30kmhcz

Tisk, média, internet => Zajímavé články z internetu => Téma založeno: Jojoba 30 Června 2021, 12:54:50

Název: Volvo chce stabilně využívat LIDAR v autě
Přispěvatel: Jojoba 30 Června 2021, 12:54:50
„Výkonné senzory emitují miliony pulzů laserového záření, jejichž úkolem je přesně určit, kde se ve 3D prostředí nacházejí objekty,... 
https://www.novinky.cz/auto/clanek/pristi-volva-vyuziji-lidar-ve-standardni-vybave-40364951#source=hp&seq_no=9&dop_ab_variant=0&dop_source_zone_name=novinky.sznhp.box&dop_req_id=HIMJcHmNYeN-202106301046&dop_id=40364951&utm_campaign=&utm_medium=z-boxiku&utm_source=www.seznam.cz

To by mohlo být docela zajímavé, až se potká auto s aktivními senzory s autem s Antilaserem...... jak zareaguje tento asistent - vyhodnotí AL jako potencionální překážku a bude veselo ?
Zajímavé.....
Název: Re:Volvo chce stabilně využívat LIDAR v autě
Přispěvatel: .qoyi 30 Června 2021, 17:07:48
Ani AL nereaguje na vsechno co detekuje. Pokud se jednou dostane takto autonomni vuz do rukou lidi co dneska splacej "svy" dvojkovy sny a zaroven se do toho nevsere nejaka zasadni represe, bude se lidem co rizeni bavi jezdit omnoho bezpečněji.  :)
Název: Re:Volvo chce stabilně využívat LIDAR v autě
Přispěvatel: Jojoba 30 Června 2021, 18:32:07
Pokavá ten LIDAR bude mít vlnovou délku 905 nm, AL ho zaznamená a asi bude řádně reagovat. Protože zřejmě bude pracovat se zpracováním odrazu do "echomapy", tak si myslím, že pokud bude od AL přijat signál silnější než řádný odraz, tak by to měl vyhodnotit jako bližší překážku - a pokud bude výrazně silnější, tak spustit konfliktní brždění.  Pokud bude AL v kontinuálním režimu, tak by asi měl až zastavit, dokud se signály "nerozpojí". Takovou mám alespoň základní představu o možné interakci. Rád se nechám poučit.    ;)
Název: Re:Volvo chce stabilně využívat LIDAR v autě
Přispěvatel: Šmarjá Josef 30 Června 2021, 19:08:44
Zatím se mně stalo dvakrát, že Genevo OneS hlásilo laser. V jednom případě jel proti mně po kruháči novější mercedes, ale jestli to mělo souvislost.....
Název: Re:Volvo chce stabilně využívat LIDAR v autě
Přispěvatel: johncreek 30 Června 2021, 19:24:50
OneS (https://www.alza.cz/auto/genevo-one-s-d5477765.htm) umí detekci laserů? :o
Název: Re:Volvo chce stabilně využívat LIDAR v autě
Přispěvatel: .qoyi 30 Června 2021, 22:02:53
Umí, ale detekuje a velmi špatně, neruší. Tedy k ničemu.
Název: Re:Volvo chce stabilně využívat LIDAR v autě
Přispěvatel: Jojoba 01 Července 2021, 13:02:02
Genevo nevím, že by umělo detekci měření Lidarem...... každopádně ale by to byla detekce "zásahu", takže "pozdě". Praktické využití zřejmě jen informativní.
Název: Re:Volvo chce stabilně využívat LIDAR v autě
Přispěvatel: .qoyi 01 Července 2021, 16:18:33
Laser umí .. https://youtu.be/BZXqcBAtAKM
Název: Re:Volvo chce stabilně využívat LIDAR v autě
Přispěvatel: johncreek 01 Července 2021, 17:04:39
Jako úplně zbytečné to být nemusí, občas se asi může naskytnout možnost odbočit a utýct, pochybuji, že MP/PČR bude od stanoviště odbíhat. Ale je pravda, že pravděpodobnost, že to Genovo dobře zdetekuje a ještě navrch bude šance odbočit, je minimální.
Název: Re:Volvo chce stabilně využívat LIDAR v autě
Přispěvatel: Šmarjá Josef 01 Července 2021, 17:34:06
Samozřejmě, že se spolehlivou detekcí laseru u OneS nepočítám, není to primární funkce. Zmínil jsem to v souvislosti možného "bordelu" který by mohla volva s lidarem vytvářet. Nebo ne?
Název: Re:Volvo chce stabilně využívat LIDAR v autě
Přispěvatel: Číkus 01 Července 2021, 17:54:18
Pokavá ten LIDAR bude mít vlnovou délku 905 nm, AL ho zaznamená a asi bude řádně reagovat. Protože zřejmě bude pracovat se zpracováním odrazu do "echomapy", tak si myslím, že pokud bude od AL přijat signál silnější než řádný odraz, tak by to měl vyhodnotit jako bližší překážku - a pokud bude výrazně silnější, tak spustit konfliktní brždění.  Pokud bude AL v kontinuálním režimu, tak by asi měl až zastavit, dokud se signály "nerozpojí". Takovou mám alespoň základní představu o možné interakci. Rád se nechám poučit.    ;)

Lidar funguje úplně jinak (https://www.youtube.com/watch?v=9t5CZ5kFdmQ). A antilaser také (https://www.youtube.com/watch?v=KgxUFvtZieM).
Název: Re:Volvo chce stabilně využívat LIDAR v autě
Přispěvatel: .qoyi 01 Července 2021, 21:50:04
To že fungují jinak je sice fakt, ale nic to nemění na tom, že pokud by auto "vysílalo" vlny o délce a frekvenci na kterou by jammer reagoval (typicky ty co používají policejní lidary), auto by nevědělo co vidí a teoreticky by to mohlo vyhodit nějakou závadu (typu systém detekce nefunguje). Nejspíš ale implementujou nějakej mechanismus proti tomuhle protože hrozí nejen riziko z jammeru, ale také z oslnění. Mě občas ALP řval pod mýtnými branami nebo když jelo v protisměru novější auto.
Název: Re:Volvo chce stabilně využívat LIDAR v autě
Přispěvatel: Urban. 02 Července 2021, 09:54:09
Je několik různých typů lidarových senzorů. Ten nejběžnější postupně úzkým paprskem skenuje daný prostor a měří vzdálenost k nejbližšímu objektu. Odražený signál by měl přijít ze stejného směru, kam byl vyslán původní paprsek. Pokud přijde z jiného směru, např. z AL nebo jiného lidarového sensoru, optika ho pošle mimo senzor, takže  takový paprsek nebude vůbec registrován.

Pro zmapování prostoru kolem auta by stačil jeden senzor na střeše. Boule na střeše auta není moc estetická, proto většinou bude mít auto několik lidarových senzorů, např. v každém rohu jeden. Prostor, který jednotlivé senzory mapují se může částečně překrývat.

Netuším, kolik aut má AL, tipnul bych si, že tak kolem 1%. Do 10 let se lidary budou montovat do všech nových aut vyšší třídy. K tomu, že lidary v různých autech se budou navzájem rušit bude běžně docházet, proto musí být navržené tak, aby občasné rušení neovlivnilo celkovou funkci systému.

Na https://arstechnica.com/cars/2018/01/driving-around-without-a-driver-lidar-technology-explained/ (https://arstechnica.com/cars/2018/01/driving-around-without-a-driver-lidar-technology-explained/) jsou popsány různé typy automobilových lidarů. Proti rušení by měl být velmi odolný CWFM lidar, který vysílá kontinuální paprsek s proměnnou frekvencí. Vzdálenost objektu, od kterého se paprsek odrazil určuje podle rozdílu frekvencí vysílaného a odraženého paprsku.