30kmhcz
Procesní záležitosti => Rozsudky NSS a ÚS => Téma založeno: Ladislav Laker 26 Srpna 2024, 00:35:46
-
Z judikátu Nejvyššího soudu:
Nelze tudíž za zakázanou činnost považovat jakékoliv nakládání s motorovým vozidlem, ale jen takové jeho ovládání, k němuž jsou nutné schopnosti, jež řidič musí nabýt školením a zkušeností, pro které je vydáváno řidičské oprávnění, a je potřeba takových schopností k tomu, aby toto vozidlo (jeho pohonná jednotka) mohlo být uvedeno do pohybu a ovládáno.
Tím, že mladistvý nevykonával činnost, která mu byla zakázána, nenaplnil znaky provinění maření výkonu úředního rozhodnutí. Proto NS předchozí rozsudky zrušil a věc vrátil krajskému soudu. (8 Tdo 460/2013)
Sent from my Pixel 6 Pro using Tapatalk
-
tady bych si dovolil malé odbočení - stalo se nám, že auto nešlo nastartovat a jako na potvoru stálo na místě, kde stát nemělo. a tak se osoba rozhodla, že vůz, předtím, než dojde k opravě, dotlačí na místo, kde bude méně překážet, přesto však dále na místě kde podle značení stát nesmí.
SO1 jsme se ptali, je-li osoba, která tlačí vozidlo řidičem - pro účely tedy osoba, která by měla být potrestána jako "řidič" kterého uvedl provozovatel.
A trochu se to zkomplikovalo tím, že jedna osoba tlačila a druhá točila volantem - tak kdo teda byl "řidič"
nevím, jestli jde potrestat 2 řidiče za jeden přestupek, ale určitě bude potřeba nade vší pochybnost určit toho pravého "řidiče" :)
jistě si vzpomenete na modelový případ - na místě vraždy najde policie 2 osoby, obě tvrdí, že střílel ten druhý, jiné důkazy nejsou. Pro nedostatek důkazů musel soud oba osvobodit ... i když bylo zřejmé že jeden z nich vraždil. SO1 to ale u parkování vidí méně přísně :D
-
A trochu se to zkomplikovalo tím, že jedna osoba tlačila a druhá točila volantem - tak kdo teda byl "řidič" ...
Pane concorde, v případě posuzovaném Nejvyšším soudem byly celkem čtyři osoby: jedna z nich kroutila volatem a ovládala brzdy Trabanta, další tři kamarádi vozidlo ručně postrkovali. Podle judikátu 8 Tdo 460/2013 kroutič a brzdič nebyl řidičem motorového vozidla ve smyslu zákona č. 361/2000 Sb. o silničním provozu. Pochopitelně za řidiče nebylo možné označit ani ty tři, kteří Trabanta tlačili.
Soud vyložil, že i vozidlo se zadřeným motorem a bez baterie je stále motorovým vozidlem podle právních předpisů: "Nejvyšší soud když shledal, že předmětný Trabant, který nebyl pro závadu na motoru a pro nefunkční baterii schopen vlastního provozu, nebyl odpadem podle § 3 zákona č. 185/2001 Sb. a nesplňoval podmínky pro autovrak, byl v době činu mladistvého stále motorovým vozidlem ve smyslu § 2 písm. g) zák. č. 361/200 Sb., jak správně soudy obou stupňů dovodily."
Podle soudu však pojem "řízení vozidla" je odlišný od pouhého tlačení a kroucení volantem bez použití motoru.
"... mladistvý po pozemní komunikaci uvedl do pohybu motorové vozidlo, jehož následná jízda byla podmíněna jinou než jeho motorickou silou, neboť byla vytvářena tlačením tří osob do zadní části vozidla. Byli to lidé, jejichž síla musela nejprve toto vozidlo uvést do pohybu, a poté je i nadále (strkáním zezadu či zboku) v tomto pohybu udržovat. Role mladistvého zde spočívala pouze v tom, že při chůzi vedle vozidla toto vozidlo na vozovce udržoval v potřebném směru otáčením jeho volantu."
Pro definici "řidiče" by se tedy dala využít věta, ve které NS nastolil jasný rozdíl mezi řízením vozidla (za použití jeho motorické síly) a pouhým ručním postrkem (tlačením bez použití motoru):
"Nelze tudíž za zakázanou činnost považovat jakékoliv nakládání s motorovým vozidlem, ale jen takové jeho ovládání, k němuž jsou nutné schopnosti, jež řidič musí nabýt školením a zkušeností, pro které je vydáváno řidičské oprávnění, a je potřeba takových schopností k tomu, aby toto vozidlo (jeho pohonná jednotka) mohlo být uvedeno do pohybu s využitím znalostí a schopností ovládat jeho motorické schopnosti."
-
tomu rozumím ... kdybych byl SO1 také bych měl zamotanou hlavu z toho, kdo vlastně byl řidič-vůbec-li - v případě kdy se na místě činu motaly 2 a více osoby. :)
-
patrně jej zachránilo, že v autě neseděl
z hlediska toho, že neměl potřebu náhle brzdit, měli asi kliku...
-
"ale jen takové jeho ovládání, k němuž jsou nutné schopnosti, jež řidič musí nabýt školením a zkušeností, pro které je vydáváno řidičské oprávnění."
Nemůže tato věta řešit držení/manipulování/telefonování, třeba při čekání na semaforu, v koloně,atd.?
Na to rozpoznat zelenou (odložit telefon) a jet, přece nemusím mít zkušenosti potvrzené získáním ŘO.