30kmhcz

Tisk, média, internet => Zajímavé články z internetu => Téma založeno: lora 14 Května 2021, 14:18:15

Název: Nehoda při zipování
Přispěvatel: lora 14 Května 2021, 14:18:15
Narazil jsem na tento starý článek: https://www.zelenavlna.cz/kdo-je-vinikem-nehody-v-miste-kde-se-auta-stridave-radi-do-jednoho-pruhu-7914696 a zaujalo mě toto:

"Zároveň zákon říká, že při souběžné jízdě, kdy jeden pruh končí, má řidič v pokračujícím pruhu umožnit řidičům z končícího pruhu střídavé řazení. Pravidlo zipu je tedy podle instruktora autoškoly Jiřího Dovrtěla pouze možností a nikoli povinností, kterou si můžeme vynutit. „Ten najíždějící řidič má povinnost zodpovědnosti, takže nevynucovat si najíždění, necpat se mezi ostatní řidiče."

Jaký na to máte náhor? Pokud tam vjedu, když bude na mě řada a nějaká lopata to do mě nabourá, kdo je viník? Popřípadě, pokud budu v právu tam vjet a vynutím si ho a dojde k nehodě, jak se to rozhoduje?
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: Jenyk 14 Května 2021, 17:08:23
Nemáte právo si přednost na zipu vynucovat. Nepusti-li Vás a buch, vinen jste Vy (zjednodušují, samozřejmě to může být složitější; nezabránění nehodě atd.)
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: Behemot 14 Května 2021, 20:01:13
Citace
Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu.

Není tam žádný může umožnit, nemusí umožnit, umožní podle toho jakou má náladu nebo jak svítí slunko. Je tam umožní, takže to musí dělat. Pokud to neudělají, není do poslední chvíle zjevný, že místo uzavřou a řidič vozidla připojujícího se z končícího pruhu do nich drcne, nehodu zavinil ten, co neumožnil. Je na čase to taky začít vymáhat, dyž už to tam je, vobčas těch kriplů taky mám plný zuby.
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: Jenyk 14 Května 2021, 20:32:12
Celé je to takto (Zákon o silničním provozu č. 361/2000 Sb.,§ 12 Jízda v jízdních pruzích):

(5) Přejíždět z jednoho jízdního pruhu do druhého smí řidič jen tehdy, neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí; přitom musí dávat znamení o změně směru jízdy. Při souběžné jízdě umožní řidiči vozidel jedoucích v průběžném pruhu řidičům vozidel do tohoto pruhu přejíždějících z pruhu, který přestal být průběžným, vjet tak, aby se vozidla jedoucí v průběžném pruhu a vozidla do něho přejíždějící mohla řadit střídavě po jednom do jízdního proudu průběžného pruhu. Tam, kde se dva jízdní pruhy sbíhají v jeden, aniž by bylo zřejmé, který z nich je průběžný, nesmí řidič jedoucí v levém jízdním pruhu ohrozit řidiče jedoucího v pravém jízdním pruhu.

Rozumím tomu tak, že pokud mi vjetí hejhula neumožní, nezískávám žádné právo porušit "neohrozí-li a neomezí-li řidiče jedoucího v jízdním pruhu, do kterého přejíždí". A mimochodem, už se mi dlouho nestalo, že mne nepustil další v řadě. Prodělal jsem...tři vteřiny?
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: hh 15 Května 2021, 02:15:11
Jaký na to máte náhor? Pokud tam vjedu, když bude na mě řada a nějaká lopata to do mě nabourá, kdo je viník? Popřípadě, pokud budu v právu tam vjet a vynutím si ho a dojde k nehodě, jak se to rozhoduje?
To je jednoduché, teoreticky za takovou nehodu nejčastěji budou moct oba dva - protože kdyby alespoň jeden řidič dodržel vše, co je v ZPPK (nejen v § 12, ale i obecné povinnosti v § 4 a 5), k nehodě by nedošlo. Prakticky bude záležet, jak si hodí vyšetřující fízl korunou, při absenci znaleckého zkoumání (které se kvůli ťukanci obvykle dělat nebude) si obhájí libovolný závěr.
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: Viktor Š. 15 Května 2021, 13:49:32
Prodělal jsem...tři vteřiny?

Bohužel pokud jste náhodou ještě jel, musel jste nejspíš zastavit nebo takřka zastavit, takže poslední pozůstatek plynulosti šel do pihele.
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: lerion 17 Května 2021, 10:22:36
Prodělal jsem...tři vteřiny?

Nejde o ty tri vteriny, ale o to, ze pokud musite zastavit, zastavuji i ti za vami. A siri se to jako razova vlna a co je u vas tri vteriny, je o 500 m dal na zacatku kolony stani minutu. Smysl zipu je prave v tom, ze vsichni pomalu jedou, v zuzeni jen zpomali a udelaji si rozestupy na auta. Kdyz to funguje, je to velice efektivni. Kdyz se tam sjedou dementi, ucpe se to.
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: Behemot 17 Května 2021, 10:36:27
To těmdle mislytelům nevysvětlíte, proto to bude vypadat, jak to bude vypadá, asi nafurt.
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: Jenyk 17 Května 2021, 17:33:20
Kdyz se tam sjedou dementi, ucpe se to.
Já nepouštěče nezipovače nikterak neobhajuji. Jen se snažím možná neobratně vyjádřit názor, že pokud mne někdo na zipu nepustí, nezískávám právo mu to tam narvat natvrdo. Mimochodem, případná nehoda by pravděpodobně znamenala ještě větší zdržení, než když se do zipu nenarvu. Moudřejší ustoupí.
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: ViktorN 17 Května 2021, 18:22:47
Všimnul jsem si, že někdy ti „nepouštěči“ nevznikají jen tak. Viděl jsem to mnohokrát třeba v Polsku. Například před zúžením do jednoho pruhu se to začne tak kilometr až dva před koncem dvojproudovky zpomalovat. A co udělají někteří frajeři? Okamžitě toho využijí a začnou předjíždět celé to zpomalení s tím, že na konci podle pravidla zipu si vynucují vřazení. No a samozřejmě ti, kteří si tu frontu poctivě odstáli a pak vidí ve zpětném zrcátku, díky komu ta fronta takhle narůstá, tak se jim nedivím, že prostě někdy nepustí a nebo že nějaký náklaďák vjede do levého pruhu a tyhle předjížděče prostě nepustí. Chápu to…
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: medved 17 Května 2021, 18:37:09
ViktorN> Jako ze opravdu? Ti, kteri se "zipuji" dva svetelne roky pred zuzenim jsou ti spravni? Ja se tedy naopak domnivam, ze princip zipu je v tom, jet co mozna nejdele v obou pruzich, pri tom tvorit potrebne rozestupy a teprve na konci se plynule stridave zaradit do pruhu jednoho. Ale treba se pletu.

Ale mate pravdu - to s tim nakladakem, ktery se rozhodne blokovat oba pruhy, delaji skutecna jenom polsti kamionaci, alespon nikoho jineho jsem to delat nevidel.
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: Behemot 17 Května 2021, 18:38:45
Počkej, takže to, že někdo je kretén a stojí zbytečně ve frontě jako znamená, že vostatní musí být taky kreténi? Chápeš, od čeho tam jsou ty dva pruhy? Zase další mislytel, že? Tydle hňupy potkávám pravidelně na křižovatce u Vypichu při vodbočení vod motola doprava na Bělohorskou. Místo aby vodbočovali do vobou pruhů, tak ucpou pravej a zůstanou stát v křižovatce, sice zelená, ale nikdo další se tam nedostane. Inteligence měňavky.

Samozřejmě ta idiocie u zastávek tam nemá co dělat, místa na úpravu vozovky pro vytvoření dvou pruhů je tam habaděj, ale co chtít po dešních plánovačích. Ti radši zruší pruh i na druhé straně žejo, jak nedávno.
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: ViktorN 17 Května 2021, 20:04:12
medved: problém je právě v těch, kteří tu plynulost (a výhodu zip systému) kazí tím že když vidí, že se to zpomaluje před zúžením, tak začnou rychle předjíždět, aby se pak štosovali na úkor ostatních. Elegance zipu je v tom, že ten kdo jede v tom druhém pruhu, se pak zvolna zařadí. Výhodou je, pokud skutečně jedou všichni tak nějak souběžně a rovnoměrně v obou pruzích a ke konci se začnou zipovat. To ale funguje jen do okamžiku, kdy toho začnou někteří zneužívat a tím tento systém zpomalí a nebo i zablokují (zbytečně způsobenou nehodou). Já to nedělám a v klidu jedu v stále v tom pruhu co před tím a začít „myškovat“ abych ušetřil pár minut mi připadá docela stupidní a „vychcané“. Je to částečně obdoba toho, když třeba na ucpané dálnici si někteří vytvoří (aniž by byl blízko sjezd) další jízdní pruh z odstavného pruhu a předjíždí ostatní, aby se pak na konci vnořovali zpět či zneužívají projíždějící sanitky a jedou za ní v těsném závěsu. A nebo ještě jiný případ, který také není klasickým zipem, nicméně je tomu podobný. Jedná se o případ odbočovacího pruhu, přičemž se vytvoří kolona u pruhu co pokračuje rovně. Pak někteří lumeni předjedou kolonu a na poslední chvíli si to rozmyslí a „zjistí, že vlastně musí jet rovně“ a snaží se vecpat zpět…
Ale tohle je čistě můj názor, já se jen snažím být víc ohleduplný a neomezovat ostatní…

Behemot: často tahle fronta zbytečně vzniká právě výhradně jen díky těmto předjížděčům. Oni si prostě vezmou čas těch druhých. To je to stejné jako když někdo předbíhá v obyčejné frontě. Buď se normálně lidi zařadí a postupují systémem FIFO, a nebo začnou někteří předbíhat a pak ti slušní na to doplatí, protože musí pak stát o to dýl. Ale někomu třeba tohle imponuje. Mně ne. Omlouvám se…
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: lora 17 Května 2021, 20:49:21
ViktorN: A co mají teda dělat ti řidiči v pruhu ve kterém není fronta? Mají jet dál (budou předbíhači) nebo se mají zařadit do fronty (budou kokoti)? Pokud řidičům ve frontě vadí, že stojí, proč se nepřesunou do rychlejšího pruhu?

Jinak smyslem zipu a řazení se u konce překážky je zmenšení kolony na polovinu, díky tomu zácpa nezasahuje do dalších křižovatek, kde se pak začnou kaskádově tvořit další zácpy. Tohle není akademický povídání, ale celkem reálná věc v Pražském provozu, pokud nevěříte, tak jak psal výše pan Behemot, běžte se podívat na Vypich a nebo kousek dál na Patočkovu, tam je krásně vidět, že neschopnost zipu způsobuje zbytečně další ucpané křižovatky (plus v tom hraje neschopnost pochopit, že do křižovatky se vjíždí jenom pokud ji můžu opustit)

medved:
Citace
Ale mate pravdu - to s tim nakladakem, ktery se rozhodne blokovat oba pruhy, delaji skutecna jenom polsti kamionaci, alespon nikoho jineho jsem to delat nevidel.
Nesouhlasím, kdysi jsem viděl video jedné lopaty s tatrou, jak dělá přesně toto, plus navíc začala ječet a řvát :)

Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: fu 17 Května 2021, 20:52:28
Neni to tak trivialni, jak to podavate, tak sice zni oficialni propaganda, ale realita je ponekud jinde.

1. vozidla v obou pruzich bezne maji jinou cestovni rychlost, tedy musi srovna cestovni rychlost
2. po srovnani rychlosti musi udrzet bezpecny rozestup -> rychlost klesa k ~0.5 puvodni rychlosti(130-60/90-45)
3. vozidla maji rozdilnou delku (kamion ~20m a osobak ~5m) , obdobne rozestup vozidel je jiny (TIR-TIR, OV-OV), tedy ruzne brzdeni
4. kazdy ridic reaguje jinak(jiny styl jizdy brzda-ply vs plynule), jiny rozestup etc., sem tam nejaka nahodila panika
5. kdyz dochazi k zipu a houstne provoz nastupuje pravidlo "ulicky"
6. ridic obvykle nevi, kdy zip presna nastava - nevidi pres kamion, dodavku apod.
7. ...

Na simulatoru to pro politiky vypada takto https://www.youtube.com/watch?v=LsSwISwgNI0 realitu vidite na dalnici, nejak to funguje, ale ne moc - pravidelne na dalnici kolem Brna totalni zacpa.

Obecna pravidla plati kooperace(teorie her), zip 50:50 az na konci, ale realne nemaji tyto pravidla takovy dopad, jak je tvrzeno - zkuste si to odsimulovat s beznymi nahodnostmi co jsem uvedl.

Jako proc vsichni uvazuji o zipu,  jako o nastroji bezne v dennim provozu. Je to nastroj typu svycarsky nuz, ktery mate v kapse a pouzijete ho 2x za rok.
Zvykli jsem si platit za predrazene precpane  dalnice na kterych je provoz pomalejsi nez na okresce a jeste si mlaskame, jak je to dobry...

V RA jsem nevidel zip ze dvou pruhu na jeden ani nepamatuji, temer vzdy jsou tam pruhy 2.
bezny provoz v CR -> OV-VYS (2) + KROM. -VYS(2) =  VY-HOLUBICE(2)+UH(1) + mestky provoz  X*Y =  BRNO (2!)    jak to asi muze fungovat a to je stav znamy 10 let.





Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: re4zon 17 Května 2021, 21:41:37
Tydle hňupy potkávám pravidelně na křižovatce u Vypichu při vodbočení vod motola doprava na Bělohorskou. Místo aby vodbočovali do vobou pruhů, tak ucpou pravej a zůstanou stát v křižovatce, sice zelená, ale nikdo další se tam nedostane. Inteligence měňavky.

Tohle tam potkávám taky. Ovšem ta křižovatka je na hovno celá. Nezřídka tam vidím opačný extrém, ti co jedou od Motola směr Patočkova se nacpou zcela správně do obou pruhů až do plna. A ti co jedou od kolejí z protějšího směru a chtěli odbočit do levého najednou nemají kam jet. Takže tam zůstane fronta přes koleje, do toho se začne cpát nervózní tramvaják a auta jedoucí rovně po Bělohorské a chaos je na světě.
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: Číkus 17 Května 2021, 22:25:40
To je to stejné jako když někdo předbíhá v obyčejné frontě.
To mi přijde nepřiléhavé. Je to stejné jako když se všichni zbytečně řadí do fronty k jedné pokladně a ještě se čertí, když se někdo vydá k druhé (volné) pokladně.
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: Mike 17 Května 2021, 23:24:49
pan fu to popsal vědecky
polopaticky - zkuste lít dva kýble do jednoho
no začne to přetékat

funkčnost je možné ověřit pravidelně za lanovým mostem směr ČM
pravý jede, ostatní poskakují
pakliže se v levém neobjeví qazi-zipovači, co mají potřebu před sebe pouštět "chudáky" z prostředního
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: ViktorN 17 Května 2021, 23:30:51
Číkusi, obávám se, že jste si s tímhle přirovnáním poněkud naběhnul. Fronty jsou dvě, pokladna jen jedna. Není žádná druhá volná pokladna. Pokud by byla, nebyl by to už ten „zip“. :-)

A dál už se k tomu vyjadřovat nehodlám, mám prostě na to svůj názor a nehodlám dál živit tuhle zbytečnou debatu.
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: lora 17 Května 2021, 23:59:04
ViktorN: Překvapuje mě, že se na tomhle fóru najdou veteráni, co neznají základní dopravní předpis jako zip :O
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: Číkus 18 Května 2021, 00:39:48
ViktorN> Fronty jsou dvě, pokladny jsou dvě, východ z obchodu je jeden.
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: Féna 18 Května 2021, 10:33:40
ViktorN: Když odhlédneme od teorie, rád bych věděl, jak by to mělo dle Vašeho názoru vypadat v reálu. Délka kolony v každém pruhu se může průběžně měnit. Je "neetické" přejet do končícího pruhu, když je tam kolona o dvě auta kratší? O deset? Když je úplně prázdný, protože se všichni nacpali do ostatních pruhů kilometr před zúžením? Jaký pak má vlastně celý zip smysl?

Na tohle se ptám jako člověk, co se často zařadí dříve, čistě z toho důvodu, že ta kolona možná jede pomaleji, ale plynule.
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: cocomoon 19 Května 2021, 14:23:46
Máte se začit řadit v rozumné vzdálenosti před zůžením podle rychlosti provozu.

Pokud se zařadíte dřív, tak v tom děláte bordel a zip už nikdy nefunguje, tak jak má. Už jen třeba proto, že ten co vás pustil, už potom na konci odmítne pustit toho, který se řadí správně, protože už přece jednoho před sebe pustil.

Pak se to celé zastaví a zpomalí.
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: Mike 19 Května 2021, 22:31:49
naopak, když se to řadí o kilometr dříve, tak v místě zúžení už to jede plynule  8)
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: .qoyi 19 Května 2021, 22:44:08
Nic si z toho nedelejte, tahle vcelku komplexni uvaha se mezi primaty rozsirila a bud to delaji dobre a nepripousti jinou variantu a nebo je jim to jedno tak jako vsude ve svete (v praxi o tom maji povedomi, ale 100% spravne to nedelaji skoro nikde) a provoz si to vyresi sam. Jenom nas ale napadne v zipu za provozu nekoho vychovavat (at uz jedna nebo druha strana) a vynucovat si prednost (agresivne, troubenim a porvavanim) na konci nebo blokovat volny pruh vedle stojici kolony.
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: ViktorN 19 Května 2021, 23:53:17
.qoyi: no, ono to platí asi docela obecně. Takoví „vychovávači“ jsou pak docela často zdrojem průserů a nehod nejen u ZIPů…
Název: Re:Nehoda při zipování
Přispěvatel: Behemot 21 Května 2021, 15:42:48
naopak, když se to řadí o kilometr dříve, tak v místě zúžení už to jede plynule  8)

Jo, a průser se protáhne na X kilometrů daleko. Makes sense.