30kmhcz

Tisk, média, internet => Zajímavé články z internetu => Téma založeno: .qoyi 29 Září 2017, 23:21:08

Název: Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: .qoyi 29 Září 2017, 23:21:08
https://www.krimi-plzen.cz/a/nejel-jsem-rychle-ale-auto-nezatocilo/

Celkem pěkný článek, kde udělal chybu? Předpokládám, že těžiště nákladu bylo na středu vozejku (podle pozic kurtů po nehodě taky ok) a před-nájezdová rychlost do zatáčky 40kmph před přibržděním mi přijde taky ok. Gumy nevypadaj sjetě. Na tahání vozíku je asi ideal vohnoutwagen aneb dieselové kombi nebo dodávka, ale že by si s tim ta fabie neporadila za těch podmínek se mi moc nezdá. Předpokládejme že tlumiče měl v pořádku.
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: Behemot 30 Září 2017, 08:54:55
Pravděpodobně nějakej Nankang nebo ještě horší vohnoutí no-name, kterej nedrží kolikrát už na suchu, natož na mokru. ABS dost možná KO, na vozejku naloženýho o polovinu víc, jak snese, bůhví, jestli bržděnej. Nepřekvapuje mě to, takhle vohnouti jezdí na venkově…v horách je prej běžný že jezdí s popelnicema bez značek. Což ne že by samo o sobě bylo špatně, ale dobrý je, pokud maj dost rozumu a aspoň jim to drží pohromadě a brzdí, že.
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: swenak 30 Září 2017, 09:02:43
Pokud je pravdou, že řidič pak poslal apel ostaním řidičům ve znění v článku uvedeném, tak bych se ani nedivil, že stav byl, jak popisujete.
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: t4455 30 Září 2017, 13:55:27
Chtělo by to příště více investovat do pneumatik než do alu kol, zvlášť u nedotáčivý fabie
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: fu 30 Září 2017, 14:27:30
na vozejku naloženýho o polovinu víc, jak snese, bůhví, jestli bržděnej.
Informaci o pretizeni berete kde?
Pokud se podivate na vyrobce Agados, specifikace a miru nalozeni(pokud neveze Pb clanky), tak pretizeni je spise tezko podlozena domenka.
Jasne, ze to je nebrzdeny.
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: .qoyi 30 Září 2017, 21:17:11
ABS dost možná KO

ABS? I kdyby fungovalo, moc by dle jeho popisu situace nepomohlo.
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: Behemot 01 Října 2017, 09:33:28
Pořád věřím víc shadewerke systému, než vohnoutovi co tvrdí, jak dělal všechno možný i nemožný a na trochu vlhké silnici mu fobie jela stejně rovně jak cihla. Sorry, tohle se stane na náledí, ne na mokru. Pokud tam fakt nemá tunu olova :D
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: Mesec 01 Října 2017, 12:12:52
Kecy v kleci a výmluvy. S jedničkovou Fábkou (svou i firemní) mám už najeto pár desítek tisíc kilometrů, tak ať se na rychlost nevymlouvá. Mám osobně vyzkoušené, že na sněhu/ledu se dá v pohodě jet 40-50 km/h a to v zatáčkách - video zde: https://www.youtube.com/watch?v=wCHlk-mVJqw (https://www.youtube.com/watch?v=wCHlk-mVJqw).

Nejdůležitější je podle mě stav pneu - nekupovat nejlevnější no-name značky, hlídat si průběžně vzorek a zda nemá vybouleniny, praskliny apod. A už jsem se poučil, nekupovat pneu z druhé ruky. Za litr se dá koupit funglovka Barumka, která postačuje. Rozdíl oproti no-name pouhý tři stovky !
A taky si hlídat tlaky, opět vyzkoušeno na sněhu, že stačí přidat/ubrat vpředu/vzadu třeba 0,2 baru a auto se chová opět jináč. Raději mám nafouknuto tak, že v případě "prasárny" bude lehce přetáčivé - tento smyk se snáze zvládá.

A když se kouknu do panoramatických map, tak nechápu jak se mu to povedl. Může být rád, že to dopadlo jak dopadlo.
https://mapy.cz/zakladni?x=13.3890053&y=49.9238076&z=16&pano=1&pid=52249751&yaw=6.069&fov=1.257&pitch=0.011&source=muni&id=1427 (https://mapy.cz/zakladni?x=13.3890053&y=49.9238076&z=16&pano=1&pid=52249751&yaw=6.069&fov=1.257&pitch=0.011&source=muni&id=1427)
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: Behemot 01 Října 2017, 13:21:18
Dobrý gumy se klidně můžou brát z druhé ruky, na tom nic blbýho nevidím. Už jezdím asi 4. sezonu nějaký Pirelli na léto, ne že by byly v extra stavu a je fakt že na vlhku kloužou třeba při rozjezdu na plnej, ale tak vo tom vim a podle toho se řídím (a na mokru celkově jezdím v klidu). Bral sem je do začátku místo šílenejch starejch zimáků a vono to tak nějak pořád ještě drží…jak to bejvá, provizorium vydrží nejdýl, že :D

Zimáky na předek nový UltraGrip 8 a na zadek sem vzal velice málo jetý UG7 (páč když cokoli, je to silně nedotáčivý, takže beru jako primární dobrý obutí vepředu). Celý 4 kusy, takže myslim že až ujedu někdy ty UG8, dám je na předek taky, jsou úplně v pohodě. Celkově tu sadu asi budu sjíždět hodně moc dlouho, při mým nájezdu kolek 5-7k v zimě to mám tak na příští dekádu :D

Ono se to taky jinak bere tady u těch malejch koleček co má fóbie, kde to fakt stojí pakatel, a pak 205/60 R15, kde jedna kvalitnější guma už stojí od dvou tisíc bez daně nahoru.
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: Mesec 01 Října 2017, 13:31:46
Pravda, ale taky tak guma musí vypadat k světu (stav, vzorek + štěstí). Hold v minulosti jsem taky koupil a pak jsem vyhazoval. Nemluvě o času a třeba cesty pro pneu.
Pořád je to ale menší zlo než u  kolegyně, která koupila za 3.800 Kč celou sadu funglovek na svýho Galaxy. No pneumatiky značky Sunny  :D

Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: .qoyi 01 Října 2017, 14:54:22
Pořád věřím víc shadewerke systému, než vohnoutovi co tvrdí, jak dělal všechno možný i nemožný a na trochu vlhké silnici mu fobie jela stejně rovně jak cihla. Sorry, tohle se stane na náledí, ne na mokru. Pokud tam fakt nemá tunu olova :D
Jeden čas jsem jezdil trochu ostřeji po městě a měl jsem na to i dedikovaný wagen za pár peněz. No a pojistku od ABS jsem vytáhl, protože mě neskutečně to ABS sralo. Tu jeho aplikaci ruční brzdy taky vůbec nechápu. Mě se jednou stala podobná situace, kdy jsem na mokru s naloženým autem brzdil (v přímé ose, nikoliv do zatáčky) a auto nic, kola seknuté (abs fungovalo, citil jsem jen jak vibruje pedal lehce, ale brzdný účinek tragický). Ubrzdil jsem to nějak, ale dost mě to překvapilo. Gumy, brzdy i tlumiče byly ok. Bylo to za deště, možná tam byla olejová skvrna nebo něco, nevím.
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: Foxik 01 Října 2017, 16:15:31
Když jsem v létě dojížděl zimní nokiany tak klouzali hrozně, takže jsem je potom vyhodil ikdyž měli ještě dost vzorku...
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: Mike 01 Října 2017, 19:34:27
zcela určitě rozměr pneu který neodpovídá specifikaci vozidla
rychlost asi vyšší než 40kmh
vozík není přetížený

prostě ho to vyneslo a reakce na brzdy byla, že ho vlek tlačil rovně
kdyby nebrzdil, tak to projel
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: .qoyi 01 Října 2017, 19:38:22
zcela určitě rozměr pneu který neodpovídá specifikaci vozidla

Jak víme že neodpovídá? Kdyby měl větší ráfek (hádám z Vaší reakce a fotek), styčnou plochu mezi silnicí a pneu to moc neovlivní. Naopak by mu to v zatáčkách mělo "míň plavat", nebo podle čeho soudíte že to byla příčina nehody?
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: Mike 01 Října 2017, 19:43:22
obecně se úzká guma snáz "prořízne" vodou, bahnem, sněhem
ovšem je to takové sociální že  8)

čili tam kde tlačí 400kg nebržděné hmoty navíc, je ta širší guma jaksi kontraproduktivní

ano, usuzuji z fotek a obecného přehledu povolených rozměrů pro F1
( jo, že jde pomocí typových listů výrobce "cokoli" vím také )
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: .qoyi 01 Října 2017, 20:03:59
obecně se úzká guma snáz "prořízne" vodou, bahnem, sněhem
ovšem je to takové sociální že  8)

čili tam kde tlačí 400kg nebržděné hmoty navíc, je ta širší guma jaksi kontraproduktivní

ano, usuzuji z fotek a obecného přehledu povolených rozměrů pro F1
( jo, že jde pomocí typových listů výrobce "cokoli" vím také )

Samozřejmě chápu že větší styčná plocha při stejné váze na mokru snižuje adhezi (přítlak na cm2), já si všiml jen "vysokých ráfků", nikoliv širších. Mě je celkem jedno co je sociální a co není. S fabiemi zkušenosti nemám, proto mě ta nehoda zaujala a hledám přičinu.
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: t4455 01 Října 2017, 20:14:49
obecně se úzká guma snáz "prořízne" vodou, bahnem, sněhem
ovšem je to takové sociální že  8)

čili tam kde tlačí 400kg nebržděné hmoty navíc, je ta širší guma jaksi kontraproduktivní

ano, usuzuji z fotek a obecného přehledu povolených rozměrů pro F1
( jo, že jde pomocí typových listů výrobce "cokoli" vím také )
proto mě ta nehoda zaujala a hledám přičinu.

Dle mého ta příčina seděla mezi volantem a sedačkou
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: Mesec 01 Října 2017, 20:24:33
obecně se úzká guma snáz "prořízne" vodou, bahnem, sněhem
ovšem je to takové sociální že  8)

čili tam kde tlačí 400kg nebržděné hmoty navíc, je ta širší guma jaksi kontraproduktivní

ano, usuzuji z fotek a obecného přehledu povolených rozměrů pro F1
( jo, že jde pomocí typových listů výrobce "cokoli" vím také )
proto mě ta nehoda zaujala a hledám přičinu.

Dle mého ta příčina seděla mezi volantem a sedačkou

Pravda, jezdil jsem s Felicií na úzkých 165 a vynášelo to snázeji..
Taky souhlasím, důležitý je posez, jak držíte volant a zda s ním nemácháte jako debil (citace z Vietcongu)
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: .qoyi 01 Října 2017, 20:36:49
Dle mého ta příčina seděla mezi volantem a sedačkou

Pravda, mohl jet 20kmph a nic by se nestalo. Nebo mohl být za mokra doma a nedělat nic.
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: fu 01 Října 2017, 23:55:12
A taky si hlídat tlaky, opět vyzkoušeno na sněhu, že stačí přidat/ubrat vpředu/vzadu třeba 0,2 baru a auto se chová opět jináč.
Copak mate za plnici plyn, toto vypada zajimave, nejake detaily?
Takze pri kazde vyraznejsi zmene teploty, rano 0°C a odpoledne i 25°C jdete upustit/prifouknout?

Samozřejmě chápu že větší styčná plocha při stejné váze na mokru snižuje adhezi (přítlak na cm2), já si všiml jen "vysokých ráfků", nikoliv širších. Mě je celkem jedno co je sociální a co není.

Za mokra je dulezitejsi schopnost ze stycne plochy-vzorku odvest vodu, protoze se pak vytvari dynamicky klin(ten je zavisly na rychlosti, vysce vody a vzorku) a dojde k snizeni stycne plochy.
Sirsi pneu lepe brzdi vzdy a jsou nachylnejsi na AP a uzsi pneu jen snizuji do urcite hranice moznost aquaplaningu-pri stejnem vyrobci a vzorku.

Update:
Zkusme si o tom neco precist:
[1] https://www.pneumatiky.cz/info/sirsi-vs-uzsi-pneumatiky.html
[2] http://www.mpneu.cz/uzsinebosirsizimnipneumatiky/
a aby to nebylo tak jednoduche
[3] http://www.testpneumatik.eu/blog/sirsi-nebo-uzsi-pneumatiky-jake-jsou-lepsi-na-zimu/
cimz napriklad zjistime, ze obecne pravdy, pokud se nespecifikuji detaily, tak nejak prestavaji fungovat.
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: Behemot 02 Října 2017, 00:19:22
Samozřejmě chápu že větší styčná plocha při stejné váze na mokru snižuje adhezi (přítlak na cm2), já si všiml jen "vysokých ráfků", nikoliv širších. Mě je celkem jedno co je sociální a co není. S fabiemi zkušenosti nemám, proto mě ta nehoda zaujala a hledám přičinu.
No, abychom zase nezabředli do flame, kde se stejně prd vyřeší, protože každej věří své pravdě. Co se týče plochy, nebývá zas o tolik větší, protože větší gumy mají obvykle větší kanály pro lepší odvodnění.

A že by větší guma neměla znamenat lepší přilnavost tak nějak jde taky proti zkušenosti (závodní auta, dragstery, vlastně obecně výkonný sportovní auta, nic z toho nemá úzký gumičky, ale hodně široký vzorky). Jak se co chová na mokru je otázka, rozhodně na suchu větší guma=lepší.
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: cyklista 02 Října 2017, 12:25:15
Tady řešíte pneumatiky a co takhle špatně rozložený náklad? Ten na fotkách prorazil přední čelo vozíku, ale co když byl vpředu i původně? V tom případě přetížil kouli, odlehčil přední nápravu fábie a ta prostě přestala zatáčet a brzdit?
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: Behemot 02 Října 2017, 13:37:23
Pořád by měl brzdit zadek, sice tam bývá menší účinek, ale určitě ne že to nezpomalí vůbec, jak tvrdil.
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: cyklista 02 Října 2017, 14:06:24
Pořád by měl brzdit zadek, sice tam bývá menší účinek, ale určitě ne že to nezpomalí vůbec, jak tvrdil.
Na motorce dává zadek tak 30% výkonu předku. V autě to nebude o moc lepší, ještě když to navíc bylo na mokru.
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: Moto007 02 Října 2017, 17:13:22
krásně názorné video  https://www.youtube.com/watch?v=i2fkOVHAC8Q
Název: Re:Fabia s vozíkem vs. fyzika
Přispěvatel: Mesec 02 Října 2017, 19:38:07
A taky si hlídat tlaky, opět vyzkoušeno na sněhu, že stačí přidat/ubrat vpředu/vzadu třeba 0,2 baru a auto se chová opět jináč.
Copak mate za plnici plyn, toto vypada zajimave, nejake detaily?
Takze pri kazde vyraznejsi zmene teploty, rano 0°C a odpoledne i 25°C jdete upustit/prifouknout?

Nevím, co mají v kompresorech na benzince. Ne, až takhle ne.