30kmhcz
Tisk, média, internet => Zajímavé články z internetu => Téma založeno: Marack666 27 Dubna 2025, 14:43:12
-
https://auto-mania.cz/novy-zakon-prepisuje-pravidla-silnic-prezident-dal-zelenou-autonomni-jizde-zruseni-evidencek-i-novym-kontrolam-na-silnicich/
Tady mě pobavil tento úryvek: Pro řidiče to znamená, že budou moci během jízdy na vybraných úsecích, zejména na dálnicích, řízení dočasně předat vozidlu, a po tuto dobu se nemuset věnovat samotnému řízení. To znamená, že po dobu řízení automatizovaného auta vozidlem, se na řidiče nevztahují pravidla provozu na pozemních komunikacích ani jiné povinnosti řidiče týkající se řízení vozidla, jejichž dodržení zajišťuje automatizované vozidlo.
Takže pokutu bude platit kdo, řidič, nebo provozovatel? Řidič bude z obliga a provozovatel řekne, že auto řádně poučil, jak má dodržovat předpisy. Takže pokuty zaplatí auto
-
Bohužel, poučení Vás nezbaví zodpovědnosti provozovatele vozidla… ;)
-
To jo, ale když provozovatel označí řidiče (tj. vozidlo), tak by měli jít po vozidlu :-)
-
stanice35> Ani tak se z toho provozovatel nevyvini. SO vyzve vozidlo a vozidlo, obavam se, nebude reagovat. Takze to SO prehodi na sprdel :-). A pokud provozovatel != ridic a ridic preda rizeni vozidlu, pujde to stejne zase za provozovatelem, nebot SO ve sve jasnozrivosti usoudi, ze doslo k 'retezeni ridicu'.
Zkratka, nebal bych se, ze si s tim SO neporadi.
-
Tohle je zcela hypotetická debata - automat rychlost rozhodně nepřekročí....
-
Tohle je zcela hypotetická debata - automat rychlost rozhodně nepřekročí....
úmyslně ne, ale stačí, když se podívám, jak spolehlivě funguje současné rozpoznávání značek (mám ho už ve 4 autě a to je vždy německá vyšší střední třída). aby to fakt fachalo, muselo by to jet z online databáze. rozpoznávání z cesty má chyby v řádech jednotek %. např. to občas přečte značku z kamionu, omezení rychlosti při odbočovacím pruhu...
-
NO pravdou je, že tohle čtení značek bude výrazná slabina. Bohužel myslím, že naši orgáni si najdou cestu jak podojit provozovatele.
-
stanice35> Ani tak se z toho provozovatel nevyvini. SO vyzve vozidlo a vozidlo, obavam se, nebude reagovat...
Tak mě napadla další konstrukce: ...SO vyzve vozidlo - to bude mít svého zástupce (zmocněnce), který se za vozidlo přizná.
Ale jednodušší by asi bylo, kdyby provozovatel rovnou udal Helmuta.
-
Ve článku ohledně pojištění autonomně řízených vozidel zástupce jedné z pojišťoven tvrdí, že už nebude stoprocentně platit jednoznačná objektivní odpovědnost provozovatele vozidla, jak ji známe dnes. Tak uvidíme, možná se tato změna promítne i odpovědnosti za přestupky.
https://www.opojisteni.cz/technologie/lucie-zulavska-autonomni-vozidla-zmeni-pravidla-pojisteni/c:29130/
-
no a teď teda zpátky k pjetydemolycy, kde to měli v programovým prohlášený? :o
-
Vznikne celá řada právních otázek, na které nebude jednoduchá odpověď, např.
1) senzory autonomního vozidla přehlédnou překážku - bude odpovědný výrobce vozidla? výrobce software vozidla? prodejce vozidla? nebo řidič vozidla, provozovatel atd?
2) co se stane, pokud provozovatel prošvihne nějakou garanční kontrolu - přejde odpovědnost v případě 1 na jinou osobu? a na koho?
3) v případě POV, která je konstruována na principu objektivní odpovědnosti dojde ke změně? Bude odpovědným výrobce? nebo někdo jiný?
4) v případě přestupku na úseku rychlosti přestane být v režimu autonomní jízdy odpovědným řidič/provozovatel?
5) bude se zkoumat dostatečná čitelnost značek pro senzory autonomních vozidel v případě překročení rychlosti? různé výšky umístění, případně natočení, zrezlé značky apod.?
těch problémů vyleze 1000 a v naší lihově bolševické zemi, kde musí být s plebsem zatočeno odhaduji, že si zákonodárce vytře prdel nějakými problémy a ponechá odpovědnost v nezměněné podobě, protože to pro něj bude nejjednodušší.
upgrade:
pracovní skupiny (rozumějme bruselské pracovní skupiny) rozmýšlejí, že se odpovědnost rozpadne na 3 větve 1) řidič/provozovatel 2)výrobce vozidla 3) výrobce software vozidla. Nutná bude černá skříňka v trochu odlišné podobě - resp. s archivem úplně všeho. Povinné ručení by zřejmě v 1. kole šlo "postaru" za provozovatelem vozidla a následně by se plnění regresovalo po těch dvou dalších větvích viníků. Zatím se počítá s orientací pomocí satelitní navigace jako nutnou podmínkou, mezi další sekundární podmínky patří velmi přesné značení krajnic, jízdních pruhů atd.
-
ad 4) IMHO ano. Může to být totiž politicky prezentované třeba jako velká výhoda autonomního řízení, nebo jako že navrhovatel podporuje jednotlivce proti velké zlé firmě. Ale až ve chvíli, kdy bude mít výrobce odpovědný za ..ehm.. autonoma k dispozici dostatek informací, aby se mohl vyvinit. Naivním přístupem k tomu stačí sledovat a archivovat parametry timestamp + autonomní jizda on/off.
Aktuální proces výzev za rychlost bude mít třeba o krok navíc - udejte řidiče NEBO výrobce vozu v autonomním režimu. Úředník/automat ho obešle, ten koukne do svých logů k danému vozu (data se přece už sbírají v reálném čase) a buď zaplatí, nebo napíše že vůz v danou dobu nebyl v autonomním režimu. Dále jako by se udaný řidič nepřiznal.
Nemám informace o tom, co všechno se teď v reálném čase z aut sbírá, ale třeba už automobilky ta data mají. Navíc do budoucna se mají třeba data o spotřebě sdílet se státními a nadstátními institucemi, takže zavést tohle by byla kapka v moři a ten úředník se do toho bude moct podívat sám. Hergot, jak nad tím uvažuju, vždyť by to mohl udělat automat už před odesláním výzvy a je vyřešeno :)
Ale třeba to prostě zůstane na provozovateli. Má dost rozumu půjčovat auto tak, aby nepáchal přestupky, tak jistě má i dost rozumu vybrat takový autonomní vůz.
-
Tak to majitel takového vozu nebude mít moc soukromí, když všude budou data o jeho jízdách.