30kmhcz

Poradna => Potřebuji poradit - ostatní => Téma založeno: cocomoon 04 Srpna 2021, 18:18:13

Název: Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: cocomoon 04 Srpna 2021, 18:18:13
Ahoj,

Spíš jen tak pro info ostatním, jak probíhá boj s pojišťovnou, když se vás po nehodě snaží vzít na hůl. Ale i případné komentáře, nezaujatý postoj na věc, čí rady uvítám.

Měl jsem nehodu. Jeden lepič nedobrzdil a poškodil mi zadek vozu. Nárazník na výměnu, tažné na výměnu, trošku pomačkané zadní dveře, skelet za nárazníkem pomačkaný a nutný vytáhnout, nebo vyměnit. To vše u Subaru. Servis není na každém kroku, druhovýroba na tyto díly neexistuje a ani tyto díly nejsou moc levné.

Zvolil jsem škodu rozpočtem, nebo jsem si chtěl vůz opravit sám.
Pojišťovna ČPP napsala nějaké věci k výměně (samozřejmě né všechny) a dala si na ně 50% amortizaci.
Pak napsala nějaké věci k lakování a dala si amortizaci asi 38%. Ceny práce ohodnotila na nějaký časový fond a dala tam směšných 300 Kč bez DPH za práci (jak servis, tak lakýrnické práce).
Celkem to spočítala bez pár korun na 25 tis.

Napsal jsem tedy nesouhlas s výší plnění. Napsal argumenty. Např. že sice můžu koupit díl z vrakoviště, který stojí 50%, ale tam musím dojet, nebo si díl nechat poslat, lakýrník se starým dílem bude mít více práce.
Dále jsem nesouhlasi s vůbec žádnou amortizací na lakování, neb dle mě je práce za lakování jasně daná a odmítám lakovně doplácet ze svého.
Dále jsem rozporoval počet dílů (některé zdeformované držáky nárazníku opoměli, také mi nárazem zdeformovali a poškrábali orig okrasné koncovky výfuku) na výměnu a například to, že při lakování 5 dveří je nutné odstranit nápisy, které stojí téměř 2000,-. Po písmenkách to nikdo zpět lepit nebude a co jsem četl různé fóra, tak to stejně nikdy nedrží tak jako originál a časem nějaké písmenko odpadne.
Požadoval jsem také náhradu za to, že nyní mám bouraný vůz (do této doby bez bouračky pokud vím). Auto stojí cca 100-120 tis. Požadoval jsem 5 tis, což je myslím reálné, ne? Těžko zhodnotím vůz při prodeji tak, když napíšu, že má nový zadní nárazník, spíše to bude naopak.

Pojišťovna odpověděla, že těch 25 tis je OK.

Tak jsem tedy odpověděl, že nesouhlasím s formou likvidace rozpočtem a žádám o opravu v autorizovaném servisu Subaru na fakturu. Jsem po dovolené a nemám volné finanční prostředky na to, abych opravud v aut. servisu zacáloval ze svého a pak to po pojišťovně vymáhal. Zároveň po dobu opravy chci náhradní vůz.

To je zatím vše. Čekám na vyjádření pojišťovny. Když semnou chce vyjebávat, tak to uděláme tak, aby jí to stálo co nejvíce. Smluvní servis odmítám.

Pokud nebude souhlasit, tak další krok bude asi hledání právníka a pak samozřejmě nárokování dalších vícenákladů, které s tím budu mít.

Jen snad otázečka. Je vhodné v tomto případě hledat nějakého právníka, který se na to specializuje? Nevím jak v okolí nějakého najít. Nebo v tomto případě postačí i komunikace s právníkem na dálku?
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: alo.is 04 Srpna 2021, 18:35:37
Já bych zaplatil soudnímu znalci za znalecký posudek a pak bych tím argumentoval.
https://www.google.cz/search?q=soudni+znalec+auto (https://www.google.cz/search?q=soudni+znalec+auto)
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: cocomoon 04 Srpna 2021, 18:37:32
To je v plánu, ale začnu konzultací s právníkem. Pak až kdyžtak soudní znalec.
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: Nikdo Nikdovič 04 Srpna 2021, 21:25:40
Můj odhad dalšího vývoje je, že autorizák si řekne o 90 000 a pojišťovna odhadne cenu vozu na 80 000 a konstatuje totálku. Cena "vraku" se pak v dražbě vyšplhá cca na těch 55 000 a pojišťovna vám tak nabídne 25 000. (Tím nechci nijak naznačovat, ze to bude správně.)
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: IZS 05 Srpna 2021, 01:10:04
Určitě se braňte. Pokud vám vznikla škoda na vozidle, tak jste již správně naznačil, že ta škoda je dvojí. Zaprvé došlo k poklesu tržní hodnoty vozidla, tedy vůz, který nyní máte, již nemá hodnotu 120.000,- Kč, ale třeba jen 100.000,- Kč, a to i pokud jej opravíte (záleží na místě a rozsahu poškození). Zadruhé došlo k poškození ve smyslu deformace, tedy máte poškozené díly, které je nutné vyměnit a to stojí peníze. Účelem pojistného plnění z povinného ručení je nahradit obě dvě tyto složky, neboť jedině tehdy je škoda skutečně a plně nahrazena.

Pokud se vás pojišťovna snaží na pojistném plnění zkrátit, přičemž amortizace dílů je nepřípustná (k tomu například Ústavní soud ve svém nálezu sp. zn. IV. ÚS 2043/17 ze dne 14. února 2018 (http://kraken.slv.cz/IV.US2043/17)) už jen z principu ochrany poškozené strany (kupování náhradních dílů na vrakovišti na vlastní náklady nebo faktická spoluúčast na likvidaci nezaviněné škody jdou proti smyslu tohoto principu), nezbyde vám patrně nic jiného, než si skutečně přizvat právníka. To udělejte ideálně hned a v ideálním případě poté, co vstoupí do vašeho jednání s pojišťovnou, pojišťovna povolí. Pokud ne, tak zbývá řešení soudní cestou. Určité riziko popisuje pan Nikdovič, avšak hodnota vozidla musí korespondovat s obvyklou tržní cenou vozu stejného stáří a stejného stavu. Pokud máte věrohodný přehled o tom, že vozidlo na trhu běžně stojí 100-120.000,- Kč, pak by se nemělo stát, že pojišťovna stanoví hodnotu třeba na 80.000,- Kč (ale zkusit to samozřejmě může).

Optimální řešení pro vás je podle mě vyhnout se autorizovanému servisu, kde se pojišťovna může snažit cukat přes tu totální škodu, ale zároveň eliminovat snížení ceny dílů o amortizaci a naopak přihodit nějakou kompenzaci za pokles tržní hodnoty (nyní havarovaného) vozidla.
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: cocomoon 05 Srpna 2021, 07:24:41
O tom, že amortizace je nepřípustná vím. Jen nevím jak se na to pohlíží v případě likvidace škody rozpočtem.
Kdyby vypláceli 100% ceny orig dílů, tak by se z toho stal super bussines.

Poslal jsem žádost do autorizáku na hrubé nacenění opravy. Nemyslím, že by to bylo nějak moc drahé.
Díly mě vycházení na 33 tis s dph. Nějaká karosářská práce + lakování. Mysím že to bude někde mezi 50-60 tis.
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: cocomoon 05 Srpna 2021, 10:57:57
Takže pojišťovna akceptovala vrácení peněz za likvidaci rozpočtem.
Nyní po neděli povezu vůz do aut. servisu na opravu.
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: asmodeus 07 Srpna 2021, 22:55:41
Tohle je asi jediná rozumná cesta. Na opravu rozpočtem by dneska přistoupil jen dobrodruh. Časy, kdy autorizák vycházel nejmíň 2x dráž jsou dávno pryč, naopak z autorizáku jsem dostal šablonu, kdy byl na faktuře výpis do poslední lepicí pásky a na to pojišťovny slyší.
Ideální je, když je servis smluvním partnerem pojišťovny a jako bonus pro zákazníky vše zařídí.
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: Panek 11 Srpna 2021, 08:43:20
Mně někdo naboural zaparkované auto. Škoda na levém předním rohu a zpětné zrcátko pryč. Asi vožralej, protože to zapíchl do zadku auta přede mnou a o mé auto se hrubě otřel. Viník nezjištěn, protože ujel.
Takže to šlo z mého havarijního a rozpočet byl 13.000. Škodu jsem napravil za 1.420 Kč. Kupoval jsem lištu do nárazníku, zrcátko. Ulámané úchyty u světlometu jsem svařil plastem ze starého zrcátka a pomuchlaný blatník vyklepal.  Blatník je křivý a dodřený, ale co STK to prošlo. Čekám na nedání přednosti.  Teď se učím nebrzdit do křižovatky, kde mám přednost zprava. Už asi 4x jsem mohl být nabouraný, ale prostě to reflexivně zašlápnu.
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: signoflife 11 Srpna 2021, 11:34:45
Kde máte přednost zprava, je třeba to pořádně přišlápnout..... :-))
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: cocomoon 11 Srpna 2021, 11:43:00
Aby jste místo nového blatníku neměl z auta totálku, když to dostane ránu na kolo a odnese to celá náprava a její nosné prvky v karoserii.
Já si havarijko neplatím. Za ty roky co ho neplatím si už můžu koupit slušnou ojetinu :-)
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: Panek 12 Srpna 2021, 08:13:50
11 let starý ford. Motor i karoserie je funkční, nicméně ve stavu, kdy se prodej nevyplatí a je lepší auto dojezdit. Další závady v interiéru (směrování vzduchu, orig. rádio blbne). Takže totálka by úplně nevadila.
Dnes jsem zase nedostal přednost při vyjíždění od baráku. Prostě krásná silnice, která by měla být hlavní, ale asi se šetří na značkách. Takže každá ulička od paneláku je křižovatkou s předností zprava. Jenže já v té křižovatce odbočuju vlevo, takže tam koukám a přijíždějící vozidlo vidím. Takže jsem to zase instinktivně ubrzdil.
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: cocomoon 18 Srpna 2021, 14:17:13
Tak situace taková, že auto je v autorizáku a autorizák mi dal zapravdu, že tam není sepsáno veškeré poškození. Budou si volat znovu technika.
Jen mě překvapilo, že ohnutej spodek 5 dveří je na nové dveře. Co jsem koukal tak jsou hliníkové a stojí 20 tis. Rovnat hliník nelze, prasknul by. Poškození bylo viditelné pouhým okem a technik to nezapsal.

V servisu mají strach, aby to nebylo na totálku.
Může pojišťovna přehodnotit škodu na totálku, když mají neschopného technika a pojišťovna i přes moje argumenty tvrdila, že rozsah škody je OK.
A co s pracemi, které byli na autě udělány? Koupil jsem k opravě třeba nové tažné a před opravou si nechal vyměnit radiátor topení. Kdybych hned od začátku věděl, že je to totálka, tak bych samozřejmě nic takového neprováděl. To zaplatí v případě nesprávného ohodnocení technikem, kdo?

A někde jsem zahlédl článek, že nový občanský zákoník upřednostňuje uvedení věci do původního stavu, před náhradou v penězích a že lze i nechat opravit vůz, pokud cena opravy lehce převyšuje jeho hodnotu před nehodou. Jen to teď nemůžu najít.
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: František Dobrota 19 Srpna 2021, 09:57:02
Moc Vam nezavidim, jste ve velmi podobne situaci jako ja. Nejdulezitejsi parametr je cena za jakou se nyni obdobne auta prodavaji. Vemte prvni tri auta ktere jsou spis na vrakoviste a z tech udelaji obecnou cenu. Z teto ceny pokud je oprava okolo 70% tak je realne to opravit, pokud je nad tech 80% neverim ze to minimalne bez pravnika budou akceptovat.

Mel jsem podobny pripad, taky CPP, auto obvykla cena 200k kc, cena opravy v autorizaku by presahla tuto castku. Obvyklou cenu auta podhodnotili zhruba o 70k kc oproti realne prodejni cene, ceny v inzeratech byvaji vyssi. Na jakoukoliv argumentaci nebrali zretel, VIN podle kterych srovnavali jsem z nich nedostal. Vzdy vam odpovi tak, ze na to dulezite neodpovi vubec ( VIN aut podle kterych urcili cenu ) pak ucelove lzou ( vybava vozidla v cene 70k € podle nich nema zadny vliv na obecnou cenu ) a odpovi na nepodstatne veci pripadne na to na co jste se vubec neptal. Co mne nejvic zarazilo ze vylozene lzou, nedivim se ale moc, neni nikdo kdo by je za 'omyl' potrestal. Jelikoz s likvidatorem debilem neni mozne jakkoliv pohnout, predal jsem to cele advokatovi. Zatim nemam zadny vysledek, auto se nechalo ocenit v autorizaku kde to ocenili podle mne dost presne, zada po nich VIN aut ze kterych urcili obecnou cenu a pocitam s tim ze se mu vysmeji stejne jako mne. Myslim si ze pote bude nasledovat predzalobni vyzva a bez soudu to nepujde.

Pokud se jedna o starsi auto a vyse plneni by mela atakovat 70% obvykle ceny neverim ze z toho nebudou chtit udelat totalku, tu podhodnotit, hodit do drazby a Vam vyplatit almuznu za kterou srovnatelne auto neni mozne poridit. Cim starsi auto a cim vyssi skoda tim logaritmicky vzrusta jejich snaha Vas oskubat.

To ze nezahrnou veskere poskozeni je zamer. Delaji to hlavne proto ze pokud to opravite bez jejich souhlasu neproplati to. Pokud budete narokovat opravu maji dalsi prostor k tomu aby auto spadlo do totalky. Nejlepsi pro pojistovnu je oprava rozpoctem, ta je vzdy smesna. Pri likvidaci na fakturu budou kalkulovat ceny originalnich dilu a ceny prace autorizovanych servisu. Jakmile vyciti ze by to mohlo spadnout do totalky tak to tam hodi. Nejdrahsi a nejnevyhodnejsi je pro pojistovnu je oprava. Pokud je to starsi auto, udelaji vse pro to aby se neopravovalo, viz moje podhodnoceni auta.
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: cocomoon 19 Srpna 2021, 12:46:25
Já myslím, že cena je určitě přes 100 tis. V čr je na prodej pouze jedno srovnatelné, ale bez LPG za 110 tis. Pak je ještě jedno o rok starší s lpg za 140, ale to je dle mě jen zbožné přání majitele. Na mobile.de pouze dvě totožné za 5000 a 5500€.
Pokud mi to ocení na 80 tis, nebo něco podobného, tak se s tím určitě nesmířím.
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: František Dobrota 19 Srpna 2021, 13:47:46
Ja bych po autorizaku chctel at naceni tu opravu. Budete mit jasno pomerne hned. Ja mel smulu v tom ze u mne oprava v autorizaku prekrocila cenu vozidla a nebylo tam co resit. A jelikoz jsou nepostizitelni za odhad auta udelali co mohli, pohdodnotili auto a totalni skoda. Coz mne nevadi, ale kdyz teda totalni skoda tak po nich chci vyplatit castku za srovnatelne auto motoricky i priplatkovou vybavou.
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: Nikdo Nikdovič 19 Srpna 2021, 14:45:11
Nechci malovat čerta na zeď už jsem to odhadoval výš, ale jestli to bude např. nějaký Outback s plynem, z předminulého desetiletí (200X) a má nálet přes 200k km klidně s AWD a v trojpedalu tak první odhad pojišťovny bude možná i pod 80, výbava a stav naprosto ignor. Se spoustou práce, kontrovanim odborným posudkem atd. to snad k těm 100 000k doklepete. Budu upřímně držet palce, je to zlo, ale pojišťovnám se tenhle přístup dlouhodobě prostě vyplatí.
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: cocomoon 06 Září 2021, 13:38:41
Tak když to autorizák prohlédl, tak ještě zhodnotil, že jsou 5 dveře na výměnu, můj prvotní názor byl, že lehlce ohnutá spodní hrana půjde narovnat a po pojišťovně jsem jen požadoval lak + nové nápisy. Ale hliník rovnat nelze.
No nic. Smůla pojišťovny. Cena nového dílů 20 tis.
Jejich likvidátor to po 3 návštěvě v autorizáku asi pod tíhou argumentů zapsal. Jako bonus budou nové tepelné štíty výfuku, které byli nárazem zdeformovaný a které autorizák odmítl rovnat a rovnou je taky prohlásil, že jsou navýměnu.

Nevíte někdo ohledně náhradního vozu. Našel jsem nějaký dokument, kde si ČPP pausálně účtuje 2 kč za km, jako náhradu za to, že člověk neopotřebovává své auto, ale opotřebovává zapůjčené.
Mě to příjde nějak hodně. Tolik za servis rozhodně nedávám. Také jsem našel rozsudek, že by pojišťovna měla tuto částku dostatečně zdůvodnit k přihlédnutím k vozu.

Lze také argumentovat tím, že můj vůz byl na LPG, tudíž moje náklady na provoz byli jinde oproti vozu náhradnímu, který na LPG není?
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: František Dobrota 06 Září 2021, 17:27:24
https://www.cpp.cz/file/edee/2021/03/limity-2021-s-logem-z-2-2021.pdf

Ma tam ceny ktere akceptuje i bez odpoctu PN, samozrejme o dost nozsi. A pozor na fakt ze stari vozidla hraje taky roli, je li auto starsi nedosahnete na stejnou tridu vozidla.

Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: cocomoon 06 Září 2021, 19:10:51
Tak to jsem nepochopil co je to PN.
Tak to jsem v pohodě. Půjčil jsem si malinké auto, které se do toho s přehledem vejde.
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: cocomoon 22 Září 2021, 10:18:23
Takže pokrok.
Pojišťovna uhradila komplet opravu v autorizáku. Napočítal jsem také PHM za cestu do servisu a zpět (cesta tam a zpět mým vozem + tam a zpět zapůjčeným vozem). U mého vozu včetně paušálních nákladů za opotřebení vozu, podle jejich ceníku. Bez keců uhrazeno. Celkem cca 82 tis.
Ještě jsem znovu upozornil, že nemám stále kalkulaci za tržní znehodnocení vozidla. To je prý ve zpracování. Tak čekám.

Teď ještě chtěli dodat nějaký papíry od zapůjčeného vozu, tak jsem dodal a čekám na vyjádření. Tam jde o 22 tis.
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: cocomoon 22 Září 2021, 13:46:43
Přišla odpověď od pojišťovny ohledně snížení ceny vozu po nehodě.

"Obchodní znehodnocení se mimo jiné nevztahuje na vozidla starší 4 let, plastové díly, světla apod."

By mě zajímalo jak na to přišli, že bouraný vůz, byť starší, má po nehodě stejnou cenu, jako ten samý nebouraný.

Nikde jsem v rozsudkách nenašel nic o tom, že by to bylo limitované stářím vozu. Takže co. Nechat si zpracovat znalecký posudek?
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: cocomoon 20 Října 2021, 20:37:38
Měl bych dotaz, jak je to s těma termínama, kdy musí pojišťovna plnit? Ty 3 měsíce jsou počítáný od kdy?

Nehoda nahlášena 7.7.
Nějaké kočkování o výši škody, viz vlákno. Auto nakonec dáno do servisu na opravu.
Faktury pojitovně zaslány 15.9. Uhrazena část za opravu, ale do dnešního dne stále neuhrazena část za zápůjčku vozu.

Pojišťovna si vyžádala nějaké dokumenty, jako smlouvu o zápůjčce, velký techničák, doklad o zaplacení (to jsem myslel, že je faktura), ale pojišťovna to chtěla znovu, tak jsem jí poslal potvrzení o úhradě z banky.

Neříkám, že jsem vždy doložil vše správně, ale pojišťovna vždy po dodání dokumentů nijak nereaguje a mlčí klidně 14 dní. To to vždy nevydržím a zavolám tam, tam dají urgenci likvidátorovy a ten se milostivě během pár dnů ozve.
Poslední dokumenty jsem dodával 4.10. Do dnešního dne se nikdo neozval. To jsem opět provedl urgenci na tel. lince. Přímo s likvidátorem se prý spojit nelze.

Nevím kdy to začít prudit trošku více. Jsem rozhodnut to klidně dát k soudu, ale nevím kdy se k tomu odhodlat, už mě to jednání přestává bavit.
Stížnost na ČNB zaslána, že pojišťovna nepostupuje vsouladu se zákonem, kdy musí pracovat bez zbytečného odkladu, ale počítám, že si semnou vytřou zadek, tak jako vždy, když někdo zašle stížnost na pojišťovnu.
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: Nikdo Nikdovič 03 Ledna 2022, 07:36:41
Jak to nakonec dopadlo? Pustili víc?
Název: Re:Vymáhání nedostatečného plnění z pojišťovny
Přispěvatel: cocomoon 03 Ledna 2022, 10:17:25
Dopadlo to tak, že ČNB jako vždy si s tím vytřela zadek i když pojišťovna prostě nefungovala podle toho jak jí to nařizuje zákon a vždy se začlo něco dít až po urgenci.

Nakonec to dopadlo tak, že oprava stála asi 85 tis a zápůjčka vozu 22 tis.  (původně nabízeli asi 25 tis na plnění rozpočtem). Taktže prostě pojišťovna je dobrý hosporář. Něž aby mi dali adekvátní částku na plnění rozpočtem. Přistoupil bych na cokoliv nad 35 tis, tak mě raději dotlačili k tomu, že to dostali faktury s plnou parádou za 100 tis. Naúčtoval jsem jim í palivo za cestu do a ze servisu včetně kilometrového opotřebení vozu podle jejich tabulek. Taky proplatili.

Vše nakonec uhrazeno. Kromě asi 3 tisíc za zápůjčku vozu. Nějak jsem úplně nepochopil ty jejich max. ceny za zápůjčku a v autorizáku měli o něco dražší vůz než byl limit. Nicméně je to asi jedno, protože mi současně během opravy udělali dvě svolávačky a vyměnili radiátor topení.

Takže se dá říci že jsem na svejch.