30kmhcz
Tisk, média, internet => Zajímavé články z internetu => Téma založeno: .qoyi 08 Září 2016, 21:57:23
-
http://auto.idnes.cz/tesla-nizozemi-elektromobil-hasici-d6u-/automoto.aspx?c=A160908_152628_automoto_fdv
Takže při crashi nehasit? Hybridní automobily jsou na tom stejně?
-
Spis se nedotykat celeho auta ... nikdy nevite, jak to soudruzi v USA vymysleli, patrne tim nejlevnejsim zpusobem.
Jinak fotky zde http://www.autoforum.cz/zajimavosti/tesla-model-s-tezce-havarovala-baterie-vypadly-a-zacaly-horet-auta-se-bali-i-hasici/
-
Já myslel, že hasiči, nechci je nějak znevažovat, jsou školeni i na hašení přístrojů por el. proudem. Nebo ne?
-
Jo, že to vypnou a pak hasej. Navíc to je většinou silnoproud, kde se ví, co od toho čekat. Od akumulátorů ve zkratu, co maj v sobě několik desítek kilowatt a i normálně si vystačej samy se sebou (lithium stačí zahřát a velmi dobře hoří) se ovšem dá čekat naprosto cokoli, včetně výbuchu.
-
Něco jiného je elektrika ze zásuvky/trafa, to je celkem pohoda, zásady jsou jednoduché.
Akumulátor je především chemické svinstvo, nebezpečný odpad a když zahoří, tak chemie v něm dokáže žár udržet a nadále zvyšovat navzdory všemu kromě účinného odvodu tepla - Kverulant by asi mohl vysvětlit, která přesně bije. kyslík k hoření vůbec nepotřebuje. Dost pochybuji, že hasiči jsou cvičeni na takovou obrovskou zásobu energie, ukrytou v chemii.
-
Když ti blafne několik desítek kilo lithia, co s tím chceš dělat? Vodou se to hasit nedá (vzniká vodík a hrozí exploze) a nic jiného s sebou nemají.
-
Měli by s sebou mít nějakej prášek, možná by sníh taky pomoh.
-
Behemot: mel jsem za to, ze jste elektrotechnik - patrne jsem se zmylil.
Jak chcete hasit praskem zapouzdrene baterie v kovovem plasti, ktere po ohrevu/narazu zahori (i kdyz kontrolovane).
To muzete maximalne zasypat piskem a cekat, coz ma asi podobny efekt, jako pockat a nechat to vyhoret vsechno.
-
Pokud by nekoho zajimalo, hasebni taktika pro haseni alkalickych kovu: http://metodika.cahd.cz/konspekty/2-03.pdf
-
Dobré dopoledne,
zdravím z oboru Li-ion baterií, které má (nejen) Tesla ve svém autě. Jde o baterie grafit-NCA (oxid niklu-kobaltu-hliníku-lithia). Žádné kovové lithium neobsahuje, ale i tak jde opravdu o systém velmi energeticky bohatý a problémem bezpečnosti Li-ion baterií se zabývá celá řada týmů.
- V elektromobilu jsou vysokonapěťové systémy (300V+), z toho měli hasiči obavy, že při stříhání a hašení a přiblížení se k autu dostanou ránu.
- Sama Li-ion baterie v tomto případě opravdu nepotřebuje přísun kyslíku, neboť ho má v sobě (v kladné elektrodě a elektrolytu).
- Hašení vodou je složité: ano, na jednu stranu může reagovat s komponenty a vytvářet hořlavý vodík, ale na druhou stranu je třeba vše maximálně rychle ochladit a tím brzdit další reakce ("přeskakování z cely na celu").
- Čeští hasiči se této problematice také věnují (už asi 10 let).
- U hybridů je hlavní rozdíl ve velikosti. Tesla je BEV s velkou baterií, kdežto PHEV/HEV mají baterii hmotnostně řádově menší. Baterie sama o sobě je stejná.
Celkově vzato: hašení Li-ion baterií není žádná sranda.
-
Dyť se to rozsypalo :o
Jinak ten materiál hoří se vzduchem, takže odstranit vzduch a přestane hořet. Pak je třeba to zchladit, aby požár nevypukl znova jakmile se to dostane na vzduch. Oxid uhličitej prej ne, ten to redukuje, tak to sníh vylučuje, ale prášky pořád ano.
-
To je klidně možné, že nějaký modul se rozpadl a vysypaly se jednotlivé cely (cylindrické):
Tady je celá baterie, která se skládá z 15 modulů a uvnitř je několik set cel:
http://www.techspot.com/news/60240-tesla-residential-battery-system-leaked-here-everything-know.html
Ale ta každá cela obsahuje v sobě dost kyslíku, aby to hořelo samo a nepotřebuje k tomu vzduch. Nicméně se vzduchem to hoří lépe, jistě.
-
Spíš se jim asi nechtělo šaškovat kolem auta kde může být 300MJ energie připravené k výbuchu a kdekoliv 400 voltů..
když řidič byl stejně už po smrti a tak to bylo jedno..
-
To je klidně možné, že nějaký modul se rozpadl a vysypaly se jednotlivé cely (cylindrické):
Tady je celá baterie, která se skládá z 15 modulů a uvnitř je několik set cel:
http://www.techspot.com/news/60240-tesla-residential-battery-system-leaked-here-everything-know.html
Ale ta každá cela obsahuje v sobě dost kyslíku, aby to hořelo samo a nepotřebuje k tomu vzduch. Nicméně se vzduchem to hoří lépe, jistě.
Takovejch cel, pak prej že není kam ukládat kriminálníky :o
A kde je ten kyslík schovanej?
-
A kde je ten kyslík schovanej?
Když to rozděláš, tak jeden sedí hned na vrchu :-)
Lithiový článek funguje na bázi oxidace a redukce lithia oxidem kobaltu nebo čeho (tedy pokud si to rámcově pamatuji dobře) , stejně jako olověný aku pracuje s kyselinou.
-
No jenže to je snad za předpokladu, že se ten oxid zredukuje, aby si ten kyslík mohlo vzít to lithium. To se asi nebude dít zase tak rychle, ne?
-
A kde je ten kyslík schovanej?
Když to rozděláš, tak jeden sedí hned na vrchu :-)
Lithiový článek funguje na bázi oxidace a redukce lithia oxidem kobaltu nebo čeho (tedy pokud si to rámcově pamatuji dobře) , stejně jako olověný aku pracuje s kyselinou.
Já nechci být hnidopich, ale tak to úplně není, protože Li+ se během nabíjení a vybíjení jen "přesouvá" z katody do anody a zpět, ale nemění své oxidační číslo (mocenství) +1. Co se mění, je oxidační číslo uhlíku v anodě a kationtů (Co, Ni, Mn) v katodě.
Olověný akumulátor je taky akumulátor, ale tam dochází k jiným procesům, tam se olověné ionty opravdu redukují a oxidují.
-
Já nechci být hnidopich, ale tak to úplně není, protože Li+ se během nabíjení a vybíjení jen "přesouvá" z katody do anody a zpět, ale nemění své oxidační číslo (mocenství) +1. Co se mění, je oxidační číslo uhlíku v anodě a kationtů (Co, Ni, Mn) v katodě.
Olověný akumulátor je taky akumulátor, ale tam dochází k jiným procesům, tam se olověné ionty opravdu redukují a oxidují.
Dík za upřesnění. Já jako laik jen vím, že tam je nějaké lithium, které v tom lepším případě dělá volty a v tom horším dělá čmoudíky :-D