30kmhcz

Poradna => Potřebuji poradit - ostatní => Téma založeno: adolf 30 Března 2021, 20:49:13

Název: Ukončení POV
Přispěvatel: adolf 30 Března 2021, 20:49:13
Dostal jsem se do situace, kdy mi současná pojišťovna Č oznámila zvýšení pojistného (skoro jako kdybych xkrát boural), ale já se na to vy*ral a teď, když mi mile připomněli platbu pojistného, mi došlo, že jsem debil. POV mi může za lepší cenu s vyššími limity zřídit otec u pojišťovny D (bezproblémový řidič, má u nich několik vozidel = mají ho rádi), problém je v tom, že od oznámení zvýšení pojistného uplynul víc než měsíc a do nového pojistného období už 6 týdnů nezbývá (měsíc a pár dní). Jak co nejméně problémově POV vypovědět/ukončit? Napadlo mě převést vozidlo na jeden či více dní na kamaráda, kolegu, bezdomovce (i když toho asi radši ne), poslat pojišťovně Č podepsanou smlouvu o prodeji vozidla, ta tak ze zákona pojištění ukončí a s kamarádem/kolegou/bezdomovcem se potom dohodneme na tom, že se mu nové auto nelíbí, protože jsem nechal moc nepořádku za sedačkou a rád by od smlouvy odstoupil, s čímž budu souhlasit a vozidlo bude zase moje.

Z čeho mám strach je, jestli takový účelový převod může způsobit nějaké problémy, např. jestli si toho pojišťovna Č nevšimne (přes ČKP) a nebude namítat, že jsem ji obalamutil, nedejbože se dožadovat zaplacení dalšího pojistného období?
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Mršťa 30 Března 2021, 21:17:14
Už ve třech případech jsem použil zaslání kupní smlouvy.
Pokaždé převod vlastnictví k vozidlu akceptovali, zaslali potvrzení o ukončení a zbytek peněz na účet, pak už se nic nedělo.
Měl jsem pro jistotu připravené podklady pro odstoupení od smlouvy podepsané oběma stranama, ale nebylo to potřeba.
Podstatné je, aby byla uzavřená nová smlouva o pojištění odpovědnosti.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: cocomoon 30 Března 2021, 22:04:35
Pojišťovna nemá jak dokázat, kdy jste se o zvýšení pojistného dozvěděl. Takže normálně poslat výpověď pro nesouhlas s cenou.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Féna 30 Března 2021, 22:14:53
Na to pozor, jsou to zmrdi. Take jsem tim argumentoval, pojistovne to ale bylo jedno, vypovedet smlouvu odmitli a nechali mi bezet dve POV na jedno auto zaroven s tim, ze jim podobne chovani nikdo nezakazuje.

Konkretne se takto chovala AXA, ale nedelam si iluze, ze by to nekde bylo vyrazne lepsi.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Mike 30 Března 2021, 22:25:54
je-li vozidlo s platnou TK, pak je podle mě než prodej ( a tedy ověřené podpisy, správní poplatky ) jednodušší uložení do depozitu, kde si jej po víkendu opět vyzvednete již s novou pojistkou
to by mělo být za 100,-
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: anipenny 30 Března 2021, 22:27:30
Zdravím, pokud má rada pomůže tak zkuste tuto mou obvyklou fintu, kterou dělám pro všechny mé klienty. Je to zcela legální a využívám pouze díru v legislativě:
- klient dá RZ do depozitu, operace trvá cca 20 minut.
- vyplní se na DI žádost o vyřazení vozidla z provozu
- předloží se TP a ORV a ukáží se ouřadovi obě RZ
- také musí být předložena nová zelená karta (od 1.7.2020 je bílá)
- důležité je požádat ouřadu o kopii TP s vyznačenou změnou vyřazení vozidla z provozu. Tu potom zašleme pojišťovně spolu s výpovědi a žádosti o navrácení zbytku nespotřebovaného pojistného
- Za tuto "srandu" zaplatíme úřadu poplatek 200,- Kč
- a potom ihned vozidlo vyjmeme z depozitu a ouřada nám toto opět zapíše do TP
Standardní operace na DI opravdu trvá cca 20 až 30 min. podle rychlosti ouřady i době covidové.
Pokud klient nemá čas provedu tuto operaci za něj oproti úředně ověřené PM k tomuto úkonu.
Zdá se to složité, ale je to opravdu brnkačka   :D :) ;)
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: adolf 30 Března 2021, 22:36:34
Bohuzel cokoli vyzadujici zapisy do TP je v soucasne dobe tezko proveditelne, kvuli covidu vyzaduji snad vsude rezervace a v mem okoli je vsechno vybookovane na tydny dopredu. Vzhledem k tomu, co napsal Mrsta, asi provedu podpis kupni smlouvy a nasledne odstoupeni od ni. V pripade situace, kterou popisuje Fena budu proste prubojny, resp. jim neposlu ani korunu na dalsi pojistne obdobi, podle zakona pojisteni zanika v momente, kdy pojistovne oznamim zmenu vlastnika. Jak to tak ctu, moje obavy, ze by se snad pojistovna ohanela ucelovym prepisem,  byly zcela zbytecne. :)

Diky vsem za rady!
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Behemot 31 Března 2021, 01:57:31
Důvodem pro výpověď je neplacení. Takže je možnost prostě nezaplatit, měli by to sami zrušit a nazdar, ale je dobrý se radši trochu poinformovat, je (menší, ale je) šance, že budou dělat vlny a vykazovat si to jako dluh. Optimální je podat nějakou tu výpověď a pak to nezaplatit, to by mohlo víc neprůstřelný.

Citace
e) dnem následujícím po marném uplynutí lhůty stanovené pojistitelem v upomínce k zaplacení pojistného nebo jeho části, doručené pojistníkovi; tato lhůta nesmí být kratší než 1 měsíc a upomínka pojistitele musí obsahovat upozornění na zánik pojištění odpovědnosti v případě nezaplacení dlužného pojistného a o této upomínce pojistitel současně informuje osobu uvedenou v pojistné smlouvě jako vlastník tuzemského vozidla, jde-li o osobu odlišnou od pojistníka; lhůtu stanovenou pojistitelem v upomínce k zaplacení pojistného nebo jeho části lze před jejím uplynutím dohodou prodloužit,
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Grave 31 Března 2021, 08:28:35
"... od oznámení zvýšení pojistného uplynul víc než měsíc ..."
Pokud poslali obyčejný dopis, tak nelze určit, kdy bylo oznámeno.
Mělo by tedy stačit napsat "Dle instrukcí z dopisu ..., který jsem včera obdržel, nesouhlasím s navýšením ..."
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Féna 31 Března 2021, 09:17:17
Ja pro jistotu popisu muj pribeh vcetne vsech detailu:

Klasicky prisla nova zelena karta se slozenkou, kde byla castka opet o par set korun vyssi, nez pred rokem. Mam vicero aut (u stejne pojistovny) a chtel jsem ty pojistky vyresit najednou. Cekal jsem, jaka castka prijde na druhe auto, abych pripadne vypovedel obe smlouvy naraz. To trvalo trochu dele, ale nakonec take dorazila informace o zvyseni ceny.

Sel jsem tedy za zprostredkovatelem, tam jsme se dostali na lepsi ceny s tim, ze to bude u stejne pojistovny. Zaslal jsem vypoved puvodni smlouvy a cekal s platbou smlouvy nove. Pojistovna mezitim poslala zelenou kartu ke smlouve nove a jelikoz se blizilo datum vyroci smlouvy, tak jsem novou smlouvu zaplatil. Pojistovna pockala do data, kdy uz nebylo mozne vypovedet novou smlouvu (tusim 14 dni) a den po uplynuti teto lhuty mi poslala zamitnuti vypovedi.

Mel jsem tedy dve smlouvy na jedno auto u jedne pojistovny a ani jedna nesla bez nejakych obstrukci vypovedet, z pojistovny jen suse oznamili, ze jim tohle jednani zakon nezakazuje. Nakonec tedy starou smlouvu zrusili, ale az po tom, co jsem jim vyhrozoval tim, ze u nich zrusim pojisteni vsech aut i penzijko.

Sice je clovek v pravu, ale muze si leda trhnout.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: cocomoon 31 Března 2021, 09:21:23
Dělám to tak, jak píšu výše. Posílám výpovědi pro nesouhlas se změnou výše pojistného a na nějaké termíny se neohlížím, bo pojišťovna to posílá obyčejnou poštou a nemá jak dokázat, že uplynulo více jak měsíc od doby, kdy jste se o změně dozvěděl.
Tady v tom případě se krásně nabízí argument, že první dopis jste vůbec nedostal a o změně jste se dozvěděl a z té upomínky.
Pokud s tím nějaká pojišťovna měla problém, tak není nic lepšího, než trvat na svém a zároveň podat stížnost na nadřízený orgán (i když o výsledku si nedělám iluze. Už jsem si jednou na postup pojišťovny stěžoval a poslali mě s tím do háje)

Druhá možnost je samozřejmě depozit. To že je nutné se objednat, není problém. Klidně to do depozitu můžete dát dva týdny po začátku platnosti nové pojistky. Vrátí vám poměrnou část. Ale novou pojistku je nutné zaplatit. A depozit stojí 200 Kč. Takto to dělám každý rok, když na zimu odhlašuju sezónní auto. Stačí pojišťovně poslat žádost o ukončení, foto velkého tp a číslo účtu, kam chcete peníze.

Neplacení je samozřejmě taky možnost. Taky jsem už prováděl. Protože jsem si založil novou pojistku a starou zapoměl zrušit. Jen v tomto případě, nevím jestli to vyjde levněji jak depozit. Protože pojišťovna smlouvu vypoví pro neplacení, ale bude se dožadovat zaplacení poměrné částky za dobu, kdy pojistka byla ještě platná. Zruší jí až tak za 2-3 měsíce.
V mém případě to bylo za vozejk, takže nějakých 40 kč ne netrápilo. Ale u auta už by to moha být vyšší částka.

EDIT
Féna:  tak je dobře že jste se nenechal odbýt. Ale zákon v tomto případě hovoří zcela jasně. Výpověď musíte podat do 1 měsíce od doby kdy jste se o změně ceny dozvěděl. V tomto případě pojišťovna tahá za kratší konec, bo nemá jak dokázat, kdy vás informovala, pokud to poslala obyčejným psaním. A v tomto případě také neplatí žádná lhůta, že jí to musíte oznámit 6 týdnů před výročím. Chtělo to jen správně argumentovat.

EDIT2:
Jinak špatně uzavřenou pojistku je také možné vypovědět 2 měsíce od vzniku bez udání důvodu. To pro případ, že by si někdo omylem uzavřel dvě pojistky současně a tu starou z nějakého důvodu nemohl zrušit.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: gumidos 31 Března 2021, 12:26:49
V první řadě si přečtěte, co máte nasmlouváno ohledně pokračování pojištění v dalším období. Viděl jsem i ujednání, že vyjma obvyklé možnosti vyslovení "nesouhlasu" s novou výší pojistného je navíc třeba úhrada pojistného pro další pojistné období. Souvisí to s poznámkou cocomoon ohledně dokazování doručení informace o nové výši pojistného, protože pojistitel termín doručení prokázat obvykle neumí.
Ignorujte poznámku Behemota o podání výpovědi a nezaplacení. Datum doručení výpovědi prokáže pojistitel jednoduše a pokud dojde výpověď pozdě, pak platí ustanovení § 2807 OZ - výpověď k dalšímu výročí.
Nezaplacení by mohlo být řešení  - platíte pouze pojistné do konce kalendářního měsíce, ve kterém pojištění zanikne. Počítejte s tím, že nejspíše upomínku obdržíte tak min. 8 týdnů po splatnosti a datum zániku vyjde do první poloviny měsíce, přičemž platit budete do konce kalendářního měsíce (§13(2) zákona 168/99) - takže si to spočítejte. Pokud půjdete cestou zániku pro neplacení - pak počkejte s uzavřením nové pojistky do doby, než vám přijde upomínka. Pojistitelé také mají přístup do databáze CKP - takže by ta upomínka klidně mohla přijít až za 10 měsíců a zaplatil byste dvakrát pojistné.
Nejlepší cesta je skutečně depozit. Případně bych zkusil to hrát na nedoručení nového předpisu a zelené karty.
S pojištěním přes tatíka je to už obehraná písnička - funguje to do doby, než to jednou fungovat přestane . Důvodem je "pojistný zájem" pojistníka (otce) na takovém pojištění.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: hh 31 Března 2021, 14:03:53
Gumidos +1

Výpověď je možnost, kde taháte za nejkratší konec provazu. Pokud ještě neskončilo předplacené období, ale nestihl jste lhůtu 1 měsíce podle § 2786 OZ (o čemž ale víte jen vy), zdá se jako cesta nejmenšího odporu oznámit pojistiteli písemně nesouhlas se zvýšením pojistného, do toho dopisu uvést, kdy jste se o změně dozvěděl (aby byl dodržen ten měsíc, máte-li nutkavou potřebu něco vysvětlovat, může za to třeba COVID-19 a trávení lockdownu mimo adresu, kam vám běžně chodí pošta), a že tedy počítáte s tím, že pojištění uplynutím období zanikne a ať vám to potvrdí.

A uvidíte, co se stane. Pravděpodobně to pojišťovna bude akceptovat. Pokud ne, plán B může být právě v neplacení - sdělíte pojišťovně, že trváte na tom, že smlouva ke konci období zanikla, takže jim nic nezaplatíte, a ať se podle toho zařídí. Bude-li pojišťovna taky trvat na svém, tedy že nesouhlas byl opožděný a smlouva pokračuje, třeba to urychlí upomínku. Tu je potřeba nezaplatit v určené lhůtě, mezitím uzavřít POV někde jinde (tak, aby tam nevzniklo nepojištěné období, nebude-li zřejmé, kdy přesně má k zániku POV pro neplacení dojít, radši s mírným překryvem) a až i stará pojišťovna zjistí, že její POV zaniklo a vyúčtuje vám poměrnou část za pár měsíců, tak jí to zaplatit - nejspíš by to vymáhali, možná neúspěšně, pokud byste trval na své verzi ohledně okamžiku doručení zvýšení pojistného, ale asi nemá smysl takovým sporem ztrácet energii, podstatné je, že dosáhnete zrušení POV, a (skoro) ho ani nebudete platit dvojmo.

Místo neplacení je jistější, ale administrativně složitější, už popsaná cesta přes depozit. Finančně to vyjde asi podobně (za depozit máte ten poplatek, ale u toho zániku pro neplacení platíte delší dobu starou pojistku a může se tam objevit část měsíce, za kterou musíte zaplatit staré i nové pojišťovně). Fingovaný prodej by asi taky fungoval, ale přijde mi to jako problematičtější možnost proti těm výše popsaným.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: adolf 31 Března 2021, 17:29:29
Nakonec to asi skončí depozitem, našel jsem relativně blízké pracoviště registru vozidel, kde mají volno a jak píše hh, je to jistější než prodej a následné odstoupení od smlouvy.

gumidos: Z § 2761 odst. 3 NOZ, Dal-li pojištěný souhlas k pojištění, má se za to, že pojistný zájem pojistníka byl prokázán, chápu, že pokud k pojištění udělím souhlas, je pojistný zájem prokázán. Nebo to chápu blbě, popř. jsem se ztratil v pojmech? (pojistník, pojištěný, pojistitel, fuj :) ) Nebo to nemělo souvislost s legislativou/pojistnými podmínkami, jen se tatík na*ere, až to vozidlo třikrát za rok nabořím, a pojistku mi ukončí?
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Féna 31 Března 2021, 21:28:11
cocomoon: Jsem si vseho samozrejme vedom, ale jak rikam, vypoved nove smlouvy uz nebyla mozna, protoze neakceptovani vypovedi smlouvy stare prislo jeden den po terminu. No a uprimne, rozdil je vetsinou ve stokorunach a at jsem sebevic v pravu, kdyz si pojistovna postavi hlavu, tezko hledat financne a casove nenarocnou variantu, jak z toho ven.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Behemot 01 Dubna 2021, 00:31:56
Někerý pojí-štěnicovny si vyžadujou vrácení zelené pro poukázání přeplatku, tak je dobrý si s tím neroztápět kamna.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Viktor Š. 01 Dubna 2021, 08:36:00
Někerý pojí-štěnicovny si vyžadujou vrácení zelené pro poukázání přeplatku, tak je dobrý si s tím neroztápět kamna.

Vrátit PDF?
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: adolf 01 Dubna 2021, 12:10:25
Behemot: Přepošlu jim zpátky ten mail s pdfkem, problém s tím nemám. :D
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Behemot 03 Dubna 2021, 01:17:09
Originál dycky posílají poštou, byť teda taky obyčejně.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Mesec 03 Dubna 2021, 07:50:28
Podobně se mnou vydrbala Generali, pardon Česká ještě v té době. Odstoupil jsem od smlouvy do dvou měsíců od sjednáná, posílal výpověď a byla jim "doručena" den později, proto neexistuje ukončit pojištění. Tak jsem dal značky do depozitu a ukončil to ješte ten den. Sice pán na přepážce vyhrožoval, že si to budou ověřovat, ale nic dalšího už se nedělo.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: František Dobrota 06 Dubna 2021, 15:06:15
Nevim sice co si pan na prepazce overoval, ale jeho reci by mne absolutne vubec nezajimaly. Delam to nasledovne a mam to mnohokrat overene. Dohodnout se s pojistovnou nelze. Nikdy. takze muj postup je nasledujici.

Ve chvili kdy zjistim ze pojisteni je pro mne nevyhodne a dostanu jinde neco co mne vice vyhovuje lepe nebo levneji a prosvihnu vypovedni lhutu, tak si to pojisteni sjednam a mam na jedno vozidlo pojisteni dve. Vytisknu si zelenou kartu ze auto je pojistene u jine pojistovny, je to velmi dulezite. Nasledujici den si klidne tim autem zajedu na magistrat a to vytistene potvrzeni beru s sebou. Pred magistratem sundam znacky, vlozim do depozitu, urednik provede zapis o vlozeni do depozitu ve velkem TP a ten si ofotim, kompletne do mobilu. Jakmile jej mam ofoceny reknu ze si chci vyzvednout tyto znacky zpet ktere mi da jen pokud mam sjednane POV, coz ja uz mam a jako doklad mu predlozim tu vytistenou zelenou kartu. Vezme si zpet velky TP, zapise vyzvednuti znacek a odchazim. Venku nasadim znacky a odjizdim. Pojistovne podam elektronicky vypoved smlouvy, do priloh jim poslu ofoceny technicak kde je vyznacene ulozeni do depozitu a nashle. Pojisteni zanika dnem ulozeni do depozitu. Ani tam nechodim dvakrat a mam to do 20 minut vyrizene.

Jen to stoji 200kc, ale udelam jim to klidne za pul roku po jsednani pokud mne nekdo nabidne lepsi sluzby nebo cenu.

Co mne vadi vic nez to ukonceni pojistneho je fakt ze nabizene ppripojisteni je vesmes neakceptovatelne budto kvuli ceny, nebo nutnosti likvidace ve smluvnich servisech pojistovny nebo vysoke spoluucasti.

Mne bohuzel draha axa zdrazila POV o 1500kc oproti predeslemu obdobi a nezpusobil jsem zadnou dopravni nehdu a vyse me slevy z pojistneho je 67% za bonusy bez nehod, 10% za sjednani online, 5% za sjednani vice produktu, mam tam vice aut a 10% za platbu rocne. Presto i s tema slevama jsem na castce 4151kc jen za POV, bez pripojisteni. Jine pojistovny maji tu castkui lehce nizsi, ale smluvni servisy, vysokou spoluucast nebo je to natolik drahe ze se to pripojisteni nevyplati.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Féna 06 Dubna 2021, 16:25:43
Jen pokud by nekdo chtel srovnat, ja jsem letos s objemem 2-2,5l na 2260Kc, stejna kategorie objemu, ale vyrazne vyssi vykon bylo loni za 2600, letos teprve uvidim. Maximalni bonusy a limity 100/100.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: František Dobrota 06 Dubna 2021, 18:27:56
To mate kde? Ja letos na auto do 2,5l za krasnych 3674kc. Bonusy max.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Féna 06 Dubna 2021, 21:48:23
Je to taky axa, ale sjednano pres epojisteni.cz . A omlouvam se za mystifikaci, limity jsou 70/70.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: swenak 06 Dubna 2021, 23:45:29
Rušil jsem teď pov, měl jsem už platit nové období, 31.3. jsem poslal žádost a scan prodejní smlouvy, 1.4. přišla akcetace výpovědi. Generali.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: gumidos 07 Dubna 2021, 09:48:35
František Dobrota: mám k vašemu postupu 2 připomínky
1) při zániku pojištění má pojistitel nárok na pojistné do konce kal. měsíce, kdy pojištění zaniklo. Tedy předpokládám, že RZ ukládáte cca okolo 28. v měsíci.
2) existuje nenulová množina těch, co jim sjednaný limit plnění 35 mil. Kč nestačil (polským řidičům na žel. přejezdu obvykle nestačí ani 100). Některé to dohání po mnoha letech od události, protože dojde k vyčerpání limitu postupnými náklady na léčení a různými rentami. Takže ta vaše úspora 134 Kč by se nemusela jevit jako dobrý obchod.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: František Dobrota 07 Dubna 2021, 13:17:02
To s tim pojistnym do konce kalendarniho mesice jsem nevedel, priznavam ze jsem to neresil. Je tedy asi pravdepodobne ze sice smlouva skonci dnem v depozitu, ale uctovane pojistne je az do konce mesice.

To pojisteni z toho obrazku je jen navrh jak zdrazili, platival jsem okolo 2200kc za to auto, nyni mne to zdrahlo na tech cca 3700kc. Jen nevim zdali jen mne nebo tak nejak plosne vsem.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: cocomoon 07 Dubna 2021, 15:31:12
Nedavno jsem to tu taky řešil. Příjde mi, že se zdražovalo plošně všem.
A do limitu 35 mil bych nešel. To je prostě v dnešní době málo. Stačí aby se kvůli vám vysekal napři kamion převážející luxusní auta. Nemusí to být hned vlak.
A taky co vím, tak některé ty nejlevnějí pojištění typu jezdím málo, platím málo mají například spoluúčast v zahraničí.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: hh 07 Dubna 2021, 16:02:50
Kamion s drahým nákladem je možný, ale statisticky nikoliv nejčastější způsob, jak přešvihnout limit 35M. Jak už psal gumidos, k tomu typicky dochází, jsou-li při nehodě vážně zranění. Paradoxně je v tomto smyslu blbě zraněný výrazně dražší než mrtvý, zejména je-li mrtvý na místě. Mrtvému zaplatíte funebráky, pohřeb, a nějaké náhrady za nemajetkovou újmu jeho blízkým (které naše soudy zatím ze setrvačnosti drží relativně nízko, pod limitem POV naprosto bezpečně). U blbě zraněného odškodníte jeho blízké taky (u hodně blbě zraněného ve srovnatelné či dokonce vyšší výši), zaplatíte pojišťovnám náklady na jeho léčení, a jemu přímo bolestné, náhrady za psychickou újmu, další náklady, které má on sám s léčením a rekonvalescencí, a má-li trvalé následky, tak náhradu za ztížení uplatnění podle MKS, a hlavně ušlý zisk - což u někoho, kdo je v produktivním věku, měl dobře rozjetou kariéru s vysokými příjmy a perspektivou jejich růstu, a po nehodě bude maximálně něco vyřezávat v chráněné dílně, klidně slupne celý limit 35M jako malinu. A co teprve, když je těch zraněných víc než jeden ...

Navíc nijak nepomůže, pokud byl zrakvený bílý límeček dobře pojištěný, protože to změní jen to, že si to nebude uplatňovat přímo, ale jeho pojišťovna jako regres. Proto jsou taky všechna ta životní a úrazová (při)pojištění specificky pro případ dopravní nehody tak levná, počítá se s tím, že ve významném procentu případů se nakonec bude plnit z POV.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Mike 07 Dubna 2021, 22:23:33
a nakonec ty vyšší limity většinou nabízejí i "zdarma" další rozšíření v podobě většího limitu na odtahovku ( mimo nehodu ), případně pojištění srážky se zvěří atp.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: grg 08 Dubna 2021, 09:47:02
A co teprve, když je těch zraněných víc než jeden ...
Nebýval ten limit na škody na zdraví za každú poškodenú osobu samostatne, a majetkové ujmy jeden limit dohromady? Či si to zle pamätám?
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: hh 08 Dubna 2021, 10:32:07
Máte samozřejmě pravdu, § 3a zák. 168/1999 Sb. Tedy víc zraněných/mrtvých nevadí, ale jinak platí, že počet nehod ročně, u kterých hmotná škoda přesahovala 35M, půjde spočítat na prstech (nebude-li množina prázdná), kdežto těch vážně zraněných je pár tisíc, a sice ne každý bude za 35M+, ale pár desítek jo.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Spocklw 08 Dubna 2021, 11:03:43
Potenciál k vysokým škodám mají právě ty již zmiňované přejezdy. Zatím se průměr škod drží poměrně nízko, protože po železnici jezdí z většiny opravdu staré kusy, kde i totálka mašiny je pár milionů. Ale když někdo trefí modernější vlak, tak stačí málo a ta škoda letí nahoru velmi rychle. Tady (http://www.dicr.cz/uploads/Zpravy/MU/DI_Holkov_201006.pdf) například malý VW narazil do boku lokomotivy (380), na první pohled to vypadalo že škoda bude relativně malá, max v řádu statisíců. Výsledek je téměř 11M. Jak jde o nějaký novější vlak a něco většího, typicky ty náklaďáky, tak to naskakuje rychle (tahač v Uhříněvsi 50M, vyčíslení není ukončeno).
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: gumidos 08 Dubna 2021, 11:31:48
Polák  a Pendolino je již notorieta..
Jinak na to není žádná převodní tabulka - záleži "koho potkáte". Takže to klidně může být havarovaný tahač s návěsem plným drahých aut, případně elektroniky.
Dobře velké škody jsou i při požáru vozidla v podzemní garáži - ostatní zničená vozidla, problematický zásah HZS - zakouřené prostory nahoře včetně zboží atd. se mohou dostat do vysokých částek při likvidaci ušlého zisku. Odpovědnost z provozu v takovémto případě již byla judikována.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Viktor Š. 08 Dubna 2021, 12:18:38
Potenciál k vysokým škodám mají právě ty již zmiňované přejezdy.  ...
Také nejsou špatné ekologické škody. Taková správně vylitá cisterna ropných produktů nebo něčeho vysloveně jedovatého než se uklidí a okolí vyčistí přijde na slušný balík.
Při sestřelování lidí pak je lepší trefovat starší tuzemce - způsobit trvalé postižení adolescentovi ze západní Evropy se dost prodražuje.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Behemot 08 Dubna 2021, 12:23:46
Tak toto samozrejme, ale z velke casti se to uz tyka hlavne tech, co sedi v tom kamionu, a tam je to na zamestnavateli, ne? Zamestnanec je odpovednej do vyse platu, pokud na sebe něco nenavlikne, protoze si pokeca s opicajtama. Tam se ovsem da lecos spachat i kdyz clovek jede na kolobezce - jak se jednou bavi s opicakama, je kazdej aspon jednou nohou v podmince.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: adolf 12 Dubna 2021, 19:30:05
Díky všem za rady, vyřazení z provozu a následné ukončení vyřazení z provozu proběhly skvěle, evidentně jsem nebyl první, takže když jsem se zmínil o svém plánu, rychle mi ještě referentka vrazila TP do ruky, ať si ho vyfotím, než do něj zapíše to ukončení vyřazení (až mě překvapilo, jak moc příjemná byla, ale chtěl jsem jim dobrovolně zaplatit správní poplatky, tak možná proto). Teď ještě aby stará pojišťovna nedělala problémy. :)
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: gumidos 12 Dubna 2021, 20:30:10
Neslyšel jsem o případu, kdy by vznikly problémy.
Nicméně §12, 1c) zákona 168/99 neuvádí dobu zániku jako "okamžik" vyřazení vozidla, ale jako "den vyřazení" vozidla z provozu. Pokud ten samý den bude vyřazení z provozu zrušeno a vozidlo bude opět registrováno - byl by zajímavý výsledek případného sporu. Teoreticky by také mohl pojistitel namítnout nějaké zneužití práva, pokud mezi oběma úkony proběhlo fakticky pár minut a jediným výsledkem bylo ukončení pojistné smlouvy. Ale pojistitelé přístup do registru nemají a muselo by jít o přístup z důvodu právního zájmu. Zatím nejspíše mimo rozlišovací schopnosti jednotlivých pojistitelů.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: František Dobrota 13 Dubna 2021, 09:27:18
Myslim si ze je uz dostatecne zmrdstvo nemoznost vypovedet pojisteni jinak nez mesic pred jeho ukoncenim. Chapu ze to nemusi jit ze dne na den, ale nevidim zadny duvod ktery by branil tomu aby nesla uplatnit treba mesicni vypovedni lhuta kdykoliv dostanu lepsi podminky. U telekomunikaci to taky dlouho neslo a hle, najednou to jde.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: alo.is 13 Dubna 2021, 09:33:37
Třeba taková Pillow to má podle frekvence platby pojistného.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: adolf 15 Dubna 2021, 07:50:34
Čekal jsem bůhvíco, pojišťovně jsem poslal jen Rozhodnutí o vyřazení, ne kopii TP, a dneska dorazil e-mail, že bylo pojištění ukončeno a vrátí mi skoro stovku. :D Ani nevyužili práva nechat si pojistné do konce měsíce.

A ano, některé pojišťovny umí vypovědět i jinak než jednou za rok, ale všechno jsou to pojišťovny, co nejsou schopné slevit oproti kalkulačce na webu a to je pro mě prostě nepoužitelné.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: swenak 15 Dubna 2021, 13:41:55
Až Vám ta 100vka dorazí složenkou, tak názor změníte:) Mně snad vraceli kolem 50korun složenkou:)
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: adolf 16 Dubna 2021, 12:06:29
Dorazilo dneska na účet. Šlo o Koop, přijde mi to až příliš korektní jednání na to, co jsem o nich četl, ale možná prostě jen nechtěj na*rat odcházející, aby se k nim zase někdy vrátili.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: mcsoap 07 Prosince 2021, 14:04:02
Pokud ještě neskončilo předplacené období, ale nestihl jste lhůtu 1 měsíce podle § 2786 OZ (o čemž ale víte jen vy), zdá se jako cesta nejmenšího odporu oznámit pojistiteli písemně nesouhlas se zvýšením pojistného, do toho dopisu uvést, kdy jste se o změně dozvěděl (aby byl dodržen ten měsíc, máte-li nutkavou potřebu něco vysvětlovat, může za to třeba COVID-19 a trávení lockdownu mimo adresu, kam vám běžně chodí pošta), a že tedy počítáte s tím, že pojištění uplynutím období zanikne a ať vám to potvrdí.

Omlouvám se za oživení staršího vlákna -- teď zkouším tento postup a dám vědět, jestli je i v současnosti průchozí :)
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: cocomoon 08 Prosince 2021, 12:10:25
Já tedy nic nevysvětluji. To se do toho člověk akorát nějak zamotá.
Prostě jen napíšu že vypovídám POV ke konci pojistného období z důvodu nesouhlasu se změnou pojistného a tečka.
Nikdy jsem neměl problém, že by pojišťovna chtěla nějak dokazovat, kdy jsem se o tom dozvěděl.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: anipenny 08 Prosince 2021, 13:04:58
Zdravím vespolek a dovolil bych si doporučit mi osvědčený postup (když tak podrobný postup klidně předám v SZ). Vždy a za každých okolností řeším toto, pokud už klient nevypověděl do měsíce pro zvýšení pojistného, DEPOZITem. Má to svá pravidla, zatím je to za poplatek 200,- Kč. Řešil jsem to s klienty v OV, Bruntále, Přerově, ValMezu, Jičíně a všude byl proces úplně stejný jako přes kopírák. Jen úřední ksichty byly na každém DI jiné   :D
Cílem tohoto postupu je ušetřit vždy na pojistném a pokud se to dobře papírově zpracuje, tak i navrácení alikvótní části pojistného z POV. A pokud má klient i HAV tak samozřejmě i tohoto pojištění. Ještě se mi nestalo, že by nějaká pojišťovna odmítla výpověď tímto způsobem a to jich za rok udělám cca kolem 40 kousků. Jednou jsem dělal stavební firmu kde měli 12 aut a na POV + HAV bylo tímto způsobem ušetřeno majiteli na pojistném 64.000,- oproti novému pojištění a já měl 12 nových smluv. Vložením do depozitu máte RZ v úschově DI. Pokud je chcete zpět, musíte předložit při vyjmutí novou bílou (zelenou) kartu jako důkaz, že vozidlo je nově pojištěno a nebude na cestě bez pojištění. Celkově mi tato operace trvá vždy asi 15 až 20 minut. Chodím ale na úřad s předvylněnými lejstry. Pokud je to řádně zprocesováno, není se čeho bát. Vždyť jde jen o peníze, o Vaše peníze   8)
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: mcsoap 29 Ledna 2022, 23:30:12
Nemohu najít původní dopis od Slavie, který mi přišel obyčejně do schránky. Psalo se v něm o změně podmínek pojištění a lhůtě pro odstoupení od smlouvy ode dne doručení. Odepsal jsem na to takto:

https://mega.nz/file/vZVhRA6Q#t0O0ZsQQgQ9Glc13lHeJ_Xnof2ciu8FgUBXTY891zlk

Od té doby mi byly, také obyčejně, doručeny tato psaní:

https://mega.nz/file/vcNVASAI#M-WCZbOLika5EsBFwsb8jxaCN7bsJ0Ub0dvw2E6t7Qo
https://mega.nz/file/bVUxWCCS#w1uL3wgCA3ES2417BQPsvJ2BnbP7Ba1aFq-hvtu9_Os

Rozčiluje mě, že to vůbec musím řešit, protože jsem na ten jejich dopis skutečně odepsal v době, kdy jsem ho ze schránky vyzvednul. Nevím, jak dlouho tam byl, protože tam byl doručen obyčejně, tak jak může ta pojišťovna argumentovat pozdní reakcí.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: ipkis 30 Ledna 2022, 07:21:50
Můžete zkusit se kočkovat, ale osobně bych to nechal plavat.
Pokud chcete opravdu jinou pojistku, tak to prostě neplaťte.
K jistému dni dojde k ukončení pojištění a od toho dne (nebo raději dva dny předtím :-)) již budete mít připraveno pojištění nové.
Jen si zjistěte na jejich lince ten den, kdy dojde k ukončení smlouvy pro neplacení...možná, že při telefonátu dostanete novou levnější nabídku - určitě se budou ptát, mají na to retenční postupy.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: alo.is 30 Ledna 2022, 08:39:59
Ovšem předpokládal bych, že v době neplacení pojistného můžou odmítnout pojistné plnění, popř. ho můžou regresivně vymáhat, takže raději v té době moc s autem nejezdit.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Šmarjá Josef 30 Ledna 2022, 17:34:44
Ovšem předpokládal bych, že v době neplacení pojistného můžou odmítnout pojistné plnění, popř. ho můžou regresivně vymáhat, takže raději v té době moc s autem nejezdit.
Měl jsem uzavřené souběžně dvě pojistky. Možná nějaký benefit za okamžitou platbu.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: alo.is 30 Ledna 2022, 18:14:02
Ale ipkis radil uzavřít další pojištění, až když pojišťovna ukončí to současné pro neplacení pojistného.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Mike 30 Ledna 2022, 21:47:20
velmi rádi vymáhají i po platnosti
vč. "poplatků" za vymáhání
nejčistší akce je depozit

experti - snad dokonce zde - dokázali i depozit na 1 návštěvu úřadu
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: anipenny 30 Ledna 2022, 22:33:09
Zdravím,
nepovažuji se sice za experta, ale depozit na jednu návštěvu úřadu dělám běžně a trvá mi to cca 20 minut. Pokud klient nemá čas jít na úřad se mnou, řeším to úředně ověřenou plnou mocí od klienta. Normálně RZ uložím do depozitu, požádám o kopii TP se záznamem o vložení, potom jdu zaplatit poplatek 200,- Kč za uložení do depozitu a poté ihned RZ vyjmu. Není to nic složitého  8)
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: ipkis 31 Ledna 2022, 08:52:28
Při ukončení pro neplacení vám bude vyúčtováno za dny od výročí do dne ukončení - mělo by to být standardně bez nějakého navýšení.
Pokud uhradíte, tak samozřejmě nehrozí ani poplatek za vymáhání atp.

Rovněž nemohou odmítnout plnění - v době pojistné události je smlouva normálně platná.

Mnou osobně vyzkoušeno u KOOP a ČPP...ale nevím, co další pojišťovny. Depozit je samozřejmě čisté řešení, to souhlasím :-)
S.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: gumidos 31 Ledna 2022, 09:57:02
rád uvedl na pravou míru některá tvrzení zde uvedená.:
Ovšem předpokládal bych, že v době neplacení pojistného můžou odmítnout pojistné plnění, popř. ho můžou regresivně vymáhat, takže raději v té době moc s autem nejezdit.
- v "době neplacení", myšleno, pokud škoda nastane v době, kdy není uhrazeno splatné pojistné, pojistitel nemůže odmítnout plnění. Plnění je v 95% případů hrazeno poškozenému, který nemá s platební morálkou pojistníka nic společného. Zákon 168/99 nic takového neumožňuje.
- pojistné plnění pojistitel nemůže "regresivně vymáhat" kvůli dluhu na pojistném v době PU. Není mi jasné po kom by to měl chtít. Po pojistníkovi? Případně po provozovateli, nebo jiném pojištěném, kteří mohou být odlišní od osoby pojistníka? Zákon 168/99 stanoví důvody "regresu" proti pojištěnému v § 10.
Při ukončení pro neplacení vám bude vyúčtováno za dny od výročí do dne ukončení - mělo by to být standardně bez nějakého navýšení.
Rovněž nemohou odmítnout plnění - v době pojistné události je smlouva normálně platná.
- Při ukončení pojištění mimo "obvyklou" dobu, na kterou bylo sjednáno (většinou 1 rok), má pojistitel právo na pojistné do konce kal. měsíce, ve kterém pojištění zaniklo.  Tedy pokud by zaniklo např. 2. den v měsící, nárok na pojistné má pojistitel až do konce toho měsíce. Reálně to může proběhnout i jinak, ale zákon tuto situaci popisuje v § 13. Pokud navíc  v době do zániku pojištění došlo k pojistné události a vznikne nebo vznikla povinnost plnit (zákon neuvádí, jestli to bylo např. 5 Kč), pak se nebude ani vracet "nespotřebované pojistné". Tedy bacha především u pojistného placeného v 1 roční splátce (někteří pojistitelé dávají přirážku za splátky) a případnou nehodu, kdy dojde k "ekonomické" totální škodě na vozidle viníka a jeho následném prodeji  - vrak, aukce atd.
- také platí povinnost vrátit ZK i u přerušeného pojištění - §13 (4), aby nebyl někdo překvapen. V době, kdy je ZK posílána obvykle emailem, je toto ujednání poněkud vyčpělé, leč right is right...

Pokud chcete opravdu jinou pojistku, tak to prostě neplaťte.
Tohle není úplně jednoduchý postup. Pokud je v jedné smlouvě sjednáno i havarijní pojištění stejného vozidla (což je poměrně časté), pak je vhodné se seznámit s tím, jak bude vyřešeno pojistné při zániku havarijního pojištění pro neplacení.

edit: omlouvám se ipkisovi, původně jsem ho nařkl z protiřečících informací, ale nebyla to pravda.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: mcsoap 31 Ledna 2022, 21:25:48
Prostudoval jsem si, co se tady píše a fakt nechci bejt retard, ale tady fakt každej píše něco jiného. Prostě, pokud mě pojišťovna vyzve, abych do X dní po doručení dopisu vypověděl smlouvu pro nesouhlas s navýšením pojistného na další rok, a já to udělám, tak se snad rovněž jedná o čisté řešení, není tak? Pokud je dopis zaslán obyčejně, tak se prostě nemohou odvolávat na to, že bylo doručeno v pondělí a já měl do pátku čas na odpověď. Mě to prostě přišlo v pátek a odepsal jsem další úterý, naprosto v limitu, opak prokázat nejde a ani se netočim na nějaké absurditě, jako že bych tvrdil, že mi bylo doručeno po měsíci a podobně.

Prostě mi napsali, že pojištění (POV only) mám do 30.12.2021, dopis jsem ve schránce vyzvedl třeba 16.12.2021 a 17.12.2021 jsem odeslal výpověď smlouvy pro nesouhlas s navýšením pojistného. Dopis byl sice svým obsahem datován k 4.12.2021, ale to mě je přece úplně buřt. Dále jsem hned 16.12.2021 uzavřel jiné POV s dobou pojištění od 30.12.2021, ten den překrytí mě do kolen nepošle. Vždyť takový postup je přeci naprosto konformní s jejich vlastní výzvou a není mi jasné, na čem se tady oni mohou točit. Ty jejich další dopisy a výzvy jsou rovněž doručovány obyčejně a já už mám chuť je házet do koše bez otevření.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Hugo 31 Ledna 2022, 21:43:09
Pokud chcete jít svoji čistou cestou, tak jim odpovězte ve stylu:

Jelikož jste na mé podání výpovědi smlouvy z 6.12.21 a opakované podání z 16.12.21 vůbec nereagovali, považuji pojistnou smlouvu za ukončenou.

A uvidíte co oni na to. Možná to pro jistotu tentokrát poslat doporučeně.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Mike 31 Ledna 2022, 22:07:25
ono to bude skryté jistě v nějakých podmínkách k pojištění
obecně je stanovena lhůta, kdy se "může bezsankčně" vypovědět pojištění
já jen naznačil, co tu ostatní potvrdili, že neplacení není úplně "jisté" řešení
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: gumidos 01 Února 2022, 11:57:43
Prostě mi napsali, že pojištění (POV only) mám do 30.12.2021, dopis jsem ve schránce vyzvedl třeba 16.12.2021 a 17.12.2021 jsem odeslal výpověď smlouvy pro nesouhlas s navýšením pojistného. Dopis byl sice svým obsahem datován k 4.12.2021, ale to mě je přece úplně buřt. Dále jsem hned 16.12.2021 uzavřel jiné POV s dobou pojištění od 30.12.2021, ten den překrytí mě do kolen nepošle. Vždyť takový postup je přeci naprosto konformní s jejich vlastní výzvou a není mi jasné, na čem se tady oni mohou točit. Ty jejich další dopisy a výzvy jsou rovněž doručovány obyčejně a já už mám chuť je házet do koše bez otevření.
Abyste pochopil, že vám to není úplně buřt, ani že můžete házet dopisy do koše bez otevření, ocituji vám poměrně běžné ujednání v pojistných podmínkách, které jste uzavřením pojistné smlouvy odsouhlasil, převzal a byl s nimi seznámen.
Obvykle se to jmenuje doručování písemností a nikdo to nečte. Leckdy ke svojí smůle....

Citace:
1 Písemnosti mohou být doručovány zejména:
a) osobním předáním;
b) prostřednictvím veřejné datové sítě do datové schránky;
c) s využitím provozovatele poštovních služeb na poštovní adresu uvedenou v pojistné smlouvě, prokazatelně sdělenou účastníkem pojištění po uzavření
pojistné smlouvy nebo na adresu zjištěnou v souladu s právními předpisy;
d) prostřednictvím elektronické pošty na elektronickou adresu uvedenou v pojistné smlouvě nebo prokazatelně sdělenou účastníkem pojištění po uzavře-
ní pojistné smlouvy;
e) prostřednictvím internetové aplikace pojišťovny.
2 Písemnost doručovaná na elektronickou adresu je doručena dnem, kdy byla doručena do e-mailové schránky adresáta; v pochybnostech se má za to, že
je doručena dnem jejího odeslání odesílatelem.
3 Písemnost odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb je doručena dnem dojití; v pochybnostech se má za to, že došla třetí pracovní den po odeslání, byla-li však odeslána na adresu v jiném státu, pak patnáctý pracovní den po odeslání, a to i když se adresát o zásilce nedozvěděl. Není-li ujednáno jinak, určuje druh takové písemnosti (např. obyčejná zásilka, doporučená zásilka apod.) odesílatel.


Takže toto, či jiné obdobné ujednání porovnejte s vaším navrženým házením do koše neotevřených dopisů.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: Hugo 01 Února 2022, 16:23:49
A tedy to platí i obráceně?
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: mhepp 05 Února 2022, 15:27:51
mcsoap: zde mi v minulosti pomohla formulace „Dne toho a toho mi bylo doručeno navýšení pojistného. V zákonné lhůtě tedy vypovídám pojištěni pro nesouhlas s výší pojistného.“ Nikdy mi pojišťovna nedělala problémy ve stylu, že jsem nedodržel termín, i když pro úřad by bylo dávno po termínu. Totiž, pokud pojišťovna pošle obyčejný dopis, tak není možné doložit odeslání ani doručení.

Jen jednou, když jsem důvod výpovědi neuvedl a oni si vydedukovali, že obecný (takže až za rok), tak jsem jim napsal druhý dopis, kde jsem zdůraznil, že výpověď byla kvůli výši pojištění a počítám, že doručení výpovědi je platné k termínu doručení první výpovědi a bylo obratem ukončeno.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: mcsoap 09 Února 2022, 22:36:57
3 Písemnost odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb je doručena dnem dojití; v pochybnostech se má za to, že došla třetí pracovní den po odeslání, byla-li však odeslána na adresu v jiném státu, pak patnáctý pracovní den po odeslání, a to i když se adresát o zásilce nedozvěděl. Není-li ujednáno jinak, určuje druh takové písemnosti (např. obyčejná zásilka, doporučená zásilka apod.) odesílatel.[/i]

Takže toto, či jiné obdobné ujednání porovnejte s vaším navrženým házením do koše neotevřených dopisů.

Já o dni dojití pochybnosti nemám, takže ustanovení o třetím pracovním dni se nepoužije. Lze?

Navíc, pojišťovna se na toto ustanovení neodvolává, viz dále.

mcsoap: zde mi v minulosti pomohla formulace „Dne toho a toho mi bylo doručeno navýšení pojistného. V zákonné lhůtě tedy vypovídám pojištěni pro nesouhlas s výší pojistného.“ Nikdy mi pojišťovna nedělala problémy ve stylu, že jsem nedodržel termín, i když pro úřad by bylo dávno po termínu. Totiž, pokud pojišťovna pošle obyčejný dopis, tak není možné doložit odeslání ani doručení.

Jen jednou, když jsem důvod výpovědi neuvedl a oni si vydedukovali, že obecný (takže až za rok), tak jsem jim napsal druhý dopis, kde jsem zdůraznil, že výpověď byla kvůli výši pojištění a počítám, že doručení výpovědi je platné k termínu doručení první výpovědi a bylo obratem ukončeno.

No tak tajcta pojišťovna to dělá. Jak jsem uvedl v odkazu dříve, pojišťovna odpověděla s tím, že žádost zamítá, z důvodu nedodržení zákonné lhůty pro podání. Bez ohledu na pochybnosti s doručením, pojistitel se odvolává na zákonnou lhůtu. Já samozřejmě nejsem právník a nemám věšteckou kouli, takže nevím, na jaké ustanovení se odvolává.

Napadlo mě ještě prodat auto za 1 Kč kamarádovi. Následně zrušit POV. Druhý den si kamarád obchod rozmyslí a kupní smlouvu spolu zrušíme. Tím bude splněna smluvní podmínka pro okolnosti vedoucí k předčasné výpovědi POV. To už jsem v minulosti úspěšně použil několikrát, ale veskrze je tu pozitivní ohlas na ten depozit, tak to tak asi udělám taky.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: hh 10 Února 2022, 05:51:00
Nejspíš tím zákonem je myšlen § 2786 OZ (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89#p2786). V něm je lhůta 1 měsíc ode dne, kdy se o změně pojistník dozvěděl (tedy od doručení). Na okamžik a způsob doručení se kromě reality a jejího prokazování mohou vztahovat i různé domněnky či fikce obsažené ve smlouvě či pojistných podmínkách, nebo při jejich absenci (což není moc pravděpodobné) defaultní úprava v OZ.

Chápu to tak, že o § 2786 (jeho platnosti, výkladu, dopadu na řešenou situaci) nemáte spor. Že spor je o okamžik doručení a způsob jeho určení, a ten toto ustanovení neřeší. Pokud se vám ale nelíbí, že pojišťovna v rámci vzniklého sporu neagumentuje k věci, tak kromě toho, že s ní budete nadále jednat a pokusíte se v lepším případě o urovnání sporu, v horším alespoň o identifikaci toho, kde přesně se rozcházíte, nemáte žádné jiné páky než podle kontextu buď podat soukromoprávní žalobu, nebo čelit žalobě. Jde o soukromoprávní vztah, obě strany mají povinnost se tou smlouvou řídit, nikoliv své kroky protistraně podrobně vysvětlovat (pokud si tedy něco takového extra neujednali).

Písemnost odeslaná s využitím provozovatele poštovních služeb je doručena dnem dojití; v pochybnostech se má za to, že došla třetí pracovní den po odeslání, byla-li však odeslána na adresu v jiném státu, pak patnáctý pracovní den po odeslání, a to i když se adresát o zásilce nedozvěděl.[/i]
Já o dni dojití pochybnosti nemám, takže ustanovení o třetím pracovním dni se nepoužije. Lze?
Tak především to gumidosem citované ustanovení psal naprostý diletant. Jde zřejmě o parafrázi § 573 OZ (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89#p573), nicméně v originále to začíná "má se za to" (což je konstantní formulace pro tzv. vyvratitelnou domněnku), bez toho blábolu o pochybnostech. V reálu před soudem by to asi bylo vyloženo stejně jako zákonná verze, ta pochybnost by byla daná už tím, že ani jedna strana skutečné doručení neumí prokázat. Nicméně v Kocourkově není vyloučené, že při naznačené argumentaci by se z toho u soudu stal bizár, kde by se celá věc skutečně lámala na tom, kdo měl či neměl pochybnost, a kdo a jakým způsobem je povinen to prokazovat.

Začal bych ale dohledáním skutečných VOP vztahujících se na řešený vztah, ne spekulacemi nad obecným příkladem. Je možné, že to pojišťovny od sebe berou přes kopírák, ale ďábel je jako vždy skryt v detailu.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: alo.is 10 Února 2022, 06:30:10
Také by ty pochybnosti plynoucí ze smluvního vztahu mohly být soudem vyhodnocovány podle toho, zda je pojistník spotřebitel nebo podnikatel. Spotřebitel má totiž při pochybnostech o výkladu smlouvy vždy navrch. 
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: cocomoon 10 Února 2022, 16:09:49
Dělám to stejně jako mhepp.

Ale ještě prostěji. Vůbec tam neuvádím žádné data. Prostě jen napíšu,že vypovídám pojistnou smlouvu xxxxx ke konci pojistného období z důvodu nesouhlasu se změnou pojistného.
Nikdo nikdy neřešil nějaký datum. A to jsem kolikrát posílal i po více jak měsící od obdržení dopisu. Protože to pojišťovny posílají relativně brzdo a já byl prostě líný to řešit dřív, nebo jsem byl na služebce.
Jen poslední dobou se mi párkrát stalo, že to poslali emailem, tam jsem to raději řešil ještě v termínu.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: mcsoap 16 Února 2022, 19:07:44
Vůbec tam neuvádím žádné data. Prostě jen napíšu,že vypovídám pojistnou smlouvu xxxxx ke konci pojistného období z důvodu nesouhlasu se změnou pojistného.

No, tak to se tady celou dobu řeší - napsal jsem právě to. Pojišťovna argumentuje tím, že jsem nedodržel zákonnou lhůtu pro podání výpovědi. POV bylo uzavřeno soukromě.

Teď se rozmýšlím, jestli to auto prodám, tedy jestli oželím těch pár stokorun, které budu muset pojišťovně uhradit za dobu v dalším pojistném období, které jsem doteď neuhradil (patrně plus penále), nebo si z toho udělám první skutečný soudní spor. Nikdy jsem u soudu nebyl, nikdy jsem žalobu nepodával a přijde mi, že tady je to takové low risk playground. Možná se pletu.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: cocomoon 16 Února 2022, 19:17:41
A uvádí nějaké konkrétní data? Např dopis jste obdržel dne xxx, výpověď jste podal dne xxx?
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: mcsoap 17 Února 2022, 23:33:53
A uvádí nějaké konkrétní data? Např dopis jste obdržel dne xxx, výpověď jste podal dne xxx?

Tady jsem popsal co mi přišlo. Prostě napsali, že jsem neodpověděl v zákonné lhůtě. Na dopis, který poslali obyčejně.

Nemohu najít původní dopis od Slavie, který mi přišel obyčejně do schránky. Psalo se v něm o změně podmínek pojištění a lhůtě pro odstoupení od smlouvy ode dne doručení. Odepsal jsem na to takto:

https://mega.nz/file/vZVhRA6Q#t0O0ZsQQgQ9Glc13lHeJ_Xnof2ciu8FgUBXTY891zlk

Od té doby mi byly, také obyčejně, doručeny tato psaní:

https://mega.nz/file/vcNVASAI#M-WCZbOLika5EsBFwsb8jxaCN7bsJ0Ub0dvw2E6t7Qo
https://mega.nz/file/bVUxWCCS#w1uL3wgCA3ES2417BQPsvJ2BnbP7Ba1aFq-hvtu9_Os

Rozčiluje mě, že to vůbec musím řešit, protože jsem na ten jejich dopis skutečně odepsal v době, kdy jsem ho ze schránky vyzvednul. Nevím, jak dlouho tam byl, protože tam byl doručen obyčejně, tak jak může ta pojišťovna argumentovat pozdní reakcí.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: cocomoon 18 Února 2022, 11:18:50
Chyba byla tam psát to včera, ale nemělo by to vadit.  A taky byla chyba to nechat tak dlouho vyhnít. Chtělo to pojišťovně odpovědět hned po nesouhlasu s výpovědí.

Každopádně. Pojišťovna je povinna vás informovat o změně výše pojístného minimálně 2 měsíce předem. Což dle data doručení dopisu nebylo dodrženo.
Není váš problém, že si pojišťovna zvolila jako oznamovací metodu obyčejný nespolehlivý dopis.
Pošta ho mohla, hodit sousedovy, ten na něj zapoměl a hodil ho vám do schránky až ten den. Nebo to prostě hnilo na poště. To už nikdo nezjistí co se vlastně s dopisem dělo.

Citace
§ 2786

(1) Upraví-li pojistitel výši pojistného, sdělí ji pojistníkovi nejpozději dva měsíce přede dnem splatnosti pojistného za pojistné období, ve kterém se má výše pojistného změnit.

(2) Nesouhlasí-li pojistník se změnou, může nesouhlas projevit do jednoho měsíce ode dne, kdy se o ní dozvěděl; v tom případě pojištění zanikne uplynutím pojistného období, na které bylo pojistné zaplaceno. Neupozornil-li však pojistitel na tento následek pojistníka ve sdělení podle odstavce 1, trvá pojištění nadále a výše pojistného se při nesouhlasu pojistníka nezmění.

zdroj http://zakony.centrum.cz/obcansky-zakonik-novy/cast-4-hlava-2-dil-15-oddil-2-paragraf-2786
(doufám, že je to aktuální zákon, nějak se v tom nevyznám a občas se mi povede najít nějaký co je neaktuální)

Takže pojišťovna nesplnila svojí povinnost vás informovat 2 měsíce předem. Nařizuje jí to zákon a je zcela v její kompetenci jaký způsob doručování si zvolí. Každopádně, když nedodrží zákon, tak to padá na její bedra.

Dále pak zvýrazněná část. O změně jste se dozvěděl den před odesláním nesouhlasu. Tudíž jste smlouvu vypověděl v souladu se zákonem.

Odpověděl bych zhruba toto

Vážená pojišťovno. Pojistná smlouva xx byla vypovězena dne xx zcela v souladu se zákonem 89/2012 Sb. do 30 dnů od data, kdy jsem se o změně dozvěděl.

Pokud se domníváte, že nebyla dodržena zákonná lhůta pro její podání, prosím o doložení konkrétních důkazů. Tj. datum, kdy dle vás vypršela zákonná lhůta pro podání výpovědi.

Pokud pojistná smlouva nebude vypovězena a bude nadále neoprávněné vymáháno pojistné za následující období, budu se nucen obrátit na dohledový orgán ČNB.



Pokud melu blbosti, tak mě prosím někdo opravte.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: alo.is 18 Února 2022, 12:33:00
Já jsem tomu spíš porozuměl tak, že pojišťovna odeslala informace včas, pojistník si je ale pozdě převzal, a teď je spor o to, jestli se informace včas dozvěděl, pojišťovna bude mít nejspíš pro podporu svoji verze něco napsáno ve smluvních podmínkách (néco jako fikce doručení) a bez znalosti smluvních podmínek se tedy dál nehneme.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: cocomoon 18 Února 2022, 12:59:50
Jo jo, ale smluvní podmínky nikdy nemůžou přebít zákon. Ujednání v rozporu se zákonem jsou neplatné.
Dle mě pojišťovna bude v důkazní nouzi, protože kromě data odeslání dopisu nemůže doložit ani to, kdy pošta zásilku doručila a kam jí vůbec doručila.
Proto se všechny dopisy s pruhem doručují proti podpisu, aby tam pak bylo možné doložit důkaz, že bylo doručeno. A ani to není na 100%, protože kolikrát pošta doručuje špatně.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: mcsoap 18 Února 2022, 15:35:39
Počkejte, možná mluvíme o tom samém, ale já píšu, že jsem to nenechával vyhnít. Ja jsem odpověděl den po tom, co jsem si dopis ze schránky vyzvednul. Jak dlouho tam byl, já nevím.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: cocomoon 18 Února 2022, 16:44:26
Vyhnít jsem myslel to, když pojišťovna napsala, že neakceptuje výpověď. Jelikož přišla už i upomínka, tak jsem vycházel z toho, že to bylo už nějaký čas po tom dopise.
Jelikož jsou rozmazané datumy, tak se jen domnívám.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: alo.is 18 Února 2022, 16:57:08
Jo jo, ale smluvní podmínky nikdy nemůžou přebít zákon. Ujednání v rozporu se zákonem jsou neplatné.
Dle mě pojišťovna bude v důkazní nouzi, protože kromě data odeslání dopisu nemůže doložit ani to, kdy pošta zásilku doručila a kam jí vůbec doručila.
Proto se všechny dopisy s pruhem doručují proti podpisu, aby tam pak bylo možné doložit důkaz, že bylo doručeno. A ani to není na 100%, protože kolikrát pošta doručuje špatně.
Pojišťovna ale není správní orgán, nepotřebuje prokazovat skutečné datum doručení, stačí jí nějaké fiktivní odvozené od data odeslání třeba a smluvně ošetřené ve smluvních podmínkách. Např.:

https://www.slavia-pojistovna.cz/wp-content/uploads/2019/01/vpp-2014.pd (https://www.slavia-pojistovna.cz/wp-content/uploads/2019/01/vpp-2014.pd)

Písemnost odeslaná na poštovní adresu s využitím provozovatele  poštovních služeb je doručena dnem dojití; v pochybnostech se má za to, že  došla/byla doručena třetí pracovní den po odeslání.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: mcsoap 18 Června 2022, 23:43:50
Pojišťovna ale není správní orgán, nepotřebuje prokazovat skutečné datum doručení, stačí jí nějaké fiktivní odvozené od data odeslání třeba a smluvně ošetřené ve smluvních podmínkách. Např.:

https://www.slavia-pojistovna.cz/wp-content/uploads/2019/01/vpp-2014.pd (https://www.slavia-pojistovna.cz/wp-content/uploads/2019/01/vpp-2014.pd)

Písemnost odeslaná na poštovní adresu s využitím provozovatele  poštovních služeb je doručena dnem dojití; v pochybnostech se má za to, že  došla/byla doručena třetí pracovní den po odeslání.

No ale s tím bych vás odkázal na příspěvek HH dříve:

Tak především to gumidosem citované ustanovení psal naprostý diletant. Jde zřejmě o parafrázi § 573 OZ (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2012-89#p573), nicméně v originále to začíná "má se za to" (což je konstantní formulace pro tzv. vyvratitelnou domněnku), bez toho blábolu o pochybnostech. V reálu před soudem by to asi bylo vyloženo stejně jako zákonná verze, ta pochybnost by byla daná už tím, že ani jedna strana skutečné doručení neumí prokázat. Nicméně v Kocourkově není vyloučené, že při naznačené argumentaci by se z toho u soudu stal bizár, kde by se celá věc skutečně lámala na tom, kdo měl či neměl pochybnost, a kdo a jakým způsobem je povinen to prokazovat.

Začal bych ale dohledáním skutečných VOP vztahujících se na řešený vztah, ne spekulacemi nad obecným příkladem. Je možné, že to pojišťovny od sebe berou přes kopírák, ale ďábel je jako vždy skryt v detailu.

In other news, skutečně mi přišla předžalobní výzva k uhrazení "dluhu." Uhradil jsem leda ho*no. Čekám na tu žalobu, hledám advokáta. Mě je úplně jedno, jestli to bude stát 100k, já chci ten kocourkov vidět. Mě napadlo argumentovat tím, že když člověk odjede na pracovní cestu nebo dovolenou, tak mu pojišťovna může poslat nějaký dopis, který oznamuje navýšení pojistného třeba na desetinásobek, a pojistník tím přijde o možnost se k tomu jakkoliv vyjádřit, protože pojišťovna si jednostranně rozhodne o tom, že obyčejné dopisy se berou jako doručené třetí den po odeslání. POV nemám, protože chci, ale protože to stát nařídil a tyhle blitky v jejich podmínkách tolerovat nechci.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: mhepp 20 Června 2022, 10:48:34
Už jsem to tu psal... U pojišťovny, v případě nedoporučeného dopisu, řeším vypověď takhle:

Na základě nové kalkulace pojistného, které mi bylo doručeno tehdy a tehdy (datum dle vlastní potřeby a uvážení) vypovídám pojistku.

Pojišťovna se cukala jen jednou, celkem symbolicky.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: hh 20 Června 2022, 12:39:09
Čekám na tu žalobu, hledám advokáta. Mě je úplně jedno, jestli to bude stát 100k, já chci ten kocourkov vidět.
Trochu závidím vašemu (budoucímu) advokátovi - klienti, kterým je jedno, kolik na případu provaří, a bude-li kvalitní zážitek, je jim v podstatě i jedno, jak to formálně dopadne, rozhodě nerostou na stromech.

Mě napadlo argumentovat tím, že když člověk odjede na pracovní cestu nebo dovolenou, tak mu pojišťovna může poslat nějaký dopis, který oznamuje navýšení pojistného třeba na desetinásobek, a pojistník tím přijde o možnost se k tomu jakkoliv vyjádřit, protože pojišťovna si jednostranně rozhodne o tom, že obyčejné dopisy se berou jako doručené třetí den po odeslání.
Řekněme, že si u vás objednám nějaké práce, uzavřeme jednoduchou smlouvu o dílo, kde budou základní parametry (jak má vypadat to dílo, kdy bude hotové, kolik to bude stát, resp. jak se ta cena určí). O doručování tam nebude nic, takže platí i zákonná fikce o dojití právního jednání učiněného poštou.

No a v době, kdy jste na dovolené, vám poštou pošlu jednostranné snížení ceny na desetinu. Podle vás to znamená, že když se k tomu "nevyjádříte", že se cena skutečně změní?

POV nemám, protože chci, ale protože to stát nařídil a tyhle blitky v jejich podmínkách tolerovat nechci.
Stát vám nenařídil uzavřít konkrétní smlouvu s konkrétní pojišťovnou. Pominu-li, že existuje hafo způsobů, jak to udělat, abyste se s takovými detaily jako POV nemusel osobně zatěžovat (např. operativní leasing), tak pokud si z nabídky na trhu nevyberete, jste si jistý, že je to stále problém státu?
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: mcsoap 20 Června 2022, 14:08:01
Už jsem to tu psal... U pojišťovny, v případě nedoporučeného dopisu, řeším vypověď takhle:

Na základě nové kalkulace pojistného, které mi bylo doručeno tehdy a tehdy (datum dle vlastní potřeby a uvážení) vypovídám pojistku.

Pojišťovna se cukala jen jednou, celkem symbolicky.

A už je tu několikrát napsané, že to nemusí fungovat, viz můj případ - ostatně odpovídal jsem pojišťovně naprosto stejným způsobem a ta se nijak necukala. Prostě to celé odmítla, dluh prodala a věřitel nyní dluh vymáhá zákonným způsobem.

Trochu závidím vašemu (budoucímu) advokátovi - klienti, kterým je jedno, kolik na případu provaří, a bude-li kvalitní zážitek, je jim v podstatě i jedno, jak to formálně dopadne, rozhodě nerostou na stromech.

Meh.

No a v době, kdy jste na dovolené, vám poštou pošlu jednostranné snížení ceny na desetinu. Podle vás to znamená, že když se k tomu "nevyjádříte", že se cena skutečně změní?

No změní, protože se k tomu nevyjádřím. Jenže kde není žalobce, není soudce. Snižovat cenu není totéž jako cenu zvyšovat.

Stát vám nenařídil uzavřít konkrétní smlouvu s konkrétní pojišťovnou. Pominu-li, že existuje hafo způsobů, jak to udělat, abyste se s takovými detaily jako POV nemusel osobně zatěžovat (např. operativní leasing), tak pokud si z nabídky na trhu nevyberete, jste si jistý, že je to stále problém státu?

S tímhle nesouhlasím. Jednak stát něco nařídil, tudíž celý problém mi vzniknul hlavně proto, že stát zas něco reguluje a druhak, pokud stát řekne "vždyť si můžete vybrat" a potom vydá stovky a tisíce ustanovení, kterými všechny ty subjekty, ze kterých si mohu vybrat "reguluje", tak se jedná o výběr jen na oko, reálně tam žádná volba není. Abychom do této ideologické diskuse moc nezabředávali, tak ten problém je vždycky můj, ano.

EDIT: Zmiňujete operativní leasing, což je paradoxně takový náběh na vidle. Kolega měl na operák Rapid, podepsal smlouvu na 2 roky a po třech měsících leasingovce vypověděla Kooperativa smlouvu na POV a HAV. Flotilu Rapidů jim znovu pojistila myslím Česká, jenže ta si naúčtovala dvojnásobné peníze. No a tak poskytovatel operáku prostě zvýšil měsíční platby za pronájem vozidel. Tuhle podmínku ve smlouvě měli toho času všichni a je to důvod, proč jsem si operák nakonec nepořídil. Takže i jako klient, který si pořídil auto na operák se vás tenhle problém může týkat, ale paradoxně vaše pozice bude ještě horší, protože ze smlouvy nejde (tehdy nešlo) odstoupit bez penále.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: cocomoon 20 Června 2022, 15:51:12
Nejlepší je jezdit taxíkem. Tam znáte cenu dopravy z bodu A do bodu B a nic víc vás nemusí trápit :)
Pro lidi co jezdí málo se to kupodivu i vyplatí víc, než vlastnictví vozu. :-)
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: hh 20 Června 2022, 16:31:54
No změní, protože se k tomu nevyjádřím. Jenže kde není žalobce, není soudce. Snižovat cenu není totéž jako cenu zvyšovat.
No kdyby cenu snížil ten, kdo ji má platit, a vy byste byl v pozici toho, kdo dostane méně, tak očekávám, že by se žalobce a následně i soudce našel.

V nastíněném myšlenkovém pokusu by se samozřejmě smlouva nezměnila. Aby se něco takového stalo, museli byste v původní smlouvě mít ujednáno něco na způsob, že navrhne-li něco (třeba změnu ceny) jedna strana a druhá se k tomu v nějaké lhůtě nevyjádří, že se to považuje za souhlas a změna za účinnou. Podobné konstrukce se v trochu omezenější podobě skutečně občas používají (a nejen jako projev zmrdství, v určitých typech obchodů to může dávat smysl), ale rozhodně nic takového není součástí ani platné regulativy pojistných smluv (či specificky POV), ani běžnou součástí podmínek reálně uzavíraných POV.

U autoprolongace pojištění sice skutečně může při pasivitě pojistníka dojít k prodloužení a zdražení, ale to, co vidíte jako obrovskou křivdu, ve skutečnosti není tak dramatické. Smlouvu jste měl uzavřenou na dobu určitou, a pouze ke konci období může pojišťovna dopis s účinky, které vám vadí, poslat. Nestane se to nečekaně, či dokonce schválně tak, že by pojišťovny hromadně přeceňovaly právě v období dovolených. Dále je tam luxusní 30denní lhůta. Pokud jezdíte na takto dlouhé dovolené, je dobrým zvykem si nějak zařídit kontrolu schránky. Pokud je problém ten obyčejný dopis, tak buď jste si vybral nějakou opravdu oldschool pojišťovnu/produkt, kde modernější komunikace není možná, nebo jste to pojišťovně zakázal. Normálně tyhle věci chodí mailem/sms atp.

EDIT: Zmiňujete operativní leasing, což je paradoxně takový náběh na vidle.
V čem jsem si naběhl na vidle? Já netvrdil, že operativní leasing je (ve všech svých variantách a od všech možných poskytovatelů) naprosto sluníčkový a že musí vyhovovat každému. Ale pro někoho, kdo nezvládá základní administrativu kolem POV, a nedovede se ani s pojišťovnou dohodnout na nějaké jiné formě komunikace, která by mu vyhovovala, tak by tohle mohla být cesta - tedy za předpokladu, že vám bude klapat vztah aspoň s tím poskytovatelem operáku. Je tu i plno dalších možností, např. už zmíněný taxi, a dalo by se vymyslet mnoho ještě bizarnějších. Námitky, že to není výhodné, neberu, jde přece o princip, ne o to ušetřit. Mám ale jednu radu, která není ve stylu "ať jedí koláče" - je možné si najít makléře, který se vám bude o pojistné smlouvy starat, a od výročních dopisů, porovnávání nabídek atp. vás odstíní.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: mcsoap 20 Června 2022, 17:18:31
U autoprolongace pojištění sice skutečně může při pasivitě pojistníka dojít k prodloužení a zdražení, ale to, co vidíte jako obrovskou křivdu, ve skutečnosti není tak dramatické. Smlouvu jste měl uzavřenou na dobu určitou, a pouze ke konci období může pojišťovna dopis s účinky, které vám vadí, poslat. Nestane se to nečekaně, či dokonce schválně tak, že by pojišťovny hromadně přeceňovaly právě v období dovolených. Dále je tam luxusní 30denní lhůta. Pokud jezdíte na takto dlouhé dovolené, je dobrým zvykem si nějak zařídit kontrolu schránky. Pokud je problém ten obyčejný dopis, tak buď jste si vybral nějakou opravdu oldschool pojišťovnu/produkt, kde modernější komunikace není možná, nebo jste to pojišťovně zakázal. Normálně tyhle věci chodí mailem/sms atp.

Mě strašně vytáčí, že jsem lajdácky nenaskenoval ten první dopis, který mi ze SLAVIE přišel. Ta lhůta rozhodně nebyla 30 dní, bylo to něco absurdního, jako třeba 5 nebo tak něco. Navíc to není "ke konci pojištění." Přišlo to 2 měsíce před koncem pojištění. Na jiné auto mi to ze stejné pojišťovny nyní přišlo 3 měsíce před koncem pojištění. Vy říkáte, že to vidím jako strašlivou křivdu a já říkám, že ano. Tohle je pro mě na úrovni nějakého prodejce hrnců, který nechce pustit důchodce z předváděčky papiňáku. Je to úplně jasně udělané tak, aby to tomu člověku přišlo, když na to nečeká a ta lhůta je nastavená, aby byla vysoká šance to nestihnout.
Název: Re:Ukončení POV
Přispěvatel: hh 21 Června 2022, 11:18:59
Změna pojistného viz § 2786 OZ, případně autoprolongace bez změny parametrů § 2803 OZ. Lhůty jsou:

- Nejpozději 2 měsíce před dnem splatnosti upraveného pojistného musí pojistitel poslat dopis (nebo nějak jinak právně účinným způsobem změnu oznámit). Sorry za nepřesnost, já to pořád beru, že to je "ke konci pojištění" (splatnost pojistného se obvykle kryje se začátkem nového období).

- Nejpozději měsíc od oznámení dle předchozího bodu musí pojistník, který nesouhlasí se změnou, tento nesouhlas projevit (právně účinným způsobem vůči pojistiteli, např. mu taky poslat dopis).

- Pokud pojistitel pojistné nezmění, ve smlouvě je ujednána autoprolongace a pojistník nechce pokračovat, musí to oznámit nejpozději 6 týdnů před koncem pojistného období. (Teoreticky to funguje symetricky, ale ukončení ze strany pojistitele jsem ještě neviděl.)

Jen tak na okraj, jde o obecnou úpravu pojistné smlouvy, nic specifického pro POV (či jiná povinná pojištění). Nevidím na té úpravě nic pobuřujícího, v praxi IMHO funguje a vyhovuje oběma stranám. I načasování dává smysl - lhůty rozhodně nejsou krátké, ale ani přehnaně dlouhé vzhledem k tomu, že typická délka období je rok. Zkrátka T - 2 měsíce očekávám dopis, a když nepřijde, znamená to, že chce pojišťovna pokračovat za stejných podmínek (a mám zhruba 2 týdny, abych ji ukončil), pokud dopis přijde, mám na odmítnutí měsíc.

Máte pravdu, že oznámení změny pojistného nemá limit z druhé strany, ale předpokládat, že to budou pojišťovny nějak efektivně zneužívat, je už level paranoie mimo moji představivost. Sám píšete, že v tom probíraném případě (dále jen "strašlivá křivda") dopis přišel 2 měsíce před koncem, pravděpodobně tedy lhůta ze strany pojišťovny byla dodržena. Nemám to nějak detailně vypozorované, ale obvykle pojišťovny ty 2 měsíce dodrží s nějakou minimální rezervou (už proto, že z hlediska jejich cenotvorby není výhodné novou nabídku dávat zbytečně brzo). 3 měsíce pořád z hlediska pojistníka nevnímám jako nějaký pokus o podraz (a to i za předpokladu, že píšete-li 3 měsíce, jsou to opravdu 3 měsíce, a ne třeba 2.5).

Tedy nám zbývá už jen vysvětlit, jaká skutečně byla lhůta v dopisu od Slavie - "něco absurdního, jako třeba 5 nebo tak něco". Jste docela střelec, pokud se chcete kvůli takové ptákovině soudit, a zrovna tento klíčový dopis jste vyhodil ...