30kmhcz
Poradna => Potřebuji poradit - parkování, zastavení, stání => Téma založeno: bubo82 26 Srpna 2021, 10:27:44
-
Dobrý den, prosím o radu.
Zaparkoval jsem Na Praze 7 v ulici Dělnická na místě označeném vodorovným dopravním značením jako invalidé.
Samozřejmě jsem držitelem ZTP a modré parkovací karty.
Včera jsem obdržel výzvu k zaplacení 500,- za nezaplacení parkování.
Když to zkrátím, po pár telefonátech s MČ P7 jsem se dozvěděl, že tohle parkovací místo oni neevidují někde v jejich seznamu jako invalidní, tudíž mám smůlu a mám zaplatit, nebo správní řízení a násobně větší pokuta.
To místo je ale opravdu označené invalidou a ohraničené bílými čarami.
Co mám dělat? Jak se mohu bránit?
Přikládám GPS místa 50°6'11.020"N, 14°26'40.506"E
Přijde mi to jako nehoráznost. Přeci je někdo za chybné značení odpovědný.
Děkuji
-
U té výzvy není fotka? V každém případě doporučuju si to místo a aktuální dopravní značení aspoň nafotit. Je tam vodorovná i svislá značka vyhrazeného místa pro invalidy?
Formální obrana v této fázi není žádná. Výzva ještě neukládá žádnou sankci ani jiné povinnosti, nezahajuje řízení. Je to v podstatě něco jako nabídka - pokud provozovatel zaplatí, úřad se tím nebude už dál zabývat, to je celé.
Nic vám nebrání pokračovat v tom, co už děláte, tedy neformálně zjistit, co za tím je. Jde-li skutečně o bordel v evidenci a v datech pro Eltodo šmírovací systém, tak se tím nemusíte trápit, zahájí-li někdo v budoucnu řízení, hravě se ubráníte. Dokonce i kdyby se ukázalo, že to vodorovné značení je nějaká pirátská tvorba, mělo by stačit prokázat, že tam bylo (pokud vám neprokážou, že jste si to tam namaloval sám nebo jste jinak věděl, že to není oficiální vyhrazené místo).
-
Obávám se že jsem v háji
Dobry den. Zajima me oznaceni parkovani napr. pro invalidy, kdyz je tam příslušná znacka tak je to jasne, ale pokud je pouze na zemi jakýmkoliv zpusobem nakreslen znak vozickare – plati to take jako vyhrazene park. misto? Kde v zakone to lze najit? Nebo tam musi byt obe znaceni? To znm. znaceni plus nakresleny znak na zemi? Diky za odpověď
Odpově:
Dobrý den,
vyhrazené parkoviště pro vozidlo přepravující osobu těžce postiženou nebo osobu těžce pohybově postiženou musí být vždy vyznačeno vodorovným a svislým dopravním značením. Toto je zakotveno ve vyhl. č. 294/2015 Sb., kterou se provádějí pravidla provozu na pozemních komunikacích (v platném znění) a to konkrétně v příloze č. 8 – Vodorovné dopravní značky. Dále v zák. č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích ( v platném znění) je zakotveno v ust. § 4 povinnost řídit se mj. dopravním značením. Každý řidič silničního provozu je také povinen tyto ustanovení zákonných norem znát a dodržovat je.
S pozdravem
Pavel Kotlár
dopravní značení
-
Ale vy nejste povinen toto vědět. Pokud je na zemi nakreslený symbol vozíčkáře může to řidič oprávněně považovat za vyhrazené parkovací místo. Přestaňte se ptát fízlů a řiďte se tím co vám tady matadoři napíšou.
-
Ona totiž ta vyhláška (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2015-294) pro to vodorovné značení (V 10f) říká:
Vyhrazené parkoviště pro vozidlo přepravující osobu těžce postiženou nebo osobu těžce pohybově postiženou. Na ploše vyznačené touto značkou smí zastavit a stát pouze vozidlo označené parkovacím průkazem označujícím vozidlo přepravující osobu těžce zdravotně postiženou. Značka vždy doplňuje svislou dopravní značku „Vyhrazené parkoviště“ se symbolem zařízení nebo prostoru pro osoby na vozíku.
Tedy z první věty plyne, že tato značka sama o sobě vyhrazuje to parkoviště. A tu poslední větu je možno číst dvěma způsoby - buďto "bez svislé značky je V 10f neplatná", nebo "určitě tam někde je i svislá".
Úřad možná bude tlačit ten první výklad, případný obviněný by měl tlačit ten druhý, s argumentem, že kdyby ministerstvo mělo na mysli ten první, tak by to tam přímo napsalo ("je platná jenom když je poblíž svislá") a že ono zdvojení je tam proto, aby možnost zaparkovat byla pro postiženou osobu zachována, i když nějaký vandal zrovna tu svislou značku povalil.
-
To dává docela smysl. Tak to mám nechat spadnout do správního? A sebejistě tam dojít a hájit se?
-
U nás ve městě máme placené parkoviště, kde obsluha vybírá parkovné u vjezdu na parkoviště a jedno nebo dvě z parkovacích míst jsou pro vozíčkáře, a vozíčkáři tam platí také. Takže si myslím, že parkovací místo pro vozíčkáře neznamená asi automaticky, že je to bezplatné parkoviště.
-
U nás ve městě máme placené parkoviště, kde obsluha vybírá parkovné u vjezdu na parkoviště a jedno nebo dvě z parkovacích míst jsou pro vozíčkáře, a vozíčkáři tam platí také. Takže si myslím, že parkovací místo pro vozíčkáře neznamená asi automaticky, že je to bezplatné parkoviště.
Koukám, že jsi v práci zapomněl toho kolegu co umí číst, viď městapáku :-) "Samozřejmě jsem držitelem ZTP a modré parkovací karty."
-
Proč tedy dokazovat, že šlo o parkoviště pro vozíčkáře, když má poplatek za parkovné uhrazen skrz modrou parkovací kartu? Zdá se mi to neúčelné. Nebo tím poplatek za parkování uhrazen není a parkoviště pro vozíčkáře tam má být bezplatné?
-
Fogyn, alo.is> IMHO došlo k nedorozumění, já mám za to, že modrou parkovací kartou myslel bubo82 tohle (https://www.zakonyprolidi.cz/disk/cs/file/2015/2015c122z0294p013o006.png).
-
Takže jsme zas u toho, že tam může být klidně parkovací místo pro vozíčkáře, které není bezplatné. Bez fotografií místa a okolí to asi neurčíme.
-
Prosím tě, fakt si pozvi toho kolegu. Placené/neplacené je irelevantní. Očividně jde o to jestli se jedná nebo nejedná o stání vyhrazené pro invalidy. "oni neevidují někde v jejich seznamu jako invalidní, tudíž mám smůlu".
Samozřejmě může být špatně popis ze strany "přestupce", ale "po pár telefonátech s MČ P7" bych řekl, že už pochopil jádro pudla. Holt kolega chce čárku za každou cenu aby byly prémie. My chápeme, že si jinak nevyděláte ani na slanou vodu, ale holt občas je to od vás přes čáru no...
-
No nevim, proč tedy píše, že obdržel výzvu na 500 Kč za nezaplacení parkování? Logicky bych především zkoumal, jestli je parkoviště placené. Placené tam může pravděpodobně být i to pro invalidy.
-
"proč tedy píše, že obdržel výzvu na 500 Kč za nezaplacení parkování?" Protože důvod pro čárku na prémie se najde vždy a neoprávněné parkování na invalidech by přes ZTP kartu asi neprošlo. Tak to holt zkouší takto. Velmi dobře víš, že do těch výzev si píšete co chcete i když to s realitou nemá nic moc společného ;-) Dále nebudu plevelit vlákno, ale je mi jasné, že chceš kolegům pomoct a budeš ty svoje nesmysly rozvádět dál...
-
Připadá mi to jako, že ho utvrzujete v tom, aby prokazoval, že parkoval na parkovišti pro invalidy, přestože je tam nebezpečí, že mu nakonec řeknou: máte pravdu, parkoval jste na parkovišti pro invalidy, ale není bezplatné, jsme rádi, že jste se k tomu přiznal.
-
(http://C:\foto\1.jpeg)
-
K přestřelce nicků Fogyn a alo.is - i když to bylo k věci, prosím zkuste v poradně více radit a méně se vzájemně dohadovat.
Já to pochopil tak, že tazatel má ZTP a odpovídající označení vozidla, zónovou kartu ne. Pokud jde o to, jestli i vyhrazené parkoviště pro invalidy podléhá placení či barevným zónám, tak teoreticky to možné je, ale v praxi to tam, kde je značení v souladu s předpisy, nenastává. Vyhrazené místo musí mít vlastní svislou značku a ta ukončí či lokálně přebije značení upravující režim v okolí vyhrazeného místa. Tedy udělat místo vyhrazené pro invalidy, ale zároveň placené, omezené časově v režimu "kotouč" či jen pro rezidenty, by šlo, ale příslušná svislá značka by to musela přímo stanovit (např. na DT). Nepamatuju, že bych to někdy na veřejné komunikaci viděl. Placené parkoviště s obsluhou nejspíš bude soukromé. Tam značky jsou jen proto, že jsou na to řidiči zvyklí, jinak platí to, co si provozovatel parkoviště určí a konzument služby (zpravidla konkludentně) akceptuje.
Potíž v konkrétní situaci je, že vodorovné značení si tam nejspíš někdo namaloval bez vědomí vlastníka komunikace a příslušného silničního správního úřadu, a při absenci svislé značky je to problém. Nejde ani tak o to, jestli má nějaký význam ta formulka o nutnosti svislé značky v definici V 10f. Nikdo totiž nebude tazatele vinit z toho, že by tuto značku porušil. Budou mu tvrdit, že stál v "zóně", která je v tomto konkrétním případě provedena značkou IP 13c (tj. placené parkoviště, s DT podle které je kromě platících i pro rezidenty) a že ta osamocená vodorovná značka, i kdyby byla platná, tento režim nemění. Nějaké protiargumenty by vymyslet šlo, ale výsledek je dost nejistý.
-
hh +1, pak to tady před náhodným kolemjdoucím vypadá jako v chlívě - hlavně to popichování ohledně "kolegy měšťáka" je nemístné.
Nepamatuju, že bych to někdy na veřejné komunikaci viděl.
Kouknul jsem z okna na ulici a dvě taková stání mám přímo před domem, ale jsou registrovaná na konkrétní SPZ. Jestli jsou daní invalidé nucení platit zároveň za rezidentní parkování netuším. Vyřešené je to prostřednictvím číslovaných míst, o placení tam zmínka není, ale modrá čára podél těchto míst je.
Odlišná situace je ale v našem řešeném případě - ta ulice není nijak dlouhá a na celé ulici jsem našel jediné místo pro invalidy, které však jednak bylo vybaveno svislou značkou a jednak bylo vyjmuto z rezidentního parkování - a to před adresou Dělnická 21 (https://mapy.cz/s/momalobaso). Obávám se, že pokud tam bylo nějaké ryze vodorovné značení, tak je to buďto jak naznačuje pan kolega hh kreativita nějakého místního umělce (případně pozůstatek po dřívějším značení?). Souhlasím s tím, že magistrát bude tvrdit, že žádné místo pro invalidy není a kasírovat bude chtít čistě za zónu.
-
Kouknul jsem z okna na ulici a dvě taková stání mám přímo před domem, ale jsou registrovaná na konkrétní SPZ. Jestli jsou daní invalidé nucení platit zároveň za rezidentní parkování netuším. Vyřešené je to prostřednictvím číslovaných míst, o placení tam zmínka není, ale modrá čára podél těchto míst je.
Tam nejspíš nebude žádný interpretační problém. Především, modrá čára sama o sobě se z hlediska účinků neliší od bílé, i definice V10g je shodná s V10a, barva jen upozorňuje na to, že stání na tom místě má nějaké další podmínky určené svislou značkou (kterou by ale řidič musel respektovat tak jako tak, a v případě rozporu by měla před vodorovným načením přednost). A pokud je ta rezidenční zóna značena taky jako IP 12 (s tím, že některá místa jsou rezervována pro konkrétní auta a zbytek pro rezidenty), tak je vcelku jasné, že ta vyjmenovaná auta už nemusí být zároveň účastníky rezidenčního systému. (Jiná věc je, že to vyhrazené místo pro konkrétní osobu/auto se vydává na základě individuálního rozhodnutí o zvláštním užívání, a dost možná s tím nějaké poplatky či další podmínky jsou spojené - nemám přímou zkušenost, taky se to asi bude lišit podle lokality.)
-
Se omlouvam, ze do toho zasahuju s vidlackym dotazem, k nam do kraje jeste zadne cary na silnici nedorazily, nicmene se uz objevilo par zon s placenym ci rezidentnim stanim, uvnitr kterych je vyhrazene misto pro vozickare. Dosud jsem se naivne domnival, ze v te zone musi platit nebo mit jakousi ouradem vydanou karticku vsichni, jen clovek s vozickarskym logem ma jiste misto. Je to tak nebo opravdu lide s plackou ani zde platit nemusi? Viz treba:
https://mapy.cz/s/gunugajovo
https://mapy.cz/s/jevuzabova
-
ladin: Viz výše. Já tedy v žádném případě nemám patent na výklad významu dopravních značek, a tohle přiznávám, že jsem ani nikdy neřešil v rámci skutečného sporu, ale čistě podle toho, jak to chápu jako řidič, a co jsem vyčetl ze ZPPK a značkové vyhlášky, bych řekl, že jednotlivé svislé značky IP 11-13 se navzájem ruší.
§ 3(1) vyhlášky (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2015-294#p3-1): Svislá dopravní značka umístěná vedle pozemní komunikace platí pro celou pozemní komunikaci v daném směru jízdy s výjimkou značky upravující zastavení nebo stání, která platí jen pro tu stranu pozemní komunikace, u níž je umístěna.
§ 3(7) vyhlášky (https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2015-294#p3-7): Platnost informativních značek označujících parkoviště končí 5 m před hranicí nejbližší křižovatky, není-li způsob a uspořádání dovoleného stání vyznačen vodorovnými dopravními značkami nebo není-li platnost informativních značek označujících parkoviště ukončena jiným způsobem. Vjezd na místa ležící mimo pozemní komunikace nebo výjezd z nich platnost těchto dopravních značek přerušuje.
To ukončena jiným způsobem může být třeba šipkou E8x s úsekem platnosti u té značky, značkou B 28/29, ale taky jinou IP 11-13, která dosavadní režim změní. A to je i případ vyhrazeného stání pro invalidu (či kohokoliv jiného) v ulici s placeným stáním. Analogicky, v nějaké ulici bude nejdřív šikmé parkování IP 11b, pak se ulice zúží a značkou IP 11c se parkování změní na podélné. Asi to nikdo nebude vykládat tak, že za tou druhou značkou je třeba stát zároveň kolmo/šikmo i podélně. Ze stejného důvodu v ulici, kde je nejdřív placené parkování IP 13c a pak na konci pár míst pro vozíčkáře IP 12, pro ta vyhrazená místa už neplatí předchozí značka. Pokud by tam měli invalidé platit, šlo by to, ale muselo by to být na té jejich značce, především na DT (vyrábět nějakého hybrida IP 12 a 13c by byla horší možnost, neodpovídalo by to vzoru, ale hlavně by nebylo jasné, zda je to myšleno OR, či AND).
-
to ze máte karticku ztp neznamená, že i případné parkování je zdarma.
Např.
Praha - na ZTP může parkovat jen osoba s průkazem ; zdarma, ale max 4 hod
České Budějovice - na ZTP může parkovat jen osoba s průkazem ; parkovací poplatek musí být zaplacen
Valašsské Meziříčí - na ZTP může parkovat jen osoba s průkazem ; parkovací poplatek pro ZTP je 0
-
Praha - na ZTP může parkovat jen osoba s průkazem ; zdarma, ale max 4 hod
Tohle ale rozhodně neplatí na modré zóny.. Nebo se pletu?
-
libca: Díky za konkrétní příklady, zatím to vypadá, že to je v souladu s tím, co (opakuji, že bez jakékoliv znalosti praxe) píšu výše, tedy že to případné omezení či nějaké jiné podmínky využití vyhrazeného stání musí plynout z konkrétního značení. Našel jsem ty 4 hodiny v Praze (třeba Anenské náměstí 211/2). Poradíte konkrétní místo v ČB, kde má být místo pro ZTP, ale placené? Varianta ValMez vypadá, že nepotřebuje žádné zvláštní opatření, ajťák by řekl, že to je defaulní nastavení (je-li tam IP 12 s vozíkem).
-
hh: Mnohokrat diky za odkazy a hlavne za tu analogii s IP 11-13. Jestli uvazuji stejne, tak v pripade
https://mapy.cz/zakladni?x=12.7479507&y=50.2396977&z=17&pano=1&pid=41830869&yaw=1.903&fov=0.663&pitch=-0.010
je prvni (i posledni) misto vozickarske, ale neni u nej konkretne nic o placeni, takze vozickar zdarma a bez omezeni casu.
Ale co pak s misty za prvnim vozickarem? Platnost znacky IP13c byla ukoncena vozickarskou IP12? Takze na nasledujicich mistech mohu parkovat zdarma a bez omezeni casu? To parkoviste na fotce znam a takto to obec/mestapo opravdu nezamysli.
-
Já bych jen připojil krátký update, neboť jsem v rámci prokrastinace prolezl pomahačské stránky našeho města k parkování. Prohlédl jsem několik míst označených pro invalidy, kde dle stránek invalidé mohou na místech pro OZP parkovat vždy bezplatně, zóna nezóna. Město se nějak netrápí s tím, že by značka reservé pro invalidy měnila režim předchozího dopravního značení. Buďto je tedy ve hře odlišný výklad, nebo má město některá značení špatně (nějaké to reservé uprostřed zóny se v centru vždycky najde, za ním však znovu umístěná zónová značka není) a dalo by se jim na tom nějak zatopit?
-
IZS: Opět musím začít disclaimerem, že u výkladu sporného značení se necítím pevný v kramflecích. Možná by to nějak mohli zpřehlednit spíš místní dopravní inženýři. Nemohu tedy nabídnout odpověď, jen pár náhodných postřehů, a i ty radši berte s rezervou
- mám pocit, že právní předpisy upravující význam značení a jak má být provedeno, moc nepočítají s jinou podobou pozemní komunikace, než lineární silnicí a křižovatkami, tedy u jakéhokoliv složitějšího parkoviště nutně vzniká interpretační problém (počínaje otázkou, zda to vůbec ještě je součást pozemní komunikace)
- pokud jde o svislé značky u kolmého/šikmého parkovacího stání, otočené plochou rovnoběžně se silnicí (tedy tak, aby je dobře viděl řidič, který proti nim parkuje, a o dost hůř ten, který jen projíždí ulicí), tak o tom v předpisech IMHO není nic - cosi se ve vyhlášce píše v § 3(2) o značkách nad vozovkou resp. nad jízdním pruhem, ale to zjevně řeší jinou situaci - tedy skutečně bych to bral tak, že při absenci nějakého jiného značení či relevantních okolností bych parkovací značku považoval za platnou tak, jak říká vyhláška, tedy od místa, kde je, po směru jízdy 5 metrů před křižovatku či nějaké jiné značení, s relevancí pouze pro danou stranu komunikace
- konkrétně u vyhrazeného místa pro ZTP si ale jako běžný smrtelník moc nepomůžete, pokud IP 12 nebude mít nějakou dodatkovou tabulku či šipku, která by její význam omezovala na konkrétní místo, tedy by měla platit od daného místa dál, tak vám to akorát placené místo změní na místo, na které nesmíte vůbec (a argumentovat, že tam chybí vodorovné značení s vozíkem už bude dost překombinované a asi by to v reálném sporu neobstálo, viz dále)
- § 3(7) vyhlášky je velmi gumový, říká sice, že značka platí od místa, kde je, dál směrem po proudu, ale jen není-li uspořádání parkoviště vyznačeno vodorovným značením nebo není-li platnost značky ukončena jinak - do toho se asi vleze lecos, tedy bude-li na začátku ulice IP 13c, chlívky pro auta namalované na vozovce, a sem tam nad nějakým IP 12 s vozíkem + V 10f vodorovně, tak by se to asi dalo vykládat, že platnost IP 12 byla "ukončena jinak" (tím, jak je to namalované vodorovně) a vůči IP 13c to byl jen lokální override (připomínám, že původně se řešila trochu jiná otázka, tedy zda ty značky platí aditivně, tedy zda ten vozíčkář musí platit - tam si myslím, že je to jednoznačné, že ta jeho značka v místě, kde platí, nahrazuje, nikoliv jen doplňuje dosavadní režim, teď ale řešíme jinou otázku, a to jak úseky platnosti obou značek přesně vymezit, a to řeší ono dosti flexibilní ustanovení odkazované výše)
- ladin: U odkazovaného místa v Chodově je ještě jiný problém. Připusťme, že vyhrazené místo pro vozíčkáře bez upřesnění na DT funguje jen lokálně tam, kde je zároveň na zemi odpovídající symbol, a dál platí to, co platilo před (tedy že není nutné dosavadní značení zopakovat). Akorát, že tu IP 13c mají na blbé straně silnice ...
-
Praha - na ZTP může parkovat jen osoba s průkazem ; zdarma, ale max 4 hod
Tohle ale rozhodně neplatí na modré zóny.. Nebo se pletu?
V Praze to platí na modré zóny také, ale max 4h zdarma(máme ZTP, tak jsem to studoval)
V tech CB se za parkování na ZTP musí platit bez výjimky všude v centru jako normální ovcan
Většinou je na park. automatu napsané, jak je to s placením