30kmhcz
Tisk, média, internet => Zajímavé články z internetu => Téma založeno: am6 19 Září 2018, 12:06:30
-
https://www.novinky.cz/domaci/483752-tok-chce-prosadit-odbocovani-na-cervenou.html
nejdřív vyšší rychlost na dálnici, teď odobočování na červenou, zřejmě se blíží nějaké volby :) Vsadím se, že ani jedna věc se po volbách neprosadí.
-
Tak volby do PS jsou až za 3 roky, tak uvidíme jak to dopadne.
-
já myslím, že je třeba pozitivně zaplnit mediální prostor, aby se nikdo moc neptal, jak je to s mýtem, proč reko D1 trvá o 4roky déle atp...
-
Logika semaforů by potřebovala mnohem větší overhaul.
Semafor by imho neměl být značka se samostatným významem, ale "dynamická přednost v jízdě" ve smyslu:
červená = stůj, dej přednost v jízdě
červená + oranžová = dej přednost v jízdě
zelená = hlavní silnice
oranžová = pokud je možné bezpečně zastavit, pak je ekvivalentem červené. Pokud ne, je ekvivalentem zelené.
Samozřejmě by to chtělo pak adekvátně upravit timing a hlavně změnit mindset řidičů. Tuhle část jsem ještě nedomyslel :)
-
Pokud je snad někde vhodné takto změnit význam signálů semaforů, jde o velmi bídně naprogramovaný semafor nebo o mizerně vyprojektovaný semafor s minimem detekčních prvků. Bohužel v Praze jde o značnou část semaforů, které nejsou na dopravně přetížených komunikacích. Na přetížených komunikacích je to jedno, tam zelená znamená jeď, jestli máš kam a červená stůj, stejně nemáš kam jet.
Nemalý podíl semaforů je kvůli bezpečnosti - nedostatečný rozhled z vedlejší s častými nehodami.
Kapitolou samou pro sebe jsou semafory s (absolutní) preferencí MHD. Za Vámi nahozených významů by to znamenalo vraždu, protože tramvaj řítící se do křižovatky rychlostí 60km/h není něco, kde by se mohlo uvažovat nad tím, že červená pro křižující směr není tak úplně červená.
Nelogická červená v situacích, kdy je zcela zjevné, že by mohla a zpohledu řidičů měla být zelená, se používá z různých důvodů na specifických místech (vstupy do koordinace, regulace rychlosti koordonovaného svazku vozidel před dopravně velmi zatíženou křižovatkou...).
On ten Váš návrh má hlavu a patu, ale pro význam stůj, dej přednost v jízdě by bylo nutné zavést čtvrtou barvu.
-
mikky> O něčem podobném jsem již také uvažoval, ta myšlenka se mi líbí.
Z článku z úvodního příspěvku:
Dnes může řidič odbočit doprava na křižovatce na červenou v případě, že se na semaforu rozsvítí zelená šipka. Přednost pak musí dát pouze chodcům.
Jestli by pisálek neměl dostudovat význam značky S 5 (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2015-294#f5701666).
-
Logika semaforů by potřebovala mnohem větší overhaul.
Samozřejmě by to chtělo pak adekvátně upravit timing a hlavně změnit mindset řidičů. Tuhle část jsem ještě nedomyslel :)
Pravidla na silnici jsou naštěstí dostatečně konzervativní a jednoduchá, nerad bych potkával v přechodné době na silnici lidi s různými mindsety (I když jezdit podle toho, co navrhujete nikoho neohrozí). I ten poslední debil napříč západní civilizací ví, že na zelenou jedu a na červenou stojím. A pokud toto "absolutní" pravidlo nerozmělní veřejná správa různými buzeračními semafory v polích, tak to bude fungovat na věky věků.
Odbočování na červenou vpravo a pak tak dvacet let počkat na další úpravy - a nejlíp to projednat aspoň v rámci Evropy.
-
Semafor by imho neměl být značka se samostatným významem, ale "dynamická přednost v jízdě" ve smyslu:
To se mi taky líbí, ale má to jedno slabé místo..
když nevidíte na semafory v ostatních větvích křižovatky tak nevíte která komunikace je teď hlavní a komu dávat přednost..
třebas když máte červenou a v protějším směru jede auto a chce odbočovat vlevo..
..buď má on zelenou a má přednost a nebo má taky červenou a máte přednost vy..
-
když nevidíte na semafory v ostatních větvích křižovatky tak nevíte která komunikace je teď hlavní a komu dávat přednost..
Prostě by se při odbočování na červenou dávala přednost všemu a všem.
Edit:
Prostě by se při odbočování vpravo na červenou dávala přednost všemu a všem.
-
když nevidíte na semafory v ostatních větvích křižovatky tak nevíte která komunikace je teď hlavní a komu dávat přednost..
Právě proto mi ty "dynamický" semafory nepřijdou jako nejšťastnější řešení. Ten samý a ještě lepší efekt může mít inteligentní semafor, který bude mít přehled o tom, jaká je dopravní situace, kde stojí kolik aut, případně odkud se nějaké auto blíží. Pak může v době klidového provozu zapínat automaticky zelenou přijíždějícím vozům a v době vysokého provozu optimálně řídit průjezdy.
Prostě by se při odbočování na červenou dávala přednost všemu a všem.
Vzhledem k tomu, že červenou nemá jen jeden směr a navíc nevíte kdo ji má či nemá, docházelo by zejména na složitějších křižovatkách k tomu, že by si dvě auta jedoucí na červenou dávala přednost navzájem.
Pánové pardon - ta myšlenka je prostě nedomyšlená :)
-
Jsem asi po ránu nějaký unavený. Tak znovu - vjíždím na červenou do libovolné světelné křižovatky a odbočuji vpravo. Kde se může vynořit jiné auto jedoucí legálně na červenou, kterému bych měl dát přednost (nebo ono mě)?
-
Pánové, v diskuzi občas mícháte hrušky (povolené odbočení vpravo na červenou) s jablky (červená znamená Stůj, dej přednost v jízdě, ale lze jet všemi směry podle pana mikky https://www.30kmh.cz/index.php?topic=7009.msg76383#msg76383). Kdo se v tom pak má vyznat.
-
Ten samý a ještě lepší efekt může mít inteligentní semafor
Může, ale musí se používat k původnímu účelu.. k řízení dopravy..
problém je když to někdo začne používat ke zklidnění dopravy a naopak před autem házet červenou.
Vzhledem k tomu, že červenou nemá jen jeden směr a navíc nevíte kdo ji má či nemá, docházelo by zejména na složitějších křižovatkách k tomu, že by si dvě auta jedoucí na červenou dávala přednost navzájem.
To by asi tak nevadilo.. když přijedou auta z více směrů na červenou tak by jen museli čekat než někdo dostane zelenou.. tak jako i teď.
-
v NDR pamatuju plechovou tabulku se zelenou šipkou
nesvítící
na takhle označené křižovatce se mohlo odbočit vpravo na červenou, za stejných podmínek jako u nás při svítící zelené šipce
ta plechová tabulka mi přijde dostačující, jen na ní eltodo tolik nevydělá ;)
-
Takle je to snad údajně ve Státech, všude sou plechový šipky.
-
Nevím jak ve státech ale asi to bude podobné jak v Mexiku. Tam jsou jen značky když se nesmí odbočit vpravo (na červenou) , jinak se může všude.
Sent from my Redmi Note 4 using Tapatalk
-
Asi záleží na konkrétním státě Států. Já jsem občas potkával ceduli "no turn right on red".
-
Vzhledem k tomu, že červenou nemá jen jeden směr a navíc nevíte kdo ji má či nemá, docházelo by zejména na složitějších křižovatkách k tomu, že by si dvě auta jedoucí na červenou dávala přednost navzájem.
To by asi tak nevadilo.. když přijedou auta z více směrů na červenou tak by jen museli čekat než někdo dostane zelenou.. tak jako i teď.
Jenže když chcete dát přednost, tak většinou musíte do křižovatky trochu najet a už nevidíte, že Vám padla zelená....
-
Tady další. https://auto.idnes.cz/dan-tok-ministerstvo-dopravy-odboceni-doprava-na-cervenou-znacka-140-km-h-dalnice-g01-/automoto.aspx?c=A180919_135251_automoto_fdv
-
Ke generálnímu povolení pravého odbočení na červenou bych se stavěl velmi rezervovaně. Značná část křižovatek by však takovou úpravu snesla, takže spíše cestou plechové zelené šipky.
Současný stav vnímání doplňkové šipky je tristní zejména ze strany řidičů, převážná většina ji považuje za ekvivalent směrového signálu ve smyslu § 70 odst. 2 písm. e) (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361/zneni-20180701#p70-2-e), není tam žlutý chodec => nemusí se dávat přednost nikomu. Tento stav vznikl historicky kladnou zpětnou vazbou mezi řidiči na jedné straně a projektanty a dopraváky policie dříve/silničního správního orgánu později na straně druhé, takže výsledek až na vzácné výjimky je takový, že funkčně o směrový signál opravdu jde. Prosadit kolizní doplňkovou šipku vpravo je téměř nemožné, občas se to podaří v (Ostrava) a to spíše na křižovatkách, které mají připojovací pruh za křižovatkou. V posledních letech se prosazuje, zejména v Brně, rigidní pohled na doplňkovou šipku tak, že i když by mohla na křižovatkách tvaru T:
a) plynule následovat po ukončení zelené po přímce a
b) při opačném přechodu od zelené z nohy na zelenou po přímce trvat až do zelené,
tak tyto přechody nejsou plynulé. Opět si to vynutili svým absolutně bezohledným chováním řidiči. V přechodu fází ad a) nenechali vlevo odbočující do křižovatky najetá vozidla opustit křižovatku a ta pak blokovala výjezd z nohy vlevo a v přechodu fází ad b) bezohledně najížděli do chodců na přechodu, souběžném s přímkou, kterým se rozsvítila zelená. Například Olomoucká x Průmyslová, Řípská x Švédské valy, Bělohorská x Jedovnická.
Plechová šipka by snad mohla vrátit obecný pohled na povolené pravé odbočení na červenou do souladu s původním záměrem zákona.
-
K diskuzi o nápadu pana mikkyho (červená = stůj, dej přednost v jízdě).
...Pánové pardon - ta myšlenka je prostě nedomyšlená
V takto syrovém stavu je opravdu nedomyšlená a patrně i nebezpečná. Červená je v Evropě STOP úplně všude - semafory silniční i železniční, nouzová vypínací tlačítka na strojích, je nevhodné její význam oslabovat; pomíjím dementní buzersemafory, kterým se vnímání významu červené úspěšně daří oslabovat. V obráceném gardu funguje v několika zemích Evropy "žlutá, která je dozelena". Obvyklé použití je patrné na systému v Německu, kde semafor pro odbočení vlevo někdy nemá zelenou, ale žlutou - v případech, kdy vlevo odbočuje nevýznamý, nikoli však úplně zanedbatelný počet vozidel. Červená je stůj, žlutá dole můžeš najet do křižovatky a případně i dokončit odbočení, ale někomu musíš dávat přednost (protijedoucí, chodci, nikoli příčný směr). Všelijaké více či méně divoké varianty žluté do zelena lze nalézt např. v Itálii, Francii či Rusku.
Považuji za chybu, že u nás nic takového není a ani se o tam neuvažuje, vedlo by to k podstatnému zefektivnění řízení. Vzácné vlaštovky ve stylu červená -> červenožlutá -> tma -> žlutá -> červená jsou spíše partyzánština a lze to aplikovat pouze v omezené topologii.
-
Taky by se hodilo zbytečné semafory mimo špičku povypínat. Poslední móda je naprat semafor úpnlě všude a pak je luxus v 10 v noci dvě minuty čučet na křižovatce a čekat až se ten krám uráčí. A široko daleko nic nejede...
-
Jak kde. U mnohých policajtů a úředníků panuje mylný názor, že provoz semaforů v době, když již není nutný ani z hlediska zatížení, ani z hlediska rozhledových poměrů, přispívá k bezpečnosti provozu. Přitom statistiky alespoň v Praze hovoří o naprostém opaku, zbytečně běžící semafor má za nepřímý následek zvýšení počtu bagatelních plechařin. Jiné liga jsou semafory se solidně zpracovaným nočním režimem (třeba Opava a Zlín, semo tamo i něco v Praze).
Za vzor může sloužit Jihlava, kde semafory v noci neběží a nevypínají se všechny najednou, ale jsou v provozu různě podle (statistické) potřeby do 18 až 22 hodin. I Brno má celkem sofistikovaně vypracovaný systém momentu zapínání a vypínání signalizace. Omezená množina trvalý provoz, ostatní zapínají od 4:45 do 7:00 a vypínají od 18:00 do 23:15.
-
Třeba v Brně na Novolíšeňské je i taková specialita, že svítí na všech směrech červená a když přijíždí z jedné strany auto, semafor to pozná a hodí zelenou...
-
To je ta Jiná liga jsou semafory se solidně zpracovaným nočním režimem, v dosahu mých znalostí jsou jich desítky v mnoha městech, hromadně zejména na severní Moravě, ale jednotlivě ve většině měst Moravy. Spíše jsou vzácností města, kde takový semafor není ani jeden. Režim je relativně srozumitelně popsán v TP 81 (http://www.pjpk.cz/viewFile.asp?file=1542), kapitola 4.5.7.1 na straně 46.
-
je "vtipny" jak pomalu kazdy tyden ministerstvo tvrdi neco jineho... viz https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ministerstvo-do-konce-roku-prepracuje-bodovy-system-policie-chce-osolit-tri-hlavni-prestupky-55587
-
https://auto.idnes.cz/zelena-sipka-odbocovani-vpravo-dm6-/automoto.aspx?c=A181019_102053_automoto_fdv (https://auto.idnes.cz/zelena-sipka-odbocovani-vpravo-dm6-/automoto.aspx?c=A181019_102053_automoto_fdv)
Tak soudruzi "experti" z NDR se cukají a chtějí to zrušit..
Mezitím se ale podle informací Spiegel Online zvažuje vznik nové šipky – a sice pro cyklisty.
Řidiči aut jsou pro všechny nebezpeční když můžou odbočit na červenou, ale pumpičky jsou ok, tak dostanou svoji značku ???
-
Tentýž Ťok dostal nápad, zatnout tipec každému, kdo námitkuje stavební řízení u liniových staveb. Viz. https://ekonomika.idnes.cz/tok-vystavba-dalnic-50-tisic-soud-rozklad-fd8-/eko-doprava.aspx?c=A181019_433661_eko-doprava_fih
Toho "každého", kdo se cítí v naší vyspělé zemi poškozen jednáním stavebního úřadu, který by přece nemohl vydrbat s občanem, pro jistotu nazývá aktivistou. Nedělám si iluze, že leckdy dochází k obstrukcím buď jedinců či různých skupin a spolků. Ve srovnatelné míře ale dochází ke krytí různých lumpáren spřátelených osob ze strany stavebních úřadů. Ale namísto zlepšení procesů projednávání stavebních řízení (při kterém je rychlejší i Rwanda, Kosovo, Albánie i Rusko..) které by různým obstrukcím zamezily, vymyslel tento exot zpoplatnění práva - "chceš se dobrat svého práva, lumpe - zaplať, nebo táhni". Úřad je přece moudrý a neomylný a jenom blázen by o tom pochyboval.
Kdypak to tento exot vymyslí pro správní řízení u dopravních přestupků? - taková propadná kauce 50 litrů u odvolání by tím správným způsobem narovnala pokřivený názor řady lidí na kvalitu rozhodování odborů dopravy správních orgánů - že je to banda lumpů a pakáž mizerná.
-
v Německu plechová tabula s šipkou nadále funguje, ale většinou na křižovatkách s odděleným odbočovacím pruhem doprava pomocí ostrůvku a po odbočení bývá obvykle k dispozici, krátký připojovací pruh. Někdy bývá tabulka doplněna oranžově blikajícím symbolem chodce či pumpičkáře, když mají zelenou.Toto řešení se mi celkem líbí. Zrovna mě napadá jedna konkrétní křižovatka tuším v Bautzenu.
Poláci jsou také o krok dál.
https://www.google.com/maps/@50.9202607,15.7584695,3a,47.8y,176h,102.33t/data=!3m6!1e1!3m4!1syANlKueSWRrbLOmNT4sJFg!2e0!7i13312!8i6656
Zato zde se dopravní specialisté vyřádili:
https://www.google.com/maps/@50.7310378,15.1696927,3a,41.7y,5.93h,91.52t/data=!3m6!1e1!3m4!1sQsyeO43EqGT6VE2m9tG70w!2e0!7i13312!8i6656
https://www.google.com/maps/@50.7315018,15.1698306,3a,90y,283.84h,98.85t/data=!3m6!1e1!3m4!1s2RomidXWt6mhVdT7lMCZAQ!2e0!7i13312!8i6656
https://www.google.com/maps/@50.7327164,15.1690592,3a,75y,170.25h,80.15t/data=!3m6!1e1!3m4!1sDsFlDn8XchNL1kRNlgW4Zw!2e0!7i13312!8i6656
Zdá se vám tato křižovatka v pohodě? Ano, je v pohodě, protože jsou semafory vypnuté. Pokud by byly zapnuté zhruba při stejné hustotě provozu, tak by se tvořili fronty ze všech směrů!
-
nechci zakládat nový téma, tak to dám sem
( on ho stejně někdo založí, tak se to pak přesune...)
docela sympatický ;)
https://pravyprostor.cz/vaclav-klaus-ml-liberalni-pozmenovaci-navrhy-silnicni-vyhlasky/
-
Sympatické by to být mohlo, kdyby si jeden z našich předních rusofilů, t. č. poslanec PČR, stihl všimnout, že už jaksi (18 let) nemáme "silniční vyhlášku", ale ZPPK. Nicméně já jsem podjatý, z toho pána, marně se vydávajícího za liberála, mi není dlouhodobě dobře, takže mne berte s reservou. Konstatuji nicméně, že problematiku má nastudovánu do stejné hloubky jako u všech jeho ostatních témat, a tak mu přeji, ať se mu podaří tu vyhlášku změnit.
EDIT: Až se tedy stane ministrem, který má na rozdíl od poslance vyhláškodárnou pravomoc.