30kmhcz
Poradna => Potřebuji poradit - parkování, zastavení, stání => Téma založeno: Jirzhi 09 Listopadu 2023, 09:29:25
-
Dobrý den, čistě ze zvědavosti zakládám toto téma..
Jistě jste se také mnohokrát setkali se situací, že opicejní dodávka přijede něco vyšetřovat a pak na místě stojí i několik desítek minut se zapnutým motorem.
Nebo při běžném zastavení řidiče v provozu po celou dobu silniční kontroly nechají také u svého zastaveného vozidla zapnutý motor.
Když jsem na to opicajtku upozornil, tak otvírala pusu a slyšel jsem slova ve smyslu, že "oni můžou, mají ze zákona vyjímku".
Zběžně jsem zkusil strýčka googla, ale potvrzení této informace jsem nenašel.
Moho požádat znalé o vyjádření, jak na tyto situace ve skutečnosti zákon pohlíží?
-
Co se týče zákona nevím, ale důvodem bude nejspíše pohon agregátů ve voze, tzn. počítačů, monitorů apod., které vyžadují 220 V.
-
https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-361#p7-1-b
§ 7
(1) Řidič nesmí
b) obtěžovat ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích ani jiné osoby zejména nadměrným hlukem, znečišťováním ovzduší, rozstřikováním kaluží, bláta nebo zbytečným ponecháním motoru stojícího vozidla v chodu,
Vzhledem k tomu, ze nikde neni definovano, co je to to "zbytecne", tak toto ustanoveni rozhodne neporusuji. Protoze duvod se vzdy najde. Ja kdyz ctu ty modropornove vychovne clanky, jak ridic nesmi rozmrazovat auto tim, ze ho nastartuje a necha bezet, tak doufam, ze to nekdy opravdu nejaky hnup bude chtit resit. Protoze rozmrazovani auta rozhodne neni zbytecne ponechani motoru v chodu - pripravuji tak auto na jizdu...
-
Stejně tak v létě klimatizace. Komfort řidiče je součástí pasivní bezpečnosti vozidla.
-
Protoze rozmrazovani auta rozhodne neni zbytecne ponechani motoru v chodu - pripravuji tak auto na jizdu...
No zrovna toto je zbytečné a obecně to škodí motorům díky kondenzaci a pomalému nárustu teploty a to i ve spojení s krátkou jízdou kolem komína. Sice asi dnes to už u nových motorů nevadí tak moc, ale ...
-
Já to tak dělám. Protože pokud nemám vyhřívané okno, tak co jiného dělat?
Nastartuju, dám foukání na okno a vnitřní cirkulaci, aby se motor neochlazoval studeným vzduchem z venku a jdu škrábat. Než doškrábu, tak se motor malinko ohřeje a zabrání opětovnému zamrznutí okna.
Pokud bych oškrábal a pak nastartoval, tak mám jistotu, že po pár metrech nic neuvidím, protože to opět zamrzne.
-
U novych aut je ohrev elektricky, tak zalezi jak stare auto mate.
Rychly ohrev vadi, na tom se nic nezmenilo, je to fyzikalni zalezitost. Jak olej, tak motor a jeho vule pri nizsich teplotach, proto pri studenem startu roste spotreba -> vyssi oder -> vyssi treni a horsi mazani...
Podobne rady vyrobcu jsou obdobne, jako menit olej po 30K -> kurvitko, nikdo nechce aby to jezdilo 0,5M.
-
Na netu bylo video s Vaculíkem, jak se rozčiloval ohledně tohoto "zahřívání" na volnoběh, pršení v motoru a tak, pak snad měl další, kde to tak nějak "vzal na milost".
-
Tak samozrejme je rozdil nastartovat a pak si jit dat snidani a uvarit kafe. Ale nastartovat, oskrabat, sednout a jet je snad naprosto standard. Kazdopadne co skodi ci neskodi motoru je moje vec jako provozovatele/ridice vozidla. Nikoli poruseni § 7...
-
O stáří vozu úplně nejde.
Elektrické vyhřívání předních oken bylo u některých i mainstream automobilek standard už před rokem 2000. Například Ford.
Další používali přídavné topení (Webasto), které výrazně urychlí ohřev všech částí vozu, ale musí být motor v běhu narozdíl od nezávislého (bufik).
Případně další okruh na rychlý ohřev teplým vzduchem od motoru, řešil se i princip rychlého ohřevu vzduchu topnou spirálou.
Vyhřívaná zrcátka jsou fajn, přední okno ani nechci. A v zahřívání auta na volnoběh nevidím žádný problém, který by měl ovlivnit životnost.
-
O stáří vozidla, resp. typu motoru jde, výbava je věc jiná, to, na co narážíme, je samotná konstrukce motoru (vstřikování, litina vs hliník, kvalita a viskozita olejů, olejový film, roztažnost materiálů, katalyzátor, ...). Zde jedno z videí od Vaculíka (https://www.youtube.com/watch?v=dPvl6pbVSh0), článků na toto téma je mraky, dobré jsou pak diskuze na oleje.cz ohledně samotných olejů, viskozity, trhání olejových film, ... .
Nicméně, bez ohledu na to, jestli to mému motoru, nebo mně vadí, či nikoliv, tak to nemění nic na tom, co zákon a zejmána (pro mně) nějaká elementární ohleduplnost říká o tom, že smradem, splodinami a hlukem obtěžuju, nebo ohrožuju okolí. Sám mám takové lidi kolem, jednak mi parkují přímo pod okny výfuky do zdi a taky soused ve vedlejším domě takto zahřívá motory/nabíjí autobaterie aut před prodejem/prohlídkou. Je pak někdy docela výživné, když takto zahřívá i jenom půl hodiny auto, nebo i více najednou. Nebo jenom stačí, když to tam začně přeparkovávat (někdy tam takto má snad i 7 aut), aby auta, která jsou "na pořadu dne" byla u výjezdu na silnici. Stačí pak menší průvan a mám to v uvnitř bytu.