30kmhcz
Tisk, média, internet => Zajímavé články z internetu => Téma založeno: Mates 30 Května 2017, 14:16:47
-
Z videa je to jasné. Fabia se zařadila před autobus a začala brzdit, protože řidič není znalý místa a prostě potřeboval odbočit. Autobusák jel jako prase a začal pozdě brzdit.
V diskuzi by však nějraději řidiče ve Fabii lynčovali.
http://ostrava.idnes.cz/video-brzdeni-ridice-osobaku-pred-autobusem-a-nasledna-nehoda-ptu-/ostrava-zpravy.aspx?c=A170530_112930_ostrava-zpravy_woj
-
i kdyby, tak pořád je to vina fabiatika.
-
V tomhle pripade jsem rad, ze nejsem urad a ze si i bez dukazu a vyporadani se s obhajobou muzu myslet, ze je ridic fabie debil.
Jednak nemel kam odbocovat i kdyby byl poprve v zivote ve meste viz https://mapy.cz/s/1H94Z a za dalsi je psano, ze pri zmene pruhu nebo pri odbocovani dava ridic znameni.
-
2mates: nevím, jestli se mezi těma dvěma něco neudalo dřív, ale na videu vidím, že řidič fabky brzdí, už když se zařazuje před bus. Jsem celkem rád, že to udělal autobusu a ne mně.
-
Trouba ve fábii bezdůvodně vybrzdil autobus, autobusák samozřejmě za nic nemůže, má najeto 20 milionu bez nehod a je hrdina, může provokovat jak chce, když se to posere a ten druhej to neunese tak má přece kameru, vystřihne se z toho co se mu hodí a je z toho venku.
-
Nedávno tady bylo porsche vs. hasiči. Tam má řidič slušné broky na to, aby se obhájil a jak tam někdo napsal, takhle to vypadá, když se potkají dva blbci. A chápal jsem téma zde, protože debata k tomu bylo docela věcná a nejeli jsme v rovině TV nova.
Nějak ale nerozumím, proč je tady tohle téma teď - neříkám, že mi nikdy autobusak neudělal něco, co neměl, ale vybrzdovat autobus, navíc s lidmi, je hodně adepta na Darwinovu cenu. A vzhledem k možné ujme na zdraví a novému občanovi může jít i o ekonomické harakiri. Ale každý svého štěstí strůjcem.
-
Vzhledem k tomu, že od počátku brzdného manévru fabie do nárazu uplynuly nejméně 3-4 vteřiny, jsem přesvědčen že moje teorie dvou idiotů byla naplněna i v tomto případě.
-
Tady se musím zastat řidiče autobusu, volil menší zlo. Pokud měl ve voze místa pro stojící pasažéry, což bus MHD obvykle má, nemohl si dovolit větší zpomalení, než 1,6 až 1,8 ms-2, jinak by byl stíhán, pokud by se někdo zranil; těch 1,8 je už dost hardcore a volně stojící pasažéři padají. Těžko odhadnout, kolik jel, ale určitě nejméně 60 km/h (je tam povolená 80), z kadence čar 6/6 usuzuji, že jel k 70 km/h, anžto za 3 s minul 5 úseků, což jest cca 60 m; celé je to však nepřesný odhad, takže buďme při zdi. Domácí úkol, reakční dobu soustavy řidič+brzdy busu budeme optimisticky předpokládat 1 s:
Zadání
v0 = 60 km/h
t = 4 s (odečtená doba z videa od rozsvícení brzdovek fobie do nárazu)
t0 = 1 s (rekační doba)
a = -1,8 ms2
Na jakou rychlost dokázal řidič autobusu zpomalit do nárazu?
Nápověda: v = v0 + 1/2a(t-t0)2
Doplňující zadání pro ilustraci:
a) v0 = 70 km/h, zbytek zůstává,
b) Jakou dobu řidič potřebuje k dosažení rychlosti 10 km/h podle původního zadání?
EDIT (přeškrtnuto): hh past demaskoval dříve, než do ní někdo mohl spadnout, tak jsem v ní zůstal sám
-
Za sebe si myslím, že řidič busu prostě zvolil nejlepší možné řešení. Kdyby brzdil příliš tvrdě, mohl by někoho zranit a fabiatik by prostě ujel.
Takhle to odnesl ten, kdo situaci zavinil, neujel a ještě má škodu a na krku kriminál. Ať si to užije. Poškrábaný předek autobusu jako drama fakt nevidím.
-
Nápověda: v = v0 + 1/2a(t-t0)2
Tohle nevypadá použitelně, už kvůli rozměrové analýze (m/s + m = ?). Vyjdeme-li ze vztahu v = v0 - a(t-t0) pak za 3 s brždění se zrychlením 1,8 m/s2 autobus zpomalí o 19,4 km/h (3 x 1,8 x 3,6). Tedy z 60 km/h na 41 km/h, resp. z 70 km/h na 51 km/h. Na zpomalení z 60 km/h na 10 km/h, tj. o 50 km/h by potřeboval 7,7 s (50 / 3,6 / 1,8), včetně reakční doby 8,7 s.
Nějaké další domácí úkoly?
-
Dovolím si zafabulovat - těsně před tímto místem končí vyhrazený jízdní pruh pro autobusy a pak následuje autobusová zastávka - počítám, že autobus vyjel ze zastávky, fabiatik nevěděl, že musí umožnit vyjetí autobusu ze zastávky, případně i zastavit, takže to bral jako nespravedlnost a pokusil se vybrzdit. Jediného, čeho se mohl autobusák dopustit, je, že ohrozil fabiatika při vyjetí ze zastávky. To ale v žádném případě fabiatika neomlouvá. Jiný způsob autobusákovy "provokace" snad není možný, rovněž vzhledem ke skutečnosti, že s sebou veze 15 potenciálních svědků.
-
Vážený pane hh, jste mi zbořil bábovičky, já se těšil, že se někdo chytí. Takhle jsem za blba já, padl jsem do vlastní pasti, dobře mi tak.
Úkol (bez nápovědy, která umě míchá rychlost a dráhu) je myšlen vážně, abychom si jako řidiči vozů, které zastavíme téměř na místě, udělali představu o potížích, které mají s bržděním řidiči MHD.
@Lexx: fabulace dobrá, dokonce dosti pravděpodobná. Místo činu https://mapy.cz/zakladni?x=18.2715634&y=49.7998215&z=17&pano=1&base=ophoto&pid=34267794&yaw=0.029&fov=1.257&pitch=0.232&q=hornbach%2C%20ostrava (https://mapy.cz/zakladni?x=18.2715634&y=49.7998215&z=17&pano=1&base=ophoto&pid=34267794&yaw=0.029&fov=1.257&pitch=0.232&q=hornbach%2C%20ostrava), BUS pruh končí zastávkou pár metrů vzad https://mapy.cz/zakladni?x=18.2719051&y=49.7976109&z=20&pano=1&base=ophoto&pid=34267753&yaw=0.219&fov=1.257&pitch=-0.213&q=hornbach%2C%20ostrava (https://mapy.cz/zakladni?x=18.2719051&y=49.7976109&z=20&pano=1&base=ophoto&pid=34267753&yaw=0.219&fov=1.257&pitch=-0.213&q=hornbach%2C%20ostrava)
-
Dovolím si zafabulovat - těsně před tímto místem končí vyhrazený jízdní pruh pro autobusy a pak následuje autobusová zastávka - počítám, že autobus vyjel ze zastávky, fabiatik nevěděl, že musí umožnit vyjetí autobusu ze zastávky, případně i zastavit, takže to bral jako nespravedlnost a pokusil se vybrzdit. Jediného, čeho se mohl autobusák dopustit, je, že ohrozil fabiatika při vyjetí ze zastávky. To ale v žádném případě fabiatika neomlouvá. Jiný způsob autobusákovy "provokace" snad není možný, rovněž vzhledem ke skutečnosti, že s sebou veze 15 potenciálních svědků.
Taky bych se přiklonil k této verzi ze zkušeností s autobusáky v OV a taky si myslím, že to bylo nějak takhle :
Trocha schválnosti
Mezi řidiči je rozšířeno mnoho polopravd, omylů a mýtů o řízení...autobusu. Jako dlouholetý účastník školení profesní způsobilosti jsem opakovaně svědkem diskusí o tomto tématu. Obvykle je začne starší řidič MHD slovy: já se do zrcátka vůbec nedívám, zapnu blinkr a jedu, zákon je přece na mé straně. Zde je namístě ocenit profesionalitu školitelů, kteří se snaží vysvětlit znění a smysl právní úpravy a nepřejdou tento mylný názor bez komentáře. Vezmeme-li v úvahu řadu vozidel objíždějících autobus v zastávce, reálnou šanci nedostat se vedle autobusu po spatření blinkru má třetí vozidlo. Nejednou se však stane, že řidič autobusu šlápne na plyn současně s prvním bliknutím vlevo, aby donutil zastavit i vozidla, která jsou již vedle autobusu, tím, že jim zavře možnost se vrátit do pruhu (nebo je tímto manévrem přímo vytlačí do protisměru). Velice často je z tohoto manévru vidět jistá dávka schválnosti.
Z Beranova blogu :
http://www.autoweb.cz/beran-vyjizdeni-autobusu-ze-zastavek-a-pravidla-prednosti:komentare-k-clanku/#komentar106183
-
Asi budu za podivína, nicméně musím oponovat. Nezastávám se toho z Fabie, netvrdím, že postupoval správně, nicméně klidně mohl zazmatkovat, mohl opravdu předjet autobus a zjistit, že je ztracen. V tu chvíli se začne hrnout ke kraji a brzdit.
Na druhou stranu řidič profesionál, který má tu trasu najetou mnohokrát, který, dle mne mohl jen sundat nohu z plynu a nechat Fabii odjet dopředu, hnal autobus pod plynem. Netvrdím, že to má zašlápnout na krev, nicméně pokud vidím v zrcátku auto, které jede přede mne a brzdí, tak začnu brzdit také.
Souhlasím s timto: Jako dlouholetý účastník školení profesní způsobilosti jsem opakovaně svědkem diskusí o tomto tématu. Obvykle je začne starší řidič MHD slovy: já se do zrcátka vůbec nedívám, zapnu blinkr a jedu, zákon je přece na mé straně. Zde je namístě ocenit profesionalitu školitelů, kteří se snaží vysvětlit znění a smysl právní úpravy a nepřejdou tento mylný názor bez komentáře. Vezmeme-li v úvahu řadu vozidel objíždějících autobus v zastávce, reálnou šanci nedostat se vedle autobusu po spatření blinkru má třetí vozidlo. Nejednou se však stane, že řidič autobusu šlápne na plyn současně s prvním bliknutím vlevo, aby donutil zastavit i vozidla, která jsou již vedle autobusu, tím, že jim zavře možnost se vrátit do pruhu (nebo je tímto manévrem přímo vytlačí do protisměru). Velice často je z tohoto manévru vidět jistá dávka schválnosti.
Mám ze včera podobnou situaci na kameře. Přijíždím k zastávce, která je mimo pruh. Na ní stojí autobus. Ve chvíli, kdy míjím jeho zadní část se pohne dopředu, ve stejnou chvíli se rozsvítí blink, a autobus zatočí do mého pruhu. Jelikož je silnice prázdná, přejedu do protisměru a pokračuju v jízdě. Na křižovatce o kousek dál stojíme s autobusákem vedle sebe a on se rozčiluje a klepe si na čelo.
-
Mates - Pokud jsem ztracen tak jedu v pravým pruhu za ostatníma, nepředjíždim a čumim po ukazatelích kde mám odbočit.
Klaun ve fábii brzdí a čumí přitom do zpětnýho zrcátka na autobus za ním. Pokud někdo někoho předjíždí tak asi proto že chce jet rychlejš, opravdu mi nedává smysl někoho předjet a pak před ním začít brzdit protože chci jet pomalejš nebo nevím kudy jet.
-
Tady se musím zastat řidiče autobusu, volil menší zlo. Pokud měl ve voze místa pro stojící pasažéry, což bus MHD obvykle má, nemohl si dovolit větší zpomalení, než 1,6 až 1,8 ms-2, jinak by byl stíhán...
OK beru zpět svoji úvahu o dvou debilech. Na stojící pašíky jsem nemyslel.... tímto se řidiči busu omlouvám.
-
Ty záběry z kamery nejsou úplně nejlepší, ale provedl jsem si taktování času při míjení pruhů středové čáry a za předpokladu, že jsou čáry ve shodných vzdálenostech od sebe mi vychází, že ten autobusák v podstatě až do okamžiku těsně před nárazem nebrzdil vůbec a napral to do fóbie úmyslně, či chrápal. Video zabírá fobii až v okamžiku, kdy je již dost před busem a určitě jí viděl.
Na videu je vidět, kdy se rozsvítí brzdová světla fabie. Od rozsvícení světel do okamžiku nárazu jsem naměřil 4,5 s. Za shodných 4,5 s od okamžiku nárazu již autobus téměř stojí.
Pokud navíc sleduju zpomalení fabie před nárazem, pak si myslím, že je o dost pomalejší,, než je zpomalení autobusu po nárazu - takže "prudké brzdění to nebylo"
Tedy nějak nesedí popisované bezpečné zpomalení s ohledem na cestující - před nárazem nelze zaznamenat nějaké zpomalení autobusu a po nárazu to zpomalení je již úplně zjevné. A nebyl to takový náraz, aby autobus musel flokovat na místě.
Takže lituju - mám za to, že je to vina autobusáka, protože chrápal, případně s ohledem na hodně výrazný stín fabie, mohl být oslněn sluncem z boku a neviděl brzdy fabie.
Umím si představit, že řidič fabie brzdil aby si přečetl tu tabuli před odbočkou, protože před tím byla kryta kandelábry, případně že se skutečně navzájem školili s autobusákem a ten to do něj napral.
-
Za ty 4,5 s ujel 5 úseků VDZ = 60 m => průměrná rychlost 50 km/h, což odpovídá počáteční rychlosti 60 km/h, reakční době 1 s a zpomalení 1,6 ms2 = koncová rychlost 40 km/h. Tedy brzdil, jak měl podle předpisů. Pokud brzdil i po nárazu stejně intezivně, za další 4,5 s měl cílovou rychlost 14 km/h, což odpovídá videu i Vašim pozorováním.
Zkoušel jste někdy brzdit intezivně ze 180+ km/h? Než se dostatnete na CZ rychlost 130 km/h, ujede vozidlo neuvěřitelné metry (zkuste si spočítat, kolik vlastně) a zpočátku se zdá, že vůbec nezpomaluje. Pohyb rovnoměrně zrychlený je zákeřnost.
Tímto nehodlám omlouvat případný, nicméně dosti pravděpodobný pyrátský manévr řidiče autobusu. Ostrvačti řidiči busů jsou opravdu hovada k pohledání. Ti brněnští jsou proti nim ohleduplnost sama, na druhé straně mi připadá, že i brněnští řidiči IAD jsou vůči busům v zastávkách v drtivé většině velmi vstřícní.
-
V kinetické energii je rychlost na druhou. Tak nějak mi z toho vyplývá, že zpomalování nebude lineární, 60 je proti 30 dvojnásobná rychlost, ale čtyřnásobná energie. Tzn. výpočet podle vzorečku pro rovnoměrné zpomalení výše asi nebude odpovídat.
-
Samozřejmě máte pravdu, ale nějak se mi to nechce ještě více zamotávat. Proto píšu o rovnoměrném zpomalení, nikoli stejné přítlačné síle destiček na kotouče (či vlastně čím busy brzdí). Řidiči veřejné dopravy regulovat intezitu brzdění k dosažení přibližně rovnozměrného zpomalení povětšinou po nějaké praxi umí. Jiná situace je u postarších vlaků, kde je narůstající zpomalení patrné a závěrečný cuk výrazný.
Do toho vstupují všelijaké materiálové konstanty - koeficinet smykového tření není úplně nezávislý na úhlové rychlosti otáčení kola a teplotě třecích ploch...Nepochybně si na tom udělá několik desítek studentů ročně diplomky jenom v CZ.
-
IMHO:
Myslim, ze tu nejde pri tak male zrychleni a rychlostech z dobrych podminek vozovky/brzd o energie na destickach-kotouc, pneu-vozovka .
Jde tu prave o ty cestujici. Ti jsou se schopni drzet jen nejakou silou, nez spadnou/ neudrzi se/neco si vykloubi - pro predstavu 100kg clovek by mel udrzel v ruce ~15-20% sve hmotnosti ~ 15-20kg.
a=F/m -> ~2ms^-2 je to co z tabulek vytahl enzym
F=m*a
m*v2
F.s= -------- komu se to chce pocitat draha, na ktere mohl bezpecne zabrzdit
2
m*v2 v2
s=------------=------
2*m*a 2*a
nezapomente pricist reakcni dobu 1s, kdy se vozidlo pohybovalo +-rovnomernou rychlosti a to, ze to nemuze ridic zaslapnout natvrdo - zrychleni musi mit +-plynuly nastup 0,5s
PS: pokud tam mam nejakou chybu, klidne me opravte
-
Vidím to bez nějaké chyby (počítal jsem s použitím stejných vzorečků) a teprve teď jsem si uvědomil, jak to možná cyklista myslel. Nešlo o nějaké plynulé náběhy brzdění a reálné fyzikální vlivy, ale domněnku, že zpomalení není konstatntní ani při ideálních podmínkách. To bych si dovolil označit za chybnou úvahu, anžto F=m*a -> při konstantní brzdné síle je zpomalení konstatntní a jde o pohyb rozvnoměrně zrychlený, tedy alespoň v Newtonovských rychlostech.
fu: nic jsem z tabulek netahal, vše jsem si odvodil ze vztahu v=ds/dt, a=dv/dt ;)
-
Vidím to bez nějaké chyby (počítal jsem s použitím stejných vzorečků) a teprve teď jsem si uvědomil, jak to možná cyklista myslel. Nešlo o nějaké plynulé náběhy brzdění a reálné fyzikální vlivy, ale domněnku, že zpomalení není konstatntní ani při ideálních podmínkách. To bych si dovolil označit za chybnou úvahu, anžto F=m*a -> při konstantní brzdné síle je zpomalení konstatntní a jde o pohyb rozvnoměrně zrychlený, tedy alespoň v Newtonovských rychlostech.
fu: nic jsem z tabulek netahal, vše jsem si odvodil ze vztahu v=ds/dt, a=dv/dt ;)
Myslím, je to všechno na vodě. V článku se píše, že v autobusu bylo 15 cestujících. Protože se tam nikde nepíše, že by některý byl zraněný - mám za to, že všichni seděli. Mám za to, že autobusáci tak nějak serou na nějaké povolené zpomalení - osobní zkušenost při jízdě městem v úseku s větším množstvím křižovatek v době zácpy. Prostě se držte. Mám za to, že je diskutabilní, zda-li vodorovné značení pruhů plnění nějaké normy - osobní zkušenost s některými úseky a značením. Takže odvozovat nějakou rychlost je silně pofidérní. Moje subjektivní vnímání z kamery je takové po dalších asi 10 shlédnutích, že ke zpomalení mohlo dojít cca 1s před nárazem a to sundáním nohy z plynu. Po nárazu je již patrné brzdění. Ala hádat se o vzorečky, při nedostatku hodnověrného měřitelného podkladu je nesmysl. V podstatě mi ani nesedí čas z kamery - 10s na záběru = 9s na stopkách, měřeno opakovaně.
Tedy, předpokládám, že media velmi rozmáznou případnou vinu řidiče fabie a zmíněných 8 let za pyrátění a pokud nikoliv, pravděpodobně to bude asi jinak. Tolik k tomuto tématu, které je již asi vyčerpáno.
-
fu: nic jsem z tabulek netahal, vše jsem si odvodil ze vztahu v=ds/dt, a=dv/dt ;)
Nebylo to mysleno nijak pejorativne, mel jsem dojem, ze to jsou bezne info dostupne Vasemu oboru (obvykle cerpane z tabulek).
Protoze si tabulkove hodnoty bezne nepamatuji -> odvozuji.
Myslím, je to všechno na vodě.
Ano, proto jsem jen dodal vzorce, je mi jedno, kdo dostane pokutu.
V podstatě mi ani nesedí čas z kamery - 10s na záběru = 9s na stopkách, měřeno opakovaně.
Casy sedet nemusi, ruzne snimkovani a prevody (spolehnout se da jedine na snimkovaci casy kamery-coz by melo odpovidat casum) -> stopky jsou k nicemu.
-
Tak jsem zase něco bezmyšlenkovitě plácl...
Zrychlení (zpomalení) je konstatní, dráha není lineární v závislosti na výchozí rychlosti, je závislá na druhé mocnině času zpomalení.