m potkám 6 přechodů pro chodce. Všechny jsou v kopci. Přes město jezdí nákladní auta z lomu s materiálem o váze 40 tun. Autobusy samozřejmě také. Kolik aut musí denně zabrzdit a znovu se rozjet? Z kopce jde zase o otěr pneu a brzdové obložení. Když se v současnosti měří kdejaký prd, tohle by mohlo být taky zajímavé počítání. 
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Mike 21 Září 2017, 20:33:30
ještě před pár lety v Praze a dodnes v libovolném venkově je úplně stejný "problém" CNG
že to náhodou umí i na benzín...

čili jak psáno, do města naprosto ideální, s 50-100kW reaktorem ještě lepší
naopak by se ty stroje na dobu odstávky připojovaly k síti a energii nabízely  8)

o tom že účinnost dieselového motoru přímo v autě je výrazně vyšší než účinnost alternátoru, transformátorů a přenosové soustavy asi netřeba se zmiňovat
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 21 Září 2017, 21:21:00
Nutno asi dodat jak která. Elektřina z černobylu byla z hlediska celkových dopadů poměrně neekologicka, norské hydroelektrárny budou asi lepší než stará avie. Ale bez ohledu na ekologičnost provozu, já bych elektroauto do měst bral všema deseti. Vzít smarta, narvat podlahu baterkama a ten motůrek ze sekačky na trávu nahradit motůrkem z čerpadla na vodu. Elektromotor je řádově primitivnější a robustnější technologie než spalovací motor, takže bezůdržbovost a ekonomika provozu výměnou za to, že to nedojede na jeden zátah do Brna a že i u magistrály by mohla mít hospoda předzahrádku :-)
Koukám, že toho hodně víte o všem, asi budete odporník?

Je jen málo míst na planetě, kde příroda vzkétá tak, jako v Černobylu či na atolech Bikini. Protože tam není člověk, že. Ještě něco?

Elektromotor je asi stejně primitivní, jako spalovací motor. Ty další krámy na nich pověšený nejsou, v obou případech.

V době Henryho Forda se taky benzín prodával v drogerii a o benzínku člověk nezavadil a elektřinu doma mělo horních deset tisíc. Kdyby se do toho nesrali ekopošuci, tak by to třeba přirozeně nějak rostlo (a nebo taky ne), posilovaly by se postupně dráty, nově postavené domy by měly v garážích nabíječky.. prostě normální vývoj na trhu.
Hádám že jste asi jeden z těch, co na fyziku ve škole mrdali, topřecenebudunikdápotřebovat…takoví pak nakupují HHO a krabičky na zázračný odfiltrování jaderné elektřiny nebo jiný bazmegy na úsporu energie ze vzduchu.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: t4455 21 Září 2017, 21:38:25
Místo autonomního řízení a podobných cypovin by možná stačilo vyměnit motory a přidat baterky a mohlo by to stát i míň.

Vývoj autonomního řízení vám vadí a vývoj elektromobilů vám nevadí?

---------

http://www.autoforum.cz/zajimavosti/norska-elektricka-pohadka-nabira-horke-konce-takhle-to-opravdu-nepujde/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 22 Září 2017, 09:43:29
Vývoj autonomního řízení vám vadí a vývoj elektromobilů vám nevadí?
http://www.autoforum.cz/zajimavosti/norska-elektricka-pohadka-nabira-horke-konce-takhle-to-opravdu-nepujde/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

Vývoj elektromobilů mi vůbec nevadí, když se to prosadí, proč ne. Že to někde sociální inženýři regulacemi a kurvením trhu dohnali do slepé uličky je úplně jiná pohádka.
Autonomní řízení mi vadí více, protože od toho je jen krůček k dálkově ovládaným autům. Jestli mám v autě nádrž nebo baterku je mi do jisté míry jedno, když mě to přesvědčí vlastnostmi, ale auto, které je prošpikované kamerami, stahuje si software z internetu, komunikuje s kdejakým serverem a bere mi řízení z ruky... nemusím být snad paranoidní, abych v tom viděl potenciál pro státní složky.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 22 Září 2017, 10:01:13
Koukám, že toho hodně víte o všem, asi budete odporník?
Je jen málo míst na planetě, kde příroda vzkétá tak, jako v Černobylu či na atolech Bikini. Protože tam není člověk, že. Ještě něco?
Hádám že jste asi jeden z těch, co na fyziku ve škole mrdali, topřecenebudunikdápotřebovat…takoví pak nakupují HHO a krabičky na zázračný odfiltrování jaderné elektřiny nebo jiný bazmegy na úsporu energie ze vzduchu.
Jako batole jsem měl postýlku vedle rádia, tedy jsem na internetu něco jako doktor všech věd. Mě neodborně a zcela subjektivně připadá jaderná havárie, udržování betonového bunkru nad jádrem a desítky kilometru krásně přírodní, ale přesto pro lidi nepřístupné zóny jako celkem slušná externalita. V porovnání s tím mi soustava hydroelektráren v horách přijde celkem fajn. Pokud vám obojí připadá čisté, tím lépe pro elektromobilitu.

Fyziku a matiku jsem měl na škole dost a máte pravdu, od maturity jsem to kromě aplikací typu "kolik kilo barvy na x metru steny" nebo "můžu mít na tomhle jističi sporák i pračku" moc nevyužil. Ale i přes pokus dostat to do osobní roviny si nemyslím, že debata je o fyzice, ale o obecném zamyšlení.

Naše společnost kde jezdil parní vlak, za městem stála malá elektrárnička a každý doma měl tři žárovky a rádio se dostala do stavu, kdy máme elektrifikované tratě, těžký průmysl a každý má doma pračku myčku, sporák, plazmu a tisíc elektropíčovin. Stejná společnost se může dostat do stavu, kdy k těm elektropíčovinám, co už máme přibude ještě nabíječka na auto a kdy k činžákům povedou dráty jaké dneska vedou do metalurgického závodu. Během toho ať si odborníci užijí megawaty a počítání trafostanic a návrhy elektráren a rozvodů po domě.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: fu 22 Září 2017, 11:39:59
Fyziku a matiku jsem měl na škole dost a máte pravdu, od maturity jsem to kromě aplikací typu "kolik kilo barvy na x metru steny" nebo "můžu mít na tomhle jističi sporák i pračku" moc nevyužil. Ale i přes pokus dostat to do osobní roviny si nemyslím, že debata je o fyzice, ale o obecném zamyšlení.
Kdyz jste mel ty matiku,fyziku snad i ekonomiku ...

- 1 auto ma/bude mit baterii 30-100KWh, domacnost ma bezne i 2-3 auta
pro 50kWh
- bezne rozvody jsou 230V/1f/16A  29h (http://www.hybrid.cz/tesla-model-s-zkusenosti-po-26-000-km-2)
- vyjimecne 400V/3f - 32A = 22kW 4,5h
- nejcastejsi spotrebice s takovy prikonem jsou nyni bojlery 1kW nebo 3kW a vyjimecne vytapeni 16kW a i ty jsou rizene
- ucinnost od zdroje az po zasuvku doma je 90% 
(http://fei1.vsb.cz/kat420/vyuka/Bakalarske/prednasky/vyroba_a_rozvod_sylab.pdf)
- vyroba el. energie je z 50-60 z fosilnich paliv
- koncentrace zplodin v miste vyroby

uspory paliva benzin/el.energie a to pozor na benzinu je specialni dan, tedy je to umele navysena cena a lze pocitat, ze obdobne to bude u aut na baterky nehlede, ze cena poroste, kdyz bude nedostatek
http://www.teslafan.cz/kalkulacka-uspor

Nyni je vozidel 5,4 milionu ...pokud vezmeme, ze bezna populace bude jezdit jen kratke trasy(dobije jednou tydne=~30km denne) a je to jen 2M z registrovanych a baterie je 50kWh.

Potrebujete nepretrzity vykon:
(2Mx50kWh)/7x24h*0,9= 666MW

Pokud jen usporny tarif 8h:
1,9GW = stavajici vykon temelina bez moznosti odstravit reaktory, napr, kvuli udrzbe a znamena to posileni prenosove soustavy o ~100%

Nedelam zavery, jen takovy nastin problemu.... nejsou pocitany dodavky/kamiony apod.





Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: cyklista 22 Září 2017, 12:11:36
A vzducholodě!!!
Ne, dávám 1+
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 22 Září 2017, 13:11:44
Pokud jen usporny tarif 8h:
1,9GW = stavajici vykon temelina bez moznosti odstravit reaktory, napr, kvuli udrzbe a znamena to posileni prenosove soustavy o ~100%
Nedelam zavery, jen takovy nastin problemu.... nejsou pocitany dodavky/kamiony apod.
V době kdy Rockefeller prodával plechovky s petrolejem si také málokdo představil ropovod přes půl kontinentu nebo třistametrový tanker.
Nemám jen rád ideologické hledisko typu "to nepůjde, protože dnes na to nemáme infrastrukturu, koukejte jak jsem to spočítal", stejně jako "elektro je čisté dobro, ať to stojí, co to stojí, výpočty mě nezajímají"
Problém lepších baterek je debata pro vynálezce a sci-fi snílky, kdežto vyhovující infrastruktura jsou stávající dobře známé technologie, jen postupně rozšiřované.
Dokud o tom rozhoduje trh, je to úplně ok, jakmile se v tom objeví politici a dotace, je to průser jako v každém jiném odvětví.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 22 Září 2017, 14:24:14
Osobní rovina jste sám, pouze naznačuju, že očividně z fyziky a dalších přírodních věd víte hovno, ale to vám nebrání se v tom nimrat. Však přece Věříte. Na základě takových užitečných blbců pak zmrdi u koryta konají. Věřit si můžete, že není kde brát je ale fakt.

Energie kovalentních vazeb a energie iontových reakcí je nějaká konečná. I kdybychom se limitně blížili její využitelnosti na maximum, tak ale rozdíl mezi první a druhou je velice značný, a ten rozdíl nepůjde nikdy překonat, protože takové prostě jsou ty vazební energie. Čili ukládání energie do paliv bude vždycky výrazně efektivnější, než do jakýchkoli akumulátorů, z principu lepší akumulátory než paliva nikdy nebudou, teda dokud si nevytvoříte svůj vlastní vesmír s jinou fyzikou. Můžete si věřit a žvatlat do skonání tohoto vesmíru, ale nejdříve do té doby s tím nic neuděláte.

Do slepé uličky to bylo zahnáno už tak století a půl zpátky, kdy na to lidi přišli tak nějak prakticky, detailnější poznání elektronového obalu to pouze potvrdilo. Ekopošuci pouze jako jakákoli jiná sorta komunistů (bolševici, nacisti, feministi apod.) chce rozdělovat společnost a následně se uklidit někam, kde na ně nebude vidět, a kde budou žít na úkor druhých. Není to o ničem jiným, než o dalším stupidním klonu llevicových fantasmagorií, kde si někdo chce žít na úkor dalších, a je celkem jedno, jestli se přikrývá obecným blahem, pracující třídou, nebo že jako zachraňovat svět přes ŽP. Neřikám, že neexistují určitá specifická použití, kam má elektrowagen smysl, ale to nech si pořeší trh. Tady máme zase klasickej odezdikezdismus, kdy evropský ekonomiky, který jsou v piči už teď, si nakupují ještě další hřebíky do rakve, kdyby náhodou zásoby došly, a zatímco se blížíme různým SHTF scénářům podle toho, který hovno z té hromady hnoje vlítne do větráku první, tak ještě dochází k ojebávání lidí ještě o to poslední, co jim režim nechal, a přelejvání prostředků do tady těch elektrohovadin.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: t4455 22 Září 2017, 14:26:55
Vývoj autonomního řízení vám vadí a vývoj elektromobilů vám nevadí?
http://www.autoforum.cz/zajimavosti/norska-elektricka-pohadka-nabira-horke-konce-takhle-to-opravdu-nepujde/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

Autonomní řízení mi vadí více, protože od toho je jen krůček k dálkově ovládaným autům. Jestli mám v autě nádrž nebo baterku je mi do jisté míry jedno, když mě to přesvědčí vlastnostmi, ale auto, které je prošpikované kamerami, stahuje si software z internetu, komunikuje s kdejakým serverem a bere mi řízení z ruky... nemusím být snad paranoidní, abych v tom viděl potenciál pro státní složky.

Takže určitě používáte šifrovanej mobilní telefon bez připojení k netu a bez fotoaparátu že?
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 22 Září 2017, 15:03:05
Však přece Věříte. Na základě takových užitečných blbců pak zmrdi u koryta konají.
To se asi snažíte vyrazit otevřené dveře a ani urážky na tom nic nezmění. Dotace a sociální experimenty nepodporuju. Ale pokud nějaký Elon nabídne na trhu něco co se ujme a lidi k tomu pak budou hledat zásuvku, tak s tím nemám nejmenší problém. A pokud je to slepá ulička a blbě si to spočítali, pak pohoří a bude od toho pokoj.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Číkus 22 Září 2017, 15:23:11
Také je dost důležitý poměr energie/hmotnost. Celkem přehledné porovnání v článku (https://www.autorevue.cz/cas-elektromobilu-jeste-neprisel_1).
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 22 Září 2017, 15:27:40
Takže určitě používáte šifrovanej mobilní telefon bez připojení k netu a bez fotoaparátu že?
Operátor a přes něj státní složky znají přibližnou polohu mého telefonu, nicméně to se asi dá využít spíše zpětně při nějakém vyšetřování něčeho fakt hustého, navíc telefon s mou identitou nemusí nijak souviset, auto ano.

Řeší se tu dnes a denně jak provozovateli chodí automaticky složenky za průjezd pod kamerou, za blbé parkování. Jak se asi dá z hlediska státu zneužít auto narvané senzory, které je neustále online? A jak se dá silovými složkami využít dálkové ovládání auta? Pokud vám to jako riziko nepřijde nebo vám to nevadí, dopřejte si takové auto. Proto já nevidím rád vývoj autonomních aut ale vůbec mi nevadí vývoj elektromobilů nebo parních strojů.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: 2M 22 Září 2017, 15:32:43
Mě neodborně a zcela subjektivně připadá jaderná havárie, udržování betonového bunkru nad jádrem a desítky kilometru krásně přírodní, ale přesto pro lidi nepřístupné zóny jako celkem slušná externalita. V porovnání s tím mi soustava hydroelektráren v horách přijde celkem fajn.

Vodní elektrárny mají mnohem víc obětí než jaderné.. Černobyl je 3. nejhorší havárie elektrárny.. před ním jsou vodní elektrárny Morvi a Pan-čchiao..
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 22 Září 2017, 15:53:26
To se asi snažíte vyrazit otevřené dveře a ani urážky na tom nic nezmění. Dotace a sociální experimenty nepodporuju. Ale pokud nějaký Elon nabídne na trhu něco co se ujme a lidi k tomu pak budou hledat zásuvku, tak s tím nemám nejmenší problém. A pokud je to slepá ulička a blbě si to spočítali, pak pohoří a bude od toho pokoj.
Až tu někdy někde nějakej trh bude, tak může nabízet, zatím je to jenom dotační zmrdstvo všude, kam se člověk podívá. Není na výběr, dotační zmrdstvo (navíc technicky k hovnu), nebo normální auto. Já volím celkem jasně, a nemusím se v tom nimrat.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 22 Září 2017, 16:01:30
Havárie Černobylu má ekologický následky v podstatě z větší části pozitivní, negativní je to jenom pro člověka, tak já nevim, vo čem je pořád řeč.

Jinak zrovna tuhle v týdnu praskla budovaná přehrada Nam Ao v Laosu.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 22 Září 2017, 16:15:03
negativní je to jenom pro člověka, tak já nevim, vo čem je pořád řeč.
To jste uhodil hlavičkou o hřebíček. O toho člověka, ale tak nějak jde až v první řadě. Planetě by jiste prospělo vyhlazení lidstva, ale to by se nám, lidem, asi nezamlouvalo :-)
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: t4455 22 Září 2017, 16:20:12
Takže určitě používáte šifrovanej mobilní telefon bez připojení k netu a bez fotoaparátu že?
Operátor a přes něj státní složky znají přibližnou polohu mého telefonu, nicméně to se asi dá využít spíše zpětně při nějakém vyšetřování něčeho fakt hustého, navíc telefon s mou identitou nemusí nijak souviset, auto ano.

To je podle vás všechno? Přes fotoaparát se na vás může kdokoliv koukat, přes mikrofon vás poslouchat, číst maily, sms apod., poloha je to nejmenší co lze zjistit. Takže pokud nechcete být sledovanej a nechcete aby vám někdo na dálku ovládal telefon tak volejte z telefonní budky.

Na autonomní řízení se těším, točit celý den volantem jak lopata mě už nebaví a většina lidí by vůbec řídit neměla, počítač nemá ego a nepotřebuje se předvádět nebo vyhledávat adrenalin.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 22 Září 2017, 16:36:41
To je podle vás všechno? Přes fotoaparát se na vás může kdokoliv koukat, přes mikrofon vás poslouchat, číst maily, sms apod., poloha je to nejmenší co lze zjistit. Takže pokud nechcete být sledovanej a nechcete aby vám někdo na dálku ovládal telefon tak volejte z telefonní budky.

Na autonomní řízení se těším, točit celý den volantem jak lopata mě už nebaví a většina lidí by vůbec řídit neměla, počítač nemá ego a nepotřebuje se předvádět nebo vyhledávat adrenalin.
Díky za doporučení. Mám celkem představu o tom kdo a jak může zneužít telefon a proto si dovedu snadno představit jak se dá s mnohem citelnějšími dopady pro řidiče a provozovatele zneužít autonomní auto. Neberu vám ho, ale ptal jste se proč mi nevadí elektromobil a vadí to autonomní řízení.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 22 Září 2017, 16:43:43
To jste uhodil hlavičkou o hřebíček. O toho člověka, ale tak nějak jde až v první řadě. Planetě by jiste prospělo vyhlazení lidstva, ale to by se nám, lidem, asi nezamlouvalo :-)
Ekologie je vztah člověka k přírodě (nev vztah člověka k člověkovi), a k přírodě skoro nic lepšího než ta havárie nastat nemohlo. Tak se vraťte na tu školu si zopakovat základy přírodních věd. Jinak je to žvanění na nic, když motáte pojmy, kterým nerozumíte, to je jenom marnění času a ne diskuse.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: ViktorN 22 Září 2017, 16:47:45
Behemot: AMEN



PS: vždycky si u takových debat pak vzpomenu na to, jak se environmentalisté (velice eufemické označení) zapřísahají emisemi „škodlivého a nebezpečného CO2“ a přitom si nejsou schopni uvědomit, že CO2 je vlastně „papání pro ty jejich rostlinky“, za které tak sveřepě bojují. A stačí se podívat do dávné historie Země, kdy větší koncentrace CO2 znamenala obrovský rozvoj rostlinstva a naopak pokles CO2 mělo za následek větší riziko požárů (a tedy záhubu tzěch jejich rostlinek)…  ;)
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 22 Září 2017, 17:02:22
Ekologie je vztah člověka k přírodě (nev vztah člověka k člověkovi), a k přírodě skoro nic lepšího než ta havárie nastat nemohlo. Tak se vraťte na tu školu si zopakovat základy přírodních věd. Jinak je to žvanění na nic, když motáte pojmy, kterým nerozumíte, to je jenom marnění času a ne diskuse.
Nejsem sám, kdo by si měl procvičit ty odborný termity. Za vaši definici ekologie se za mých časů vyhazovalo od zkoušky, protože to je definice hnutí duha a novinářů. Nebýt vašich urážek a útočného tónu, hezky jsme si pokecali. Ale vidím, že bude lepší řešit tu radši přestupkovou agendu - sory, neodolal jsem při pátku u zajímavého tématu.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 22 Září 2017, 17:22:30
Duhy a jiný to pomotaly velmi, že je to ovšem studium vztahu organismů v přírodě, teda hlavně ovšem dopad člověka na přírodu (páč jiný organismy tak velkej vliv nemaj, pokud někam nejsou zavlečený a nepřemnoží se, což je ovšem zase vlivem člověka, a všechno ostatní se vejde do jiných oblastí biologie) je celkem fakt, tak asi to tam byl nějakej divnej gang na těch vašich zkouškách.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 22 Září 2017, 17:32:54
Duhy a jiný to pomotaly velmi, že je to ovšem studium vztahu organismů v přírodě, teda hlavně ovšem dopad člověka na přírodu (páč jiný organismy tak velkej vliv nemaj, pokud někam nejsou zavlečený a nepřemnoží se, což je ovšem zase vlivem člověka, a všechno ostatní se vejde do jiných oblastí biologie) je celkem fakt, tak asi to tam byl nějakej divnej gang na těch vašich zkouškách.
Zkusim to tomu docentskýmu gangu vysvětlit, že to měli blbě, kdybych je někdy potkal. Mohli by to rozšířit i po konferencích, ať se v tom konečně udělá pořádek.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: t4455 22 Září 2017, 17:43:38
To je podle vás všechno? Přes fotoaparát se na vás může kdokoliv koukat, přes mikrofon vás poslouchat, číst maily, sms apod., poloha je to nejmenší co lze zjistit. Takže pokud nechcete být sledovanej a nechcete aby vám někdo na dálku ovládal telefon tak volejte z telefonní budky.

Na autonomní řízení se těším, točit celý den volantem jak lopata mě už nebaví a většina lidí by vůbec řídit neměla, počítač nemá ego a nepotřebuje se předvádět nebo vyhledávat adrenalin.
Díky za doporučení. Mám celkem představu o tom kdo a jak může zneužít telefon

Opravdu odborník na všechno jak psal Bohemot výše
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: 2M 22 Září 2017, 18:24:03
Mám celkem představu o tom kdo a jak může zneužít telefon a proto si dovedu snadno představit jak se dá s mnohem citelnějšími dopady pro řidiče a provozovatele zneužít autonomní auto.

Větší problém asi je online auto.. než autonomní řízení..

Třebas jen nemám fantazii, ale nemám nápad jak zneužít autonomní řízení víc než dnešní auto..

..mohl bych zjistit odkud a kam řidič jede a kudy a jak rychle a další věci..
to i teď zjistím z jeho mobilu.. a asi všechno zajímavé co jde vyčíst z elektroniky autonomního auta tak jde vyčíst i z elektroniky dnešního auta..

..mohl bych vyvolat nehodu a zavraždit řidiče..
to jde s dnešním autem taky

..mohl bych auto někde zastavit..
dnešní auto taky

..mohl bych řidiče odvézt kam chci já..
teoreticky.. většinou si toho asi všimne a začne to řešit..
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: enzym 22 Září 2017, 20:06:21
Trochu mi chybí v debatě hlas profesionálního hasiče a jeho vztahu k baterii v elektromobilu po havárii.

Jinak nevidím rozdíl v základu přístupů všech diskutérů, pouze se lišíte v nadstavbě.
Základ zní: Ať elektromobily porazí benzínomobily samy na trhu bez podory dotací přímých i nepřímých a za stejného tržního znevýhodnění (=spotřební daň).
Nadstavba je ve více či méně kritickém vyhodnocení zvýhodnění jednoho a znevýhodnění druhého včetně infrastruktury. No a patrně i kus víry.

Poznámky:
a) jak uvedl Behemot, do stejného objemu nikdy nepůjde narvat ani řádově srovnatelné množství energie v benzínu a v elektřině,
b) jak uvedl Číkus v odkaze, v současné době je ve stejné hmotnosti akumulováno cca 100x více energie v benzinu (a 30x více "užitné/efektivní energie") , než v elektřině (možný vývoj viz a)
c) trojčlenku snad všichni ovládáme, takže úkol: jaký podíl z již tak bídného množství akumulované energie spotřebuje elektromobil Tesla S na pohon mrtvé hmotnosti baterií, které jsou navíc stejně těžké vybité i nabité; bonusový úkol: jak vypadá výsledek u benzínomobilu stejné třídy (třeba Audi A6) se nádrží naplněnou na stejný dojezd. Jede se na jaře či na podzim = netopíme, neklimatizujeme, audiosystém vypnut.
d) z termodynamického hlediska je účinnější spalovací turbína, než pístový motor, proč asi nejdou automobilky touto cestou? Jediná výjimka o které vím, je pohon tanků Abrams.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 22 Září 2017, 20:41:17
Turbína je efektivní v úzkém spektru otáček, mimo to ne. Takže potřebují velké a složité mnohastupňové převodovky. Navíc jsou velké a rozměrné samy o sobě. Ve výsledku to žádná sláva není, tak myslim že se moc neosvědčily ani v kamionech, kde se s tím experimentovalo.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 23 Září 2017, 11:41:46
Větší problém asi je online auto.. než autonomní řízení..
Třebas jen nemám fantazii, ale nemám nápad jak zneužít autonomní řízení víc než dnešní auto..
Online auta budou díky e-call alespoň teoreticky všechna vyrobená od příštího roku dál.
Autonomní auto beru automaticky jako online auto. Taková auta netočí jen sama volantem, ale kromě toho v rozvíjených konceptech komunikují jednak nablízko s ostatními auty a pak také odesílají na nějaký server/dispečink info o hustotě dopravy, zácpách, haváriích a následně to posílají ostatním.
Umím si představit online pokutičky na proměnlivých úsekovkách, jako to dělají v Blance. Nebo vám na infotainment displaji blikne "Udělili jsme ti 12 bod, můžes se odvolat" nebo, "máš nedoplatek na dani,komunálním odpadu,alimentech whatever", auto dojede na nejbližší parkoviště a tam se zablokuje.
Nebo parkuju v zóně 22-07 a v 7:01 pípne platební příkaz od Eltoda.
Zrovna na tomto serveru to snad není známka pokročilé paranoie, ale logického a očekávaného využívání technologií v rámci naší státní správy.
Navštívím závadnou demonstraci nebo server a preventivně to na mě mrkne, kam a s kým jezdím a o čem se bavíme v autě.
To poslední jde i s mobilem, nicméně vypnout mobil/nemít mobil/nechat mobil doma/mít hloupý mobil s předplacenkou je snadné, dopravovat se autem nebo pěšky (když časem nebudou jiná auta) je podstatný rozdíl.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: 2M 23 Září 2017, 13:02:41
Jan Novák:
Všechno to je problém online aut a ne autonomního řízení..

Online pokutičky ..snad.. narazí protože auto není certifikované měřidlo.. i dnešní auto má na tachometru 60 a ve skutečnosti nejedete ani 55.. na základě toho těžko půjdou dávat pokuty..

Ale problém samořízení bude když bude dodržovat všechny nesmyslné značky..
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: pk202 23 Září 2017, 15:42:42
Samořízení jako takové nic nevyřeší. Kapacitu silnic může zlepšit pouze centrální řízení všech vozidel na jedné silnici najednou. To je podle mne budoucnost - kombinace hromadné a individuální dopravy, kdy například z Prahy do Brna povede řízená silnice - vy jen přijedete na nájezd a předáte řízení centrále - auta tak pojednou maximální možnou rychlostí v minimálních rozestupech protože budou centrálně ovládána. Na určeném výjezdu Vás to prozvoní a "vyplivne" a Vy už si dojedete "po svých".  Ještě zajímavější by bylo pokud by Vás to "zapřáhlo" a Vy byste jel bez potřeby plýtvat vlastní energii, , pak pokud by byla zem dostatečně "zasíťována" pak by samozřejmě pohon na elektřinu najednou získal výhodu i bez nějakých dotací.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: swenak 23 Září 2017, 17:11:36
auto není certifikované měřidlo.. i dnešní auto má na tachometru 60 a ve skutečnosti nejedete ani 55.. na základě toho těžko půjdou dávat pokuty..

To je ale záměr, ukazovat více. I na 10 let straré popelnici mi diagnostika zobrazí rychlost, která je vůči GPS rychlosti +- 1km/h. Ač i GPS má jistě nepřesnost.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: 2M 23 Září 2017, 19:30:15
Ale stejně to není certifikované měřidlo.. orgán bude těžko dokazovat jestli řidič překročil rychlost a nebo auto špatně měřilo..
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: t4455 23 Září 2017, 20:15:18
Spoustu zaměstnavatelů už dnes dává pokuty za překročení určité rychlosti např.: 150km/h. V autě je GPS a podle toho čerpají data. Tachometr v autě vám může ukazovat 80km/h a přitom můžete stát na místě a vyhrabávat se z bahna nebo ze sněhu.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: pk202 24 Září 2017, 01:19:42
Spoustu zaměstnavatelů už dnes dává pokuty za překročení určité rychlosti např.: 150km/h. V autě je GPS a podle toho čerpají data....

Zaměstnavatel a zaměstnanec si můžou domluvit ledasco, a už vůbec za ledacos může zaměstnavatel zaměstnanci krátit "pokutou" nenárokovou část mzdy. Ovšem stát si to nemůže dovolit a každé rozhodnutí o nějakém , byť jen peněžitém, trestu musí být (tdy mělo by být) podložené, přezkoumatelné atd. a musí tedy být podloženo nezpochybnitelným měřením.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: t4455 24 Září 2017, 09:28:34
Vy jste ale naivní. Státem nazvané nezpochybitelné měření se nazývá tachograf. A to může být povinné za nějaký čas ve všech autech. A když se stát rozhodne že GPS v autě je nezpochybitelný tak prostě rozhodne.

Asi jako v německu kde platíte pokutu za znečišťovánií ovzuší když jste překročil rychlost o 10km/h ale nikdo vlastně vám žádný emise nenaměřil.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Mike 24 Září 2017, 22:45:55
...
d) z termodynamického hlediska je účinnější spalovací turbína, než pístový motor, proč asi nejdou automobilky touto cestou? Jediná výjimka o které vím, je pohon tanků Abrams.
z druhého konce myslím že T60
a jak správně píše Behemont, ze stejného důvodu má Abrams i "běžný zdroj energie" - tedy centrálu
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 24 Září 2017, 22:54:58
T-80 mají turbínu, páč tehdejší sovětské motory neměly požadovaný výkon. Nicméně později došlo k navýšení výkonu pístových motorů na úrovně 900-1100 koní, takže pozdější varianty T-80 už mají zase ty a T-90 už pouze ty. Jsou v tamních podmínkách spolehlivější, jednodušší na údržbu a opravy a hlavně levnější. A běžný pístový motor se dá taky zkonstruovat tak, aby jel na skoro všechno, co hoří (což je u turbín vlastnost základní, to zase jo), ostatně motory v Tatrách 813 to zvládaly už před desetiletími.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: fu 25 Září 2017, 16:07:28
Tak Norove uz na to prisli:
http://www.autoforum.cz/zajimavosti/norska-elektricka-pohadka-nabira-horke-konce-takhle-to-opravdu-nepujde/

Behemot:
neni tu jen kovaletni vazba a iotova, ale kohezní mezimolekulární síly - viz superkondenzatory a tam Vas ani tak nezajima kapacita

enzym: turbina ma nejlepsi pomer hmotnost/vykon a ne ucinnost... proto letadla, nebo kombinace turbina-elektropohon, alespon me to na skole ucili http://slideplayer.cz/slide/2874414/

Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: fu 06 Října 2017, 01:06:49
Je zde realny vuz  https://auto.idnes.cz/byd-e6-elketromobil-byd-e6-0x3-/automoto.aspx?c=A171005_130425_automoto_fdv
3f 63A= 25KW nabijeni 3h a najezd 400km, coz odpovida prumernu prikonu ~50 panelakovych domacnosti.

Pri prumernem najezdu to bude muset pepik 1x tydne nabit, pokud na to sezene prachy.
Pokud bude nabijet nepretrzite cely panelak, tak za tyden nabiji ~42 aut, coz bude odpovidat zdvojnasobeni instalovaneho vykonu/prikonu.

Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: hartom 06 Října 2017, 11:50:23
Asi jako v německu kde platíte pokutu za znečišťovánií ovzuší když jste překročil rychlost o 10km/h ale nikdo vlastně vám žádný emise nenaměřil.

A co když mě změří s např. Teslou která při provozu žádné výfukové emise nemá? Taky pošlou znečišťování? :D
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 06 Října 2017, 11:54:01
Nebylo toto na rakouských dálnicích?  :o
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: enzym 06 Října 2017, 11:54:19
Jistě, víříte více prachu a hluk jsou též zdravotně rizikové emise. I když u šalinowagenu je hluk pouze aerodynamický a od pneumatik, tak nevím...
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: icu 06 Října 2017, 16:11:32

A co když mě změří s např. Teslou která při provozu žádné výfukové emise nemá? Taky pošlou znečišťování? :D

Tak tady má rakouský amt hned dvě cesty, jak se s touto případnou námitkou vypořádat:
1. Singapurská (a že má ta Tesla "výfuk" jinde, to přejdou mlčením) - https://www.cnbc.com/2016/03/08/tesla-model-s-owner-protests-singapores-carbon-emissions-surcharge.html
2. Birminghamská (totiž, že výfuk není hlavní znečišťovatel a vyšší hmotnost elektromobilů udělá své) - https://eandt.theiet.org/content/articles/2017/03/particle-pollution-from-electric-cars-could-be-worse-than-from-diesel-ones/
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: dj-bobr 09 Října 2017, 09:36:45
A to se ještě po letech přišlo na to, že mimo výfuku a pneumatik způsobují emise také brzdové destičky. Takže na rakouských dálnicích brzdit zásadně rekuperací či motorem?
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Anorex 09 Října 2017, 12:35:11
Nohama...
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: mcsoap 09 Října 2017, 13:17:25
Nohama...

Teď si vemte toho znečištění ze spálenejch fuseklí... Topit cvičkama nabývá nového významu.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Anorex 09 Října 2017, 13:56:25
A toho smradu při zouvání...
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Mike 09 Října 2017, 20:44:06
proto jsou již nákej ten pátek bez asbestu...
ne tedy fusekle  ;)
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: gumidos 12 Října 2017, 10:57:47
Další level:
Zhasnou-li světla reflektorů a sluníčkoví lidé vypadnou za dveře, je sdělováno něco jiného:
 http://www.autoforum.cz/zajimavosti/smrt-dieselu-zapomente-na-to-sef-vw-bez-obalu-rekl-co-se-skutecne-chysta/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Zhasnou-li
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: enzym 12 Října 2017, 11:27:28
Obdobný postoj má Mazda, a co celkem dlouhodobě a konzistentně. Na trh chystá "vznětový benzíňák" http://autobible.euro.cz/mazda-predstavi-ve-frankfurtu-novy-dieselovy-motor-benzin/ a https://auto.idnes.cz/mazda-skyactive-x-motor-hcci-diesel-na-benzin-fni-/automoto.aspx?c=A170808_183037_automoto_vok, benzíny nepřeplňuje a podle jakýchsi testů v USA v reálném provozu má právě Mazda nejmenší spotřebu https://www.novinky.cz/auto/389780-nejnizsi-spotrebu-ma-na-americkem-trhu-mazda-a-to-i-bez-hybridu.html. Plánují i nějaké hybridy ve spolupráci s Toyotou, patrně kvůli praštěné Uhniji.

Berte mě s rezervou, jsem fanda a majitel Mazdy, takže upřednostňuji fakta, která mi vyhovují.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 12 Října 2017, 11:38:16
Jak je to vlastně s těma trotlotestama u dodávek a náklaďáků? Tam předpokládám nemají tak stupidní laboratorní testy, ale něco aspoň vzdáleně podobnýho jejich běžnýmu užívání…ne? Vztahuje se to (ojro 6) na ně taky, dokonce i na traktory, ale pořád jsou ty motory jakž-takž rozumný. I když poruchovost taky roste jak je to stále víc složitý jak raketoplán :D
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: cyklista 12 Října 2017, 12:32:55
Co vím, tak náklaďáky nemají problém s hmotností, takže uvezou všechny ty odemisňovače a při homologačním měření plní Euro6c. Že je pak spousta tahačů přečipovaných a v reálu neplní emise NOx je jiná.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 12 Října 2017, 14:46:56
Takže něco jako kolaudace baráku…se tam taky dají všechna čidla a podobný hovna a po kolaudaci si to firma zase vodveze. Tady se to tam všechno dá a pak se to odpojí a jezdí s tím normálně?

Ale celkově, jsou ty normy a testovací cykly na užitkový vozidla nějaký normální, nebo je to taky utopie jak u osobáků?
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Mike 13 Října 2017, 21:40:06
dodávky se ještě nedávno mohly legálně prodávat E5, což je spíš špatně
dneska už je většina z nich také s AdBlue, což by pro motor mělo být dobře

kamiony mají  - měly - specifikum v tom, že umí jezdit v E6 nebo kde to není potřeba, tak E3

motor v kamionu je postaven poněkud jinak, protože tam se moc optimalizovat nedá a kdyby se předpokládaná spotřeba lišila natolik jako u osobáků, tak jim to dopravci hoděj na hlavu
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: mrkef 16 Listopadu 2017, 00:13:07
https://auto.idnes.cz/brzdy-vysavace-castice-07l-/automoto.aspx?c=A171114_214459_automoto_fdv

Tak EU a ekoteroristi se chystají už i na brzdy. Chystají se filtry a "vysavače"  :D Tak hlavně aby ten vysavač neměl příkon větší jak 900 W  ;D
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 16 Listopadu 2017, 08:09:13
Lol co to je za žvásty? Kdyby se z brzd uvolňovalo 30 mg na kilometr, tak měním kotouče co dva roky a desky minimálně jednou ročně…a to fakt nenajezdím moc.

Jinak třeba tak nějak jako reagovat inteligentně, třeba natahováním a rozšiřováním silnic, demontáží semtamfórů a jinou optimalizací, používáním kvalitnějších vozovek, pravidelným vysáváním a mytím silnic, to kriply ani nenapadne, samozřejmě, to radši zase vymyslej předraženou ultrasložitou píčovinu a nařídí ji zákonem.

Kdo jde do defenstrace? Už mě to přestává bavit…
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: gumidos 16 Listopadu 2017, 08:48:56
https://auto.idnes.cz/brzdy-vysavace-castice-07l-/automoto.aspx?c=A171114_214459_automoto_fdv
Tak EU a ekoteroristi se chystají už i na brzdy. Chystají se filtry a "vysavače"  :D Tak hlavně aby ten vysavač neměl příkon větší jak 900 W  ;D
´
je to squělé -odfiltrováním částic z výfuku se nakonec dopracujeme k tomu, že největším emitentem nebezpečných mikročástic budou autobusy MHD.  Jsou těžký, brzdí na každé zastávce a semaforech - no fúúúj. Pak budou následovat trolejbusy, protože dobrždění do zastavení provádí také standardní brzdou. A hned potom vágus Tonda - ten vyhrchle a vyflusá na kilometr tak kilo.....
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: IZS 16 Listopadu 2017, 11:42:10
Já myslím, že to tak nějak sedět bude.
Uvažujme váhu brzdového kotouče 6,4 kg a sady brzdových destiček 1,5 kg.
Dále uvažujme, že opotřebení destiček je 30 % proti 70 % opotřebení kotouče.
Tedy z destiček se sjede za 1 km 9 mg hmoty, z kotouče 21 mg.
Dále je potřeba si uvědomit, že destičky jsou dvě a kotouč má dvě strany, tedy 1 brzdová destička ztratí za 1 km 4,5 mg hmoty a jedna strana kotouče 10,5 mg hmoty.

Nyní je třeba určit, kolik hmoty je k dispozici. Začneme destičkami, které jsou na výpočet jednodušší, protože nemají žádné komponenty. Řekněme, že je lze sjet o 1/3 jejich celkové hmotnosti, tedy při váhy 1 destičky 750 g lze sjet 225 g.
Při opotřebení 4,5 mg/km, tedy 0,0045 g/km by šlo na 1 sadu destiček najet 50.000 km.

U kotoučů bude výpočet podobný, pouze obohacený o odečet komponent, které ojet nelze, tedy středové části a výplně mezi třecími plochami. Střed kotouče může vážit tak 2,4 kg, výplň tak 1 kg, na jednu stranu tak zbude 1,5 kg hmoty a dejme tomu, že nějaký brutalista by mohl sjet až 1 kg, což by při opotřebení 10,5 mg/km (0,0105 g/km) stačilo na 95.000 km. Z těch výsledků je zřejmé, že to není úplně přesně, ale kolem těch 50-70 tkm to bude, což mi přijde celkem reálné.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: enzym 16 Listopadu 2017, 11:53:22
demontáží semtamfórů
Řekl bych, že jste uhodil hřebíček na hlavičku, to je ta správná cesta.
- na hlavní pojedou vozdla plunyle => žádný prach z brždění, minimální emise z motoru,
- na vedlejší budou vozidla plunyle parkovat => žádný prach z brždění, žádné emise z motoru protože ekologický start-stop.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: IZS 16 Listopadu 2017, 12:29:42
Tak tak, jenomže to by do toho město muselo ivestovat a ono je lepší na všechny semafory namontovat kamery a když už teda někde postaví nějaký normální úsek, tak tam jebnou 80 a úsekovku.

Behemot: o defenestraci jsem jednou sepsal historicko- kulturní vsuvku do jednoho odporu, už je to přes rok, tak se k defenestraci rád připojím, pěkně tradičně na kůly.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 16 Listopadu 2017, 16:50:52
Řekl bych, že jste uhodil hřebíček na hlavičku, to je ta správná cesta.
- na hlavní pojedou vozdla plunyle => žádný prach z brždění, minimální emise z motoru,
- na vedlejší budou vozidla plunyle parkovat => žádný prach z brždění, žádné emise z motoru protože ekologický start-stop.
Tady když to vypnou, tak to jezdí plynule ze všech směrů, naopak zapnutý se tvoří kolony ze všech směrů. Zejména do kopce je to bezva, člověk než se rozjede, tak propálí dycky litr, a už aby brzdil, protože na interval projedou tři auta - no jo, už zase jede poloprázdná šulina.

Toto empiricky potvrzují zkušenosti odevšad z celé planety, kde k tomu přistoupili. Snad jen s výjimkou úplně nejvytíženějších křižovatek, tam se pak vyplatí kruháč.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: gumidos 20 Listopadu 2017, 22:06:43
Zajímavý článek: http://www.autoforum.cz/zajimavosti/tesla-krachuje-rika-pres-odhaleni-novinek-bob-lutz-dava-ji-rok-dva-uz-ani-ne/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Nosná myšlenka - kdekdo umí vyrobit elektromobil, ale nikdo na něm neumí vydělat - ani Tesla.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: IZS 21 Listopadu 2017, 07:29:12
Kolik vlastně stojí taková elektromr*ka? :D Vezmeme-li v úvahu to, že kdejaký obchoďák už má dneska nabíječku zadarmo, tak se to snad musí aspoň trochu vyplatit, ne? To se dealeři bojí jít do spolupráce s Teslou, protože mají strach, že by to nikdo nekoupil?
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 21 Listopadu 2017, 10:48:44
Kolik vlastně stojí taková elektromr*ka? :D Vezmeme-li v úvahu to, že kdejaký obchoďák už má dneska nabíječku zadarmo, tak se to snad musí aspoň trochu vyplatit, ne? To se dealeři bojí jít do spolupráce s Teslou, protože mají strach, že by to nikdo nekoupil?
Na Alze skladová 2,8 mega, slibovaná buhvíkde na cestě 1,1 mega. Při "tankování" v obchoďáku by provoz měl stát tak akorát výměnu gum a brzd. Takže mít 2,8, koupím solidní auto za mega a zbyde mi 1,8 na provoz, coz je na deset let 15 tisíc měsíčně na benzín, opravy atd...
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: RIK 21 Listopadu 2017, 10:54:25
Pricemz to solidni auto za mega nepotrebuje za tri roky vymenit baterky ...
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Enene 21 Listopadu 2017, 11:30:47
Ve Frankfurtu mě nějaká slípka přesvědčovala, že na baterky je záruka asi 7 let, pokud si to dobře pomatuju. Ale moc se teda tomu věřit nechce...
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 21 Listopadu 2017, 11:36:03
V rámci aktuálního marketingu to klidně můžou dotovat, co by ne. Ale i tak, auto za mega při 15k měsíčně na paliva a servis projde klidně celkovou generálkou (fakt si nemyslim, že prvních 5 let by na servis vycházelo víc jak pár tisíc, a na benzínu asi taky nikdo neprojezdí 10, takže zůstane na pozdější větší servisní investice) a bude sloužit dalších pět let určitě. Elektrobazmeg za 15 let bude potřebovat vyměnit akumulátory nejmíň dvakrát :D
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Moto007 23 Listopadu 2017, 17:36:23
http://www.autoforum.cz/predstaveni/bosch-predstavil-revolucni-nove-brzdy-lepsi-jsou-ve-vsem-az-na-jeden-detail/?utm_source=rss&utm_medium=direct&utm_campaign=rss

Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: ViktorN 23 Listopadu 2017, 19:54:14
Lol a copak se stane s tím nátěrem karbidu wolframu po prvním intenzivnějším zabrždění?
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: fu 23 Listopadu 2017, 20:14:03
Lol a copak se stane s tím nátěrem karbidu wolframu po prvním intenzivnějším zabrždění?
Nater WC to zni zajimave....
Bud odejde desticka, nebo kotouc, energie se musi zmenit nakonec v teplo...
Spis bych se zajimal co bude pojivem, patrne kobalt, same zdrave veci  :D

Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: ViktorN 23 Listopadu 2017, 20:53:29
To je jak s náhražkou náplně klimatizací HFO-1234yf (R-1234yf), kterou nařídili soudruzi z EU, aby to bylo více ekologické. Co naplat, že jsou kontrastudie, které prokazují ještě horší dopady na životní prostředí a navíc v případě havárie auta to může způsobit požár a navíc jako bonus ještě otrávit posádku…
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: gumidos 28 Listopadu 2017, 13:27:01
Další zajímavý článek: https://auto.idnes.cz/tesla-semi-musk-elon-tahac-kamion-d47-/automoto.aspx?c=A171128_095804_automoto_fdv
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Jan Novák 28 Listopadu 2017, 14:08:06
Další zajímavý článek: https://auto.idnes.cz/tesla-semi-musk-elon-tahac-kamion-d47-/automoto.aspx?c=A171128_095804_automoto_fdv

A z diskuse
"Elektrický náklaďák už byl vymyšlen asi před 60 lety. Jmenuje se nákladní vlak s elektrickou lokomotivou. Nemá baterky, šťávu si bere přímo z troleje a utáhne asi 30 vagónů."
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: fu 08 Ledna 2018, 17:05:57
Dalsi clanek: A komu chcete ty elektromobily prodat?
https://auto.idnes.cz/elektromobil-nabijeni-fritz-indra-d5d-/automoto.aspx?c=A180102_233240_automoto_fdv
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: gumidos 22 Března 2018, 15:46:50
Porovnání emisí Co2 provedené ADAC.
http://www.autoforum.cz/zajimavosti/nemci-spocitali-jak-moc-jsou-elektromobily-ekologicke-proti-dieselum-a-spol-vysledky-prekvapily-i-je-samotne/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu

Výsledek samotný ADAC překvapil - spíše možná ale nepřekvapil.
- prostě to nějak odmítá vycházet pozitivně (a to je pouze porovnání Co2)
- dýcháním a prděním vyrobíme cca 1/4 toho, co provozem vozidla
- rozdíl mezi vyšší střední třídou a malými auty není až tak dramatický - cca 1/4.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: fu 27 Března 2018, 08:27:36
Zákaz dieselů? Nepotřebuji výkon dvou autobusových motorů, abych dojel na nákup, říká Vojtíšek z ČVUT

https://domaci.ihned.cz/c1-66092800-zakaz-dieselu-nepotrebuji-vykon-dvou-autobusovych-motoru-abych-dojel-na-nakup-rika-vojtisek-z-cvut
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: mrfelix 27 Března 2018, 12:35:06
To by mě zajímalo, které osobní auto běžně používané k ježdění na nákup má výkon dvou autobusových motorů. Ať nežeru, tak aspoň jednoho.
Běžné nynější nové městské autobusy mají 310-400 koní.
https://www.iveco.com/ivecobus/cz-cz/produkty/pages/iveco-bus-urbanway-diesel.aspx

Ty starší, pokud vím, nejméně 215 kW. Kdo z vás má dieslové auto 2x215 kW na ježdění na nákup?
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 31 Března 2018, 15:02:56
Půlka paniček v esúvéčkách. Ste si ráčil nevšimnout těch dvanáctiválcovejch šestilitrů? Samozřejmě smysl existence toho motorou nechápu, ale docela taková zrůdnost jde. I ty menší, 3+ litry.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Caroprd111 31 Března 2018, 15:37:46
Spíš tam většinou mají 3.0 V6 naftu, což v ty těžký krabici žádná raketa není. Narazit na něco silnějšího je z mojí zkušenosti zázrak.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 31 Března 2018, 17:14:25
Myslim že do toho města, kam s tím jezděj, je to furt až moc a poměr výkonu na kilo je pořád někde jinde, než u 1.0 turbodehtu v nějaké nákupní kabele. A von je taky autobus a autobus, byste se kolikrát divil, jak strašně podmotorovaný to je. A když to nemám blbej motor, tak to má blbou převodovku. Případně jsou takový, co maj na hovno obojí :D Takovej Irisbus Citelis má právě 180-215 kW, ne 215+, ale 215- :D Starší busy řady B900, stále jich ještě jezdí docela dost, mají už třeba jen 150-180 kW. To už sou úplně jiný čísla.

Teoreticky to má smysl pro těch pár, co tam vozí třeba koně, ale takovej člověk si obvykle koupí fakt ofrouta, už jen kvůli vhodnosti na spoustu dalších věcí, ne nafouklej hatchback s velkým motorem. Ty motory mají totiž taky naprosto úchylný servisní intervaly (a i přes to velkou poruchovost), protože to je šílený a složitý jak raketoplán.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: fu 31 Března 2018, 22:07:38
Napadlo Vas, ze to pocita vzkon na osobu ci kg?
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 01 Dubna 2018, 11:54:07
To by pak bylo někde kolem 10 motorů z autobusu, ne dvou  8)
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: opas 01 Dubna 2018, 12:28:57
Ono to relativní podmotorování autobusů smysl dává. U aut to jsou maximálně odlehčené oturbené motory s vysokým litrovým výkonem, které těch 150kW dávají při předjíždění do kopce možná pár minut.
U autobusu musí těch 150kW dávat furt a vydržet při tom nájezd asi tak milion km. Z toho plyne jiná konstrukce.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Behemot 01 Dubna 2018, 12:48:25
No, dřív dyž jezdili autobus lidi s manuálem, tak to dávalo smysl. Většinou se rychle naučili ten motor držet v adekvátních otáčkách. Pak přišly automatony a úchylný normy a dopadá to strašně - zvlášť když to někdo pošle jezdit naše kopce - motory věčně v hajzlu a následně vývoj jako u osobáků - každá generace o třetinu vyšší výkon, jak vidíme. Aby to v těch 1200 otáčkách, kam to automaton neustále posílá, mohlo ty serpentiny vůbec vylejzat.
Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: fu 01 Dubna 2018, 13:18:05
mozna to soudruh myslel objemem motoru na tunu(podivne nahlizeni technika):
https://www.iveco.com/ivecobus/cz-cz/collections/technical_sheets/Documents/Iveco_Bus_Update/Urbanway/diesel/Urbanway_12_m_Cursor_9_Diesel_E6.pdf
autobus ~15t objem motoru 8,7L = 0.58 L/t

http://www.klokocka.cz/data/file/o/c/Octavia_Combi_TD.pdf
auto ~2t, 1.9L=0.95


Název: Re:Znečištování
Přispěvatel: Mike 02 Dubna 2018, 23:38:19
Spíš tam většinou mají 3.0 V6 naftu, což v ty těžký krabici žádná raketa není.
nejsem panička
mám tam R6, obsah viz výše
a 100koní na tunu mi nepřijde nijak přehnaný