Kdesi jsem vyštrachal text - snad to má být z důvodové zprávy k zákonu...
Jak již bylo výše uvedeno, jsou pozemní komunikace věci, jejichž opotřebování
lze sledovat a jasně postihnout souvislost mezi jejich užíváním a opotřebením. Užívání
je poskytnuto jednotlivcům, kteří tak mají podíl na jejich opotřebení, lze tedy postihnout
i míru odpovědnosti za opotřebení tím, že jednotlivec pozemní komunikaci užil. Navíc
užíváním pozemních komunikací prostřednictvím motorových vozidel dochází i k jiným
negativním vlivům, jako je poškozování životního prostředí, vznik dopravních
kongescí, vznik dopravních nehod. Získávání finančních prostředků výhradně
prostřednictvím daní by bylo samozřejmě jistou možností, ale na úkor jejich výše a
s jistým rizikem, že se na pozemní komunikace již „nedostane“.
Takže primárním bylo opotřebení komunikace. Logická vazba je na dopravní nehody a finanční náklad státu na ně (i když dneska si hasiči nechají proplatit každý výjezd a pytel Vapexu). Poškozování životního prostředí je mírně iracionální argument, protože k němu dojde i při jízdě mimo placený úsek. Z hlediska životního prostředí je navíc jízda mimo placené úseky a zejména ve městě metodou "přískoku" nejspíš výrazně problematičtější, než jízda po dálnici - viz též plánované zákazy dieselů ve městech.
Takže osvobození elektromobilů od dálničního poplatku je z hlediska vlastního smyslu poplatku úplný nesmysl a populismus