Toto téma by se hodilo na obecné informace ohledně práce a používání DS, takže sem dám taky něco, co jsem částečně řešil v jiných tématech.
Obecně mi šlo o to, jestli je orgán povinen mi doručovat do DS pro FOP, když nemám DS pro FO, ač se jedná věci, týkající se FO. Měl jsem za to, že ano, vycházel jsem i z "výkladu závěru Poradního sboru ministra vnitra ke správnímu řádu č. 86 z dne 14.12.2009" a z původního záměru při zřizování DS, že by FOP nemohla mít více DS (což se ale nakonec nerealizovalo) a argumentoval jsem tím, že mi lze doručovat všude, kde jsem k zastižení a to jsem i na DS pro FOP. V souvislosti s DS pro FOP jsem narazil i na sdělení úřadu, že do takové DS můžou/budou doručovat až, pokud projevím zájem o takové doručení a tento zájem lze projevit už tím, že z takové DS úřadu v konkrétním řízení pošlu písemnost. Toto dokonce funguje. Dotázal jsem se Ministerstva vnitra, jak to tedy je a sice to chvilku trvalo a musel jsem tlačit, tak jsem z nich dostal následující:
Dle ust. § 17 zákona č. 300/2008 Sb. o elektronických úkonech a autorizované konverzi
dokumentů, ve znění pozdějších předpisů, má doručování do datové schránky, pokud se
nedoručuje veřejnou vyhláškou nebo na místě, přednost před jinými způsoby doručení, tedy i před
doručováním dle ust. § 20 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů.
Z výkladu závěru Poradního sboru ministra vnitra ke správnímu řádu č. 86 z dne 14.12.2009
vyplývá, že má být přednostně doručováno do datové schránky a to do datové schránky, která
odpovídá právnímu postavení adresáta. Pokud tedy správní orgán doručuje dokument vážící se
přímo k fyzické osobě, musí jej doručovat do datové schránky fyzické osoby, pokud doručuje
dokument vážící se k fyzické osobě jako advokátovi nebo podnikateli, musí jej doručovat do datové
schránky advokáta nebo do datové schránky podnikající fyzické osoby. Záměna datové schránky má
v tomto případě stejné důsledky jako by bylo doručováno prostřednictvím provozovatele poštovních
služeb a tedy doručení by trpělo vadou.
Z výše uvedeného dále vyplývá, že správní orgán doručuje do datové schránky i bez
požádání adresáta.
Správní řád ani zákon č. 300/2008 Sb. neupravují možnost požádat o doručování do
datové schránky, která není zřízena pro adresáta nebo která je spojena s jiným právním
postavením adresáta, než v jakém vystupuje v určitém řízení. K žádosti fyzické osoby, aby bylo
doručováno do její datové schránky podnikající fyzické osoby v řízení, které s podnikatelskou činností
nesouvisí, tedy správní orgán nemůže přihlížet. Pokud by totiž správní orgán na základě takové
žádosti doručoval do datové schránky podnikající fyzické osoby, doručení by trpělo vadou.
Sice to tedy ukazuje na to, že jsem se pletl, na straně druhé to lze, zdá se, taky využít, právě proto, že úřady do DS pro FOP bez problémů posílají písemnosti, jakmile jim z ní napíšu, tedy se nijak nezabývají typem DS, ze které je jim odesíláno. Takže si s nimi dejme tomu můžu psát a pokoušet se o jiné způsoby, jak řízení ukončit v můj prospěch a pokud to neprojde, mohl bych poukázat na vadu doručování. Je tomu tak? Nebo by pak mohli tvrdit, že sice šlo o vadu doručení, ale zjevně jsem se s tím, co zasílali, seznámil, a tedy bylo doručeno?